{{ctrl.notification}}
میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد

یزد شهری کویری در ایران که به شهر بادگیرها معروف می باشد، یزد دارای جاذبه های زیادی می باشد، که  در مقاله های قبل در آس چارتر آن ها را برای شما معرفی کرده ایم، در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی دیگر از جاذبه های قدیمی شهر یزد یعنی میدان ساعت، یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت و اولین ساعت شهری ایران و جهان بپردازیم، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید، آس چارتر سامانه خرید بلیط چارتر هواپیما به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما چارتر تهران یزد را به راحتی تهیه نمایید.

میدان ساعت یزد

معرفی میدان ساعت یزد و تاریخچه

در زمان های قدیم بخاطر نبود ساعت در خانه ها و برای آگاهی مردم شهر از زمان، بلدیه ها که همان شهرداری های امروزی هستند، در میدان های اصلی شهر برج های بلندی می ساختند و بالای آن ساعتی نصب می کردند، میدان ساعت یزد در سال ۷۵۲ هجری قمری به دستور مرتضی اعظم سیدرکن‌الدین محمد‌بن‌نظام‌الدین حسینی‌الریاضی دانشمند و عالم آن زمان ساخته شده است، قدمت این میدان به هزار سال پیش می رسد، یعنی قدیمی ‌ترین ساعت شهری جهان محسوب می‌ شود. که در بافت تاریخی خیابان مسجد جامع شهر جهانی یزد قرار گرفته است، در بالاترین قسمت این برج زیبا، چهار ساعت بزرگ و سفیدرنگ نصب شده است که توسط ابوبکر ساعت ساز ماهر یزدی ساخته شده است.

میدان ساعت یزد

معماری میدان ساعت یزد

برج ساعت یزد به شکل مکعب مستطیل و کاملا خشتی است که 4 ساعت در چهار قسمت خود دارد. همچنین معماری بی نظیر کاشی‌های منقوش به همراه خطوط و آیات که بر روی آن وجود دارد بسیار زیبا و چشم نواز است. این بنای تاریخی در تاریخ ۱۳۷۸ با شماره ۲۶۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بخش های مختلف میدان ساعت یزد

این میدان ازبخش های مختلفی شامل: آب‌انبار، حسینیه و ساباط قدیمی تشکیل شده است که معماری و ساخت آن ها به سبک قاجار می باشد. در ادامه هر یک از این بخش ها  را برای شما توضیح خواهیم داد.

حسینیه

در خیابان مسجد جامع، حسینیه میدان ساعت یزد یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی قرار دارد، که در مجاورت میدان وقت الساعت واقع شده است که در گذشته این بنا ها به هم وصل بوده اند ولی امروزه بخاطر ساخت خیابان کمی فاصله بین آنها ایجاد شده است.

آب انبار

آب انبار واقع شده در میدان ساعت را توسط خواجه شاه امیر استرآبادی در تاریخ ۱۱۲۱ هجری قمری ساخته شد، معماری و بنای آب انبار شامل یک مخزن بزرگی می باشد که ۴۹ پله و ۴ بادگیر بر روی آن قرار گرفته است.

ساباط

ساباط به کوچه ها و گذرهای سرپوشیده گفته می شود، که یکی از ویژگی‌های دیدنی و جذاب معماری و شهرسازی در محله های قدیمی یزد محسوب می شود،  جالب است بدانید هدف از ساختن این ساباط‌ها در شهر یزد به این خاطر بوده است که شهر یزد بخاطر کویری بودن و خشکی آب و هوای آن و آفتاب زیاد مردم بتوانند زیر سایه رفت ‌و‌آمد کنند و از نور مستقیم خورشید در امان باشند.

ساعت مارکار

در یکی از میدان های ساعت، ساعت مارکار قرار دارد که در سال 1313 در دوره پهلوی ساخته شده است که قدمت آن کمتر از ساعت میدان می باشد، این ساعت در گذشته به ساعت فردوسی معروف بوده است، که دو سال بعد از ساخت آن، نام آن به مارکار تغییر کرده است، این ساعت از نظر ظاهری شبیه به  ساعت میدان می باشد، ولی تفاوت هایی نیز دارند،  ساعتی که در بنای مارکار قرار گرفته است دارای سه بخش کلاهک برج، پایه و بدنه می باشد و همچنین بر روی آن از اشعار فردوسی نیز استفاده شده است. بخش بیرونی ساعت مارکار از سیمان استفاده شده است در حالی که بخش بیرونی ساعت یزد از کاشی استفاده شده است. جالب‌ترین و جذاب‌ترین نکته ساعت مارکار یزد که طبق تحقیق محققین به دست آمده است، این ساعت درست دقیقا وسط ایران یعنی در مرکز ایران ساخته شده است و شما در بازدید از این ساعت این حس را دارید که دقیقا در مرکز ایران قرار دارید.

