{{ctrl.notification}}
مناطق نفت خیز ایران

مناطق نفت خیز ایران

کشورمان ایران یکی از کشورهایی است که دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی می باشد، این کشور از لحاظ صنعتی هفتمین کشور تولید کننده نفت در جهان بعد از آمریکا، روسیه، عربستان، کانادا، عراق و چین می باشد. حدود ۱۴۵ میدان هیدروکربوری و ۲۹۷ مخزن نفتی و گازی در کشورمان کشف شده است، که شامل ۱۰۲ میدان نفتی و ۴۳ میدان گازی می باشد. ایران در سال ۲۰۲۱ حدود 4.1 درصد کل نفت تولید شده در جهان را به خود اختصاص داده بود با  ثبت ۱۶.۱ درصد افزایش تولید، بیشترین رشد تولید نفت در میان کشورهای جهان را بنام خود به ثبت رسانده است. در ادامه آس چارتر به معرفی میادین نفتی و مناطق نفت خیز در کشورمان می پردازد. . آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید به راحتی بلیط چارتر هواپیما ارزان خود را از این سامانه دریافت نمایید.

 

میدان‌های نفتی کشف شده در ایران

در کشورمان ایران میدان های نفتی زیادی در شهرهای مختلف کشف شده است که استان‌های نفت‌خیز ایران شامل: حوضه زاگرس و خلیج فارس در جنوب ‌غربی ایران و خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، خراسان رضوی و هرمزگان اشاره کرد. نفت یکی از ذخایر عظیم در کشورمان است که بزرگترین منبع ثروت در ایران محسوب می شود اما با وجود این همه ثروت که در زیر خاک کشورمان قرار دارد، مردم ایران دارای محرومیت های زیادی هستند. درحال حاضر در کشور ما ایران طبق آخرین آمار تعداد ۱۴۵ میدان هیدروکربنی و ۲۹۷ مخزن نفتی و گازی که تعداد 102 میدان نفتی و 43 میدان گازی کشف شده است، ایران از نظر حجم ذخایر و تولید نفت بهترین تولیدکننده نفت و همچنین نفت قابل بازیافت مهمی در جهان می ‌باشد، ایران حدود ۲۰۵ مخزن نفتی و ۹۲ مخزن گاز طبیعی است. حدود 78 میدان نفتی در ایران وجود دارد که که ۶۲ میدان در خشکی و ۱۶ میدان در دریا واقع شده است و همگی فعال می باشند. تولیدات در این میادین در سال حدود ۱۰۶ میلیارد بشکه در خشکی و ۳۱٫۶ میلیارد بشکه در دریا می باشد.

 

مناطق نفت خیز ایران

میدان نفتی هنگام

یکی از میدان های بزرگ نفتی کشور در استان هرمزگان قرار دارد، میدان نفتی هنگام هرمزگان درشهریور ماه سال 1389 به بهره برداری رسید، ساختار میدان نفتی هرمزگان به شکل یک طاقدیس بزرگ می باشد، که از سمت شمال طول تقریبی آن 24 کیلومتر و عرض آن 12 کیلومتر می باشد، این میدان نفتی در دریای خلیج فارس قرار دارد که 80 درصد آن در آب‌های ایران و 20 درصد در آب‌های عمان قرار دارد. کشورعمان در راس الخیمه امارات با احداث خط لوله ای به طول 25 کیلومتر و تولید نفت خام از میـدان مشترک هنگام با کمک و مشارکت شرکت انگلیسی اینداگو و استفاده از تاسیسات موجود خود از اسفندماه سال 1387 فعالیت خود را آغاز نمود. این میدان نفتی در 40 کیلومتری جنوب جزیره قشم و 70 کیلومتری خط ساحلی ایران قرار دارد. جنوب کشور حدود 730میلیارد بشکه نفت ذخیره ثابت دارد، که بیش از 20میلیارد بشکه آن در هرمزگان وجود دارد.

