{{ctrl.notification}}
موزه خودروهای ایران

موزه خودروهای ایران

موزه‌ های مختلفی در جهان وجود دارند. نقطه مشترک تمام موزه‌ ها، نگهداری از اشیاء با ارزش قدیمی است. موزه خودرو بدون شک جزء معدود موزه‌هایی است که به هیچ وجه از دیدن آن سیر نمی‌ شوید. بازدید از این موزه مخصوصا برای آقایان یا خانم‌هایی که به خودرو‌های کلاسیک علاقه دارند، همانند یک رویا خواهد بود. در اولین لحظه‌ای که وارد سالن موزه خودرو خواهید شد، انگار که در دهه ۴۰ میلادی قدم گذاشته ‌اید. در این مقاله از آس چارتر قصد داریم تا شما را با موزه‌ ای آشنا کنیم که بر خلاف سایر موزه‌ها، می ‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. آس چارتربهترین مرجع ارئه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

موزه خودروهای ایران

تاریخچه ورود خودرو به ایران

در دوره قاجار دستگاهی برای حمل و نقل پادشاه قجری و درباریان وارد ایران شد که هیاهوی بسیاری را به دنبال داشت. در سال‌های نخست فقط مورد استفادۀ پادشاه، درباریان و اشخاص تراز اول کشور بود، اما پس از ۲۶ سال یعنی از سال ۱۳۰۵ مورد توجه مردم هم قرار گرفت و آن‌ها هم سراغ این پدیده رفتند. اولین بار در سال ۱۲۷۹، خودرو توسط پادشاه قاجار، مظفرالدین شاه، وارد ایران شد. بر طبق اسناد تاریخی به جای مانده از آن دوران، این خودرو یک دستگاه فورد کروکی کلاچی بود که در ساخت آن از لاستیک‌ های توپر استفاده شده بود. این خودرو از نظر ظاهری بیشتر شبیه به وانت‌های امروزی بود. در آن دوران، خودرو یا همان «اتول»، یک وسیله کاملا لوکس و سلطنتی محسوب می ‌شد. مردم معمولی قدرت خرید این وسیله نقلیه امروزی یا همان کالسکه آب و آتش را نداشتند. به همین دلیل، تا حدود بیست و شش سال، یعنی تا سال ۱۳۰۵ هجری شمسی، خرید خودرو و استفاده از آن، تنها در انحصار خاندان سلطنتی بود. پس از آن به تدریج، تجار و سرمایه‌ داران تهرانی اقدام به خرید خودرو کردند. رفته رفته خودروهایی برای حمل و نقل عمومی وارد ایران شدند که بیشتر شبیه به کالسکه‌ های عظیم ‌الجثه بودند.

موزه خودروهای ایران

مساحت موزه خودرو تهران

موزه خودرو تهران در زمینی به مساحت ۲۲۰۰۰ متر مربع افتتاح شد و  ۱۰ هزار متر مربع آن فضای مسقف است و سالن نمایش آن ۳۰۰۰ متر مربع است. در حال حاضر ۴۵ دستگاه اتومبیل، ۲ ارابه کالسکه، ۳ دستگاه موتور سیکلت در سالن نمایش در معرض دید عموم قرار داده شده که هر کدام از این اتومبیل ‌ها برای خود داستانی دارند. چند سالی می ‌شود که خودروهای کلاسیک، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. البته دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است. ظاهر این خودروها بسیار دیدنی و جذاب است و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل بود که شهرداری تهران در بیست و نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ تصمیم به افتتاح موزه خودرو گرفت. شما می توانید با تهیه بلیط چارتر ارزان از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

موزه خودروهای ایران

خودروهای موجود درموزه خودروتهران

دراین موزه ده‌ها اتومبیل قدیمی از شرکت‌ ها و برندهای درجه یک و لاکچری را خواهید دید. مجموعه ‌ای از بهترین‌ ها و منحصربه فردترین‌های صنعت خودروسازی، این ثروت ملی و نمایش آن‌ها نمونه‌هایی نادر هستند مانند مجموعه غنی از مدل‌های: رولزرویس از جمله رولزرویس سیلورگوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه‌ ای فانتوم ۴ ضد گلوله، فانتوم ۳، مجموعه مرسدس بنزها، مدل استثنائی ۵۰۰ کا، لیموزین ...که همه این‌ها وتعداد دیگری از خودروهای استثنایی را در این موزه می توان دید. بازدید از این موزه می ‌تواند روزی به یاد ماندنی را برای همه گردشگران رقم بزند.

موزه خودروهای ایران

معرفی مهمترین وسایل نقلیه موجود در موزه خودرو

کالسکه نادری یا ناصری

به محض ورود به موزه، سمت راست  موزه، نخستین چیزی که می ‌بینید ارابۀ کالسکه ‌ای با نام کالسکه «ناصری» یا نادری است که در نوع خود قدیمی ‌ترین کالسکه ایران است و ۱۲۰ سال پیش در وین پایتخت اتریش ساخته شد و پس از قتل ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم حسنی او را در کالسکه گذاشتند و به کاخ منتقل کردند. پس از ناصرالدین شاه هم از این کالسکه برای انجام مراسم‌ های تشریفاتی سایر شاهان استفاده شد که حتی گفته می‌ شود اتاق این کالسکه حالتی شناور دارد که سبب می ‌شود سرنشین آن احساس ناهمواری نکند.

