{{ctrl.notification}}
مسجد شاه تهران

مسجد شاه تهران

تهران شهری با جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار زیاد، جاذبه های دیدنی که می تواند بهترین گزینه برای گردش و تفریح در سفر به تهران برایتان لذت بخش باشد. شاید از تهران گذر کرده باشید بدون آنکه بدانید این شهر یکی از شهرهای تاریخی است که در هر گوشه ی آن جاذبه ای دیدنی و تاریخی وجود دارد که نشان می دهد این شهر مدرن و لاکچری قدمتی طولانی دارد، که علاقه مند به شنیدن خاطرات تلخ و شیرین از گذشته و سرنوشت آن مکان دیدنی و مردمش می شوید که برایتان لذت بخش خواهد بود. آس چارتر در مقاله های مختلف از تمام جاذبه های تاریخی و باستانی و طبیعی تهران اطلاعاتی را در خدمت شما قرار داده است، در این مقاله به معرفی یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی تهران یعنی مسجد شاه می پردازد در تا پایان این مقاله نیز همراه آس چارتر باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان و کمترین هزینه بتوانید بلیط چارتر هواپیما ارزان چابهار تهران را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

مسجد شاه تهران

معرفی و تاریخچه مسجد شاه

مسجد شاه یکی از زیباترین مساجد دیدنی تهران است که در منطقه 15 خرداد تهران واقع شده است، قدمت این مسجد تاریخی به 180 سال پیش به دوره قاجار در زمان حکومت فتحعلی خان به سال 1240 هجری قمری باز می گردد، که به دستور دومین پادشاه سلسله‌ی قاجار ساخته شده است. ساخت این مسجد در سال 1222 آغاز شد و حدود 18 سال به طول انجامید. این مسجد علاوه بر اینکه بنام مسجد شاه معروف می باشد نام های دیگری مانند مسجد سلطانی و مسجد امام خمینی نیز دارد. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۶۳ با شماره ثبت ۱۶۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

مسجد شاه تهران

مرمت و بازسازی مسجد شاه

مسجد شاه یکی از بزرگ ترین و  باعظمت ترین مساجد بعد از مسجد عتیق در تهران به حساب می آید. مسجد شاه از ابتدای ساخت در دوره های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، این مسجد در سال 1307 برای اولین بار توسط ناصر الدین شاه قاجار مورد مرمت قرار گرفت و دو مناره جدید در دو طرف گلدسته و یک ساعت به آن اضافه شد.

مسجد شاه تهران

معماری مسجد شاه تهران

مسجد شاه وسعتی حدود 11 هزار مترمربع دارد، این مسجد دارای معماری سنتی ایرانی و دارای چهار ایوان است. مسجد شاه همچنین دارای بخش های مختلفی نظیر: صحن میانی، رواق‌ها، جلوخان شمالی، سردرها، شبستان‌هایی ستون‌ دار، گنبدخانه و ایوان‌ها می باشد. مسجد شاه دارای حیاط مرکزی با حوضی بزرگ که در مرکز آن قرار گرفته است. این مسجد سه سردر دارد که سردر شمالی آن، جنب خیابان 15 خرداد و سردرهای شرقی و غربی آن رو به بازار صحافان و بازار بزرگ تهران قرار گرفته اند. سردر شمالی مسجد 4 متر ارتفاع و 3 متر عرض دارد که سال ساخت مسجد بر روی آن حک شده است. تزئینات این مسجد شامل گچ‌ کاری، کاشی ‌کاری، مقرنس‌ کاری و تزئینات شیر و خورشید و کتیبه‌های گوناگون  است که زیبایی خاصی به این مسجد داده است. در ادامه با قسمت های مختلف این مسجد بیشتر آشنا خواهید شد.

مسجد شاه تهران

گنبد مسجد شاه تهران

در پشت ایوان جنوبی مسجد شاه گنبدخانه مربعی ‌شکل قرار دارد که گنبد بر بالای آن قرار گرفته است. فضای داخل گنبد با کاشی و گچ‌ تزیین شده است، در ضلع جنوبی آن محراب و در سمت دیگر آن دریچه هایی به رواق جنوبی و شبستان ستون دارا قرار دارد.

مسجد شاه تهران

ایوان های مسجد شاه تهران

ایوان شمالی مسجد بزرگترین ایوان بنا است و زمانی به عنوان پناهگاه تابستانی برای نمازگزاران مورد استفاده قرار می گرفت. گلدسته ای کاشی کاری شده بر بالای این ایوان با ساعتی روی پایه کاشی کاری در وسط آن ساخته شده است که در زمان ناصرالدین شاه به همراه دو گلدسته به مسجد اضافه شده است.

کتیبه های مسجد شاه تهران

مسجد شاه تهران دارای کتیبه های فراوانی است که تاریخ ساخت مسجد، شکیات نماز و نام شاه بر روی آنها درج شده است. این کتیبه ها متعلق به گنبد خانه است و با مناجات های زیبای ملک الشعراء بهار، مجتهد الشعراء و فتحعلی خان مزین شده است.

