{{ctrl.notification}}
موزه های شیراز

موزه های شیراز

شیراز زیباترین و سرسبز ترین شهر پرطرفدار ایران شهر شاعران نامی که هرساله طرفداران زیادی ازاین شهر و جاذبه های آن دیدن می نمایند، شیراز دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیاد که علاوه برآنها جاذبه های دیدنی دیگری نیز در خود جای داده است از این جاذبه های دیدنی می توان به موزه های شیراز اشاره کرد، در ادامه آس چارتر به معرفی موزه های شیراز می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد شیراز را در این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

موزه های شیراز

موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز

یکی از موزه های جذاب و دیدنی در شهر زیبای شیراز عمارت داخل باغ ارم می باشد، قدمت این عمارت مشخص نیست عده ای آن را متعلق به دوره قاجار و عده آن را به دوره ی سلجوقیان نسبت داده اند، طراحی این عمارت توسط معمار معروف شیرازی حاج محمدحسن خان انجام شده است، مساحت باغ ارم حدود 110380 متر مربع و عمارت آن شامل 3 طبقه است، عمارت زیبای باغ ارم دارای معماری باشکوه و تزئیناتی شامل: نقاشی های رنگ روغن، گچبری و کاشی کاری، پنجره های آهنی مشبک، درهای جوبی منبت کاری شده از جنس ساج و تصاویری  از شاهنامه و نبرد شاهان قاجار روی کاشی کاری ها نقش بسته شده است. در سال 1390 درطبقه همکف این عمارت موزه ای 300 متری احداث گردید، در این موزه بیش از ۱۴۰ نوع گوهر و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی قرار دارد، از سنگ های قیمتی و با ارزش این موزه می توان به سنگ ها و گوهرهای نایابی همچون: کهربا، الماس، یاقوت و زمرد اشاره کرد که از گران ترین سنگ های این موزه می باشد، سنگ هایی نظیر فیروزه، عقیق و جاسپر نیز از سنگ های نیمه قیمتی در این موزه می باشد.

موزه های شیراز

در این موزه همچنین انواع زیورآلاتی مانند:  گوشواره های قیمتی، انگشتر، گردن بند و دستبند نیز در ویترین های شیشه ای به نمایش گذاشته شده است، جالب است بدانید نحوه تراش سنگ ها و زیورآلات نیز در این موزه انجام می شود که به برای بازدیدکنندگان نیز به نمایش گذاشته شده است. غرفه های صنایع دستی و سوغاتی وعکاسی نیز در محوطه باغ ارم وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از موزه به خرید و تفریح بپردازید. باغ ارم در 14 آبان ماه 1353 با شماره 1013 ثبت فهرست آثار ملی شد. برای رفتن به موزه سنگ و گوهر دریای نور شیراز می توانید از خودروی شخصی و یا تاکسی های خطی و وسایل نقلیه دیگر مانند مترو و با اتوبوس در ایستگاه متروی نمازی و یا ایستگاه اتوبوس خوابگاه ارم خود را به این باغ زیبا برسانید. همچنین برای بازدید از این موزه باید در ابتدا هزینه ای را به عنوان مبلغ ورودی پرداخت نمایید. این هزینه برای بازدید کنندگان ایرانی حدود 5 هزار تومان و برای بازدید کنندگان خارجی حدود 20 هزار تومان می باشد.


