{{ctrl.notification}}
معرفی شهرستان بناب

معرفی شهرستان بناب

شهرستان بناب با ۸۴۰ کیلومترمربع وسعت درجنوب غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده است و فاصله مرکز شهرستان با مرکز استان ۱۲۰ کیلومتراست. شهرستان بناب از شمال به شهرستان عجب شیر، ازشرق به شهرستان مراغه، از جنوب به شهرستان ملکان و ازغرب به شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی و دریاچه ارومیه محدود می شود. بناب از دیر بازاز یک موقعیت ممتــــاز جغرافیائـــی برخوردار بوده و راههای بزرگ تجارتـی و کاروانی از آذربایجان به بین النهرین، شامات، حجاز و غرب کشــور از آن عبور می کرده اسـت و امروزه نیز با قرار گرفتن درنقطه تلاقی محورهای اصلی آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، عتبات عالیات و دسترسی به راههای آهن و هوائی ضمن این که موقعیت خـود را حفظ کرده بلکه بر موقعیتش نیز افزوده شده است و همیشه به عنوان یک شهر مطرح در شمال غربی کشورمورد توجه قرارگرفته است. دراین مقاله ازآس چارتربه معرفی این شهر می پردازیم. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تبریز درمشهد می باشد.

بناب

پیشینه تاریخی شهرستان بناب

براساس نشانه‌ها و آثار شناخته شده در شهر بناب، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به شش هزار سال پیش می رسد. آثار به دست آمده از مناطق باستانی قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی، سیچان تپه سی، پوس تپه سی و همچنین وجود معماری صخره ای سور، غارهای پیش از تاریخی قویونلار و چاخماخلار که نشانگر زندگی‌های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است.  همچنین کشف آثار قدیمی مانند ظروف سفالین، فلزی و نشانه‌های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین ، این سابقه طولانی را تائید می ‌کند و اما دوران شكوفایی بناب از لحاظ معماری و هنر به دوره صفویه بر می گردد.

بناب

آثار تاریخی و نقاط دیدنی و گردشگری شهرستان بناب

از آثار گردشگری منطقه بناب روستای گردشگری سور و توتاخانه، موزه صفوی، موزه مردم شناسی، منطقه گردشگری دوش، منطقه گردشگری قره قشون، مسجد مهرآباد، مسجد میدان، مسجد اسماعیل بیگ، حمام حاج فتح الله، حمام مهرآباد و ... را می توان نام برد. در كل در بناب بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی و باستانی وجود دارد كه ۶۵ اثر از آنها به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

بناب

جغرافیای طبیعی شهرستان بناب

شهرستان بناب در جلگه ای صاف و هموار قرار گرفته كه از طرف شرق به كوههای غربی سهند و از غرب به سواحل پست دریاچه ارومیه محدود می گردد. ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است كه در بلندترین نقطه (قزل داغ) ۲۲۵۰ متر و در پست ترین (آخوند قشلاق)  ۱۲۸۰ مترمی باشد. برای سفر به این شهر زیبا می توانید با تهیه بلیط هواپیما رشت تبریز از سایت آس چارتر به این شهرسفر کنید.

بناب

وی‍ژگیهای فرهنگی و بومی شهرستان بناب

زبان رایج محلی این شهرستان ترکی بوده و مذهب اهالی این منطقه شیعه اثنی عشری می ‌باشد.  فرهنگ بناب در قبل ازاسلام و بعد ازاسلام به دو صورت در ایام عید بود: درقبل ازاسلام درعید نوروز جشن گرفته و پایكوبی مشغول شده و بازدید بزرگان ایل و طایفه می رفتند. عید پاییزه نیز دراین دوره رواج داشته و بعد از برداشت محصولات كشاورزی انجام می گرفته است. دربعد ازاسلام وبه تبعیت از دین مقدس اسلام مانند عید غدیر، عیدقربان، عید مبعث امامان به دوعید نوروز و پاییزه اضافه شدند. مردم نیز در این اعیاد به دید و بازدید بزرگان می رفتند. دركناراین اعیاد انواع رسومات محلی ومنطقه ای شامل ختنه كردن نوزادن، شب یلدا،  چله بزرگ و كوچك نیز مرسوم بوده است.

