{{ctrl.notification}}
موزه کاریکاتور تبریز

موزه کاریکاتور تبریز

تبریز شهری تاریخی با قدمتی چندهزار ساله که جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده است و همچنین جاذبه های طبیعی و سرسبز وآب و هوای کوهستانی آن گردشگران و مسافران زیادی را هرساله به سمت خود می کشاند. تبریز یکی از کلان شهرهای ایران که مدت طولانی پایتخت ایران بوده است. امروز در آُس چارتر قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری تبریز موزه کاریکاتور بپردازیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای سفر به تبریز شما می توانید بلیط ارزان چارتری هواپیما مشهد تبریز را به راحتی و با کمتر از سه دقیقه تهیه نمایید.

موزه کازیکاتور تبریز

معرفی و تاریخچه موزه کاریکاتور تبریز

تبریز اولین شهری است نمونه های تاریخی و باستانی از اولین کارتون ها و کاریکاتورها در سنگ نگاره، مجسمه ها و سر ستونها باستانی این شهر که قدمت آنها به بیش از چهار هزار سال می رسد، دیده می شود. بخاطر قرار گرفتن جاده ابریشم در این شهر، تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم مابین شرق و غرب بوده است. ورود کاریکاتور به تبریز همزمان با ورود دستگاه های چاپ ژاتینی می باشد. موزه کاریکاتور تبریز یکی از موزه های موردعلاقه هنرمندان می باشد، که در خانه هنر تبریز واقع شده است، این خانه قدمتی بیش از 80 سال به دوره پهلوی اول باز می گردد، این بنا در سال 1314 ساخته شد و از آغاز فعالیت در ابتدا بعنوان کتابخانه ملی تبریز شناخته می شده است و در گذر زمان کاربری های مختلفی را تجربه کرده است، و به بعدها به خانه هنر تغییر کاربری داد. سرانجام در سال 1385 شمسی این خانه به موزه کاریکاتور تبدیل شد. که مورد استقبال هنرمندان داخلی و خارجی قرارگرفت و در در سراسر جهان شهرت پیدا کرد.

موزه کازیکاتور تبریز

موزه کاریکاتور از دو گالری تشکیل شده است وحدود60 اثر از بزرگترین کاریکاتوریست های جهان و تعداد ۲۰ هزار آثار اصل که از صد کشور جهان را در خود جای داده است، همچنین در این موزه کتابخانه، کلاس درس و دفترامور اداری  نیز قرار گرفته است. در سال 1390 این مجموعه تبدیل به یکی از مهم ترین موزه کارتونیست در جهان شناخته شد و درهمان سال موزه کاریکاتور تبریز میزبان دومین نشست روسای موزه های کارتون جهان با حضور نمایندگانی از کشور ایتالیا، ترکیه، آذربایجان، فرانسه و سوریه شد. این موزه زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شود.

موزه کازیکاتور تبریز

آثار موجود در موزه کاریکاتور تبریز

این موزه نخستین موزه کاریکاتور آسیا و پنجمین موزه بزرگ جهان است که آثار بزرگترین کارتونیست های جهان همچون زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین، بایرام، پرومبیتا، حاجی زاده، کولمشکینو را در خود جای داده است. دراین موزه حدود 16 هزار از آثار ارزشمند هنری از معروف ترین هنرمندان ایرانی و خارجی نگهداری می شود که از مهم ترین و معروف ترین این آثار می توان به دو مجسمه کارتون ساخته آقای مغفوریون، انواع پوسترها، کارت ویزیت های کارتونی و کلکسیون آلبوم های جشنواره ای، کتاب های کارتونی چاب شده، نشریات طنز داخلی و خارجی، کارت پستال های متعدد، حدود 60 تابلو و 50 اثر فانتزی از برترین کاریکاتوریست های جهان، چندین مجسمه با چهره های اغراق شده، تابلوهایی از کارتون های هنرمندان جهان که با موضوع انسان و رسانه های دیجیتال، گرمایش زمین، نفت و انرژی و کلکسیون ارزشمندی از نسخه های مجله طنز و فکاهی ملانصرالدین در این موزه نگهداری می شوند.

موزه کازیکاتور تبریز

جشنواره های موزه کاریکاتور تبریز

در این موزه همچنین جشنواره های بین المللی برگزار شده است. از جماه این جشمواره ها می توان به دوازده دوره جشنواره تبریز، شش دوره جشنواره شهروندی تبریز، یک جشنواره پایداری و چند دوره جشنواره کشوری، همچنین تشکل های مختلفی ازجمله انجمن کارتونیست های تبریز اشاره کرد.

موزه کازیکاتور تبریز

مسیردسترسی به موزه کاریکاتور تبریز

برای رفتن و بازدید از این موزه ابتدا به سمت باغ تاریخی گلستان بروید در پشت این باغ ساختمان قدیمی کتابخانه ملی قرار گرفته است که در بخش غربی این ساختمان شما می توانید به موزه کاریکاتور برسید.

