{{ctrl.notification}}
نارنجستان قوام شیراز

نارنجستان قوام شیراز

شیراز یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران که دارای جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، این شهر زیبا یکی از مقاصد گردشگری برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود، که بخاطر داشتن جاذبه های معروف و تاریخی همچون حافظیه، سعدیه، دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی و ... که هرساله میزبان هزاران مسافر از سرتاسر ایران و جهان می باشد. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از باغ های شیراز باغ نارنجستان قوام می پردازد تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی و با کمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد شیراز را از سامانه آس چارتر تهیه نمایید.

باغ نارنجستان قوام

تاریخچه نارنجستان قوام شیراز

مجموعه قوام در سال  ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی به دستور علی‌محمد‌خان قوام در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شد. مساحت این مجموعه حدود ۳۵۰۰ متر مربع است و زیربنایی معادل ۹۴۰ متر مربع دارد. این باغ در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند قرار دارد و متعلق به خاندان قوام در دوران قاجار بوده است، این خاندان علاوه بر نارنجستان قوام باغ ها و عمارت های دیگری مانند: باغ کلانتر، باغ بیگلر بیگی، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد و … در شیراز ساخته اند. همچنین در این باغ عمارتی مختص زینت الملوک دختر حبیب الله قوام الملک نیز وجود  دارد که به عمارت زینت الملوک مشهور است. در گذشته از این بنا به عنوان دارالحکومه یا محل انجام امور سیاسی، نظامی و دیدار با نمایندگان دولت‌های خارجی مورد استفاده بوده است. در سال ۱۳۴۵ خورشیدی این عمارت تاریخی نارنجستان قوام را برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دانشگاه شیراز تعلق گرفت و  در سال ۱۳۴۸ در اختیار موسسه آسیایی ایران شناس معروف به نام آرتور آبراهام پاپ قرار گرفت.

باغ نارنجستان قوام

معماری نارنجستان قوام شیراز

معماری عمارت قوام الملک به سبک قاجاری است و در طراحی آن از سبک معماری دوران زندیه الهام گرفته است. این دو عمارت دارای معماری بی نظیر و جذابی و تزئینات از قبیل آیینه‌کاری، منبت‌کاری، نقش‌پردازی، آجرکاری، معرق‌کاری، حجاری، گچ‌بری، مقرنس‌کاری و... می باشد. این عمارت دارای ۲۰ اتاق می‌باشد که به یکدیگر مرتبط هستند. اتاق اصلی عمارت مجاورت ایوان به تالار آینه یا شاه نشین شهرت دارد. سرستون‌ها دارای مقرنس کاری‌های نفیس و سقف ایوان دارای نقاشی‌های رنگی و چشم نواز از مناظر است. بر روی دیوارها تین عمارت  نقاشی‌های گل و بوته، حیوانات، شکارگاه و پایین دیوارها حجاری‌های سنگی با نقوشی از شیر، سربازان هخامنشی و … وجود دارد. در حاشیه‌های سقف‌ها، از کاغذ دیواری و عکس‌های کاغذی رنگی نیز استفاده شده که این کاغذ دیواری ها در آن دوره از اروپا به ایران آورده شده بودند. در دو سمت سقف ایوان طبقه بالا نیز تیرهای چوبی نقاشی شده دیده می‌شود. بیشتر نقاشی‌های سقف ایوان بزرگ و اتاق‌ها توسط نقاش و مینیاتوریست مشهور دوره قاجار بنام لطفعلی خان صورتگرطراحی شده است. یک کتیبه سنگی نیز از جنس مرمر سرخ بر سردر ورودی قرار گرفته که آیاتی از قرآن کریم و شعری از یک شاعر شیرازی به نام آسوده روی آن حک شده است و مشخصات از بانی باغ و تاریخ احداث آن نیز نوشته شده است. این عمارت باشکوه در سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران شیراز از سایت آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

باغ نارنجستان قوام

بخش های مختلف ودیدنی بنا نارنجستان قوام شیراز

مجموعه قوام الملک از دو قسمت بیرونی اندرونی تشکیل شده که به وسیله‌ تونل به هم وصل شده اند و شامل بخشهایی همچون: حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب ‌خانه قوام، خانه عراقی‌ها، اندرونی قوام، دیوان خانه قوام و حمام اختصاصی قوام می باشد، و بخشی دیگر برای امور تجاری، پذیرایی، استراحت و برگزاری جشن‌ها و مراسمات می باشد. همچنین در گذشته اصطبل و زنجیرخانه و بازارچه‌ای هم در این مجموعه وجود داشته است که در اثر احداث خیابان لطفعلی‌خان زند از بین رفته‌ اند. عمارت نارنجستان قوام را باغ نارنجستان و چند ساختمان در بخش‌های شمالی، شرقی و جنوبی تشکیل داده اند. این عمارت در دو بخش اصلی شمالی و جنوبی ساخته شد است، که بخش شمالی آن عمارت اصلی این عمارت است که به ایوان دو ستونه معروف است این قسمت محل اقامت حاکم و مراسم‌های تشریفاتی بوده  و بخش جنوبی شامل ۴ اتاق در جنوب شرقی و غرب است که محل اقامت خدمه ایت عمارت بوده است.

