{{ctrl.notification}}
معرفی دیدنی های دامغان

دیدنی های دامغان

در این مقاله آس چارتر قصد دارد درباره یکی دیگر از شهرهای تاریخی سرزمین مان ایران مطالبی را در اختیار شما قرار دهد، دامغان شهری باستانی با تمدنی دیرین و آثار باستانی بسیار زیاد و جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی منحصربفرد که گردشگران زیادی را سالانه به سوی خود می کشاند. دامغان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران که باستانی ‌ترین شهر پارتی ایران و به شهر صد دروازه معروف بوده و زمانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران محسوب می شده، دامغان شهری دیدنی و تماشایی که مهمترین جاهای دیدنی را در خود جای داده و زمانی تفریحگاه‌ پادشاهان قاجاری بوده و امروزه یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم بشمار می رود، دامغان همچنین به شهر پسته نیز معروف است، پسته‌ های خوشمزه و مشهورش که به خارج از کشور نیز صادر می شود. از مهم‌ ترین و معروف ‌ترین جاهای دیدنی دامغان می توان به دیوار مشهور بارو، چشمه‌های آب معدنی باداب سورت، مسجد جامع فهرج یزد با قدمت 1300 ساله، خانه لطفی، برج مهماندوست، مقبره شاهرخ تیموری، کاروانسرای سپه سالار امیریه و برج چهل دختر و دیگر جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و باستانی که شما را شگفت زده خواهد کرد، در ادامه با ما همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتر در شهر مشهد می باشد.

مسجد تاریخانه

از قدیمی ‌ترین بناهای تاریخی در شهر دامغان می توان به مسجد با شکوه تاریخانه اشاره کرد، قدمت این مسجد مربوط به صدر اسلام نیمه ‌ی قرن اول هجری قمری باز می گردد که در بین مساجد تاریخی و کهن ایران دومین جایگاه را به خود اختصاص داده است،  مسجد تاریخانه بر روی آتشکده ‌ای در دوران ساسانیان احداث شده، این عمارت با شکوه دارای معماری بی نظیری می باشد و دارای ۲۶ ستون دایره ‌ای که هر ستون آن حدود ۶ متر از زمین تا پشت بام ارتفاع دارد و به چهل ستون معروف می باشد، تاریخانه به معنی جایی ا‌ست که خدا حضور دارد که کلمه تاری به معنای خدا می باشد.

آدرس مسجد تاریخانه: استان سمنان، دامغان، میدان امام خمینی، خیابان شهید مطهری

 

برج طغرل

برج طغرل از سازه‌های مشهور یکی از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهر دامغان می باشد، که شباهت زیادی به برج طغرل شهر ری دارد، قدمت برج طغرل به دوره سلجوقی باز می گردد و از نظر معماری این برج  آجری دارای اهمیت زیادی می باشد، برج طغرل دارای نام های دیگری همچون برج معصوم ‌‌زاده و برج مهماندوست معروف می باشد. برج طغرل به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس برج طغرل: استان سمنان، دامغان، جنوب روستای مهماندوست، بین روستای مهماندوست و روستای امام آباد

مسجد جامع

از دیگر بناهای مهم و تاریخی در شهر دامغان که قدمت آن به قرن‌ های اولیه هجری قمری باز می گردد، مسجد جامع دامغان می باشد، قدمت ساخت مناره آجری مسجد نیز به اواسط قرن چهارم هجری سال ۴۵۹ باز می گردد، مسجد جامع دارای معماری سنتی حدود ۳۵ متر طول، ۱۸ متر عرض دارد و شامل دو ردیف ستون با سقف‌های مدور آجری و یک دالان ورودی با حدود ۳۸ متر طول و ۳۶ متر می باشد. مسجد جامع دامغان بعنوان یک بنای تاریخی با ارزش در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

آدرس مسجد جامع: استان سمنان، دامغان، خیابان شهید مطهری

 

 

محوطه تاریخی تپه حصار

محوطه‌ تاریخی تپه حصار از دیگر آثار تاریخی با ارزش در شهر دامغان می باشد که قدمت آن به حدود ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد، این محوطه‌ تاریخی در جنوب شهر دامغان واقع شده است، محوطه‌ تاریخی تپه حصار از جاهای دیدنی دامغان و از با ارزش ‌ترین محوطه‌ های پیش از تاریخی فلات ایران بشمار می رود، حصار تپه‌ دارای ارتفاع بسیار کمی می باشد، این تپه دارای آثار فرهنگی از دوران ‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می باشد، بسیاری از آثار تاریخی موجود در این تپه در دوره‌ ی قاجار و در عهد ناصری توسط سرتیپ هوتوم شیندلر دولت انگلیس از این تپه خارج شد و در اکنون در موزه لندن به نمایش گذاشته شده است، محوطه‌ تاریخی تپه حصار در شهریورماه سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس محوطه تاریخی تپه حصار: استان سمنان، دامغان، جنوب‏ شرقی دامغان، روستای حیدرآباد

