{{ctrl.notification}}
مسجد صورتی شیراز

مسجد صورتی شیراز

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یا مسجد نورهای شیراز یکی از بناهای بسیار زیبا و دیدنی شهر شیراز می باشد. در این مطلب از اس چارتر قصد داریم تا شما را با مسجد دیدنی نصیرالملک شیراز اشنا کنیم همچنین می توانید بلیط هواپیما شیراز خود را از این سایت دریافت کنید. در ادامه با ما همراه باشید. این بنا از اینرو به مسجد صورتی معروف شده است که دارای پنجره های قرمز و صورتی می باشد. این مسجد در محله گودعربان شیراز و که در جنوب خیابان لطفعلی زند و در مجاورت شاه چراغ قرار گرفته است. مساحت این مسجد در مقایسه با دیگر مساجد شیراز زیاد نیست ولی از لحاظ معماری و زیبایی یکی از شاهکارهای دوره قاجار به حساب می آید.

مسجد صورتی

ساخت این بنا در دوره قاجار و در سال 1293 آغاز و در سال 1305 به پایان رسید. مسجد نصیرالملک در سال 1348 توسط میرزا آیت بازسازی و در سال 1358 به شماره 396 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. مرمت این سازه از سال ها قبل توسط موقوفه نصیرالملک و تولیت محمود قوام  آغاز شده است. مساحت این مسجد 2890 متر و زیربنای آن 2216 متر می باشد.

مسجد صورتی

این مسجد به دستور حسن علی خان ملقب به نصیرالملک که یکی از بزرگان شهرشیراز و از خانواده قوام بود ساخته شد. معماری این بنا توسط محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر صورت گرفته است اما شیشه ها و پنجره های جادویی این سازه توسط دو نجار بزرگ شیرازی به نام های محمد جعفر و استاد محمد رحیم صورت گرفته است. این مسجد دارای یک ورودی اصلی با دری چوبی و طاقی بلند می باشد که در سقف آن با کاشی های هفت رنگ جذاب پوشیده شده است. وقتی داخل شدیم با هشتی روبه رو می شویم که بعد از عبور از آن با صحنی با صفا و حوضی در وسط آن مواجه می شویم. همچنین این مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی می باشد. شما می توانید بلیط ارزان هواپیما تهران شیراز خود را از سایت اس چارتر دریافت کنید و به این مسجد سفر کنید.

مسجد صورتی

شبستان شرقی

شبستان شرقی آن  که به شبستان زمستانه نیز معروف می باشد، دارای 7 ستون بلند می باشد. سقف این شبستان با کاشی های کوچکی که بر زیبایی این شبستان می افزاید پوشیده شده است. سقف این شبستان دارای هفت طاق می باشد. شبستان شرقی رو به قبله طراحی شده است. ستون های این شبستان که طرحی ساده دارند درست در مرکز شبستان قرار گرفته اند.

مسجد صورتی

از این شبستان در تابستان هم برای این استفاده می شود تا از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری شود.امروزه از این شبستان برای موزه اقوام استفاده می شود. سر در ورودی این شبستان با شعر زیبایی از سعدی مزین شده است؛ "غرض نقشی ست کز ما باز ماند" در این شبستان یک در ورودی دارد که وقتی این در را باز می کنیم به راه رویی برخورد می کنیم که این راه به چاه آبی می رسد. این راه رو را گاوچاه یا گاورو نیز می گویند. از این مکان برای نگهداری از حیواناتی استفاده می شد که برای کشیدن آب از چاه از آنها کمک می گرفتند.

مسجد صورتی

شبستان غربی

اما میرسیم به شبستان غربی که یکی از زیباترین شاهکارهای معماری دوران قاجار نامیده می شود. ناحق نیست بگوییم که دلیل اصلی جذب گردشگران برای دیدار از این مسجد تنها همین شبستان می باشد. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا در کمتر از سه دقیقه بتوانید خرید بلیط هواپیما کرمانشاه شیراز خود را انجام دهید. سقف این شبستان با دو ردیف شش تایی از ستون های مارپیچ و هفت طاق چشمه ای پوشیده شده است که فضای داخلی شبستان را بسیار جذاب کرده است. تعداد ستون های این شبستان با استناد به تعداد دوازده امام می باشد. جنس ستون های سنگی این شبستان از کوه های اطراف شیراز گرفته شده است.

