{{ctrl.notification}}
معرفی زیباترین تالاب های ایران

معرفی زیباترین تالاب های ایران

پس از دریا و جنگل، یکی از جاذبه‌های پرطرفدار، تالاب‌ها هستند. تالاب‌ها محل‌هایی متشکل ازخشکی و دریاچه‌های کم‌عمق است که دارای جذابیت‌های فراوانی هستند ومی‌توانند زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی نیز باشند. درادامه با آس چارترهمراه باشید تا به معرفی زیباترین تالاب‌های ایران بپردازیم. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما از سایت آس چارتراز تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

تالاب های ایران

تالاب‌ها در همه جای کره زمین وجود دارند؛ ازمناطق گرم استوایی تا دشت‌های یخ زده نزدیک قطب، تالاب‌ها هم به اندازه هر عضو دیگر طبیعت در سلامت و حفظ تعادل کره زمین نقش حیاتی دارند. ایران هم با اینکه در اقلیم گرم وخشک قرارگرفته، تالاب‌های متنوعی دارد و از ۴۲ نوع تالاب شناخته شده در جهان، ۴۱ نوع به‌جز تالاب‌های خیلی سردسیری توندرا در ایران به ثبت رسیده است. طبق طبقه‌ بندی کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها  ۴۲ نوع تالاب شناخته شده که ۱۲ نوع آن ساحلی و دریایی، ۲۰ نوع داخل خشکی و ۱۰ نوع مصنوعی هستند.  بیش از ۱۴۰ تالاب در فهرست آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۱ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور نامبرده شده است.  بنابراین ایران از نعمت تالاب‌های متنوعی برخوردار است.

تالاب های ایران

اکوسیستم تالاب ها

تالاب‌ها دارای نقش های کلیدی ازجمله تولید اکسیژن، ذخیره آب، تصفیه آب، ترسیب و ذخیره کربن، تولید مواد مغذی و تثبیت خاک هستند. اصولاً تالاب‌ها به عنوان اکوسیستم‌ هایی دارای تنوع زیستی و تنوع عملکردی ویژه شناخته می ‌شوند که نقش بی‌ بدیل آن‌ها غیر قابل انکار است. البته به جز مواردی که گفته شد، تالاب‌ها به دلیل مناظری که دارند جنبه توریستی هم پیدا کرده‌اند و هرساله گردشگران بسیاری به خود جذب می ‌کنند. آس چارتر این امکان را به شما می دهد که با کمتر ازسه دقیقه به صورت آنلاین از سایت آس چارتر بلیط چارتر رفسنجان تهران را تهیه نمایید.

اکوسیستم تالاب ها

تالاب نیلوفر آبی

یکی از جذاب ‌ترین و پرطرفدارترین تالاب‌های شمالی و حتی تالاب‌های ایران، تالاب نیلوفر آبی است. این تالاب زیبا زیستگاه وسیعی برای رشد نیلوفرهای آبی زیبا است. تالاب نیلوفرآبی در کیلومتر ۲ جاده ساری و در نزدیکی روستای آبندانسر قراردارد و بازدید از آن یکی از کارهای مهم در سفر به ساری است. بهترین زمان برای بازدید از این تالاب اوایل ماه تیر تا اواخر ماه شهریور است.

تالاب نیلوفر آبی

تالاب بیشه دالان

بیشه دالان نام تالابی است در شهرستان بروجرد در غرب ایران. نام محلی آن بیشه دالون است و مساحت عمومی آن حدود ۹۱۳ هکتار برآورد شده‌است. تالاب بیشه دالان در کنار روستای چگنی کش در جاده بروجرد، آبسرده، چغلوندی قرار گرفته است و در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور می باشد

تالاب بیشه دالان

تالاب ارواح

یکی از عجیب ‌ترین و اسرارآمیزترین تالاب‌های ایران، تالاب ارواح نوشهر است. این تالاب اسرارآمیز در ۵ کیلومتری روستای چلندر واقع در شهر نوشهر قرار دارد و به علت اعجاب‌انگیز بودنش، توانسته میان گردشگران و طببیعت گردان شهرت زیادی به دست آورد. شاید بپرسید چرا نام این تالاب، تالاب ارواح است؟ داخل دریاچه ممرز که در تالاب قرار دارد، تکه‌های بریده بریده و خشک ‌شده تنه درختان مرده که روی سطح آب به صورت پراکنده قرار گرفته، وجود دارد و همین موضوع باعث ترسناک و اسرارآمیز شدن این تالاب و انتخاب این نام برای این تالاب اسرارآمیز شده است. بازدید از تالاب ارواح در تمام فصول سال امکان ‌پذیر است؛ اما در فصل زمستان و زمان‌های بارندگی بازدید از این تالاب امکان ‌پذیر نیست.

تالاب ارواح

تالاب هورالعظیم

یکی ازمهمترین و بی رقیب‌ ترین تالاب ایران هورالعظیم است که حتی در کنوانسیون جهانی رامسر ثبتش هم نکرده‌اند. تالابی که در ایران و عراق یک میلیون هکتار وسعت دارد. در نهایت ایران تن داد که ۱۲۳ هزار هکتار آن در استان خوزستان به عنوان تالاب شناخته شود که همین ۱۲۳ هزار هکتار هم به ۵ قطعه تقسیم کردند و با دیوارچینی که وسط این تالاب انجام داده‌اند آن را به یک لطیفه غم انگیز تبدیل کردند. متاسفانه دولت‌هایی که در ایران حضور داشتند هیچکدام برای این تالاب اهمیتی قایل نبودند و هیچ دورنمای روشنی هم برای حفاظت از تالاب‌ها وجود ندارد مگر اینکه تحول جدی در شیوه فهم بوم شناختی که در صحن بهارستان و در ساختمان پاستور وجود دارد، اتفاق بیفتد.

