{{ctrl.notification}}
معرفی انواع نوشیدنی های سنتی ایران

معرفی انواع نوشیدنی های سنتی ایران

ایران یکی از کشورهایی است که چهار فصل را می باشد و در هر فصلی از سال آب و هوایی متفاوت دارد. آب و هوای شهرهای ایران نیز از یکدیگر متمایز می باشد. شمال و جنوب، غرب و شرق ایران آب و هوایی مختص به خود را دارند. جمعیت انسانی ایران نیز از اقوام مختلف تشکیل شده است. یعنی قوم هایی مختلف در ایران از گذشته های دور در ایران زندگی می کردند. مانند ترک، لر، بلوچ، عرب، فارس و کرد و ترکمن و ... که این اقوام فرهنگ و ذائقه های مختص به خود را نیز دارند. آس چارتر سامانه خرید بلیط ارزان هواپیما همراه همیشگی شما در سفر شما را به خواندن این مقاله دعوت میکند.

نوشیدنی های ایرانی

همین گونه گونی اقوام و آب و هوا باعث شده تا ذائقه مردم نیز متفاوت باشد. در شهرهای مختلف ایران انواع غذاهای اصیل ایرانی طبخ می شود. تعداد این غذاها بسیار زیاد می باشد. هر شهر و منطقه ای از ایران دارای ذائقه و انواع  زیادی از غذاها و نوشیدنی هایی است که مطابق فرهنگ و آب و هوای آن منطقه طبخ و آماده می شود. مثلا در شهرهای گرم ایران مثل اصفهان شیراز، شربت های لذیذی آماده می شود که برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر می باشد. برای تهیه بلیط چارتر پرواز تهران شیراز ، می توانید به سایت آس چارتر مراجعه کنید. در این مطلب از سایت آس چارتر قصد داریم شما را با انواع نوشیدنی های سنتی ایران آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

نوشیدنی های ایرانی

در ابتدا لیستی از بهترین نوشیدنی های ایرانی ارائه می کنیم و سپس به معرفی آنها می پردازیم؛

شربت سکنجبین

شربت تخم شربتی

شربت بیدمشک

شربت بهار نارنج

شربت خاکشیر

شربت عرق نعنا

شربت زعفران

شربت لیمو

شربت گلاب

انواع چایی، دمنوش ها مثل دمنوش گل گاو زبان، گل محمدی، به لیمو و ...

قهوه عربی مردم جنوب

عرقیجات معروف

نوشیدنی های ایرانی

شربت سکنجبین

سکنجبین از 2 واژه "سِک" به معنای سرکه و "انگبین" به معنای شهد یا عسل می باشد. سکنجبین عربی کلمه سکنگبین می باشد. سکنجبین یکی از نوشیدنی های اصیل ایرانی است که دارای خواص فراوان می باشد. طرز تهیه این شربت از گذشته تغییراتی پیدا کرده است. معمولا این شربت از ترکیبات؛ آب، سرکه، شکر یا عسل و عصاره نعناع تهیه می شود. گاهی هنگام سِرو سکنجبین از کاهو نیز در کنار آن استفاده می شود. علاوه بر این گاهی میوه هایی مثل، عناب، آلبالو، پیازعنصل، افتیمون را نیز به این شربت اضافه می کردند. آنچه از گذشته برمی آید این است که شربت سکنجبین نوعی شکل مایع دارویی بوده که از سرکه گرفته شده است چرا که در طب سنتی قدیم به این شربت شراب سرکه نیز می گفتند.

نوشیدنی های ایرانی

برخی منابع فیثاغورت را اولین کسی می دانند که این شربت را تهیه کرده است. سخنی از ابن سینا در خصوص شربت سکنجبین: این شربت دستاورد اطباء پارسی است که سپس به دست یونانی ها رسیده است. یونانی ها به شربت سکنجبین، "اودرمالی" می گفتند. از خواص بی نظیر این شربت می توان به دفع صفرا از بدن اشاره کرد. همچنین برای پاکسازی کبد، مرطوب نگه داشتن کام و رفع تشنگی، و تعدیل حرارت بدن بسیار موثر می باشد. طبع این شربت گرم می باشد و برای دفع بیماری های با غلبه گرمی بسیار کارساز می باشد.

