{{ctrl.notification}}
نقش جهان اصفهان

نقش جهان اصفهان

اصفهان زیباترین شهر تاریخی ایران که دارای جاذبه های منحصربفرد تاریخی زیادی می باشد، این شهر را همه ی مردم بیشتر با جاذبه تاریخی و دیدنی سی و سه پل می شناسند، اما اصفهان علاوه بر آن جاهای دیدنی دیگری نیز دارد، که در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های معروف و دیدنی اصفهان می پردازد، تا پایان این مقاله آس چارتر را همراهی فرمایید. آس چارتر به شما در داشتن سفری آرام و ارزان همراهی می کند می توانید بلیط هواپیما ارزان مشهد اصفهان خود را به راحتی و باکمترین زمان و هزینه از این سامانه دریافت نمایید.

نقش جهان اصفهان

تاریخچه نقش جهان اصفهان

نقش جهان یکی از آثار تاریخی و بی نظیر در اصفهان می باشد. این میدان در دوره ی تیموریان میدان نقش جهان در اندازه ای کوچکتر ساخته شد و در سال ۱۰۱۱ قمری به دستور شاه عباس صفوی در دوره صفویان و توسط معماران مشهوری هم چون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی ساخته شد. همچنین این میدان نام های دیگری از قبیل میدان بزرگ، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر و میدان سلطنتی نیز داشته است. مساحت این  میدان حدود ۵۶۰ متر طول و عرضی برابر با ۱۶۰ متر دارد. این میدان 2 طبقه و دارای ۲۰۰ حجره است که این حجره ها در گذشته طاق هایی بوده است که برای حفاظت از میدان و دیگر آثار تاریخی در اطراف آن ساخته شد که این طاق ها به حجره های امروزی تبدیل شده اند. این میدان در گذشته بنام میدان شاه معروف بوده است که بعد از انقلاب نام آن به میدان نقش جهان تغییر کرده است.

نقش جهان اصفهان

معماری نقش جهان اصفهان

تزئین و کاشی کاری های مسجد و دیگر ساختمان های اطراف میدان نقش جهان، از سال ۱۰۲۵ قمری شروع شد و تا حکومت جانشین دوم شاه عباس ادامه یافت. میدان های شاه قزوین، میدان امیر چخماق یزد و میدان صاحب آباد قزوین دارد. شباهت دارد. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران اصفهان در سامانه آس چارتر می توانید از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

نقش جهان اصفهان

بناها و آثار تاریخی در میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان دارای وسعت بسیار زیادی است که در اطراف آن حجره های زیادی وجود دارد، که می توانید چند ساعت به بازدید و تفریح و حتی خرید بپردازید، انواع سوغاتی های خوشمزه اصفهان و انواع صنایع دستی زیبا و که کارهنرمندانه ای از هنرمندان اصفهانی می باشد، این میدان همچنین دارای بنا وآثار تاریخی زیادی همانند نقاشی های رضا عباسی، ساعت قلعه پرتقالی های هرمز می باشد و حدود  ۱۱۰ عرابه توپ اسپانیایی، میله قپق ۴۰ متری، ساعت اروپایی و سرستون های مرمرین در این میدان قرار داشت که امروزه متاسفانه از بین رفته است. این میدان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دنیا و از جمله آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در میدان نقش جهان می‌ توانید از کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و سردر قیصریه دیدن کنید که از جاذبه‌های پرطرفدار اصفهان هستند. در ادامه به معرفی چند مورد از این جاهای دیدنی در میدان نقش جهان می پردازیم.

نقش جهان اصفهان

مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه اصفهان

یکی از مهم ترین آثار تاریخی در میدان نقش جهان اصفهان مسجد جامع عباسی است. که در گذشته بنام مسجد شاه معروف بوده است، مسجد جامع در سال 1020 هجری در ضلع جنوبی میدان نقش جهان ساخته شده است. این بنای تاریخی یکی از مهم ترین اماکن برای اجتماعات مردمی در مناسبت های مهم و مختلف بود. در این مسجد همچنین آثار تاریخی همچون چندین کتیبه با ارزش قرار دارد. که بر روی آن ها با خط ثلث توسط  محمد رضا امامی نام معماران و مدحی نیز برای شاه عباس اول نوشته شده است. این مسجد دارای گنبد و مناره های بسیاری زیبایی می باشد. این مسجد علاوه بر اسم های مسجدجامع و مسجد شاه دارای چندین اسم بوده بنام های مسجد کبیر عباسی، مسجد سلطانی معروف بوده است.
نقش جهان اصفهان

 مسجد شیخ لطف الله میدان نقش جهان اصفهان

از دیگر بناهای تاریخی میدان نقش جهان مسجد شیخ لطف الله است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده است که به دستور شاه عباس اول در زمان حکومت صفویان ساخته شده است. این مسجد مرکز مذهبی اصفهان محسوب می شود. گنبد این مسجد ۳۲ متر طول دارد و ساخت آن ۱۷ سال به طول انجامید. مسجد شیخ لطف الله دارای معماری بی نظیری است،  از جذابیت های دیدنی این مسجد می توان به کاشی‌کاری این مسجد اشاره کرد که هنر یکی از معماران مشهور اصفهانی بنام استاد محمدرضا اصفهانی است.

