{{ctrl.notification}}
معرفی غذاهای محلی بوشهر

معرفی غذاهای محلی بوشهر

بوشهر مرکز استان بوشهر و یکی از شهرهای جنوبی ایران می باشد. این شهر یکی از بنادر شهرهای بندری ایران می باشد که تنها از سوی شرق با خشکی در ارتباط است. مردم این شهر به زبان فارسی با گویش بوشهری صحبت می کنند. اقتصاد بوشهر به جهت قرار گرفتن در بندر و وجود نیروگاه اتمی و همینطور کشتی سازی و صیادی، رونق زیادی گرفته است. مردم بوشهر نیز مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران، به غذاهای تند و ادویه دارعلاقه مند می باشند. در این مطلب از سایت آس چارتر قصد داریم به معرفی غذاهای معروف بوشهری بپردازیم. اگر شما نیز هوس غذاهای لذیذ جنوبی را کردید می توانید بلیط هواپیما بوشهر خود را به صورت آنلاین از سایت آس چارتر رزرو کنید.

غذاهای بوشهری دارای تنوع بالایی می باشند و به دو دسته غذاهای اصلی و دسرها تقسیم می شوند.

ابتدا به معرفی برخی از غذاهای اصلی می پردازیم.

میگو پلو بوشهری

محصولات دریایی به خصوص میگو، نقش مهمی در تهیه غذاهای جنوبی دارند. یکی از غذاهای جنوبی که با میگو پخته می شود؛ میگو پلوی بوشهری است. تفاوت این میگوپلو با میگوپلو با میگوپلوهای شهرهای دیگر در این است که در این غذا از تمبر هندی استفاده می شود. جنوبی ها این غذا را با فلفل زیاد طبخ می شود.

میگوپلوی بوشهری دارای خواص فراوانی از جمله امگا 3 یکی از آنهاست می باشد.

میگو پلو

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری با دیگر قیمه ها تفاوت دارد. تفاوت این قیمه با سایر قیمه هم در طعم و هم در ظاهر آن می باشد. در تهیه این غذا، گوشت را کاملا له می کنند به نحوی که کش بیاید. طعم این غذا شور و ترش می باشد. مواد اولیه برای تهیه این غذا؛ لپه، پیاز، گوشت قرمز، رب گوجه‌ فرنگی، سیب‌ زمینی، دارچین، زرچوبه، گرد لیمو عمانی، زعفران و نمک می باشد.

در بوشهر این غذا معمولا همراه شکرپلوی بوشهری سرو می شود.

قیمه بوشهری

شکرپلو بوشهری

شکر پلو یکی از غذاهای لذیذ جنوبی است. یعنی این غذا علاوه بر بوشهر در دیگر شهرهای ایران نیز طبخ می شود. این غذا نوعی غذای مجلسی می باشد یعنی مردم جنوب این غذا را به همراه قیمه بوشهری در مراسمات عزاداری، میهمانی و عروسی خود سرو می کنند. طعم شکرپلو همانطور که از نامش برمی آید، شیرین می باشد و ترکیب این غذا در کنار قیمه بوشهری که غذایی شور و ترش می باشد، طعمی جالب را به وجود می آورد. البته که این طعم بسیار سلیقه ای است و ممکن است برخی آن را نپسندند. رنگ زرد این غذا به جهت وجود زعفران می باشد.

شکرپلو

قلیه میگو بوشهر

یکی دیگر از غذاهای دریایی بوشهر قلیه میگو می باشد. قلیه میگو همان قلیه ماهی است با این تفاوت که در طبخ آن از گوشت میگو استفاده می شود. میگو سرشار از امگا 3 و آهن می باشد. بنابراین برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون و انواع سرطان ها بسیار مفید می باشد. از مواد تشکیل دهنده قلیه میگو می توان به سبزی (گشنیز، شنبلیله)، میگو، سیر، پیاز، تمر هندی، آرد، روغن و ادویه ماهی اشاره کرد.

میگو پلو

گمنه بوشهر

گمنه را یکی از غذاهای محلی سنتی 3 استان، خوزستان، بوشهر و کهگلویه وبویر احمد می دانند. گمنه همان بلغور دانه ریز گندم می باشد. این غذا از مواد گمنه، پیاز و آب تهیه می شود. برخی به جای آب معمولی از آب مرغ استفاده می کنند. آس چارتر برترین ارائه کننده بلیط هواپیما تهران بوشهر می باشد. بوشهری ها معمولا این غذا را برای غذای پشت پا و یا خانه نویی طبخ می کنند. بلغور استفاده شده در این غذا از بیماری های قلبی، دیابت جلوگیری می کند. سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.  کلسترول را در بردن از بین می برد و برای جلوگیری و درمان سرطان پستان خانم ها نیز بسیار مفید می باشد.

گمنه

دمی لخلاخ بوشهر

لخ لاخ از کلمه لخلخه که واژه ای عربی است و به معنای خوش بو است گرفته شده است. این غذا یکی از غذاهای بسیار لذیذ جنوبی است که تقریبا در تمامی شهرهای جنوب طبخ و سرو می شود.

در تهیه این غذا از ماهی های خلیج فارس مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو استفاده می شود. از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا می توان به برنج، سبزی معطر(گشنیز، شوید یا شنبلیله) پیاز، کره، سیر و ادویه جات اشاره کرد.