بهترین زمان برای بازدید از میدان ساعت یزد

بهترین زمان برای بازدید از میدان ساعت یزد از اواخر اسفند تا اواخر اردبیهشت می باشد، زیرا هوای یزد در تابستان بسیار گرم و خشک است و ممکن است کمی اذیت شوید.

آدرس میدان ساعت: یزد، خیابان امام خمینی، میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد

جاذبه های دیدنی در نزدیکی میدان ساعت یزد

یزد همانطور که گفتیم دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی از جمله مسجد جامع کبیر، باغ دولت آباد، خانه لاری ها، موزه آیینه و روشنایی، موزه آب، موزه وزیری، آب انبار گیو، حمام خان یزد و میدان امیرچخماق می باشد، که از  دیدنی‌های معروف این دیار تاریخی محسوب می ‌شوند که بازدید از آنها برایتان لذت بخش خواهد بود. در ادامه چند مورد از این جاذبه های زیبا و تاریخی را برایتان معرفی می کنیم.

حمام خان یزد

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی در یزد حمام یزد می باشد، حمام خان یزد یا گرمابه‌ی نور، در سال 1212 هجری قمری به دستور محمد تقی خان بافقی و در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد، مساحت این حمام حدود 1170 متر مربع زیربنای آن حدود 900 متر مربع می باشد، حمام خان متشکل از قسمت های  مختلفی همچون میان در، بینه، گرمخانه، گاورو، طویله، فضای پشتیبانی، تون، قرینه، سربینه و ورودی و یک استخر با مساحت تقریبی شش در دوازده متر تشکیل شده است.

آدرس حمام خان: یزد، خیابان قیام

میدان امیرچخماق

میدان امیر چخماق یکی از زیباترین ومعروف ‌ترین جاهای گردشگری یزد و یکی از میدان‌های تاریخی کشور به شمار می ‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، میدان امیرچخماق در قرن نهم هجری و دوران حکومت تیموریان توسط امیرجلال الدین چخماق ساخته شده است، در اطراف این میدان معروف جاذبه های تاریخی زیادی قرار گرفته است، که می توان به تکیه امیرچخماق، مسجد امیرچخماق، آب‌انبار امیرچخماق، آب‌انبار ستی فاطمه، و آرامگاه ستی فاطمه اشاره کرد، 

آدرس میدان امیرچخماق: یزد، مرکز یزد، شرق میدان امیر چخماق

میدان ساعت یزد

خانه لاری ها

خانه لاری های یزد یکی از خانه های باستانی و گردشگری در یزد می باشد، که قدمت ان به دوره قاجار می‌رسد، این خانه مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر دارد و مجموعه‌ای از سه حیاط و ۶ باب خانه به همراه ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سردر و هشتی می باشد، خانه لاری‌ها دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت‌های اعیان ‌نشین چهار فصل در دورتادور عمارت است. این خانه با شماره‌ ثبت ۱۷۸۳ در بهمن سال ۱۳۷۵ هجری شمسی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه لاری ها: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

خانه لاری های یزد

موزه وزیری یزد

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در یزد موزه وزیری می باشد، این موزه زیر نظر آستان قدس رضوی اداره می‌ شود، در این موزه آثاری همچون صدها سکه، هزاران قطعه عکس از مراجع، بزرگان، علما و جاهای دیدنی یزد، اماکن تاریخی ابزار و ادوات جنگی، عودسوز، ابزار و اشیای توزین، سماور، لباس‌های سنتی و قدیمی، مهر و نگین انگشتری، تابلوهای نقاشی، قلمدان و وسایل تزیینی و هنری است، همچنین در این مجموعه یک کتابخانه وجود دارد، که ۴۹۴۰ نسخه‌ی خطی، ۵۵۳۰ نسخه‌ی چاپ سنگی، ۷۰ هزار سند تاریخی و ۲۵۰ هزار کتاب چاپی نگهداری می‌ شود. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد یزد از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس موزه وزیری: یزد، خیابان امام، انتهای خیابان مسجد جامع، جنب مسجد جامع کبیر یزد

شما می توانید در سایت آس چارتر با دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی یزد آشنا شوید، برای آشنایی بیشتر با شهر زیبای کویری یزد می توانید مقالات زیر را مشاهده و مطالعه فرمایید.

جاذبه های گردشگری یزد 2
 
 
 
 
date_range شنبه 16 مهر 1401 remove_red_eye 253 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0