آدرس موزه سنگ و گوهر دریای نور: شیراز، باغ ارم

موزه های شیراز

موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز

از دیگر موزه های شیراز می توان به موزه نظامی باغ عفیف آباد اشاره کرد، این موزه نظامی در زیرزمین عمارت عفیف آباد قرار دارد. باغ عفیف آباد از قدیمی ترین باغ ها در شیراز که یکی از تفریحگاه های پادشاهان در گذشته بوده است قدمت این باغ  به دوره ی صفویه باز می گردد، اما عمارتی که در میان باغ قرار گرفته است به دوره قاجار بازمی گردد، زمانی که میرزا علی خان قوام‌الملک این باغ را خریداری نمود این عمارت زیبا را در میان باغ بنا نمود. عمارت باغ عفیف اباد دارای دو طبقه و معماری بی نظیر و باشکوهی می باشد، سال ها بعد این باغ به فرح پهلوی هدیه شد و در سال ۱۳۴۰ باغ عفیف آباد توسط ارتش جمهوری اسلامی خریداری شد، و توسط ارتش در سال 1370 در این عمارت دو موزه سلاح‌های نظامی و موزه‌ عبرت احداث گردید، که این موزه یکی از بزرگ ‌ترین موزه‌های نظامی خاورمیانه شناخته شده است.

موزه های شیراز

در این موزه نظامی انواع سلاح های سرد و گرم که مربوط به دوره صفویه تا کنون می باشد وجود دارد، در این موزه همچنین سلاح های دیگر همچون: سلاح های سرد و گرم، خودکار ونیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل نیز وجود دارد که می توانید ازآنها بازدید نمایید، همچنین تفنگ های شخصی پادشاهانی همچون: فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه، محمدرضاشاه و همچنین اسلحه های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری نیز به نمایش گذاشته شده است.

موزه های شیراز

در این موزه شما می توانید با انواع سلاح ها از گذشته تا کنون آشنا شوید. همچنین در بیرون از موزه انواع ادوات نظامی، تانک و توپ‌های بسیار قدیمی به نمایش گذاشته شده است که می توانید مشاهد نمایید. باغ عمارت عفیف آباد در تاریخ  ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ با شماره ۹۱۳ به ثبت ملی رسیده است، باغ عفیف آباد داری پوشش گیاهی نظیر درختان کاج، سرو، بید، چنار، و میوه های انار و نارنج می باشد. باغ این عمارت حدود 127000 متر مربع دارد و عمارت حدود 30 اتاق و تالار می باشد.  در داخل باغ همچنین یک حمام تاریخی و قهوه خانه سنتی وجود دارد که این قهوه خانه یکی از زیباترین طراحی های تاریخی را در خود دارد، حدود 6 حجره در این قهوه خانه می باشد مه بر روی دیوارهای آن تصاویر زیبایی از داستان های نبرد رستم و سهراب، نبرد رستم و اسفندیار، نبرد تهمتن و دیو سفید، داستان ضحاک و کاوه آهنگر،داستان زال و سیمرغ نقاشی شده است.

موزه های شیراز

این باغ دارای امکانات رفاهی دیگری همچون غرفه عکاسی، غرفه اجاره لباس سنتی، فروشگاه کتاب و صنایع دستی، تالارعروسی، استخر، زمین تنیس و والیبال و مهمان سرا نیز وجود دارد. برای رفتن به این باغ و بازدید از موزه می توانید از هرگونه وسیله نقلیه که در دسترستان می باشد استفاده کنید، اگر از مترو استفاده می کنید می توانید در ایستگاه های چهارراه زرگری و ایستگاه آوینی از مترو پیاده شوید. با اتوبوس نیز در یکی از ایستگاه‌های زرهی در بلوار استقلال و بعثت پیاده شوید و به سمت این باغ زیبا بروید. یا از تاکسی می توانید استفاده کنید و به راحتی به مقصد برسید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری تهران شیراز در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس موزه نظامی باغ عفیف آباد: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

موزه های شیراز

موزه تاریخ طبیعی شیراز

شهر تاریخی شیراز دارای جاذبه های فراوان می باشد، موزه تاریخ طبیعی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی و از قدیمی ‌ترین‌ موزه‌های در این شهر می باشد، موزه تاریخ طبیعی توسط یکی از استادان گل و گیاه صدرالدین شریفی حسینی در سال 1353 هجری شمسی احداث شد. این موزه شامل 2 طبقه که هر طبقه دارای بخش ها مختلفی همچون جانورشناسی، گیاهان زینتی و دارویی، زمین‌شناسی، آناتومی،‌ مردم‌شناسی، تکنولوژی، هنر، کارگاه فنی و تاکسیدرمی، سمعی، بصری و کتابخانه می باشد.