مسجد صورتی

این شبستان دارای هفت پنجره رنگی با قاب های چوبی و طرح گل وجود دارد. تعداد این پنجره ها هم با تمثیل از هفت بهشت انتخاب شده است. شیشه های این پنجره ها که بیشتر به رنگ سرخ می باشد بعد از تلالو نور آفتاب، نوری صورتی رنگ را به وجود می آورد که فضای داخلی شبستان را به رنگ صورتی در می آورد از این رو به این مسجد صورتی یا مسجد نورها می گویند. بهترین زمان برای دیدن این منظره صبح زود معمولا بین ساعت های 8 تا 9 می باشد که نور خورشید، منظره ای جذاب را برای این شبستان به وجود می آورد. این جذابیت از مسجد نصیرالملک بسیاری از گردشگران را ترغیب می کند که صبح برای گرفتن عکس های زیبا مراجعه کنند. مسجد صورتی دارای دو ایوان شمالی و جنوبی می باشد که کاملا رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند و شباهتی به یکدیگر نداشته و ناقرینه می باشند.

مسجد صورتی شیراز

ایوان شمالی

ایوان شمالی مسجد نصیرالملک که به طاق مروارید و شاه نشین نیز معروف می باشد. این ایوان به دلیل تورفتگی های طاق های آن به طاق مروارید معروف شده است. سقف این طاق ها با مقرنس کاری های زیبا و کاشی های هفت رنگ پوشیده شده است. این بخش از مسجد از لحاظ معماری زیباترین بخش آن محسوب می شود. بر روی طاق میانی این ایوان، احادیث و آیه هایی از قرآن نوشته شده است. در شمال شرقی این مسجد نیز امامزاده وجود دارد که خود بنای این امامزاده در زمان صفویه ساخته شده است. این بارگاه مربوط به امامزاده سید جلال الدین که از نوادگان امام سجاد می باشد.

مسجد صورتی

بهترین زمان برای بازدید از این مجلس در ساعت های آغازین روز و قبل از ساعت 8 صبح می باشد که با پرتو زاویه دار نور خورشید بر شیشه های رنگین این مسجد، می توانید شاهد منظره ای جذاب و دلچسب از رقص نورها باشید. بازدید از این مسجد در تابستان و بهار از ساعت هفت و نیم صبح تا هفت شب می باشد و در فصل زمستان از ساعت هفت صبح تا پنج عصر امکان پذیر می باشد. اس چارتر بهترین مرجع ارائه کننده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

مسجد صورتی

باهم بخوانیم نظر برخی از بازدیدکنندگان خارجی را از مسجد نصیرالملک؛

مارسل جی: "هرچه راجع به مسجد نصیرالملک شنیدید درست است. از اینجا دیدن کنید. صبح بین ساعت 7 و نیم تا ده بروید و بازتاب رنگ ها را ببینید."

الک یونانی: "گوشه ای را پیدا کنید، بنشینید و از رقص رنگ ها لذت ببرید."

آرمانوس: " بازدید از این مسجد را به هیچ دلیلی از دست ندهید."

مسجد صورتی

در نزدیکی این مسجد می توانید از مکان های دیدنی دیگری نیزهمچون مسجد وکیل، مدرسه خان شیراز، نارنجستان قوام، مسجد عتیق، مسجد شاه چراغ بازدید کنید.

اطراف این مسجد هتل های خوبی نیز برای اقامت و استراحت بازدیدکنندگان وجود دارد. نام برخی از آنها:

هتل نارنجستان

هتل حیدری

خانه تاریخی سووشون

هتل لطفعلی خان شیراز

مسجد صورتی شیراز

date_range یکشنبه 23 آبان 1400 remove_red_eye 475 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0