موزه خودروهای ایران

کالسکه تاجگذاری

کالسکه مخصوص تاجگذاری هم ساخت کارگاه‌ های معروف کالسکه سازی در اتریش است. نمونه دیگری که حداقل یکصد سال قدمت دارد. در آن دوران کالسکه به رنگ آبی لاجوردی بود. نمای بیرونی آن از طلاست. حتی تا دوران پهلوی نیز کاربرد سلطنتی داشت. در دوران پهلوی اما، این کالسکه را به رنگ مشکی در آوردند و از آن در مراسم تاج ‌گذاری استفاده کردند. کالسکه تاج ‌گذاری نیز در موزه خودرو تهران کنار کالسکه نادری قرار دارد.

موزه خودروهای ایران

موریس آکسفورد قرمز

خودروی موریس آکسفورد در سال ۱۹۱۲ تولید شد. حجم موتور این خودروی یکصد ساله هزار و ۱۸ سی سی است. موریس با این خودرو می ‌توانسته تا ۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند که برای زمان خود بسیار مطلوب بوده است. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا باکمتر ازسه دقیقه بلیط چارتر قشم تهران خود را تهیه نمایید.

موزه خودروهای ایران

رولز رویس احمد شاه قاجار

اولین خودرویی که احمد شاه قاجار وارد ایران کرد، یک رولز رویس شش سیلندر خطی بود. این خودرو که در سال ۱۹۰۶ ساخته شده است، می‌ توانسته تا سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. از طرف دیگر یکی از دلایل خاص بودن رولزرویس احمد شاه این است که تنها شش هزاردستگاه ازاین خودرو در جهان تولید شده است. این خودرو با استفاده از هندل و سوییچ روشن می ‌شده و یک نسخه بسیار کمیاب است. مدل این رولز رویس، سیلورگوست دهه ۲۰ است. همچنین به دلیل علاقه احمد شاه به خودروهای لوکس انگلیسی، خودروی رولز رویس دیگری نیز توسط او خریداری شد. این خودرو که مدل فانتوم ۴ بود، یک نمونه کاملا کمیاب در جهان به شمارمی ‌آید. تنها ۱۸ دستگاه از این خودرو در سطح جهانی تولید شده است. جالب است بدانید که تنها یکی از این ۱۸ دستگاه، به صورت ضد گلوله طراحی شده و این همان خودرویی است که احمدشاه آن را خریداری کرده است. ظاهر این خودرو شبیه به یک تانک است و شیشه‌ها و بدنه بسیار ضخیمی دارد. با این حال موتور هشت سیلندر می توانست فانتوم ۴ را تا سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت پیش ببرد.

موزه خودروهای ایران

مرسدس بنز K500

مرسدس بنز K500، سبز رنگ جزء با ارزش ‌ترین اموال موزه به شمار می ‌آید و مسئولین موزه خودرو  هم بر همین باورند. در سال ۱۹۳۴ ساخته شده است و جزء اولین خودروهای سوپراسپرت جهان به شمار می ‌آمده است. از این خودرو تنها ۳۵۴ دستگاه در سطح جهانی تولید شده که یکی از آن‌ها در ایران است.

موزه خودروهای ایران

لیموزین‌ها

داخل سالن موزه خودرو، دو لیموزین بیش از همه خودنمایی می‌ کنند. اولین لیموزین یک دستگاه بنز ۶۰۰ است که به قامت کشیده و زیبای خود می‌ نازد. در طرف دیگر سالن، یک لیموزین بزرگ شش سیلندر وجود دارد که چراغ‌های جلوی آن روی سپر نصب شده است. دلیل نصب چراغ‌ها روی سپر، ایجاد دید بهتر بوده است. اما نکته مهم در مورد این لیموزین، استفاده از شش کیلو طلا در ساخت آن است.

موزه خودروهای ایران

لامبورگینی کانتاش

اگربه خودروهای کلاسیک علاقه ‌مند باشید، حتما با شنیدن نام لامبورگینی کانتاش، هوش از سرتان می ‌پرد. لامبورگینی کانتاش جزء خودروهای سوپراسپرت دهه هفتاد میلادی و ساخت کشورایتالیا است. کانتاش را به جرات می ‌توان جزء موفق ‌ترین نمونه‌های لامبورگینی در تمام طول تاریخ دانست. کانتاش حاضردرموزه خودرو تهران، در سال ۱۹۷۴ ساخته شده و دارای یک پیشرانه ۱۲ سیلندر خطی است. این موتور با سه هزار و ۹۰۰ سی سی حجم، می ‌تواند توانی بالغ بر ۳۷۰ اسب بخار تولید کند و تا سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت پیش برود. شما می توانید با ورود به سایت آس چارتر بلیط هواپیما مشهد تهران را به صورت آنلاین رزرو نمایید.

موزه خودروهای ایران

پورشه بنز فلکس واگن

در برهه‌ای از زمان، سه خودروساز آلمانی، پورشه، بنز و فولکس واگن، تصمیم به همکاری مشترک گرفتند. یک خودرو شد، هرچند در بازار عمومی از آن استقبال نکردند و این همکاری اول و آخر سه خودروساز معروف آلمانی بود اما این شگفت ‌انگیز است که آخرین بازمانده ازاین همکاری در موزه خودرو تهران قرارگرفته است.

موزه خودروهای ایران

اطلاعات بازدید از موزه خودرو

آدرس موزه خودرو: تهران، میدان آزادی، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج -جنب بانک توسعه تعاون- داخل خیابان بیست و پنجم -موزه خودروهای تاریخی ایران

آدرس دفتر موزه خودرو: تهران – بزرگراه رسالت – نرسیده به بزرگراه آفریقا -بنیاد مستضعفان – ساختمان شماره ۱- طبقه ۴ – موسسه فرهنگی موزه ها

شماره تماس مرکز موزه: ۰۲۱۴۴۵۲۵۸۹۳

موزه خودروهای ایران

date_range جمعه 10 دی 1400 remove_red_eye 347 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0