بناب

جاهای دیدنی بناب

موزه صفویه (خانه سیف العلما)

موزه صفوی در سال ۱۳۹۰ در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شد. تمامی آثاراین موزه از سکه تا نگارگری مربوط به دوره ی صفوی و شاهان آن می باشد. این خانه که درگذشته متعلق به شیخ علی قاضی بوده، با الگوبرداری ازمسجداسماعیل بیگ بناب (مربوط به دوره ی صفویه) در دوره ی قاجاریه ساخته شده است. خانه ی سیف العلماء با نمایی آجری و رو به جنوب بنا گردیده است که مصالح عمده آن چوب ، آجر و خشت است. مساحت این خانه ۴۵۰ متر مربع بوده و حیاطی نیز که در جلوی ساختمان قرار دارد حدود ۴۹۰متر مربع وسعت دارد. این خانه در دوطبقه ساخته شده است. از نظر معماری، طبقه فوقانی دقیقا تکرار معماری طبقه اول است. اما از ویژگی‌ های شاخص معماری این بنا میتوانیم به قرینه ای که در نمای آن وجود دارد، اشاره کنیم. این بنا که در محله ای قدیمی در خیابان شهید بهشتی بناب واقع شده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه بناب

پل پنج چشمه بناب

پل پنج چشمه یکی از پل های تاریخی شهرستان بناب می باشد که زمان ساخت آن به دوره حکمت صفوی بر می گردد که در بخش مرکزی، روستای صور واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی بناب می باشد.

پل پنج چشمه

روستای صور یکی از جاهای دیدنی بناب

روستای صور، یکی از توابع شهرستان بناب است و خانه‌های آن به‌ صورت معماری‌ صخره‌ای‌اند. خانه‌های این روستا در دره‌ای زیبا ساخته شده‌اند و رودخانه‌ای که نیز ازمیان آن می ‌گذرد آب مورد نیاز کشاورزی و دامداری اهالی را تأمین می‌ کند. آب آشامیدنی اهالی روستا به‌ وسیله چشمه‌ ای در روستا تأمین می ‌شود. غارهای تاریخی از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای صورند. آس چارتراین امکان رابه شما می دهد تا با کمتر ازسه دقیقه بلیط هواپیما اهواز تبریز را از سایت تهیه کنید.

روستای صور بناب

سد دوش بناب

سد دوش درشمال شرقی شهرستان بناب واقع شده است آب سد به وسیله کانالی به طول ۶۵۰ متر که از بند انحرافی احداث شده است بر روی رودخانه چوان منشعب شده است، تامین می ‌گردد.

سد  دوش

مسجد مهرآباد بناب

مسجد مهرآباد بناب یکی از معدود جاذبه های توریستی و تاریخی شهرستان بناب است که در هر ساعت از روز که سر بزنید بازاست و می توانید بازدید کنید. این بنا بر اساس کتیبه ای که بر سر در این مسجد کار شده است در دوران شاه تهماسب اول و به دست بی بی جان خانم منصور بیگ ساخته شده است. این بنا ارزش معماری دارد و اگر از درون آن بازدید کنید می بینید که سقف و خصوصا ستون ها و سر ستون ها کنده کاری شده و بسیار زیبا هستند. تک تک تحته هایی که بر سقف کار شده اند منقش می باشند و این مساله به ندرت در دیگر بناهای تاریخی در ایران دیده می شوند این مسجد از جاهای دیدنی بناب می باشد.