 

مناطق نفت خیز ایران

میدان نفتی سلمان

از دیگر میدان‌های نفتی ایران میدان نفتی سلمان است، این میدان نفتی همرمان با فعالیت شرکت نفت لاوان در دهه 1960 میلادی کشف گردید، اولین چاه میدان نفتی سلمان در ژوئن 1965 حفر شد و از سال 1968 تولید آن آغاز گردید. تا کنون 44 حلقه چاه نفتی و 10 حلقه چاه گازی در این میدان حفر شده است، میدان نفتی سلمان در 144 کیلومتری جنوب جزیره لاوان استان هرمزگان قرار دارد و با امارات متحده عربی دارای ذخایر مشترک در میدان ابوالبوخوش می باشد. در میدان نفتی سلمان بیش از نیم میلیارد بشکه نفت تولید می شود.

 

مناطق نفت خیز ایران

میادین نفتی جزیره سیری

در جزیره سیری استان هرمزگان حدود 5 میدان نفتی شامل: میدان‌های نفتی سیری و دنا، میدان نصرت، میدان الوند و میدان اسفند وجود دارد، در سکوی بهربرداری نصر نفت میدان‌های سیوند، دنا، نصرت و الوند جمع‌آوری می شود، و تولیدات و فرآوری های اولیه آن توسط یک خط لوله 16به طول 33 کیلومتر به جزیره سیری منتقل می شود. میدان الوند نیز 2 سکوی چاه دارد که دارای 11حلقه چاه افقی است که در 50 کیلومتری غرب جزیره سیری واقع شده است و 10هزار بشکه در روز در این میدان تولید می شود. نفت تولید شده در این میدان توسط یک خط لوله 16اینچی از زیر دریا به سکوی نصر منتقل می شود و در آنجا با نفت میدان‌های سیوند، دنا و نصرت مخلوط شده و از آنجا برای فرآوری و ذخیره‌ سازی از طریق خط لوله 16 اینچی به جزیره سیری منتقل می شود. میدان‌های نفتی سیری و دنا نیز در نزدیکی سکوی نصر قرار دارند، میدان سیوند سیری سی 18حلقه چاه دارد و میدان دنا سیری دی حدود 24 حلقه چاه دارد که در غرب جزیره سیری قرار دارند. این میدان‌ها 35هزار بشکه تا 70هزار بشکه در روز تولید می کند. میدان نصرت نیز دارای 5 حلقه چاه است نفت تولید شده در این میدان توسط خط لوله 12اینچ دریایی به سکوی نصر انتقال داده می شود که به حدود 12هزار بشکه در روز تولید آن می رسد. میدان نفتی اسفند سیری ئی نیز دارای 29 حلقه چاه تولیدی و تزریقی است و دارای 5 سکوی دریایی که شامل  3 سکوی چاه، یک سکوی بهربرداری و یک سکوی مشعل می باشد، در این میدان حدود 85هزار بشکه در روز تولید می شود، این میدان نیز در 18 کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری قرار دارد.

 

مناطق نفت خیز ایران

میدان نفتی گچساران

یکی دیگر از میادین نفتی در ایران میدان نفتی گچساران است، این میدان دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که حدود ۵۲ میلیارد بشکه و حدود ۲۳ میلیارد بشکه نفت خام ذخیره قابل برداشت دارد. میدان گچساران در سال ۱۳۱۶ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس کشف شده است و از سال ۱۳۱۸ فعالیت آن آغاز گردیده است. میدان نفتی گچساران در روز حدود ۴۸۰هزار بشکه نفت و ٩میلیون متر مکعب گاز تولید می کند. ساختار این میدان طاقدیسی است و طول آن حدود ۷۰ کیلومتر و عرض آن حدود ۶ تا ۱۵ کیلومتر متغیر می باشد. این میدان در زمینه بهره‌ برداری، فرآورش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت دارد. نفت خام و گاز طبیعی در این میدان از خط لوله ای حدود 247/6 کیلومتر انتقال داده می شود. در 4 استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس تأسیسات شرکت نفت و گاز گچساران مستقر می باشند. دفتر مرکزی این میدان در در گچساران کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است و از ۱۸ میدان نفتی نظیر میدان نفتی گچساران، بی‌بی‌حکیمه، رگ‌سفید، بینک، گلخاری، نرگسی و پازنان بهره‌ برداری می کند. این میدان نفتی مالک شبکه گسترده‌ای از ۱۰ واحد بهره ‌برداری، ۳ کارخانه نمک ‌زدایی، ۱۱ ایستگاه تقویت فشار گاز و ۵ کارخانه گاز و گاز مایع می باشد.