نوشیدنی های ایرانی

شربت تخم شربتی

تخم شربتی نوعی گیاه است که در آمریکا و مکزیک رشد می کند. تهیه شربت این گیاه در ایران در فصل تابستان بسیار پرطرفدار می باشد. شربت تخم شربتی یکی از شربت های سنتی ایران است که دارای خواص فراوانی می باشد به نحوی که اعجاب همگان را برمی انگیزد. این شربت از ترکیبات آب، تخم شربتی، شکر، گلاب و گاه زعفران نیز تهیه می شود. این شربت را معمولا خنک میل می کنند.

نوشیدنی های ایرانی

شربت تخم شربتی، برای درمان بیماری های گوارشی مثل درد معده، نفخ، یبوست، اخلال کارکرد روده ها و.. بسیار موثر می باشد. تخم شربتی سرشار از کلسیم و فسفر نیز هست. انواع عفونت ها را از بین می برد. تخم شربتی برای کاهش وزن و لاغری نیز موثر است. خلق و خو را بهبود می بخشد و موجب تسکین اعصاب می شود. قند خون را نیز تنظیم می کند. و در آخر خاصیت بسیار مهم این گیاه که مصرف آن را در تابستان افزایش می دهد، حفظ آب در بدن می باشد و از گرمازدگی جلوگیری می کند. مایه ژله ای اطراف تخم شربتی رطوبت را در بدن حفظ می کند و باعث می شود تا فرد احساس تشنگی کمتری کند.

نوشیدنی های ایرانی

شربت بیدمشک

بیدمشک گیاهی است که از عرق  آن برای تهیه شربت های خنک تابستانی استفاده می شود. این شربت نیز مانند سکنجبین و تخم شربتی برای فصل تابستان مناسب می باشد و از گرمازدگی جلوگیری می کند و برای حفظ آب و تعادل حرارت بدن موثر می باشد. بیدمشک در طعم های مختلفی تهیه می شود. این شربت را به صورت های، عرق بیدمشک ساده، بیدمشک با خاکشیر، تخم شربتی و گلاب درست می کنند.

نوشیدنی های ایرانی

بیدمشک دارای انواع ویتامین ها می باشد. بارزترین خاصیت این شربت مقابله با افسردگی و نشاط آوری می باشد که به علت وجود اسید آمینه تریپتوفان در آن چنین خاصیتی دارد. بیدمشک، آرام بخش قلب و اعصاب می باشد و اضراب و استرس را کاهش می دهد. کم خونی را کاهش داده و از طریق افزایش اشتها برای اضافه وزن نیز موثر می باشد. خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

نوشیدنی های ایرانی

شربت بهارنارنج

نارنج یکی از مرکبات است که در استان های شمالی ایران به خصوص مازندران کشت می شود. اگر در فصل بهار به استان های شمالی سفر کنید بوی نارنج را در تمام خیابان های شمال استشمام می کنید. آس چارتر برترین ارائه کننده بلیط ارزان هواپیما اصفهان ساری می باشد.

نوشیدنی های ایرانی

از شکوفه درخت نارنج عرقی درست می شود که برای تهیه شربت آن استفاده می شود. این شربت به صورت خنک و در فصل تابستان سرو می شود. برای تهیه شربت بهارنارنج از ترکیبات، آب، شکر، عرق بهارنارنج و گاهی لیمو نیز استفاده می شود. این گیاه خواص درمانی زیادی از جمله تسکین اعصاب و درمان میگردن دارد. از دیگر خواص بهارنارنج می توان به درمان بی خوابی، رفع سنگ مثانه و کلیه، تقویت قلب و اعصاب و رفع سکسه اشاره کرد. از شربت بهارنارنج نیز بیشتر در فصل تابستان به صورت خنک استفاده می شود.

نوشیدنی های ایرانی

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر، موثرترین دوای گرمازدگی است و از گذشته برای جلوگیری از گرمازدگی از این شربت استفاده می شود. برای تهیه این شربت از دانه های خاکشیر، آب، عسل یا شکر و آبلیمو استفاده می کنند. این شربت برای درمان نقرس، کاهش حرارت بدن، تسکین سردرد، تقویت معده و دستگاه گوارش، رفع التهاب های روده و کلیه، بهبود فشار خون، رفع اسهال و ... بسیار موثر می باشد.