 

تپه های مریخی

تپه‌ های مریخی دامغان یک مقصد گردشگری در نزدیکی روستای رشم و در ۱۳۰ کیلومتری جنوب دامغان می باشد، این تپه های شگفت انگیز از دیدنی ترین جاهای دیدنی سمنان که شباهت زیادی به سطح سیاره مریخ دارد، این منطقه یکی از بهترین مناطق زمین ‌شناختی و مکانی بسیار عالی برای کمپ ‌های تحقیقاتی و نجومی و بعنوان پارک گردشگری فضایی در ناسا سازمان فضایی آمریکا به ثبت رسیده است، این تپه‌ های مریخی فضانوردان اوکراینی و روسی را بسوی خود کشانده اند و به شکل شگفت انگیزی همچون شاهکاری همه را به حیرت در آورده است که اروپاییان این تپه ها را مریخ کره زمین خوانده اند. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری چابهار تهران از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس تپه های مریخی: استان سمنان، دامغان، ۵۷ كیلومتری شمال دامغان، دهستان تویه رودبار

 

تنگه زندان

یک طبیعت بکر با مناظری خوش رنگ و زیبا در انتهای دشت گل های شقایق در شهر دامغان منتظر شما می باشد. این تنگه دیدنی با چشمه سار هایی که افتان و خیزان از میان سنگ ها عبور می کنند، تفرجگاه خوبی برای گذراندن ساعاتی خوش به شمار می رود.

تنگه زندان که با نام تنگه زندان دیباج نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی دامغان است و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل و مطبوع دارد. در این منطقه آب سرد و گوارای چشمه‌سارهای بالادست جاری است و وجود جریان آب و فرازو‌نشيب تنگه، زمينه ايجاد آبشاركها و آبشار زيبايی را فراهم آورده است كه بر جذابيت‌های تنگه افزوده‌اند. از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه، آبشار نسروا در ۲۰ کیلومتری شمال شرق دیباج است.

آدرس تنگه زندان: استان سمنان، دامغان، ۱۷ کیلومتری دیباج

چشمه انگورستانی

چشمه انگورستانی از جاذبه های دیدنی در دامغان که دارای مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم اندازی رویایی و آب و هوایی دلنشین، درختان سبز و انبوه می باشد، چشمه انگورستانی از معروف ترین چشمه های پرطرفدار در دامغان که از دل کوه می جوشد، آب این چشمه جانداران و گیاهان زیادی را سیراب می کند.

آدرس چشمه انگورستانی: استان سمنان، دامغان، ۴۹ کیلومتری شهرستان دامغان، منطقه تویه دروار، شمال روستای دهخدا

 

 

کاروانسرای سپه سالار امیریه

کاروانسرای سپهسالار امیریه یکی از بتاهای تاریخی و باستانی دوران قاجار می باشد، این کاروانسرا یک اقامتگاه های قدیمی در 3 کیلومتری دامغان به سمنان واقع شده است، کاروانسرای سپه سالار امیریه دارای معماری بسیار زیبا با اشکال هندسی جذابی بنا شده است، کاروانسرای سپهسالار امیریه بعنوان یک اثر در تاریخ ۶ آذر ۱۳۶۲ با شماره ثبت ۱۶۴۷ به‌ عنوان یکی از آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کاروانسرای سپه سالار امیریه: استان سمنان، دامغان، ۳ کیلومتری جاده آسفالته دامغان به سمنان

سد شاهچراغی

سد شهید شاهچراغی از جاهای دیدنی در شهر دامغان که در میان کوه های قد برافراشته و در نزدیکی تنگه  بزپل بر روی رودخانه ایجاد شده است، سد شاهچراغی دارای چشم ‌انداز بسیار زیبا و جذابی از کوه ها، رودخانه، آب ‌و‌هوای مطبوع و فضای سبز در کنار هم این منطقه را به یک جاذبه ی رویایی و تماشایی تبدیل کرده است که گردشگران زیادی سالانه به این منطقه سفر می کنند.