موزه کازیکاتور تبریز

معماری موزه کاریکاتور تبریز

خانه هنر تبریز یکی از بناهای دوره پهلوی دوم است که در زمینی به مساحت 3000 متر مربع و زیربنایی حدود 2860 متر مربع ساخته شده است. نما و معماری این بنا شباهت زیادی به ساختمان شهرداری تبریز دارد، خانه هنر تبریز شامل بخش های مختلفی همچون سالن‌ های آمفی‌ تئاتر، نگارخانه، ویدئو آرت و کارگاه‌ های نقاشی و کاریکاتور است.

موزه کازیکاتور تبریز

انجمن کارتونیست های تبریز

در سال 1385 نخستین و رسمی ترین انجمن کارتونیست ها در شهر تبریز و در موزه کاریکاتور تاسیس شد، این انجمن از گروه های مختلفی تشکیل شد و بیشتر در حوزه هنری و مجله کمیک جوالدوز فعالیت داشت. هم اکمون این انجمن در حوزه های نشر مجله کاریکاره، برگزاری مسابقات بین المللی کارتون، انشار کتاب، کارگاه های آموزشی و اداره موزه کارتون فغالیت می کند.

موزه کازیکاتور تبریز

امکانات موزه کاریکاتور تبریز

این موزه در بخش غربی خانه هنر تبریز واقع شده است، این خانه دارای امکاناتی از قبیل سه سالن جهت نگارخانه و برپایی نمایشگاه‌های هنری، یک سالن آمفی تئاتر، یک سالن انتظار، دو سالن ویدئو آرت و نقد و بررسی می باشد.

موزه کازیکاتور تبریز

ساعات بازدید از موزه کاریکاتور تبریز

برای بازدید از موزه کاریکاتور تبریز می توانید از شنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۹ صبح  تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ شب مراجعه فرمایید. لازم است بدانید بازدید از این مجموعه رایگان است. با تهیه بلیط هواپیما خارجی ارزان استانبول تبریز از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس خانه کاریکاتور: تبریز، ضلع شمالی پارك باغ گلستان

موزه کازیکاتور تبریز

جاذبه های دیدنی در نزدیکی موزه کاریکاتور تبریز

این موزه یکی از جاذبه های دیدنی تبریز که میزبان هنرمندان معروف در سرتاسر جهان می باشد، در نزدیکی این موزه جاذبه های دیدنی دیگری همچون: دروازه کجیل قاپیسی، خانه مشروطه تبریز، ارگ علیشاه، خانه بهنام، خانه شربت اوغلی، بازار تبریز و ... می باشد که رفتن و بازدید آنها خالی از لطف نیست در ادامه این جاهای دیدنی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

موزه کازیکاتور تبریز

خانه شربت اوغلی

یکی از خانه های قدیمی و تاریخی در تبریز خانه شربت اوغلی است که قدمت آن به دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی می‌ رسد. این خانه‌ی قدیمی که یکی از دیدنی ترین جاهای تبریز است، این خانه ۱۵۰۰ متر مربع مساحت و ۱۳۰۰ متر مربع زیر بنا دارد. ای خانه سه طبقه و شامل دو حیاط شمالی و جنوبی و دو بخش بيرونی و اندرونی است. خانه شریت اوغلی دارای طاق نماهای آجری و ستون های رفیع با سر ستون های با شکوه گچبری شده، طنبی‌ها و اتاق‌های تو در تو است. این خانه در سال 1369 خورشیدی توسط شهرداری تبریزخریداری و پس از مرمت توسط اداره ی میراث فرهنگی به فرهنگسرا تبدیل شد. خانه شربت اوغلی در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ی ثبت ۳۲۲۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه شربت اوغلی: تبریز، درب سرخاب، کوچه ۸ متری فرهنگسرای تبریز

موزه کاریکاور تبریز

خانه مشروطه تبریز

خانه تاریخی مشروطه از دیگر خانه های تاریخی تبریز که متعلق به دوران قاجار و حاج مهدی کوزه کنانی است. معماری این بنای زیبا در سال 1247 توسط حاج ولی معمار در زمینی به مساحت 1300 مترمربع در دو طبقه و از مصالحی مانند سنگ و آجر و خشت ساخته شد. در سال 1287 برای پشتیبانی از مشروطه خواهان کوزه کنانی این خانه را در اختیار مشروطه خواهان قرار داد. این خانه در سال ۱۳۷۵ به موزه مشروطه تغییر کاربری داد. معماری این بنا یک معماری قاجاری با تزیینات بی ‌نظیر از نورگیرها و چشم‌اندازهایی موسوم به کلاه‌ فرنگی با معماری شاهانه ایرانی و اروپایی است با ستون‌ها و سرستون‌های گچبری شده، درهای منبت‌کاری شده و پنجره‌های ارسی تزئین شده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در موزه مشروطه می‌ توانید آثار با ارزشی همچون تندیس‌های چهره‌های مشروطه، سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت را مشاهده نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما در شهر مشهد می باشد.

آدرس خانه مشروطه: تبریز، خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه
date_range جمعه 13 آبان 1401 remove_red_eye 118 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0