{{ctrl.notification}}
معروف ‌ترین و زیباترین کاخ های تهران

معروف ‌ترین و زیباترین کاخ های تهران

انتخاب تهران به عنوان پایتخت و اهمیت و جایگاه سیاسی که این شهر از دوره شاهان قاجار به بعد کسب کرد، باعث به وجود آمدن کاخ‌های بسیاری در تهران شد. شاهان قاجار برای استحراحت و پذیرایی از مهمانان ویژه خود کاخ‌های با عظمتی در مناطق خوش آب و هوای تهران به ویژه منطقه شمیرانات بنا کردند. شاهان پهلوی نیز به مراودات سیاسی با کشورهای خارجی و بازگشت به حکومت‌های سیاسی بسیار اهمیت می ‌دادند. از این رو بسیاری از کاخ‌های قجری در دوران پهلوی ویران شدند و به جای آن‌ها کاخ‌هایی با شکوه و عظمت بیشتری در دوران پهلوی بنا شد. به دلیل قدمت نه چندان زیادی که کاخ های تهران دارند نسبت به سایر کاخ‌های ایران استوارتر مانده‌اند و چندان تخریب نشده‌اند. در این مقاله از آس چارتر به معرفی کاخ خای تهران پرداخته ایم تا پایان مقاله با ما همراه باشید. برای سفر به تهران و بازدید از این کاخ های زیبا می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما تهران را تهیه نمایید، و سپس سفر کنید.

کاخ های تهران

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران را می ‌توان شاهکاری از دوره قاجار و یکی از زیباترین کاخ های تهران دانست که در سال 2013 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. کاخ گلستان تجسمی از هنر و معماری ایرانی متاثر از فرهنگ غرب است. کاخ گلستان که محل حکومت شاهان قاجار بوده است یکی از قدیمی‌ترین کاخ های تهران محسوب می ‌شود. این کاخ زیبا در باغی مصفا با چندین استخر ساخته شده است. تاریخچه ساخت کاخ گلستان به دوران صفویه و شاه عباس صفوی برمی‌گردد، اما این کاخ بعدها توسط خاندان قاجار به عنوان مرکز حکومت انتخاب شد و ناصرالدین شاه با تاثیر از کاخ‌های اروپایی بخش‌هایی مانند «کاخ گل‌ها» را به این مجموعه اضافه کرد. در حال حاضر کاخ گلستان شامل هشت بخش اصلی است که از آن جمله می‌توان به موزه‌ها، باغ‌ها و مرکز سرسبز مجموعه که با دیوارها و دروازه ای احاطه شده است، اشاره کرد. تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، موزه سلطنتی، تالارهای اصلی، حوضخانه، تالار برلیان، شمس العماره، عمارت بادگیر، عکاسخانه، تالار الماس و کاخ ابیض مهم‌ترین بخش‌های کاخ گلستان را تشکیل می‌دهند.

آدرس کاخ گلستان تهران: تهران،خیابان پانزده خرداد،میدان ارگ.

کاخ های تهران

کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در زمینی به مساحت 110 هکتار ساخته شده و در دامنه‌های فرح بخش توچال و دارآباد واقع شده است. امتداد کاخ سعدآباد از شمال به دامنه‌های البرز، از شرق به گلابدره، از غرب به ولنجک و از جنوب به تجریش می ‌رسد. در دوره قاجاره کاخ سعدآباد به عنوان کاخ تابستانی خانواده سلطنتی استفاده می‌شد. این کاخ در دوران پهلوی توسعه پیدا کرد و با الحاق باغ‌های مختلف به آن، به کاخ تابستانی خاندان پهلوی تبدیل شد. بعدها و در ادوار مختلف، ویلاهای دیگری به این مجموعه اضافه شدند. در دوره پهلوی 18 کاخ بزرگ و کوچک با هنر و معماری ایرانی به مجموعه کاخ سعدآباد افزوده شد. پس از انقلاب اسلامی ایران، کاخ سعدآباد تهران تبدیل به موزه شد که در حال حاضر از مجموعه این موزه تنها دو کاخ سفید و کاخ سبز برای بازدید عموم هستند و دیگر کاخ موزه‌ها و ساختمان‌های این مجموعه با توجه به ویژگی خاص خود به قشر خاصی از بازدیدکنندگان اختصاص پیدا کرده‌اند. از مجموعه کاخ سعدآباد می‌توان به کاخ موزه ملت (کاخ سفید)، موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه سبز، موزه استاد بهزاد، موزه نظامی، موزه ظروف سلطنتی، موزه سلاح‌های سلطنتی، موزه ماشین‌های سلطنتی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه خط و کتابت استاد میرعماد، موزه برادران امیدوار، موزه اسناد و مدارک تاریخی سعدآباد، موزه صنایع دستی و تاریخ معاصر، موزه هنرهای ملی و موزه آب سعدآباد اشاره کرد. با تهیه بلیط چارتر خارک تهران از سایت آس چارتر می توانید از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس کاخ سعدآباد تهران: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید کمال طاهری

