{{ctrl.notification}}
مسجد چوبی دهکده چوبین؛ نخستین مسجد چوبی جهان

مسجد چوبی دهکده چوبین؛ نخستین مسجد چوبی جهان

مسجد چوبیِ دهکده چوبین که مشهورترین سازه روستای ملامحمد آقازاده است، نخستین مسجد چوبی جهان است. این مسجد در برابر زلزله مقاوم است و تا ۸ ریشتر لرزش را تاب می آورد که نشان از هوش و دانش سازنده آن دارد. اما شگفتی این مسجد باشکوه و دل انگیز تنها به این ختم نمی‌شود؛ مسجد چوبی علی رغم قرار گرفتن در منطقه ‌ای موریانه خیز، در برابر هجوم موریانه ها مقاوم است و امکان نفوذ به آنها را نمی دهد.دراین مقاله آس چارتر با ارائه

بلیط هواپیما چارتری شما را به دهکده ای بی نظیردر نیشابور می برد باماهمراه باشید.

دهکده چوبی نیشابور

مهندس حمید مجتهدی یکی از دیدنی ها و تفرجگاه های نیشابور، شهر آرامگاه خیام، را در میان روستای محمدآباد آقازاده بنا کرده و به آن هویت تازه ای داد. دهکده ای چوبی که تمام ساختمانهای آن با چب ساخت شده است. دهکده چوبی، نخستین دهکده اکولوژیکی ایران، روستایی با ساختمانهایی مانند مسجد، رستوران، خانه، موزه و کتابخانه چوبی است که تمام جنبه های زندگی را در بر می گیرد. مهندس مجتهدی با درایت و دانش خود، برای مقابله با موریانه ها، مسجد و دیگر خانه ها و بناهای چوبی را با عایقی که خود ساخته بود مقاوم ساخت. مسجد با سه درب ورودی و پنج پنجره پناه عبادت کنندگان و افتخار اهالی روستاست.

مسجد چوبی نیشابور

بخش های مختلف دهکده چوبی نیشابور

اینجا با یک شهر کوچک چوبی روبرو هستید، شهری که تمام آن چه را که نیاز دارد را در خود جای داده مثل مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای روستا به همراه کشورزی و دامپروری که کار و زندگی مردم روستا را شکل می دهد. در این سفرباآس چارترهمراه باشید تا با بخش ها و قسمت های مختلف دهکده چوبی نیشابور آشنا شویم.آس چارتربهترین مرجع  رزرو بلیط هواپیما چارتر در مشهد می باشد.

دهکده چوبی نیشابور

 مساحت مسجد چوبی

مسجد در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع بنا شده، و دومناره دارد این مناره ها ۱۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارند و وزن هر کدام از آنها تقریبا ۴ تن است، ساخت مسجد حدود ۲ سال طول کشیده و از ۴۰ تن چوب در برپایی آن استفاده شده است. اسکلت مناره ها و سقف و همینطور سقف و دیواره ها به روش عنکبوتی به یکدیگر متصل هستند. از آنجایی که شیوه ساخت این اسکلت ها به مانند تار عنکبوت است به این نام مشهور شده است.

حقایق جالب مسجد چوبی

کابینت ها، دیوارها و حتی سینی های آبدارخانه این مسجد، چوبی است. ۶ کتیبه از آیات قرآنی بر دیوارهای بیرونی و ۷ کتیبه بر دیوارهای درونی با قابهایی از چوب درختان گردو و توت مسجد را به شکلی چشم نواز، مزین به نام و کلام جلاله‌ی الله کرده است. کتیبه ای که بر روی محراب قرار گرفته است با خط ثلث و دیگر کتیبه ها با خط نستعلیق است. چوب درختانی مانند انواع کاجها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت مصالح ساخت مسجد چوبی شدند. نورپردازی ویژه این مجموعه، با رنگهایی شاد، شبهای دهکده چوبی را جلوه خاصی می بخشد.سقف مسجد به شکل پولکی از بیرون تزئین شده و جلوه آن را خاص و دیدنی کرده است.دربهای مسجد نیزدر ساخت آن هنر و سادگی، زیبایی خاصی وجود دارد، هر یک از دربها دو لنگه دارد و بر روی هر کدام 9 عدد گل میخ از جنس برنج به عنوان تزئین به کار رفته است.برای بازدید از این دهکده زیبا کافی است در اولین فرصت به دست آمده بلیط چارتر هواپیما تهران مشهد خود را تهیه کنید وراهی سفر شوید.

مسجد چوبی نیشابور

تاریخچه مسجد چوبی نیشابور

بنای اولیه مسجد در زمان ملامحمد آقازاده، بنیان گذار اصلی روستا ساخته شد.اما به دلیل اصلاحات ارضی که در زمان محمدرضاشاه پهلوی انجام شد، روستا خالی از سکنه شد و ساختمان مسجد به خاطرعدم توجه و رسیدگی تخریب شد.اما در سال  1387 مسجد با همت مهندس حمید مجتهدی، با شیوه ای نوین و جلوه ای تازه، رونق گذشته را به مسجد بازگرداند. در کنار مسجد، بنای چوبی کتابخانه و موزه با ۱۲۰متر مساحت قرار دارد. مانند مسجد چوبی ساختمان کتابخانه دیواره ای دوجداره دارد و نمای خارجی آن (سقف شیروانی و دیواره ها) پوشیده از چوبهای پولکی است.ساختمان ۲ درب ورودی و خروجی دارد و دو راه پله، دو طبقه آن را به هم متصل می کند. طبقه اول موزه ای است که با چوب آیینه کاری تزئین شده و کتابخانه در طبقه دوم نیز باکتابهای مختلفی از جمله کتابهایی در وصف آثار دیدنی و گردشگری ایران و راهنماهای سیاحتگری مزین شده است.