نوشیدنی های ایرانی

شربت آب لیمو

شربت آب لیمو یکی از نوشیدنی های معروف و پرکاربرد ایران است. این شربت را بیشتر در فصل تابستان و به صورت خنک تهیه و میل می کنند. برای تهیه این شربت از آب، شکر و آب لیموترش استفاده می کنند. طرز تهیه این شربت بسیار ساده و آسان می باشد. از خواص بی نظیر لیمو ترش می توان به پاکسازی و روشن شدن پوست، ادرارآوری، معالجه روماتیسم، تقویت سلامت چشم، درمان نقرس و سنگ کلیه اشاره کرد.

نوشیدنی های ایرانی

شربت عرق نعنا

این شربت یکی از شربت هایی است که در فصل تابستان و به صورت خنک سرو می شود. در تهیه این شربت از آب، لیمو و عصاره گیاه نعناع یا همان عرق نعنا استفاده می شود. از خواص نعنا می توان به بهبود کارکرد سیستم گوارش، کاهش التهابات پوستی، درمان کم خونی و .. اشاره کرد.

نوشیدنی های ایرانی

شربت زعفران

شربت زعفران یکی از شربت های خوش عطر و طعم ایرانی است. معمولا از زعفران برای طعم دادن و رنگ دادن به غذاها استفاده می شود اما برای تهیه شربت نیز از آن استفاده کرد. برای تهیه این شربت ابتدازعفران را با آب داغ دم می کنیم تا عطر و رنگش خارج شود سپس با آب سرد و شکر ترکیب می کنیم و به صورت شربت میل می کنیم. البته بنابه سلیقه می توان افزودنی هایی نیز به شربت زعفرانمان اضافه کنیم. خواص شگفت انگیز زعفران، بر هیچ کسی پوشیده نیست اما بارزترین خاصیت شربت زعفران نشاط آور و ضد افسردگی بودن آن است.

نوشیدنی های ایرانی

علاوه بر تمامی این شربت و نوشیدنی ها، در ایران نوشیدنی های گرم و پرطرفداری نیز تهیه می شود. یکی از این نوشیدنی ها چایی می باشد که در 2 نوع سیاه و سبز درست می شود. مزارع شمال کشور، ب خصوص شهرهای استان گیلان محل کشت چایی سیاه می باشد. تقریبا تمامی مردم ایران در ساعات مختلف روز از چایی برای رفع خستگی و استراحت استفاده می کنند. شما می توانید در کمتر از 3 دقیقه بلیط ارزان پرواز تهران رشت خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

نوشیدنی های ایرانی

علاوه بر چایی، انواع دمنوش های گرم و پرخاصیت نیز تهیه و استفاده می شود. از میان این دمنوش ها می توان به دمنوش بهار نارنج، دمنوش گل گاو زبان، دمنوش به لیمو، دمنوش گل محمدی و .. اشاره کرد. هرکدام از این دمنوش ها خواص مختص به خود را دارند مثلا گل گاوزبان و بهارنارنج، برای تسکین اعصاب و درمان کم خوابی بسیار موثر می باشد. به لیمو و گل محمدی نیز خاصیتی آرامش بخش دارد.

نوشیدنی های ایرانی

یکی دیگر از نوشیدنی های گرم و لذیذ مردم ایران قهوه عربی است که در میان مردم استان های جنوبی ایران مثل خوزستان بسیار پرطرفدار می باشد. قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که از گذشته های دور، مردم عرب برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده می کردند. برای سرو قهوه نیز آداب و رسوم خاصی وجود دارد و طرز تهیه آن نیز به خصوص و متفاوت می باشد. اگر شما نیز هوس امتحان کردن قهوه های لذیذ خوزستانی را کردید، می توانید برای تهیه بلیط چارتر هواپیما مشهد اهواز به سایت آس چارتر مراجعه کنید.

نوشیدنی های ایرانی

عرقیجات معروف

علاوه بر تمامی این نوشیدنی ها، در ایران عرقیجاتی تولید می شود که در واقع عصاره گیاهان می باشد و از برخی از آنها می توان برای تهیه شربت های خنک تابستانی مثل بهارنارنج یا سکنجبین استفاده کرد. امروزه از 50 نوع گیاه عرق گیری می شود. هر کدام از این عرق ها، خواص درمانی مختص به خود را دارا می باشند که در درمان انواع بیماری ها قابل استفاده می باشند. نام برخی از عرقیجات معروف ایرانی شامل: (عرق کاسنی، عرق بیدمشک، عرق بابونه، عرق نعنا، عرق زنیان، عرق کاکوتی و .. می شود.)

نوشیدنی های ایرانی

date_range دوشنبه 15 آذر 1400 remove_red_eye 975 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0