{{ctrl.notification}}
مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز

شیراز شهر گل و بلبل شهر شاعران نامی شهر زیبایی که سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. شیراز دارای جاذبه های فراوانی می باشد. جاذبه های تاریخی و طبیعی که این شهر را نسبت به دیگر شهرهای ایران متمایز کرده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شیراز مسجد عتیق می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

مسجد عتیق شیراز

معرفی مسجد عتیق شیراز

یکی از اماکن مذهبی در شیراز که در شرق حرم شاه چراغ گرفته است مسجد عتیق شیراز است. این بنا متعلق به دوران حکومت عمرولیث صفاری می باشد که در بیت سال های 265 هجری قمری تا 287 هجری قمری در زمان حکومت دومین فرمانروای سلسله‌ صفاریان ساخته شده است، جالب است بدانید این مسجد بر روی بقایای عبادنگاهی قدیمی که مربوط به دوره پیش از اسلام بوده است ساخته شده است. مسجدعتیق اولین پایگاه اجتماعی و مذهبی در شیراز بوده است. در این مسجد علاوه بر برگزاری نمازو مراسمات مذهبی مختلف پایگاهی نیز برای کارهایی نظیر تحریر قرآن، مطالعه و تفسیر قرآن و... مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجد عتیق شیراز

معماری مسجد عتیق

مسجد عتیق به شکل چهارضلعی و مستطیلی می باشد، مسجد جامع عتیق شیراز دارای بنایی مرتفع و چندین حجره و شبستان می باشد. این مسجد در دوره‌های تاریخی اتابکان، تیموریان و صفویان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد عتیق دارای 6 درب در ضلع‌های مختلف مسجد می باشد. در هر یک از گوشه‌های این مسجد یک ستون مدور قرار گرفته است، این مسجد دارای دو گلدسته بسیار زیبایی نیز می باشد. در ضلع جنوبی نیز طاق ‌نمای بزرگی وجود دارد که با تزئینات معماری جذاب و کتیبه‌هایی که تاریخ مرمت مسجد را با خط ثلث در آن نوشته شده وجود دارد. کتیبه‌ی این عمارت، نمونه‌ی ارزنده‌ای از هنر خطاطی ایرانی و شامل اشعارعربی که توسط هنرمند خوشنویس پیر یحیی جمالی صوفی در قرن هشتم هجری نوشته شده است. ضلع غربی مسجد جامع عتیق دارای رواق‌هایی زیبا با چندین دهانه است. مسجد عتیق از مصالحی مانند: سنگ و گچ ساخته شده است. این مسجد در سال 1310 هجری شمسی درزمان پهلوی اول با شماره 72 به عضویت اثار ملی درآمد امروزه یکی از برترین سازه های به جا مانده از دوره ایلخانیان به حساب می آید.

مسجد عتیق شیراز

بخش های مختلف مسجد جامع عتیق شیراز

مسجدعتیق دارای  بخش های مختلف و حجره های دو طبقه و قسمت های دیگری همچون دیوار ندبه، خدایخانه یا دارالمصحف، در دوازده امام، طاق مروارید، رواق ها، محراب ها و حیاط و حوض مسجد می باشد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

شبستان مسجد عتیق

این مسجد دارد دارای یک شبستان بزرگ می باشد که  حدود 5 درب آهنی  دارد و همچنین محراب مسجد که  در قسمت شرقی طاق مروارید قرار دارد و از جنس سنگ و سقف آن با کاشی لاجوردی مقرنس‌ کاری شده تزئین شده است. شبستان مسجد عتیق دارای طولی حدود  30 متر و عرض 17 متر دارد. قسمتی از این شبستان دو طبقه است و عرض آن به 5.5 متر می ‌رسد. این شبستان دارای ستون‌ها و دیوارهایی کاشی کاری شده  که بر روی کاشی‌ها با آیات قرآنی، احادیث و تصاویر گل و بته و خطوط اسلیمی تزئین شده است. همچنین درب ورودی به حرم شاه چراغ  در ضلع غربی این شبستان قرار گرفته است.

مسجد عتیق شیراز

درب دوازده امام

یکی از درب های که در ضلع شمالی مسجد قرار دارد، به دوازده امام معروف می باشد، در دو طرف سر در این درب ورودی 4 کتیبه قرار گرفته است که اسامی دوازده امام با خط خطاط دوره صفوی علاالدین جوهری روی آنها حک شده است به همین دلیل این درب بنام دوازده امام مشهور گشته است. کتیبه ای دیگری نیز در همین قسمت قرار دارد که طبق مرمت هایی که در دوره صفوی شده است روی آن نوشته شده است. همچنین ای سر در مقرنس کاری شده و طاق نمای بلندی بنام طاق مروارید که بسیار زیبا و دیدنی می باشد نیز وجود دارد. قدیمی ترین کتیبه های نصب شده بر سقف این مسجد که مربوط به دوره حکومت شاه عباس صفوی است.