دهکده چوبی نیشابور

رستوران دهکده چوبی

بعد از مسجد، رستوران دهکده چوبی زیباترین ساختمان در تمام دهکده چوبی است. این سازه دو طبقه کمی پایین تر از مسجد ساختمانی ۸ ضلعی با دیوارهای مشبک خودنمایی می کند و به مانند مسجد و موزه اسکلت چوبی دارد و در برابر زلزله مقاوم است. معماری آن به گونه ای است که خیال می کنی درختی سر از زمین بر آورده و در درون خود شما را میهمان غذاهای رستوران می کند. رستوران در فضایی به وسعت ۲۰۰ متر بنا شده و همزمان ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر را میزبانی می کند.در درون رستوران خلاف معمول تمام رستوران هایی که تا به حال قدم در آن گذاشته اید، گلدان ها نه در کنار و گوشه رستوران، که در تکه های تنه درختان جای گرفته اند. گیاهان بالارونده در بیرون و درون رستوران و اطراف آن زیبایی ها را دو چندان نمایان می کند. شاید به نظر برسد که چوبی بودن اسکلت و سازه موجب شود رستوران در زمستان بسته بماند اما پوششی پلاستیکی که بر روی سقف و بنا کشیده می شود مانع از ورود برف و باران به داخل ساختمان می شود.

دهکده چوبی نیشابور

 آلاچیق ها دهکده چوبی

در میان باغ های میوه ای که در دهکده چوبی ساخته شده دوستداران طبیعت می توانند از آلاچیق هایی برای لذت بردن از فضای دلنواز باغها استفاده کنند و در آنجا به استراحت بپردازند. باغ میوه در مکانی جدا از مجتمع اصلی ساخته شده است. آلاچیق ها نیزمانند رستوران با پوششی پلاستیکی بر سقف و کناره های آن در فصلهای پاییز و زمستان پذیرای حضور بازدیدکنندگان است. معمولا کسانی که بلیط هواپیما مشهد را تهیه کرده اند به این دهکده ی زیبا سر میزنند، شما نیز می توانید برای بازدید از این دهکده از سایت آس چارتر بلیط پرواز اصفهان مشهد  خود را دریافت نمایید.

دهکده چوبی نیشابور

نانوایی دهکده چوبی

یکی از این امکانات نانوایی دهکده است که شکل جالبی دارد. دودکش این نانوایی به مانند پیکره ی زنی است که سبدی از نان بر سر دارد و جنسش از کاهگل است. در این نانوایی دو تنور چوب سوز به طریق گذشته نان پخت می کند.

نانوایی دهکده چوبی

تفریحات در دهکده چوبی

حضور در دهکده ای که تمام ساختمان های آن چوبی و تداعی بخش داستان ها و فیلم های کارتونی است، تنها در دهکده چوبین نیشابور امکان پذیر است.فضای صمیمانه و دلپذیر یک روستای چوبی، عطر چوب، بوی گل ها و گیاهانی که در فضا پراکنده است، صفای غذا خوردن در رستورانی تماما چوبی، لذت بردن از منظره و محیط دهکده چوبی در سایه آلاچیق ها و قدم زدن در موزه ای کوچک و جالب، خنکای استخر دهکده و نورپردازی های زیبای مسجد که نوید شادی و رنگ می شود و صحبت با خدا در مسجد دل انگیز چوبی، همه از دلایلی هستد که می توانند شما را به دهکده چوبین بکشانند و خاطرتان را پر از آرامش و خوشی کنند.

دهکده چوبی نبشابور

اقامت در دهکده چوبی

 سوئیت هایی هماهنگ با المان های چوبی و معماری دهکده چوبین، کار استراحت و اقامت را برای بازدیدگنندگان راحت تر می کند و به تازگی بنا به گفته سازمان میراث فرهنگی قرار است مجموعه ای اقامتی دیگری نیز در دهکده چوبین ساخته شود.برای رفاه حال گردشگران و اهالی روستا پنج واحد فروشگاه با اسکلت چوبی به شکل شش ضلعی ساخته شده است. این فروشگاه ها با دو جنس خاک مختلف، خاک رس برای سقف و خاک معمولی برای دیوارها، تزئین شده و نمایی سنتی و جالب به آنها داده است. علاوه بر آن خود مسجد، رستوران، آلاچیق، نانوایی همه علاوه بر کارکردی که در جذب گردشگر دارند، از امکانات روستا به شمار می روند. همچنین روستا مجهز به آب آشامیدنی، برق و تلفن است. معمولا کسانی که بلیط هواپیما چابهار مشهد را تهیه کرده اند به این دهکده زیبا سر می زنند.

دهکده چوبی نیشابور

 آب و هوای دهکده چوبی

روستای ملامحمد آقازاده و دهکده چوبی در منطقه نیمه بیابانی قرار گرفته و زمستانهایی سرد و تابستان هایی معتدل دارد.

راه های  دسترسی به دهکده چوبی

آدرس: انتهای بلوار شهدای نیشابور16.8 کیلومتری شهر نیشابور، جاده تقی آباد طلایی، دهکده توریستی چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

مسیر دسترسی به دهکده چوبی:

فاصله مشهد تا نیشابور 118 کیلومتر با زمان تقریبی 1 ساعت 28 دقیقه است. از نیشابور راه جاده اسحاق آباد (جاده خیام) را بگیرید. ۵ کیلومتر بعد از زیارتگاه فضل بن شاذان، بر سر راه روستای جیلو وارد جاده سمت راست خود شوید. اندکی بعد دهکده چوبین و روستای ملامحمد آقازاده در برابر شماست.

date_range دوشنبه 15 آذر 1400 remove_red_eye 545 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0