آدرس سد چاهچراغی: استان سمنان، ۱۲ کیلومتری شمال شهر دامغان، مجاورت تنگه بز پل و کوه چکل شیر، روی رودخانه چشمه علی

 

چشمه علی

از دیگر جاهای دیدنی دامغان چشمه علی است، این چشمه یکی از محبوب ترین مناظر طبیعی و خوش آب ‌وهوا می باشد که در زمان های گذشته نیز خیلی مورد توجه پادشاهان قاجار قرار داشته است، در نزدیکی چشمه علی دو عمارت باشکوه و زیبا در زمان قاجار نیز بنا شده است که این دو ساختمان بنام های ساختمان آغامحمدخانی و ساختمان فتحعلی شاهی می باشد. چشمه علی امروزه یکی از تفرجگاه های معروف و محبوب در شهر دامغان می باشد که گردشگران زیادی سالانه از آن دیدن می نمایند.

آدرس چشمه علی: استان سمنان، بزرگراه ۷۰ آسیا، ۳۰ کیلومتری شمال غرب دامغان

بهترین زمان برای سفر به دامغان

شهر دامغان دارای آب ‌وهوای مطبوع و دلپذیری می باشد و به دلیل قرار گرفتن رشته کوه های البرز این شهر دارای آب و هوای کوهستانی بوده و تنوع اقلیمی می باشد و در تابستان های گرم و سوزان نیز بخاطر بخشی از آن به که به کویر پیوند خورده خنک می باشد. برای سفر به این شهر بهترین زمان و بهترین فصل از اوایل بهار تا اواسط پاییز که می توانید جاذبه های این شهر زیبا را دیدن نمایید.

 

سوغات و صنایع دستی دامغان

شهر باستانی و تاریخی دامغان دارای سوغات و محصولات زیادی می باشد، که از معروف ترین و محبوب ترین سوغات خوراکی با ارزش آن می توان به خوشمزه ‌ترین پسته ‌های خندان این شهر اشاره کرد و علاوه بر پسته خندان از خوشمزه ترین سوغاتی های این شهر شیرینی‌ های این شهر نظیر: سمنو، تره حلوا، حلوای شیره، حلوای برنج، برشتوک و باقلوای معروفش که می توانید از قنادی‌ های آنها را تهیه نمایید، از جمله صنایع دستی شهر تاریخی دامغان نیز می توان به گلیم، جاجیم، قالی و محصولات سفالی اشاره کرد که می توانید در بازارهای این شهر آنها را بعنوان سوغات تهیه نمایید.

اقامت در دامغان

اگر به شهر دامغان سفر کردید باید یک برنامه چند روزه را برای خود برنامه ریزی نمایید، دامغان با داشتن جاذبه های دیدنی بسیار زیاد برای سفری دو روزه کافی نیست و نیاز به یک سفر چند روزه دارید، به همین دلیل برای برای اقامت خود مکانی را  در نظر بگیرید، در شهر تاریخی صد دروازه گزینه‌ های زیادی برای اقامت وجود دارد که می توانید یک مورد از آنها را انتخاب نمایید. از جمله گزینه ‌های اقامتی در شهر دامغان می ‌توان به هتل جهانگردی، هتل دانش، مهان‌ پذیرامیر و اقامتگاه‌ های سنتی نظیر: اقامتگاه بومگردی ناصر لشگر، اقامتگاه بومگردی خانه کله، مجموعه توریستی تفریحی آستانه، اقامتگاه بومگردی بابا مردا، اقامتگاه بومگردی قلعه علی بابا، اقامتگاه بومگردی شیر آشیان، اقامتگاه بومگردی خانه پدری، اقامتگاه بومگردی ترمه خاتون، اقامتگاه بومگردی پیر خوشدر اشاره کرد، که می تواند تجربه شیرین و متفاوتی برایتان باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر لحظه آخری یزد تهران را به راحتی از یان سامانه تهیه نمایید.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 30 شهریور 1402 remove_red_eye 8649 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

هتل ‌های دامغان کدامند؟

از بهترین هتل ‌های دامغان می توان به هتل جهانگردی و هتل دانش اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی دامغان کدامند؟

چشمه علی، چشمه قل قل، آبشار نیزوا، شهر دیباج، غار چاه دیو، جنگل سیاه خانی، برج طغرل، مسجد جامع و ... از جاذبه های دیدنی در دامغان بحساب می آیند.