{{ctrl.notification}}
معرفی تالاب های زیبای ایران 2

معرفی تالاب های زیبای ایران

براساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، حیات روی زمین به آب وابسته است. تالاب‌ها موجودات زنده طبیعی و حیاتی هستند که باید برای تداوم حیات بشر و تنوع عظیمی از جانوران و گیاهانی که در این زیستگاه منحصربه فرد زندگی می‌ کنند، از آن‌ ها حفاظت شود. تالاب‌ها محل اتصال خشکی و آب هستند و قدمتشان چیزی نزدیک به قدمت کره زمین است و ماوای بخشی ازغنی‌ ترین تنوع زیستی روی زمین هستند. آس چارتر درادامه به معرفی چند تالاب دیگرمی پردازد با ماهمراه باشید. شما می توانید برای دیدن از این جاذبه های طبیعی بلیط هواپیما خود را از سایت آس چارتر رزرو نمایید.

تالاب های ایران

اهمیت تالاب‌ها درمحیط زیست

تالاب‌ها میزبان جمع شگفت انگیزی از حیات وحش هستند، از مرغ ماهی‌خوار گرفته تا تمساح و اسب‌آبی و انبوهی از حیات گیاهی کمیاب و موجودات آبی دیگر. تالاب‌ها اندازه‌های متنوعی دارند، ازیک آبگیر محلی تا خلیج‌های قطبی وسیع ده میلیون هکتاری کانادا، بزرگ یا کوچک، شمال یا جنوب. کارکرد تالاب‌ها کم وبیش هماننداست، که مهمترین آن‌ها پشتیبانی ازتنوع عظیمی از حیات وحش که در صورت نبود تالاب‌ها منقرض می ‌شدند.

تالاب

تالاب بین المللی شادگان

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهرشادگان دراستان خوزستان واقع شده‌ است. درهمایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزارشد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خورالامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود. کنوانسیون رامسر معاهده‌ای بین‌المللی است که در ۱۹۷۱ امضا شده‌است به منظور حفظ و نگهداری تالاب‌ها می ‌باشد. در این کنوانسیون فهرستی از تالاب‌های مهم جهان نیز تهیه شده که به «فهرست رامسر» شهرت دارد. گفته می ‌شود سدسازی ورعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه ‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده ‌است. آب این تالاب بین‌المللی که ازلحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزرومد خلیج فارس تأمین می ‌شود که ب‍ه رغ‍م فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دل‍ی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس، دائم‍‍ی می ‌باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تهران اهواز در مشهد می باشد.

تالاب شادگان

تالاب بین المللی کانی برازان

تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۹۰۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده‌ است. آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می ‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می ‌دهد.

تالاب برازان

تالاب بین‌المللی گمیشان

تالاب گمیشان جزء تالاب‌های بین‌المللی است که با ۱۷۷۰۰ هکتار وسعت و عمق متوسط یک و نیم متر در شمال شرق بندر ترکمن و در غرب گمیش تپه واقع شده‌است، این تالاب از جنوب به رودخانه گرگان، از شمال به رودخانه اترک و از غرب محدود به نواری از تپه‌های شنی است که این محل را از دریای خزر جدا می ‌کند. این تالاب با گسترش طولی جنوبی، شمالی است که ضلع جنوبی آن مصب رود گرگان، مرزشمالی مصب رود اترک و مرز غربی محدود به نواری از تپه‌ های شنی است که این محل را از دریای خزر جدا می ‌کند. متأسفانه این تالاب به دلایل انسانی همچون احداث سدهای مختلف بر روی گرگانرود و طبیعی همچون خشکسالی و عدم رسیدگی مطلوب در حال خشک شدن می ‌باشد و حدود نزدیک به ۵کیلومتر از طول این تالاب خشک گردیده و مکانی برای چرای دام و احشام و بدنبال آن تخریب زیست گیاهی و جانوری گردیده است. تالاب گمیشان علاوه بر تأثیر مثبت در آب و هوای منطقه، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی بوده و طبق پژوهش‌های انجام شده از غنای ژنتیکی برخوردار بوده و هنوز نیز مورد توجه دانش ‌پژوهان در این زمینه است. در تالاب گمیشان ۱۱۶ گونه گیاهی موجود است.