 

مناطق نفت خیز ایران

میدان نفت شهر کرمانشاه

از قدیمی‌ ترین مراکز انتقال نفت کشور که در سال 1350 افتتاح گردید میدان نفت‌ شهر در کرمانشاه می باشد، این میدان در توابع بخش سومار در قصرشیرین قرار دارد، این میدان نفتی در گذشته از همان زمان بهره برداری دارای امکاناتی بسیار خوبی نظیر فرودگاه، سینما، مدرسه و گازکشی بود که از مدرن‌ ترین مناطق غرب کشور بشمار می رفت که در زمان وقوع جنگ تحمیلی در سال 1359 به اشغال نیروهای بعثی عراقی در آمد و تا پایان این جنگ تحت اشغال آنها بود. در این میدان نفتی ۶۹۲ میلیون بشکه ذخیره نفت خام و ذخیره گاز طبیعی در کلاهک گازی است، در روز حدود ۱۰۰بشکه در این میدان تولید می شود که سالانه ۳۵هزار بشکه می شود. در فاصله ۹۰کیلومتری شهر قصرشیرین یک میدان نفتی دیگر وجود دارد، میدان نفتی بخش سومار در سال 1388 کشف گردید، این میدان نفتی در شرق میدان نفت ‌شهر و شمال غرب میدان گازی تنگه بیجار واقع شده است، در این میدان نیز ۴۷۵ میلیون بشکه و نفت قابل استحصال و ۷۰ میلیون بشکه نفت خام تولید می شود.

 

مناطق نفت خیز ایران

جزيره نفت آبادان

یکی از مهم ترين شهرهای صنعتی ايران که عظيم ترين پالايشگاه نفت خاورميانه را در خود جای داده است شهر آبادان است، که اولين پالايشگاه نفتی خاورميانه را در خود جای داده است که در سال ۱۳۲۴ بعنوان بزرگترین پالایشگاه جهان شناخته شد. پالایشگاه نفت آبادان در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی با ظرفیت اولیه ۲۵۰۰ بشکه در روز فعالیت خود را آغاز نمود، و در ابتدای کار خود بخش عمده سوخت ناوگان جنگی بریتانیا را در جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین تامین می ‌کرد و بخش مهمی از نيازهای داخلی فرآورده‌های نفتی را نیز برعهده داشت. در سال ۱۳۹۲ این پالایشگاه روزانه ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی کشورمان را تامین کرده است، در این پالایشگاه  فراورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن‌موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتای، خوراک آروماتیک پتروشیمی بندر امام و خوراک پتروشیمی آبادان تولید می شود. پالایشگاه نفت آبادان دارای واحدهای تولیدی نظیر: تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلا، کاهش گرانروی، گاز مایع، کت کراکر، آلکیلاسیون، تبدیل کاتالیستی، بستر ثابت، ایرومریزاسیون، تهیه پروپیلن، تصفیه بنزین، تصفیه هیدروژنی نفتا، گوگرد و واحد‌های جانبی می باشد، همچنین این پالایشگاه دارای نیروگاه سوم است که این نیروگاه یکی از منابع تامین برق از نوع گازی با ظرفیت تولید ۲۱۰ مگاوات است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری مشهد آبادان از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

مناطق نفت خیز ایران

میادین نفت استان ایلام

استان ایلام یکی دیگر از مناطق نفت خیز در کشورمان است، این استان دارای 4 درصد ذخایر نفت در مناطق نفتی قلعه ناز، چشمه خوش، آبان، آذر، دهلران، دانان، پایدار غرب و چنگوله می باشد که روزانه بیش از ۱۸۰ هزار بشکه نفت در این مناطق تولید می‌ شود. ایلام از مهمترین مناطق نفت خیز کشور است که 95 درصد نفت و گاز غرب ایران در آن تولید می کند.