باغ نارنجستان قوام

عمارت شاه نشین نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌ های ایرانی ا‌ست، یک بنای تاریخی خارق‌العاده با درختان بلند و گیاهان زیبایی است. عمارت شاه نشین یکی از بخش های در این باغ است، این عمارت دارای معماری با شکوه و نزئینات بسیار زیبایی از جمله نقاشی، گچ بری و آینه کاری و ترکیبی حیرت انگیز نقاشی، گچ بری و منبت کاری جلوه بی نظیری به عمارت بخشیده است. این عمارت یک درب بزرگ چوبی دارد که از جنس گردو است که به سبک هندی منبت‌کاری شده‌ و با صدف‌های خلیج ‌فارس تزیین شده است. در قسمت شاه‌ نشین ایوان نیز دارای آیینه‌کاری‌ بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

باغ نارنجستان قوام

تالار اصلی عکارت نارنجستان قوام شیراز

عمارت اصلی نارنجستان قوام شیراز دارای تالاری بزرگ می باشد که با ایوانی بزرگ و دو ستون از جنس مرمر دارد این عمارت به سبک معماری دوران زندیه طراحی و ساخته شده است. این عمارت دارای تزئینات با شکوه و همچنین دارای دو طبقه به‌ همراه یک طبقه زیرزمین و ایوانی بزرگ و 20 اتاق تسن.  جالب است بدانید زیرزمین این بنا درگذشته  به‌عنوان اسلحه‌خانه و محلی برای انبار و نگهداری حبوبات، عرقیجات و برنج استفاده می شده است.

باغ نارنجستان قوام

موزه باغ نارنجستان قوام شیراز

موزه‌ای نیز در باغ نارنجستان قوام قرار دارد که در آن اشیای اهدایی پروفسور پوپ، ایران ‌شناس آمریکایی به تمایش گذاشته شده است. آرتور پوپ مدتی سرپرستی موسسه آسیایی دانشگاه شیراز را به عهده داشته است، آرتور پوپ تعدادی از اشیا عتیقه و کتاب‌ها و پژوهش‌های خود را در این عمارت به نمایش گذاشته است از دیگر اشیای موجود در این موزه می توان به ظروف قدیمی، انواع سکه، تابلو، کاشی ‌کاری و انواع آثار باستانی است که در حفاری ‌هایی از نقاط مختلف ایران کشف شده است در این موزه قرار دارد.  همچنین در این موزه کتابخانه ای نیز قرار دارد که تمام کتاب‌های پروفسور پوپ در آن نگهداری می ‌شود.

باغ نارنجستان قوام

مکتب خانه نارنجستان قوام شیراز

در باغ نارنجستان قوام شیراز خانه کوچک و باصفایی در سمت راست باغ وجود دارد، که در گذشته مکتب‌ خانه قوام بوده و در آن برای آموزش سواد و خواندن قران و امور نامه نگاری و کتابت استفاده می شده، این خانه بعدها به خانه‌ی عرقی ها معروف گشت. این خانه کوچک و با صفا امروزه به عنوان رستوران سنتی و سفره‌خانه کاربری دارد، شما می توانید در حین بازدید به این رستوران سنتی بروید و غذایی خوشمزه را نوش جان کنید.

باغ نارنجستان قوام

بهترین زمان بازدید نارنجستان قوام شیراز

شیراز شهری پر ازجاذبه های دیدنی و جذاب که در هرفصلی که به آن سفر کنید برایتان جذاب خواهد بود. بهترین فصل سفر به شیراز فصل بهار است اما در تابستان که به اوج سرسبزی خود می رسد و و پاییز برگ ریزان که باغ نارنجستان طبعیت و منظره ای قشنگی را به نمایش می گذارد بسیار زیبا و تماشایی است. که مناظر بی نظیری برای عکاسی می باشد.

باغ نارنجستان قوام

مسیر دسترسی نارنجستان قوام شیراز

برای دسترسی به باغ نارنجستان قوام باید به سمت چهارراه نمازی در طول خیابان لطفعلی ‌خان زند و به سمت شرق بروید و به باغ نارنجستان قوام برسید.

ساعات بازدید از نارنجستان قوام شیراز

برای بازدید از این باغ زیبا می توانید از ساعت 8 صبح تا 9 شب به این باغ می توانید مراجعه نمایید.

هزینه بازدید از باغ نارنجستان قوام شیراز

هزینه بازدید از باغ نارنجستان شیراز برای  گردشگران داخلی 30 هزار تومان است و برای گردشگران خارجی 70هزار تومان می باشد.

باغ نارنجستان قوام

جاذبه های دیدنی در اطراف نارنجستان قوام

همانطور که می دانید شیراز دارای جاذبه ای تاریخی و طبیعی بسیار زیادی موزه مادام توسو، امامزاده زنجیری، مسجد نصیرالملک، آستانه سید علاءالدین حسین، حرم شاه چراغ و مدرسه خان نزدیک می باشد. که می توانید در یک سفر چند روزه از تمام جاذبه های جذاب این شهر دیدن نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما در شهر مشهد می باشد.

آدرس باغ نارنجستان قوام: شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه، فلکه غدیر

 

date_range چهارشنبه 30 آذر 1401 remove_red_eye 94 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0