{{ctrl.notification}}
موزه های زاهدان

موزه های زاهدان

زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان یکی از شهرهای باستانی در ایران می باشد، که دارای جاذبه های تاریخی و باستانی بسیار زیادی می باشد که نشان دهنده فرهنگ غنی و تاریخی و قدمت بالای آن می باشد. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی موزه های زاهدان بپردازد تا پایان این مقاله مارا همراهی کنید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد زاهدان را از سامانه آس چارتر تهیه نمایید.

موزه های زاهدان

معرفی موزه بزرگ زاهدان

موزه بزرگ زاهدان یکی از موزه های دیدنی و تاریخی در زاهدان می باشد، این موزه تاریخ پر از فراز و نشیب زاهدان را به نمایش گذاشته است، این موزه برای کسانی مناسب است که علاقه مند به تاریخ و فرهنگ معاصر ایران می باشند، این موزه در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد و یکی از پرطرفدارترین موزه های زاهدان محسوب می شود، موزه بزرگ زاهدان حدود 10هزار متر مربع وسعت دارد، که شامل ۵ طبقه می باشد که اثار باستانی و تاریخی شهرهای کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در معرض عموم بازدید کنندگان قرار داده است. همچنین  آثار با ارزش و گران بهایی از شهر سوخته زابل نیز در این موزه نگهداری می شود.

موزه های زاهدان

معماری و بخش های مختلف موزه بزرگ زاهدان

موزه بزرگ زاهدان دارای معماری زیبایی می باشد، که نمای آن به سبکی از قلعه سب در شهرستان سراوان می باشد. این موزه بیش از 10 هزار متر مربع مساحت و شامل 5 طبقه است، که این موزه تاریخ 5 هزار ساله ایران به نمایش گذاشته است. موزه بزرگ زاهدان شامل بخش های مختلفی نظیر: مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، بوم‌شناسی، کتابخانه و تالارهایی برای نمایش لباس‌های محلی زاهدان، گونه‌های جانوری مثل تاکسیدرمی پرندگان و آکواریوم‌های آب شور استان سیستان و بلوچستان، و غذاهای محلی است. این موزه همچنین یه اتاق نمایش با ظرفیت ۴۰ نفر و کتابخانه ای که بیش از ۵ هزار جلد کتاب ارزشمند با موضوعات مختلفی مثل باستان شناسی، تاریخ، معماری، و موضوعاتی از این قبیل است. در طبقه همکف این موزه تندیس های زیبایی از رستم که در کنارش زال و سیمرغ که در کنار هم قرار گرفته اند و ماکت‌هایی از قلعه‌های استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

موزه های زاهدان

آثار باستانی موجود در موزه بزرگ زاهدان

در موزه بزرگ زاهدان بخش های مختلفی وجود دارد که درهرکدام از این بخش ها آثار با ارزشی تگهداری می شود. آثر با ارزشی همچون: آثار باستانی شهر سوخته ظروف سفالی، وسایلی از جنس فلز، گِل، سنگ و شیشه‌، تابلوهای ارزشمند و کتب خطی و چشم مصنوعی زنی که در گورستان شهر سوخته پیدا شده بود، درباره محوطه باستانی شهر سوخته که قدمت آن به 5200 سال پیش باز می گردد، که بیشاز آثار موجود در این موزه از این شهر سوخته شامل: نخستین انیمیشن دنیا، چشم مصنوعی، جراحی جمجمه، سبد حصیری دوقلو، تخته بازی، خط کش با دقت میلیمتری، پارچه های بافته شده از الیاف گیاهی و حیوانی، شانه معرق، زیورآلات و... می باشد. و آثار دیگری همچون: کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و دیگر آثار باستانی منطقه جنوب شرق ایران اطلاعات کسب کنید. در طبقه دوم این موزه نیز ویترینی وجود دارد که در آن نسخ خطی و تمبر، سکه های تاریخی از دوران اشکانی تا پهلوی، ظروف نقره ای از دوران معاصر، ابزار و ادوات مورد استفاده روزمره و نیز سردیس هایی از مشاهیر و بزرگان استان در ادوار مختلف بهمراه صحنه سازی هایی از مردم شناسی استان، نخستین شهریار و فرماندار ایرانی پس از ورود اسلام به ایران و محمد وصیف سیستانی، از قومیت های سیستانی و بلوچ و نمادی از یعقوب لیث صفاری، به نمایش گذاشته شده است.

موزه های زاهدان

ساعات بازدید از موزه بزرگ زاهدان

برای بازدید از این موزه می توانید همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر و جمعه‌ها از ساعت ۴ تا ۶ عصر به این موزه مراجعه نمایید.

آدرس موزه بزرگ زاهدان: زاهدان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد

موزه های زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان یکی دیگر از جالب ترین موزه های ارزشمند در زاهدان است، این موزه در ساختمان قدیمی در شهر زاهدان قرار گرفته است که قدمت آن به اوایل قرن ۱۴ هجری بازمی ‌گردد، معماری این موزه به سبک معماری بومی کویری می باشد. این ساختمان در گذشته مرکز تهیه و ارسال برنامه‌های رادیویی به زبان‌های بومی سیستانی و بلوچی بوده است، که در سال ۱۳۴۲ با نصب فرستنده صد کیلو واتی، ارسال برنامه‌های رادیویی و برنامه‌هایی به زبان اردو و هندی تهیه و برای کشورهای شبه قاره هند مثل افغانستان، پاکستان و هندوستان پخش می‌ کردند. اما امروزه به کاربری اداره پست و تلگراف زاهدان در آمده است، این موزه شامل بخش های نظیر: بخش تمبرهای ایران و بین‌الملل و بخش ارتباطات با تلفن و تلگراف وسایل ارتباطی مختلف آثار موجود دراین موزه که تز دوره های مختلف در این موزه نگهداری می شود که هر بخش شامل: انواع مهرهای شهر سوخته مثل مهرهای دکمه ای، استامپی، استوانه‌ای، ترازو، تمبز زن، رادیو لامپی و تلفن سلطنتی رومیزی، ماشین تایپ، فرستنده های رادیویی، ماکت کبوترخانه پست میرجاوه، مجسمه مرد تلگراف چی می باشد. موزه پست و ارتباطات زاهدان در سال ۱۳۷۷، با شماره ۲۱۵۷ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