شبستان های مسجد شاه تهران

سه شبستان در سه طرف حیاط مرکزی و گوشه های این مسجد دیده می شود. شبستان اصلی مسجد شاه در ضلع جنوبی مسجد شاه به سبک معماری مسجد وکیل شیراز قرار دارد. دو شبستان بزرگ مسجد دارای 12 ستون است که استحکام بنا را تضمین می کند و هر ستون دارای چهار ورودی از یک طرف حیاط اصلی است.

مسجد شاه تهران

وقایع مهم در مسجد شاه

تهران از زمان‌های دور پایتخت حکومت‌های مختلفی بوده است، بناهای تاریخی بسیاری که از دوره های مختلف قاجاریه، صفویه و پهلوی به جا مانده‌اند. مسجد شاه تهران در طول عمر 200 ساله‌اش وقایع مختلف و فراز و نشیب‌هایی را  در بر داشته است، مسجد شاه بخاطر موقعیت مکانی اش در نزدیکی بازار بزرگ تهران باعث شد وقایع تاریخی مهمی در میان روحانیون و بازاریان بوجود بیاید. یکی از وقایع تاریخی در نزدیکی این مسجد بخاطر بالابودن قیمت قند توسط دو تن از بازاریان در تاریخ ۲۰ آذر ۱۲۸۴بوده است که به دستورعلاءالدوله حکم فلک حاجی سید هاشم قندی و حاجی سید اسماعیل خان در حیاط مسجد شاه انجام شد که این امر باعث اعتراض بازاریان تهران و آغاز جنبش مشروطه در تهران شد. و همچنین در روز ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ یکی دیگر از وقایع در مسجد شاه ترور شدن یکی از اعضای فدائیان اسلام حاج علی رزم آرا توسط نخست وزیر وقت ایران بود. این مسجد همچنین مکانی برای برگزاری مجالس مهم و بزرگ تاریخی بود جلساتی نیز در آن برگزار می شد، از جمله مجالس مهم که در زمان ناصرالدین شاه در مسجد برگزار شد درگذشت میرزا حسن شیرازی بود.

مسجد شاه تهران

مسیر دسترسی به مسجد شاه تهران

مسیر دسترسی به مسجد شاه با استفاده از خط یک متر برایتان میسر می باشد، شما می توانید با استفاده از مترو در ایستگاه میدان پانزده خرداد پیاده شوید و با 5 دقیقه پیاده ‌روی به این مسجد زیبا برسید.

آدرس مسجد شاه: تهران، خیابان ۱۵ خرداد، روبه‌روی ناصرخسرو

مسجد شاه تهران

جاهای دیدنی در اطراف مسجد شاه تهران

این مسجد تاریخی یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می شود در کنار این بازدید از این مسجد شما می توانید به دیدن جاذبه های دیگر در تهران نیز بپردازید و از دیدن آنها لذت ببرید. با تهیه بلیط هواپیما چارتر ارزان بوشهر تهران از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

مسجد شاه تهران

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی تهران است که متعلق به دوره صفویه است و در دوره قاجار توسعه یافته و بیش از ۴۴۰ سال قدمت دارد. این کاخ دارای چندین قسمت مختلف است که از مهمترین آنها می توان به تالار سلام، شمس العماره، تالار آینه، رواق و تخت مرمر، کاخ ابیض و عمارت بادگیر اشاره کرد. کاخ گلستان در طول تاریخ میزبان رویدادهای مهمی چون تاجگذاری احمدشاه قاجار، افتتاح مجلس اول، تاجگذاری و تاجگذاری رضاشاه و تاجگذاری محمدرضا شاه پهلوی بوده است. این اثر تاریخی در فهرست یونسکو به عنوان یکی از میراث جهانی ایران ثبت شده است.

آدرس کاخ گلستان: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

مسجد شاه تهران

موزه ملی تهران

موزه ملی ایران یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین موزه های کشور است و از دو بخش مجزای ایران باستان و دوره اسلامی تشکیل شده است. در موزه ملی ایران باستان آثار باستانی نفیس متعلق به دوره پارینه سنگی تا دوره ساسانی یعنی پیش از اسلام را مشاهده خواهید کرد. در ساختمان مجزای موزه اوقات اسلامی، آثاری که پس از دوره ساسانی به دست آمده به نمایش گذاشته شده است. آثار باستانی فوق العاده زیبا و گران بهایی برای بازدید در این موزه وجود دارد.

آدرس موزه ملی ایران: تهران، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره1

مسجد شاه تهران

میدان حسن آباد تهران

یکی از قدیمی ترین بافت های تاریخی تهران که مربوط به دوره قاجار می باشد میدان حسن آباد است، این میدان که یکی از زیباترین مکان های تهران به شمار می رود، توسط ساختمان های گنبدی شکل احاطه شده است. این میدان همچنین به نام های دیگری مانند میدان ملک المتکلمین یا میدان هشت گنبد نیز معروف است. میدان حسن آباد با خیابان های سنگفرش اطرافش به یکی از پیاده روی های زیبای در تهران شناخته شده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط ارزان هواپیما چارتر در شهر مشهد می باشد.

آدرس میدان حسن آباد: تهران، تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور)

date_range پنجشنبه 19 آبان 1401 remove_red_eye 146 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0