تالاب هورالعظیم

تالاب میانکاله

یکی از جذاب‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در شمال ایران، تالاب میانکاله است. این تالاب زیبا با مساحتی نزدیک به صد هزار هکتار، زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان مانند: فلامینگوها، قرقاول‌ها، زنگوله بال‌ها، دراج‌ها و … است. علاوه بر پرندگان، این تالاب زیبا زیستگاه گونه‌های جانوری دیگری مانند: اسب، گرگ، خرگوش، روباه، گراز و گربه وحشی هم هست. به طور کلی این تالاب از قسمت‌های مختلفی مانند: شنزارهای ساحلی، مرداب جنگلی، باتلاق، آبگیر، جنگل انارستان و … تشکیل شده است و همین موضوع موجب شده که علاقمندان به طبیعت در سفرهای شمالی حتما سر به این تالاب جذاب بزنند. بهترین زمان بازدید از تالاب میانکاله فصل زمستان است. زیرا این تالاب پناهگاه پرندگان درفصل سرد سرزمین‌های سیبری است . آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تبریز ساری در مشهد می باشد .

تالاب میانکاله

تالاب آقگل ملایر

تالاب آقگل ملایر یکی از تالاب‌های طبیعی و بزرگ‌ترین تالاب فصلی استان همدان استکه در مرز استان‌های مرکزی و همدان قرار دارد. این تالاب در۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی شهر اسلام‌شهر آق‌گل از توابع ملایر واقع شده‌است. همچنین این تالاب در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهر خنداب در نزدیکی روستای قاسم‌آباد قرار دارد. تالاب آقگل ملایر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و جزء مناطق شکار ممنوع است.

تالاب آقگل لایر

تالاب فراخین

یکی از بکرترین و دست نخورده ‌ترین تالاب‌های شمال ایران، تالاب فراخین است. این تالاب درحقیقت دریاچه‌ای دروسط جنگل‌های هیرکان است. تالاب فراخین دارای منظره زیبایی اعم از درختان سر به فلک کشیده و پهن برگ هیرکان و دریاچه‌ای بسیار بکر و دست نخورده است. این تالاب در منطقه مجور و در نزدیکی روستای ویسر شهرستان نوشهر قرار دارد و یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا به حساب می‌ آید. بهترین زمان بازدید از این تالاب جذاب در تمامی فصول سال جذابیت خاص خودش را دارد و بازدید از آن در تمامی ماه‌های سال پیشنهاد می ‌شود.

تالاب

تالاب آلاگل

آلاگل ۲۵ کیلومترمربع مساحت و حداکثر ۲٫۵ متر عمق دارد. تالاب آلاگل بزرگترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهراینچه برون واقع است. فاصله این تالاب تا شهر گنبد کاووس حدود ۷۵ کیلومتر است. تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکزشوره ‌زاربزرگ ترکمن صحرا واقع شده و یک دریاچه آب شوراست، به همین جهت پرورش ماهیان آب شور زی دریای خزربه ‌ویژه ماهی سفید و کپور دراین تالاب رونق زیادی دارد. مجموعه سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت ۱۴۰۰ هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

تالاب آلاگل

تالاب لنگور

یکی از بزرگ‌ ترین زیستگاه‌های گیاهی وخزندگان در شهر بابل، تالاب لنگورآب‌ ‌بندان است. مساحت تالاب لنگور حدود ۷۰۰ هکتار است و یکی از بزرگ ‌ترین تالاب‌های مازندران به حساب می‌ آید. همانطور که گفتیم تالاب لنگور زیستگاه گیاهان بسیار خاصی همچون: بارهنگ آبی، آزولا، عدسک آبی، علف حصیر، زنبق مردابی، لویی، نیلوفر آبی، لاله مردابی، علف هفت بند، شال تسبیح و … است. علاوه بر این در تالاب لنگورمی‌ توان خزندگان و پرندگان زیادی همچون: قورباغه، سوسک آبی، لاک‌پشت، مار آبی، انواع حلزون، طاووسک، قو، درنا، غاز، اردک، قو، سیاه کاکل، خوتکا، چنگر و … را مشاهده کرد.

تالاب لنگور

تالاب زردابه

این تالاب درجنوب شهر پلدختر واقع گردیده است که به دلیل تغییرات جوی رو به خشک شدن می ‌رود. سازمان محیط زیست اقدامی در زمینه احیای آن به عمل نیاورده است. درشمال این تالاب، تالاب‌های سه‌گانه قرار دارند که به ترتیب تالاب‌های لفانه (دوقلو) و تکانه (تک) می ‌باشند. با تهیه بلیط لحظه آخری بندر عباس اصفهان به راحتی از سایت آس چارترسفر کنید.

تالاب زردابه

تالاب انزلی

یکی ازمعروف ‌ترین تالاب‌های شمال ایران، تالاب انزلی است. این تالاب محل رویش گل لاله مرداب است که یکی از خاص‌ترین گونه‌های گل لاله در دنیا  است. تالاب انزلی یکی از تالاب‌های طبیعی و آب شیرین ایران با امکانات رفاهی و تفریحی بالایی است. تالاب انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع دراستان گیلان و درشهرانزلی قرار دارد. مرداب انزلی یکی از جالب ‌ترین و بزرگ ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می ‌شود و همین موضوع موجب شده تا هر ساله این تالاب، پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی باشد که از کشورهای همسایه شمالی به ایران مهاجرت می کنند.

تالاب انزلی

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی یکی ازتالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به ‌شمارمی ‌آید. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۳۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد. باتلاق مذکور منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همهٔ این ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

تالاب گاوخونی

date_range شنبه 18 دی 1400 remove_red_eye 535 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0