 

مناطق نفت خیز ایران

میدان های نفتی در استان خوزستان

خوزستان از استان های نفت خیز در ایران که بزرگترین میدان نفتی ایران و سومین میدان بزرگ نفتی جهان بعد از میدان نفتی غوار و میدان نفتی بورقان را به خود اختصاص داده است، این میدان با ذخیره درجای 5/65 میلیارد بشکه و ذخیره قابل برداشت ۳۷ میلیارد بشکه در سال می باشد. این میدان نفتی در جنوب غربی ایران واقع شده است که تاکنون بالغ بر ۵۰۰ حلقه چاه در مخازن میدان اهواز حفاری و به بهره برداری رسیده است، میدان نفتی اهواز حدود ۶۷ کیلومتر طول و حدود 6 کیلومتر عرض دارد، استان خوزستان حدود 7 میدان نفتی بزرگ کشور را از مجموع 11 میدان نفتی کشور را در خود جای داده است، که از نظر موقیعتی این میدان از شمال با میدان نفتی رامین، از جنوب با میدان های نفتی شادگان و منصوری، از شرق با میدان مارون و از غرب با میدان های نفتی آب تیمور و سوسنگرد منتهی می شود. تولیدات این 6 میدان عبارتند از: میدان نفتی مارون معادل 7/46 میلیارد بشکه نفت خام در سال در مخازن آسماری، بنگستان و خامی، میدان نفتی آزادگان با ذخیره درجای ۳۲ میلیارد بشکه در سال که چهارمین و بزرگ ‌ترین میدان مشترک بین ایران و میدان مجنون عراق است، میدان نفتی پازنان یا آغاجاری که پنجمین میدان نفتی ایران با تولید درجا 2/30 میلیارد بشکه نفت خام، که به‌ طور میانگین معادل ۴۰ هزار بشکه در روز است.

 

مناطق نفت خیز ایران

مهد صنعت نفت خاورميانه مسجد سلیمان

هفتکل دومین شهر نفت خیز در خاورمیانه است که در جنوب شرقی مسجد سلیمان قرار دارد، این چاه نفت حدود 20 سال پیش در سال 1307 هجری شمسی برابر با سال 1928 ميلادی  کشف گردید و در این مدت کم توانست با تولید بيش از 130 ميليون تن نفت به بزرگترين توليدکننده نفت در ایران تبديل شود و در جایگاه دوم در تولید نفت قرار بگیرد و لقب مهد صنعت نفت خاورميانه را به خود بگیرد. در این میدان نفتی حدود 25 حلقه چاه وجود دارد که هر ساله ميليون ها تن نفت استخراج می شود. تولیدات نفتی هفتکل هم اکنون زيرمجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سليمان است. جالب است بدانید که هفتکل از جذاب ترين مناطق قشلاقی در مسجد سلیمان است.

 

مناطق نفت خیز ایران

نفت در استان خراسان ‌رضوی

استان خراسان رضوی درهمجواری با کشورهای ترکمنستان و افغانستان قرار دارد، که از اهمیت بالایی قرار دارد، شرکت ملی صنعت نفت نیز از سال 1320 در محل انبار نفت شماره 1 تحت عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس در چهارراه مقدم طبرسی تشکیل شد و همزمان با ملی‌ شدن صنعت نفت فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت بعنوان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وظیفه تامین و توزیع انواع فرآورده‌های بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت‌ کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی برای مصرف بخش‌های مختلف حمل ‌ونقل، صنعت، گرمایشی و همچنین ارائه خدمات مطلوب به مسافران و زائران حرم رضوی را برعهده دارد، امروزه علاوه بر مشهد شهرهای تربت حیدریه و سبزوار نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد، توزیع بنزین و گازوئیل یورو در کلانشهر مشهد از مهم ترین و بزرگترین خدمات اجتماعی این شرکت پخش ملی می باشد، که بیش از 100جایگاه سوخت در این شهر مجهز به بنزین یورو 4 می باشد. یکی از جدیدترین سامانه های که جدیدا راه اندازی شده و به بهره برداری رسیده است، سامانه صدف است که به منظور توزیع الکترونیک فرآورده‌های نفتی است برای سهولت دریافت سوخت اجرا شده است. هدف اصلی از اجرا و راه اندازی این سامانه اجرای حق مسئولیت اجتماعی، جلوگیری ازقاچاق سوخت، اجرای عدالت اجتماعی، تکریم ارباب ‌رجوع و خدمات ‌رسانی اقتصادی، حفاظت از محیط ‌زیست با توزیع ‌سوخت‌هایی با آلایندگی کم ‌تر در استان خراسان رضوی است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران ایلام در شهر مشهد می باشد.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 28 تیر 1402 remove_red_eye 13436 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
هانیه خادمی :

بسیار عاااللللللی ممنونم از زحماتتون خانم شادکام من چطور میتونم با شما ارتباط برقرار کنم؟ برای تشکر ویژه از زحماتتون