موزه های زاهدان

ساعات بازدید از موزه پست و ارتباطات زاهدان

برای بازدید از موزه پست می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و ۴ عصر تا ۸ شب به بازدید از این موزه بپردازید. با تهیه بلیط چارتر لحظه آخری از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس موزه پست و ارتباطات: زاهدان، خیابان طالقانی، ساختمان قدیم پست

موزه های زاهدان

موزه دفاع مقدس زاهدان

از دیگر موزه ها اهواز می توان به موزه دفاع مقدس زاهدان می باشد، این موزه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع با زیر بنای ۴۴۵۰ مترمربع در سال 1387 افتتاح گردید. این موزه آثار ارزشمندی از هشت سال دفاع مقدس و شبیه سازی و بازسازی حوادث تروریستی و عملیات هشت سال دفاع مقدس را به نمایش گذاشته است، این موزه حس نوستالژیکی را به شما انتقال می دهد و یادآور رشادت‌های شهدای فداکار ایران می باشد.

ساعات بازدید از موزه دفاع مقدس زاهدان

برای بازدید از موزه دفاع مقدس می توانید از ساعت 10 صبح تا 6 عصر به این موزه مراجعه نمایید.

آدرس موزه دفاع مقدس: زاهدان، بلوار خرمشهر، کوهستان پارک، موزه دفاع مقدس زاهدان

موزه های زاهدان

بهترین فصل سفر و بازدید از موزه های زاهدان

زاهدان دارای آب و هوای گرمی می باشد. هرچند که سفر در هر فصل و در هر آب و هوایی لذت خاص خودش را دارد، اما بهترین فصل برای سفر به زاهدان اوایل بهار می باشد. آب و هوای بهار در زاهدان برای گردشگری مناسب است.

موزه های زاهدان

جاذبه های دیدنی در نزدیکی موزه های زاهدان

همانطور که گفتیم زاهدان یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران می باشد که دارای جاذبه های تاریخی خیلی کهن و جاذبه های طبیعی می باشد. شما می توانید در سفر به زاهدان و بازدید از موزه های تاریخی زاهدان به گشن و گذار و بازدید از دیگر جاهای زاهدان بپردازید. از جمله جاذبه های بسیار جذاب و دیدنی در زاهدان می توان به شهر سوخته کی از مناطق تاریخی و باستانی در زاهدان می باشد و همچنین خانه ایوبی، کاروانسرای نصرت آباد، مسجد زرنج زاهدان، آرامگاه هفتاد ملا، دریاچه هامون، غار لادیز، روستای لادیز، روستای تمین، چشمه آب معدنی موسی و... می توان اشاره کرد.

موزه های زاهدان

شهر سوخته زاهدان

شهر سوخته زاهدان که در نزدیکی زابل واقع شده است، یکی از بزرگ ‌ترین شهرهای باستانی ایران و از مهم‌ترین تمدن‌های شرق فلات ایران محسوب می شود. طبق پژوهش های باستان شناسی این شهر یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی کشف شده که در بین آثار کشف شده در آن می توان سیر تحول آن را در زمینه‌های بازرگانی داخلی، تجارت خارجی، شهر نشینی و معماری، پزشکی، هنر، کشاورزی، جانور شناسی، زمین شناسی و همه علوم را مشاهده کرد. قدمت شهر سوخته به بیش از ۵۰۰۰ سال می ‌رسد و مساحتی حدود ۲۸۰ هکتارمی باشد. آثار کشف شده در این شهر سوخته بسیار زیاد می باشد که می توان به: نخستین انیمیشن دنیا، چشم مصنوعی، جراحی جمجمه، سبد حصیری دوقلو، تخته بازی، خط کش با دقت میلیمتری، پارچه های بافته شده از الیاف گیاهی و حیوانی، شانه معرق، زیورآلات و ... اشاره کرد.

آدرس شهر سوخته: زاهدان، جاده زابل به زاهدان، ۵۶ کیلومتری زابل

موزه های زاهدان

کاروانسرای نصرت آباد زاهدان

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی در زاهدان کاروانسرای نصرت آباد در زاهدان می باشد، قدمت این کاروانسرا به دوره صفوی باز می گردد، و از خشت و گ درست شده است، این کاروانسرا دارای معماری بی نظیری می باشد و شامل 60 حجره و 15 اتاق و 23 طاق نما می باشد، این کاروانسرا در 4 کیلومتری شمال غرب نصرت اباد قرار گرفته است، کاروانسرای نصرت اباد در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۵۵۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده قیمت بلیط هواپیما ارزان تهران زاهدان در شهر مشهد می باشد.

آدرس کاروانسرای نصرت اباد: زاهدان، ۴ کیلومتری شمال‌ غرب نصرت آباد

date_range چهارشنبه 14 دی 1401 remove_red_eye 282 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0