نقش جهان اصفهان

عمارت عالی قاپو میدان نقش جهان اصفهان

عمارت عالی قاپو یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در غرب میدان نقش جهان اصفهان است، این عمارت 6 طبقه در زیربنایی حدود 1800 متر مربع ساخته شده است، این کاخ یکی از مهم ترین کاخ های حکومتی زمان صفویه محسوب می شود، این عمارت دارای تزئینات بسیار منحصر به فردی است که شامل ، تالار پذیرایی، تالار موسیقی اصیل و بازتاب صدا و در ورودی می باشد. این کاخ دارای ۵۳ اتاق جهت استراحت و پذیرایی مهمانان دولت خانه و سالن های مخصوصی برای برگزاری جلسات است.

نقش جهان اصفهان

بازار قیصریه میدان نقش جهان اصفهان

سردر قیصریه دروازه ورودی به بازار سنتی و معروف قیصریه  اصفهان است این بازار از بزرگ‌ترین و مجلل ‌ترین مرکز خریدوفروش در دوران صفویه بوده است و اکنون نیز جزو بزرگترین و زیباترین بازار های ایران است و همچنین که ۳ طبقه دارد، قدمت آن به بیش از 100 سال می رسد، در گذشته در طبقه سوم این بازار نقاره خانه قرار داشته است که در زمان قاجاریه تخریب شده است. این بازار یکی از طولانی ترین بازار های سر پوشیده دنیاست که تقریبا 8 کیلومتر طول دارد، که دارای راسته های اصلی و فرعی زیادی می باشد. قیصریه دارای چهار در فرعی و یک دروازه اصلی می باشد. بازار قیصریه شامل بخش های مختلفی از جمله: ضرابخانه، کاروانسرای شاهی، چارسوی بازار می باشد. این بازار یکی از جذاب ترین تفریحات برای مسافران می باشد، انواع صنایع دستی زیبا که بسیار جذاب و دیدنی است را می توانید بعنوان سوغات تهیه نمایید همچنین سوغات خوراکی معروف اصفهان در این بازار در تنوع زیاد به چشم می خورد، که می توانید تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نقش جهان اصفهان

تفریحات در میدان نقش جهان اصفهان

در این میدان وسیع و بزرگ و دیدنی شما می توانید از تفریحات بی نظیری مانند: بازارگردی، بازدید از بناهای تاریخی در اطراف میدان، درشکه سواری، پیاده روی و رستوران گردی و کافه گردی بپردازید و از گشت و گذار در این میدان لذت ببرید. جالب است بدانید این میدان در گذشته محل برگزاری جشن‌های سلطنتی، رژه ارتش، بازی چوگان، جمعه بازار و نمایش‌های مختلف بوده است.

نقش جهان اصفهان

مسیر دسترسی به میدان نقش جهان اصفهان

برای دسترسی به میدان نقش جهان می توانید به سمت خیابان های سپه و حافظ بروید، خیابان حافظ در شرق میدان نقش جهان و خیابان سپه در غرب این میدان قرار گرفته است.

جاذبه های دیدنی در اصفهان

اصفهان این شهر زیبا که به خاطر جاذبه های زیبایش به نصصف جهان معروف است، جاذبه های منحصر به فرد تاریخی که دارای معماری بی نظیری می باشد، که شکوه و جلال خاصی را به این شهر داده اند، در ادامه به معرفی چند مورد از جاذبه های دیدنی اصفهان می پردازیم. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما در مشهد می باشد.

نقش جهان اصفهان

پل خواجو اصفهان

پل خواجو یکی از زیباترین پل های دنیا محسوب می ‌شد که معماری بی نظیر با تزئینات کاشی کاری یکی از محبوب ترین و معروف ترین پل های زاینده رود است، این پل در شرق سی‌وسه‌پل قرار دارد، پل خواجو حدود ۱۳۳ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۷٫۵ متر معبر دارد و در ساخت آن از مصالحی همچون آجر، ‌سنگ و ساروج استفاده شده است. پل خواجو تنها برای عبور و مرور نیست بلکه جالب اسن بدانید در میان آن ساختمانی وجود دارد که به ساختمان شاه نشین معروف است که دقیقا در وسط پل قرار گرفته است، این ساختمان محل اقامت موقت شاهان و بزرگان بوده است.

آدرس پل خواجو: اصفهان، پل خواجو

نقش جهان اصفهان

کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ هشت بهشت یکی از زیباترین کاخ ها که در سال 1080 هجری و در زمان شاه سلیمان صفوی احداث شد، این کاخ تنها کوشک باقی مانده از کوشک ها و کاخ های منطقه چهارباغ اصفهان در دوره صفوی است. این کاخ در میان باغی زیبا و سرسبز قرار گرفته است و محل زندگی 8 سوگلی شاه سلطان سلیمان صفوی بوده که به نوعی حرمسرا محسوب می شود. این کاخ زیبا دارای 26 متر عرض و حدود 30 متر طول می باشد که از سطح باغ دو متر بلند تر آن را ساخته اند و به وسیله 20 پله ای که بصورت پلکانی در هر دو طرف عمارت یعنی نماهای قسمت شرقی و غربی می توان وارد این کاخ زیبای سلطنتی شد.

آدرس کاخ هشت بهشت: اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

date_range سه شنبه 01 آذر 1401 remove_red_eye 101 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0