کاخ های تهران

کاخ یاقوت

در دوران ناصرالدین شاه قاجار کاخ‌های سلطنتی نسبتا زیادی ساخته شد، تعدادی از آن‌ها را نام بردیم، حال نوبت به کاخ یاقوت رسیده است که به عنوان یکی از کاخ های تهران از آن نام ببریم. کاخی که در سرخه حصار ساخته شد و می‌توان گفت که هیچ فرمی از معماری ایرانی را نمی‌توان در آن یافت و کاملا طراحی اروپایی دارد. این کاخ در حال حاضر کاربری یک بیمارستان و مرکز فوق تخصصی دارد و با نام «بیمارستان شهید دکترمحمد باقر لواسانی» آن را می‌شناسند.

آدرس کاخ یاقوت: تهران، انتهای اتوبان همت(شهید زین‌الدین)، ابتدای جاده آبعلی، سرخه حصار

کاخ های تهران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران به مساحت 9000 متر مربع در شمال تهران واقع شده است. این کاخ متشکل از چندین ساختمان و موزه است. کاخ صابحقرانیه از زمان ناصرالدین شاه قاجار به این مجموعه اضافه شد. ساختمان اصلی کاخ نیاوران در سال 1347 تکمیل شد و تا انقلاب اسلامی ایران نخستین اقامتگاه محمد رضا شاه و خاندان پهلوی بود. کاخ اصلی در سال 1337 توسط محسن فروغی معمار مشهور ایرانی طراحی شد، اما ساخت آن به تعویق افتاد و تا سال 1346 به طول انجامید. در حال حاضر کاخ نیاوران متشکل از 5 موزه (موزه کاخ نیاوران، کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما و کتابخانه شخصی) است. از دیگر جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کاخ نیاوران می ‌توان به تالار آبی، سینمای اختصاصی کاخ نیاوران، گالری جهان نما و باغ نیاوران اشاره کرد.

آدرس کاخ نیاوران تهران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران.

کاخ های تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در سال 1258 توسط مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان، فززند ناصرالدین شاه قاجار در زمینی به مساحت 4000 متر مربع ساخته شد. ظل السلطان حاکم اصفهان بود و این کاخ را به عنوان محل اقامت خود در تهران بنا کرد. عمارت مسعودیه تهران یکی از زیباترین کاخ های تهران است که در نزدیکی میدان بهارستان قرار دارد. نزدیکی عمارت مسعودیه به میدان بهارستان و ساختمان مجلس تهران باعث شده تا این عمارت شاهد حوادث بیشماری در تاریخ کشور باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط  لحظه آخری لارستان تهران در شهر مشهد می باشد.

آدرس عمارت مسعودیه: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

کاخ های تهران

عمارت باغ فردوس

عمارت باغ فردوس، اثر دیگری از قاجاری‌هاست که ساختش به دستور آقا محمد خان شروع شد و قرار بود یک عمارت شمالی و جنوبی داشته باشد که با فوت کردن آقا محمد خان، ساخت عمارت‌ها نیمه‌کاره ماند. ناصرالدین شاه عمارت نیمه‌کاره جنوبی را به عنوان هدیه عروسی به دختر و دامادش حسینعلی‌خان معیرالممالک داد. معیر الممالک هم عمارت نیمه‌کاره باقی مانده (عمارت جنوبی) را با سبک معماری قاجار کامل کرد و سپس مراسم عروسی خود را در آن برگزار کرد. باغ فردوس با توجه به گچ‌بری‌های زیبایش برای عکاسی بسیار مناسب است و سوژه بسیاری از عکاسان محسوب می‌شود. تبدیل شدن بخشی از عمارت باغ فردوس به موزه سینما، آن هم با برگزاری مراسم مهم سینمایی در آن، به مرکزی برای جذب گردشگران تبدیل شد. بخشی از موزه سینما حاوی وسایل شخصی فرهاد مهراد است که توسط همسرش به موزه سینما داده شده تا در گوشه‌ای از عمارت، یاد و خاطره فرهاد زنده بماند؛ این قسمت با عنوان «خانه فرهاد» میزبان بازدیدکنندگان است.