تالاب گمیشان

تالاب بین المللی کمجان

تالاب بین‌المللی کمجان ازجمله تالاب‌های مهم کشوراست ودراولین کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در رامسر ثبت و به تائید رسیده، این تالاب طی هزاره‌ها در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار داشت و طبق نظر مجامع جهانی و زیست ‌محیطی یک درصد از پرندگان خاورمیانه را در خود جای می ‌داده‌است. تالاب بین المللی کمجان باحدود 4 هزار هکتارمساحت درفاصله 120کیلومتری شمال شرق شیراز در روستای کمجان از توابع بخش کربال شهرستان خرامه واقع شده است. شما می توانید با کمترازسه دقیقه بلیط هواپیما اصفهان رامسر را از سایت آس چارتر به صورت آنلاین دریافت نمایید.

تالاب

دریاچه و تالاب بین المللی هامون

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون (نام‌های قدیمی: دریاچهٔ سیستان، دریاچه زرنگ سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه کاسپین و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی ازذخیره‌ گاه‌های زیست‌کره درایران است. دریاچه و تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند. این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هلمند (هیرمند) تشکیل شده و هامون گود زره هم کمی دورتر ازاین سه قرارگرفته ‌است. این دریاچه‌ها درزمان فراوانی آب به هم می ‌پیوندند و دریاچهٔ مشترک هامون، میان افغانستان و ایران را تشکیل می ‌دهند. رودخانهٔ هیرمند شریان اصلی ورود به هامون است و رودخانه‌های خاش ‌رود، فراه، هاروت‌ رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به هامون می‌ ریزند.

تالاب هامون

تالاب صورتی لیپار

 تالاب لیپار یا تالاب صورتی در سواحل مکران چابهار ایران قرار دارد. این دریاچه که ازرودهای کوچک اطراف تشکیل شده به رنگ صورتی است و رنگ آن به علت وجود پلانکتون‌ها درآن است. در این تالاب، اما پوشش گیاهی زیادی از جمله درختچه‌های گز، حرا و چش روییده‌ است.

تالاب لیپار

تالاب گندمان

تالاب گندمان، تالابی در مجاورت شهرگندمان دراستان چهارمحال و بختیاری است. این تالاب درلیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت گشته است. وسعت این تالاب، ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع آن از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. منابع تأمین‌ کننده آب تالاب، چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان، نصیرآباد و رودخانه آقبلاغ است.

تالاب گندمان

تالاب چغاخور

تالاب مهم و دیدنی چغاخور دردهستان چغاخور واقع است. این دهستان با مساحتی حدود ۲۲۰ کیلومترمربع در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. از لحاظ جغرافیایی این تالاب در دهستان چغاخور در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و از جنوب در امتداد کوه های کلار نیز نقش بسته است. رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن ۳۸۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است. این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می ‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می ‌شود. مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روى آن تا ۲۳۰۰ هکتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع ۲۵۰۰ هکتار برآورد شده است. شما می توانید باتهیه بلیط ارزان چارتری از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

تالاب

تالاب سولقان

تالاب سولقان (سولگان)، تالابی در مجاورت شهر ناغان دراستان چهارمحال و بختیاری می باشد که با مساحتی حدود ۱۱۵هکتار، به دلیل قرارگرفتن درجاده شهرکرد اهواز از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست. حضور عشایر و زیست پرندگان مهاجر و رویش گلهای رنگارنگ در برخی فصول سال زیبایی این مکان را چند برابر می‌ کند.

تالاب سولقان

تالاب لپوو پلنگان

تالاب‌های لپو و پلنگان زاغمرز به مجموعه سه مرداب لپو ، شیرخان لپو و پلنگان زاغمرز گفته می ‌شود که در پانصد متری دریای خزر، و درغرب تالاب میانکاله و در شمال زاغمرز دراستان مازندران واقع شده است. تالاب های لپو و شیرخان لپو و پلنگان زاغمرز که احتمالاً زمانی جزئی از دریای خزر بوده‌اند و به مرور زمان با عقب ‌نشینی دریا ازآن جدا شده‌اند و کم ‌کم با آب دریا و سیلاب‌ها پرشده‌اند، ازجاذبه‌های توریستی زاغمرز به ‌شمار می‌ روند. تالاب‌ های لپوی زاغمرز و پلنگان هر فصل ازسال دارای زیبایی و جاذبه‌های خاص خود می ‌باشد در زمستان و پاییز مأمن پرندگان مهاجری، چون قو ، قره غاز و فلامینگو می ‌باشد که این مکان برای تخم ‌گذاری و تولید مثل برگزیده‌اند و ماهیگیری نیز ازدیگرامکانات دراین فصل است. در تابستان و پاییز امکان قایقرانی بر روی این تالاب‌ها فراهم گشته است، که تماشای مناظر این تالاب از دیگر جاذبه‌های این منطقه می ‌باشد.

تالاب لپو

date_range شنبه 18 دی 1400 remove_red_eye 389 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0