{{ctrl.notification}}
معرفی مقبره بی بی مریم قشم

معرفی مقبره بی بی مریم قشم

سرزمین ایران جزء چند کشوراول جهان با بیشترین پیشینه تاریخ و تمدن دربین تمام کشورهای جهان و از نظرتعداد میراث ثبت شده جهانی در بین کشورهای برتر دنیا قرارگرفته است، درایران بیش از 30 هزار جاذبه گردشگری، طبیعی و فرهنگی وجود دارد. همچنین بهتراست بدانید ایران، مقام نخست جهان در میان کشورهای جهان از نظر تعداد شهرهای جهانی صنایع دستی را دارا می باشد. قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. این تنها مشخصه این جزیره زیبا نیست. بلکه به جرات می توان گفت که جزیره قشم جزیره شگفتی هاست. قشم با طبیعت شگفت انگیزش یکی ازمهمترین مقاصد گردشگری ایران می باشد. قشم علاوه بر دیدنی های طبیعی بسیاری که دارد، مکان های تاریخی زیادی نیز برای دیدن دارد. جزیره قشم یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است. یکی از جاذبه های دیدنی مقبره بی بی مریم بختیاری است که در ادامه به شما معرفی می کنیم. شما می توانید بلیط هواپیما قشم را ازسایت آس چارترتهیه کنید وسپس سفر کنید.

مقبره بی بی مریم قشم

تاریخچه مقبره بی بی مریم قشم

جزیره قشم که در گذشته آن را جسم یا کشم می نامیدند در چند کیلومتری خلیج فارس و درست در مقابل شهرهای بندرعباس و بندرخمیرواقع شده است و بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است که به صورت استراتژیکی درتنگه هرمزقراردارد. سوابق تاریخی این جزیره به دوران پیش ازاسلام برمیگردد و بر اساس اسناد تاریخی این جزیره به عنوان مرکز تجارت و ناوبری میان چین، هند و آفریقا شناخته شده است. جاذبه های گردشگری جزیره قشم هر ساله عده زیادی از گردشگران را به خود جلب می کند که گورستان های جزیره یکی از این جاذبه ها است. گورستان تم سنیتی و مقبره بی بی مریم یکی از این گورستان ها است که در منطقه روستایی به نام تم سنیتی واقع شده است.

مقبره بی بی مریم قشم

مقبره بی بی مریم قشم

مقبره بی بی مریم درکنارروستای توریان قشم قراردارد، یکی ازجاذبه های تاریخی ومذهبی قشم است. این مقبره درروستای تم سنیتی واقع شده است که مقبره بی بی مریم نیز به همین نام مشهوراست. تم سنیتی یک کلمه ی اسپانیایی است که معنی آن مقبره مقدس است و احتمال می رود که اسپانیایی ها درزمان حضورخود دراین منطقه نام آن را انتخاب کرده اند. این بنا ازبناهای تاریخی واصیل ایرانی است. برخی ازمحققان قدمت این مقبره به عنوان یک معبد مهری به دوران پیش از اسلام تخمین زده اند. بعضی ازآنها قدمت این بنا را به دوران پس ازاسلام و قرن پنجم و ششم هجری قمری و حکومت ایلخانان نسبت می دهند. از آنجا که معماری این بنا بی شباهت به سبک معماری دوران سلجوقی نیست احتمال می دهند که به قرن هشتم هجری قمری و دوره سلجوقیان تعلق دارد. این جاذبه ی تاریخی گنبدی از سنگ های مرجانی دارد. این بقعه که با مصالحی چون سنگ های قلوه و لاشه ساخته شده است دارای یک گنبد با گردنی بلند است. در این زیارت گاه هیچ کتیبه و نوشته ای وجود ندارد که بتوان از آن به سال ساخت و داستان آن پی برد. اما معماری و تزئینات داخلی آن بی شباهت به معماری دوران ایلخانی نیست. در اطراف زیارتگاه بی بی مریم قبرستانی تاریخی وجود دارد. وجود بر روی سنگ قبرهای آن نوشته هایی به زبان های فارسی و عربی و خط کوفی حک شده است. این امر نشان دهنده ی آن است که این منطقه دارای اهمیت بوده و روزگاری از آبادانی بسیاری برخوردار بوده است. مقبره بی‌بی مریم «تم سنیتی» یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در قشم است که قدمت آن مربوط به قرن ۸ هجری قمری می باشد و در سال 1377 به شماره ثبت 2199 درمجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران قشم درمشهد می باشد.

مقبره بی بی مریم قشم

معماری خارجی مقبره بی بی مریم

گنبد این مقبره از جنس مرجان های دریایی بوده و داخل آن را با آهک صدفی پوشانده اند. موادی که این بنا از آن ها ساخته شده باعث کم نظیر بودن مقبره بی بی مریم شده است. کمتر بنایی در ایران را می توان مشاهده کرد که از این مواد برای ساخت آن استفاده شده باشد. مصالحی که در ساخت این بنا از آنها  استفاده شده است، سنگ و سنگریزه است. سقف مقبره بی بی مریم به مقدار زیادی دچار آسیب شده و از بین رفته است، اما با این حال توانسته زیبایی خود را حفظ کند. پایه ای که گنبد بر روی آن قرار گرفته است، بلند بوده و به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. این پایه و گنبد هشت ضلعی بر روی یک سازه چهار ضلعی قرار گرفته است.