عمارت دارالمصحف

یکی از قسمت هایی که در میان شبستان مسجد عتیق قرار گرفته است، عمارت دارالمصحف یاخدایخانه نام دارد، این مکان محل نگهداری قرآن‌های تاریخی می باشد. از دیگر نام های این قسمت می توان به کعبه ثانی، بیت المقدس نیز اشاره کرد. این قسمت یکی از زیباترین و دیدنی ترین بخش های این مسجد است. این قسمت از مصالحی همچون سنگ های مرمر سفید رنگ و آجر های خشتی وبا تزئیناتی مانند گچ بری مزین شده است. این بخش دارای دو قسمت ایوان حدود15 متر و اتاقی با 48 متر مربع می باشد.

مسجد عتیق شیراز

دیوار ندبه مسجد عتیق

از دیگر بخش های مسجد عتیق دیوار ندبه است. این دیوار کاشی کاری شده و در قسمت جنوب مسجد قرار گرفته است. این دیوار یکی از مهم ترین و جذاب ترین قسمت های این مسجد است که در آن در گذشته  هر هفته دعای ندبه برگزار می شده است.

مسجد عتیق شیراز

حیاط مسجد عتیق

مسجد جامع عتیق شیراز دارای یک حیاط بزرگ که مساحت آن حدود 1672متر مربع می باشد و حوضی نه ضلعی است، کف حیاط پوشیده شده از سنگ های مرمری بزرگ به شکل مربع که نمای زیبایی به مسجد بخشیده است.

مسجد عتیق شیراز

سنگاب های مسجد عتیق

در دالان های ورودی مسجد چند تا سنگاب سنگی بزرگ قدیمی نیز وجود دارد که برای پر کردن آب جهت وضو گرفتن و یا آشامیدن استفاده می شده است، در گذشته این سنگاب های همیشه پر از آب بودند تا نمازگزاران در هنگام ورود پاهای خود را شسته و وضو بگیرند.

زمان بازدید از مسجد عتیق شیراز

برای بازدید از این مسجد می توانید همه روزه از ساعت 8 تا 19 عصر از این مسجد بازدید نمایید.

بهترین فصل سفر به شیراز و بازدید از مسجد عتیق شیراز

بهترین زمان و فصل برای بازدید از مسجد عتیق و شیرازگردی فصل بهار است. 

مسجد عتیق شیراز

مسیر دسترسی به مسجد عتیق شیراز

برای رفتن و بازدید از مسجد عتیق راه های مختلفی وجود دارد، بهترین راه مترو می باشد و ایستگاه نزدیک به مسجد ایستگاه کریم خان می باشد. همچنین می توانید از اتوبوس و تاکسی نیز استفاده کنید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر کیش شیراز از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس مسجد عتیق: شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی

مسجد عتیق شیراز

جاذبه های دیدنی در اطراف مسجد عتیق شیراز

شیراز شهر شعر و گلاب دارای جاذبه های دیدنی مختلفی می باشد، که می توان به شاه چراغ، حمام وکیل، بازار وکیل، حافظیه، سعدیه، دروازه قرآن، آب‌ انبار وکیل، موزه پارس، خانه تاریخی منطقی‌ نژاد، مسجد نصیرالملک، آرامگاه خواجوی کرمانی و ... می باشد. در ادامه تعدادی از این جاذبه ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

مسجد عتیق شیراز

بازار وکیل شیراز

یکی از بازارهای سنتی و تاریخی ایران که در شیراز قرار گرفته است، بازار سنتی وکیل است، قدمت بازار وکیل شیراز به دوره حکمرانی کریم خان زند باز می گردد، این بازار شامل بخش های مختلفی از جمله: راسته بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و شمشیرگرها و... می باشد. در این بازار انواع فرش‌های دستباف و ماشینی ایرانی، پارچه و زیور‌آلات سنتی و ... به فروش می رسد. بازار وکیل در ردیف آثار تاریخی کشور به شماره ۹۲۴ به ثبت ملی شده است.

آدرس بازاروکیل: شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری

مسجد عتیق شیراز

خانه تاریخی منطقی‌ نژاد شیراز

خانه تاریخی منطقی نژاد یکی از جاذبه های تاریخی و بناهای مربوط به دوره قاجار می باشد، خانه منطقی نژاد در سال 1273 هجری شمسی توسط یکی از تاجران شیرازی، به نام حاج محمدحسن منطقی‌نژاد ساخته شده است، این خانه از بخش های متنوعی همچون تالار آیینه و موزه موسیقی تشکیل شده است، این خانه در مجاورت بازار و حرم شریف میر احمد شاهچراغ قرار گرفته است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط ارزان چارتر اهواز شیراز در مشهد می باشد.

آدرس خانه تاریخی منطقی‌ نژاد: شیراز، محله لب آب، خیابان قاانی
date_range سه شنبه 22 آذر 1401 remove_red_eye 151 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0