آدرس باغ فردوس: برای رسیدن به باغ فردوس باید خیابان ولیعصر را به سمت شمال رفته و پس از عبور از پارک ‌وی، چند دقیقه‌ای را به مسیر ادامه دهید تا باغ فردوس را در سمت راست خود ببینید.

کاخ های تهران

باغ موزه نگارستان

قصر نگارستان یکی از بناهای تاریخی ایران است که در دوران فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاهی ییلاقی بین سال‌های 1228-1222 ساخته شد. این قصر در ابتدا دارای وسعت زیادی بوده اما در طول تاریخ و پس از تخریب‌های بسیار، هم اکنون تنها 11469 متر مربع آن باقی مانده است. قصر نگارستان در ابتدا شامل باغ، عمارت‌ها و تالارهای باشکوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوضخانه بوده است که در حال حاضر تنها از میان عمارت‌های این باغ دو عمارت دلگشا و تالار قلمدان باقی مانده است. این باغ دارای 64 اتاق، چهار تالار، کتابخانه‌ای با چهار سالن و 600 متر زیر بنا است. تالارهای این باغ مزین به آینه کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های نفیس هستند.

کاخ های تهران

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد یا همان کاخ عشرت آباد هم یکی دیگر از کاخ‌ های تهران است که به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. شاید بتوان این عمارت را کمی شبیه به شمس العماره دانست، اما هر کدام از این دو عمارت مشخصات مخصوص به خودشان را دارند. از این کاخ بیشتر به منظور تشریفات و همچنین کاخ ییلاقی شاه استفاده میشده. گفته شده که عمارت کلاه فرنگی، خوابگاه انیس‌الدوله یکی از همسران شاه بوده. البته روبه‌روی عمارت حوض دایره‌ای شکلی وجود داشته که اطراف آن خانه‌هایی مشابه به هم قرار داشتند و آن‌ها نیز برای دیگر زنان ناصرالدین شاه بوده‌اند که امروزه تنها عمارت اصلی باقی مانده. عمارتی که داخل پادگان عشرت آباد یا ولیعصر کنونی جای گرفته. البته این عمارت به دلیل قرار داشتن در منطقه نظامی، امکان بازدید ندارد. آس چارتر اینامکان را به شما می دهد تابا کمتر از سه دقیقه بلیط پرواز ایرانشهر تهران را به راحتی رزرو نمایید.

آدرس عمارت کلاه فرهنگی عشرت آباد: تهران، میدان عشرت آباد (سپاه)، پادگان عشرت آباد (ولی عصر)

کاخ های تهران

کاخ بهارستان

کاخ بهارستان یا عمارت بهارستان نامی است که امروزه کمتر شنیده می‌شود و بیشتر عنوان «مجلس شورای ملی» را برای عمارت ضلع شرقی میدان بهارستان مطرح می‌کنیم. جایی که میرزا حسین خان سپهسالار برای ایجاد تغییر در چهره شهر ساخت و در آن زندگی می‌کرد. مساحت عمارت بهارستان به چیزی حدود 5 هکتار (حتی بیشتر) می ‌رسد. این عمارت بعد از مرگ سپهسالار به تصرف ناصرالدین شاه درآمد و همسر سپهسالار (عمه ناصرالدین شاه) هم در آن زندگی می‌کرد و گاهی مراسم تعزیه خوانی زنانه در آن برگزار می‌شد. سپس امور تشریفاتی و مراسم دولتی در آن برگزار شد. ارزش این بنا، تلفیق معماری ایرانی و معماری غرب است که در آن دوره رایج بوده.

آدرس کاخ بهارستان: تهران، میدان بهارستان، ضلع شرقی میدان

کاخ های تهران

کاخ فرح آباد

کاخ فرح آباد از دیگر عمارت‌هایی است که در دوران قاجار ساخته شد و مظفرالدین شاه دستور ساختش را داد. این کاخ در دوشان ‌تپه و در محلی به نام دهکده فرح آباد بنا شده. کاخ فرح آباد به تعبیری قصر مظفرالدین شاه بوده، معمولا بیشتر افراد کاخ فرح آباد را با قصر فیروزه اشتباه می‌گیرند. طبق منابع مختلف تاریخی، قصر فیروزه به دستور ناصرالدین شاه و پیش از کاخ فرح آباد ساخته شده بود و زودتر هم از بین رفت و کاملا تخریب شد. کاخ فرح آباد در حال حاضر به «موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران» تغییر کاربری داده و بازدید عمومی ندارد.

کاخ های تهران

date_range شنبه 28 اسفند 1400 remove_red_eye 724 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0