مقبره بی بی مریم قشم

در اطراف مقبره اصلی بی بی مریم سازه های دیگری نیز وجود داشته اند، اما دراثرگذشت زمان ازبین رفته و آثار زیادی از آن ها باقی نمانده است. اگر به ضلع شمالی این بنا بروید، می توانید اتاقی کوچک که بقایایی از آن هنوزهم وجود دارد را مشاهده کنید. درضلع غربی دودیواره دیده می شود که آن هم تخریب شده است. در قسمت شرقی نیز طاق نماهایی تزئینی وجود دارد.

مقبره بی بی مریم قشم

معماری داخلی مقبره بی بی مریم

درب ورودی این مقبره کوتاه است. به داخل مقبره که قدم می گذارید، کتیبه و یا نوشته ای مشاهده نمی کنید که از گذشته به شما خبر دهد. تنها چیزی که در درون این مقبره می توان دید، جای خالی کاشی هایی است که زمانی زیبایی منحصر به فردی به داخل این بنا بخشیده بوده اند. روی دیوارها به راحتی می توان آثار این کاشی ها را که در طول زمان از بین رفته اند، مشاهده کرد. در اتاق مقبره، قسمتی وجود دارد که پارچه سبزی بر روی آن کشیده شده است. روستاییان معتقدند که شخصی والا مقام در این مکان دفن شده است. درون مقبره حس عجیب و زیبایی را تجربه خواهید کرد. این فضا و طراحی داخلی آن شما را با خود به گذشته می برد. تنها چیزی که شما در این فضا حس می کنید، آرامش وصف ناپذیری است که نمی دانید از کجا سرچشمه می گیرد. روستاییان این منطقه برای مقبره بی بی مریم احترام زیادی قائل هستند و این مکان را یک مکان مقدس می دانند. شما می توانید با تهیه بلیط  چارتر مشهد قشم ازسایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردارشوید.

مقبره بی بی مریم قشم

گردش درمقبره بی بی مریم قشم

زمانی که به فضای مقبره قدم می گذارید شکوه و زیبایی هنر ومعماری ایرانی را تصدیق و آرامش فضای مقبره را حس می کنید، رازهای بنای مقبره به شما هجوم می آورند ودلتان می خواهد که به قرن های پیش سفرکنید و بتوانید آن را درحالتی که آباد بوده است و درزیباترین شکل خود بنگرید. مقبره ای که برای ساخت آن انسان و طبیعت، سنگ، خاک، مرجان و آب دست به دست هم داده اند تا بنایی را خلق کنند که برای صدها سال پایدار مانده است. گورستان اطراف مقبره با سنگ نوشته های قدیمی فارسی و عربی یادآور انسان هایی است که در جوار این بنا آرمیده اند. این بنا ناظر اشک ها و خنده ها و نیایش های انسان های بی شماری بوده است که آمده و رفته اند. در کنار مقبره بستر خشک رودخانه ای به چشم می خورد که نشان می دهد در گذشته های دور این مکان آباد و سرسبز بوده است. هنوز معلوم نیست که این بنا دقیقاً به چه دورانی مربوط است. مقبره بی بی مریم ما را میان دوران های مختلف سرگردان می کند و گویی به ورای زمان سفرمی کنیم تا در احساس آرامش و کرنشی که گذشتگانمان در این مکان داشته اند شریک باشیم. شاید به همین دلیل است که امروزه روستاییان برای این مکان ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند و آن را یک مکان مقدس می دانند.

مقبره بی بی مریم قشم

دسترسی به مقبره بی بی مریم قشم

برای اینکه بتوانید از مقبره بی بی مریم قشم بازدید کنید می توانید از طریق سایت آس چارتر به صورت آنلاین با کمتر از سه دقیقه بلیط لحظه آخری خودرا رزرو نمایید. اگر با قطار یا  خودرو شخصی سفر می کنید از بندرعباس تا جزیره قشم را باید با قایق های تندرو، لنج یا لندینگ کرافت بپیمایید. مزیت قایق های تندرو این است که سریع می رسید اما اگر بخواهید خودرو خود را به جزیره ببرید از لندینگ کرافت باید استفاده کنید. استفاده از قایق های تندرو تنها در طول روز امکان پذیراست. لنج فاصله میان این مکان ها را در مدت زمان بیش از یک و نیم ساعت طی می کند.

مقبره بی بی مریم قشم

آدرس آرامگاه بی بی مریم: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی

date_range یکشنبه 12 دی 1400 remove_red_eye 369 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0