غذای بوشهری

قلیه ماهی بوشهری

هرگاه سخن از غذاهای جنوبی به میان می آید اولین چیزی که به ذهن هرکسی متبادر می شود، قلیه ماهی می باشد. قلیه ماهی در تمامی شهرهای جنوبی ایران طبخ و سرو می شود اما زادگاه اصلی این غذا بوشهر می باشد و سپس به شهرهای دیگر سرایت کرده است.

در تهیه قلیه ماهی، از تمبر هندی به میزان فراوان استفاده می شود. از مواد تشکیل دهنده قلیه ماهی می توان به سبزی های معطر، پیاز و سیر خرد شده، ماهی و ادویه جات اشاره کرد.

قلیه ماهی

یتیمک بوشهری

یتیمک یکی از غذاهای تند بوشهری است که از ترکیب مواد بادمجان، تمبرهندی، لوبیا چشم بلبلی و پیاز تهیه می شود.

یتیمک غذای بسیار لذیذی می باشد که گاه با یتیمچه شهرهای دیگر اشتباه می شود در حالی که با آن فرق دارد. لوبیای موجود در این غذا، ارزش غذایی بالایی به یتیمک داده است.

غذابوشهری

آش بوشهری

یکی از غذاهای قدیمی و پرطرفدار بوشهر، آش بوشهری است که بعد از آماده شدن، غلظت زیادی دارد. در تهیه این آش از لوبیا قرمز، گوشت، پیاز، تره و شوید و ادویه جات استفاده می شود. برخی این آش را به سبب کشدار بودن آن به شله مشهدی نیز شباهت می دهند.

اش بوشهری

کبه بوشهری

کبه را نوعی غذای عربی می دانند که در شهرهای ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. این غذا به روش های مختلفی تهیه می شود و مواد تشکیل دهنده اش بنا به سلیقه و ذائقه افراد متفاوت می باشد.

با این حال معمولا از مواد گوشت چرخ کرده، بلغور ریز گندم، پیاز، گشنیز، عدس قرمز، دارچین، فلفل سیاه، آبلیمو، گردوی خردشده، بادام زمینی خردشده، زرشک و کشمش برای تهیه آن استفاده می شود.

این غذا را همانند فلافل در روغن زیاد غوطه ور می کنند تا سرخ شود.

کبه بوشههری

علاوه بر غذاهای محلی و سنتی بوشهر، انواع شیرینی و دسرهای لذیذ و خوشمزه ای نیز در آنجا طبخ می شود. در اینجا به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

نشاء

یکی از دسرهای لذیذ و خوشمزه بوشهری نشا می باشد. این دسر از نظر ظاهر و مواد اولیه شباهت زیادی به شله زرد دارد بنابراین طعمش نیز همانند شله زرد می باشد.

مردم جنوب این دسر را بیشتر در ماه مبارک رمضان و وعده افطار آماده می کنند. در تهیه این دسر از موادی همچون آب، نشاسته، گلاب و زعفران استفاده می شود. رنگ این غذا همانند شله زرد، رنگی زرد دارد.

نشا

لگیمات

یکی از نوشیدنی های لذیذ بوشهری که از قدمت زیادی نیز برخوردار می باشد، لگیمات می باشد. در ترکیبات این شیرینی از آب، آرد، شیره خرما، تخم مرغ، مایه خمیر و روغن استفاده می شود.

لگیمات را از جهت ترکیبات سازنده آن بسیار خونساز، انرژی زا و پرکالری می دانند. برای چشیدن دسرهای لذیذ بوشهری می توانید بلیط هواپیما اصفهان بوشهر خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

لگیمات

حلوای انگشت پیچ

حلوای انگشت پیچ یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و لذیذ بوشهری است که باید در تهیه آن صبر و حوصله زیادی به خرج داد و بی تعارف بگوییم که تهیه آن از عهده هرکسی برنمی آید. از آنجا که قلیه ماهی طبعی سرد و این حلوا طبعی گرم دارد، حلوا انگشت پیچ را در کنار قلیه ماهی سرو می کنند.

حلوای بوشهر

مراکز اقامتی بوشهر

این شهر دارای مراکز اقامتی و هتل های مناسبی نیز برای اقامت مسافران می باشد که می توانند با خیالی آسوده چند روزی را در این شهر بگذرانند. نام برخی از هتل های معروف بوشهر؛

هتل 3 ستاره دلوار

هتل 3 ستاره پلاس

هتل 3 ستاره ناکو

هتل آپارتمان 2 ستاره یاس

هتل آپارتمان 2 ستاره پاسارگاد

هتل بوشهر

بهترین زمان برای سفر به بوشهر

بوشهر یکی از شهرها و استان های جنوبی ایران است. طبیعی است که از آب و هوایی گرم برخوردار باشد. دمای هوا در این شهر برای افراد غیربومی کمی طاقت فرساست بنابراین توصیه ما بر این است که برای سفر به این شهر جنوبی و گرم، فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید. اگر شما نیز هوس سفر به بوشهر را دارید، می توانید در کمتر از 3 دقیقه بلیط پرواز مشهد بوشهر خود را از سایت آس چارتر رزرو کنید.

بوشهر

date_range سه شنبه 16 آذر 1400 remove_red_eye 506 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0