موزه های شیراز

در بخش جانورشناسی این موزه حدود 1055 نمونه از مهره‌داران و بی‌مهرگان وجود دارد، در این بخش همچنین آکواریومی 7 متری نیز وجود دارد، که در آن انواع ماهی ها آب های شیرین و مارها زیست می کنند، از دیگر موجودات این بخش می توان به کرم‌ها، خارپوستان، مرجان‌ها، نرم‌تنان و پستانداران اشاره کرد. از جالب ترین نمونه های دیگری مه در این بخش قرار دارد، می توان به مثل جنین دوقلو پسر که از سینه به‌هم چسبیدند، بزغاله دو سر، مرغ چهارپا، گوساله دو سر، بره هشت پا و قوچ چهار شاخ و نقش برجسته سیاه خان لپویی مردی با قد 256 سانتی‌ متر که نوعی بیماری غول‌آسایی انسان را دارد نیز در این بخش قابل مشاهده می باشد.

موزه های شیراز

بخش گیاهشناسی این موزه نیز شامل گیاهان مختلف از مناطق مختلف ایران می باشد حدود 80 گونه گیاه در این بخش نگهداری می شود. که خاصیت دارویی و زینتی دارد.

بخش حشره‌ شناسی موزه نیز شامل سه بخش پژوهشی، آموزشی و نمایشی می باشد، در این بخش نمونه های مختلفی از حشرات نگه داری می شود، در این بخش حتی می توانید با روش مبارزه با آفات و پرورش آنها نیز آشنا شوید.

بخش مردم شناسی این مجموعه نیز شامل ماکت‌ها، مجسمه‌ها و عکس‌هایی مربوط به فرهنگ،‌ فعالیت‌ها، تنوع نژاد و … در شهر شیراز می باشد که می توانید با مشاهده آنها با فرهنگ و آداب و رسوم شیراز بیشترآشنا شوید.

زمین شناسی نیز از دیگر بخش های این موزه است، در این بخش با دوره ها و بخش های مختلف زمین شناسی و انواع سنگ‌ها، فسیل‌ها و کانی‌ها که بیشتر کانی ها بسیار ارزشمند و گران  قیمت هستند همچون یاقوت، کوارتز و توپاز و سنگ‌های آذرین، رسوبی و آذرآواری و فسیل ها نیز مربوط به ماهی‌ها، نرم ‌تنان، سر و رد پای دایناسور و گیاهان هستند که به راحتی می توانید از آنها بازدید نمایید.

موزه های شیراز

بخش آناتومی از دیگر بخش های این موزه که این بخش بیشتر برای آموزش و تحقیقات و پژوهش ساخته شده است، در این بخش نمونه هایی از اسکلت ها و آناتومیکی به نمایش گذاشته شده است،  همچنین انواع مولاژهای بدن انسان، اسکلت بازسازی شده نهنگ گوژپشت، نمونه‌های جنینی رنگ‌آمیزی شده از یک ماهگی تا 9 ماهگی و حتی جنین دوقلو و نحوه رشد آنها را به شما در این بخش نشان می دهند.

بخش تمبر و اسکناس موزه نیز از جذاب ترین بخش های می باشد که در سال 1382 به این مجموعه اضافه شده است. شما می توانید با انواع تمبرهای کشورهای مختلف همچون شوروی سابق، مجارستان و کره شمالی آشنا شوید. دراین بخش همچنین می توانید با پست و مراحل آن نیز و علت وجود تمبر بر روی بسته های پستی و پاکت های نامه آشنا شوید و اطلاعاتی را کسب کنید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتری ارزان هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس موزه تاریخ طبیعی: شیراز، بلوار مدرس، خیابان آزادگان

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 11 اسفند 1401 remove_red_eye 211 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0