مسجد مهرآباد  بناب

مسجد زرگران بناب

مسجد زرگران بناب ازغرب به بازار قدیمی حاج تقی و بازار مسگران و آهنگران متصل است و در سالیان نه چندان دور در مسیر جاده بین ‌المللی شمال به جنوب کشور قرار داشت. در مسیر جلوی مسجد حدود ۱۰ کاروانسرای مسافرتی و تجارتی بودند که با احداث جاده جدید فعلی، این راه رونق خود را از دست داده است.

مسجد زرگان بناب

تالاب قره قشلاق بناب

تالاب قره‌ قشلاق دریاچه ‌ای بسیارزیبا در شهر بناب است که به دلیل زیبایی چشم ‌نوازش به عروس تالاب‌های آذربایجان معروف شده است و ازجاهای دیدنی بناب می باشد. تالاب قره‌ قشلاق به دلیل نزدیکی به دریاچه ارومیه زیستگاه پرندگان زیادی است. این تالاب از منطقه‌ های شکار ممنوع استان آذربایجان شرقی است. پوشش گیاهی و آب‌و‌هوای خوش تالاب باعث شده است که گردشگران برای تفریح و استراحت در تابستان‌ها به این مکان سفر کنند.

تالاب قره قلاق بناب

حمام حاج فتح الله بناب

حمام حاج فتح‌ الله مربوط به دوره قاجار است ودرشهرستان بناب، داخل بافت قدیمی واقع شده واین اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گرمابه حاج فتح ‌الله جزو مهمترین گرمابه‌های شهرستان بناب است که در کنار مسجد قرمزو جاده قدیمی (ماحال گاودل) قرارگرفته و این جاده قدیمی که از آن به عنوان یکی ازمهمترین جاده‌های تجاری ایران یاد می ‌شود، از شهر بناب می‌ گذرد.

حمام حاج فتح الله بناب

بازارچهارسوبناب

بازار چهارسو بناب یکی از اماکن تاریخی شهرستان بناب و از جاهای دیدنی بناب  است که به گفته مردم بناب راسته بازار یا اوزون بازار است. این بازار تاریخی دارای سقف چوبی بوده که در اثر چهار مرتبه آتش ‌سوزی، ناچار سقف قدیمی آن تعویض شده و تعمیرات زیادی در آن صورت گرفته است. در این بازار راسته طلافروشی، پارچه فروشی، لوازم خانگی و… وجود دارد. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما ارزان از سایت آس چارترازمزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بناب

روستای توتا خانه

معماری صخره ای روستای توتاخانه درنوع خود کم نظیروجالب توجه است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای بناب و از جاهای دیدنی بناب می باشد است که با ۱۱۷ خانوار و ۵۲۹ نفر جمعیت در ۱۵ کیلو متری شهرستان بناب واقع شده است. روستای توتاخانه در محدوده ای کوهستانی قرار گرفته و اطراف آن توسط کوه هایی بلند و تپه هایی مرتفع محاصره شده است. ارتفاع توتا خانه از سطح دریا در حدود ۱۹۲۰ متراست و اقلیمی متعدل و کوهستانی دارد. آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است و زمستان آن سرد، برفگیر و طولانی می‌باشد. برای اینکه خانه ها از نفوذ سرمای زمستان در امان بمانند، بیشتر آنها دارای درو پنجره ی کوچک هستند. مراتع سرسبز وغنی،چشم‌اندازهای زیبا و مسحورکننده و طبیعت بکر و منحصر به فرد این روستا به ‌ویژه در بهار و تابستان از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است. درآمد بیشتر مردم این روستا از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری تأمین می ‌شود. عده‌ای از مردم روستا نیز در بخش‌های خدماتی و تولید صنایع دستی‌ اشتغال دارند. انواع قالی با رنگ هایی متنوع و طرح هایی محلی، ازمهمترین صنایع دستی توتاخانه است. خشکباروحبوبات نیز از دیگرسوغاتی های این روستا با طبیعتی بکرش هستند.

بناب

date_range چهارشنبه 15 دی 1400 remove_red_eye 797 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0