{{ctrl.notification}}
مساجد یزد

مساجد یزد

یزد شهرکویری ایران که در مرکز کشور قرار گرفته است، یزد معروف به شهر بادگیرها که معماری اصیل ایرانی باستانی اش در جهان معروف می باشد، یزد دارای جاذبه های تاریخی و باستانی که آثار زیادی از گذشته های دور را در خود جای داده است، جاذبه های تاریخی یزد بسیار دیدنی و جذاب می باشد، در ادامه آس چارتر به معرفی تاریخی ترین و قدیمی ترین مساجد این شهرباستانی می پردازد، آس چارتر به شما این امکان رامی دهد تا باکمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران یزد را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

مساجد یزد

مسجد جامع یزد

یکی از قدیمی ‌ترین مساجد یزد مسجد جامع یزد می باشد، قدمت این مسجد حدود 900 سال پیش مربوط به قرن نهم هجری می باشد، این مسجد یکی از بناهای باشکوه با معماری بی نظیر در یزد می باشد، مسجد جامع یزد زیربنایی حدود 9800 متر مربع می باشد و مساحت آن حدود 500 مترمربع می باشد. در گذشته بنای اولیه این مسجد در زمان آل بویه با نام مسجد عتیق که برروی آتشکده‌ای ساسانی احداث شده است که بعدها بخش های دیگر نیز به مسجد اضافه شد و مسجد به نام جامع نو معروف گشت، این مسجد مربعی شکل دارای 7 درب ورودی و دو مناره بزرگ که حدود 52 متر ارتفاع دارد می باشد. این مسجد شامل بخش های مختلفی همچون: ایوان اصلی، چند شبستان، کریاس، قنات، چاه آب، کتابخانه و گنبدخانه است، گنبد خانه این مسجد شامل کتیبه هایی با اسما خداوند و آیات قرآنی است. گنبد در وسط قرار گرفته و ۴ گوشواره در چهار گوشه آن قرار گرفته است. جالب است بدانید گفته شده است که در مصالح ساخت این مسجد از خاک کربلا و گلاب استفاده‌ شده است و همچنین این مسجد از سه مسجد نشکیل شده است، که در دوره‌های تاریخی مختلف همچون ایلخانی، صفویان، تیموریان، آل مظفر و قاجاری احداث شده است. در این مسجد همچنین در سال 1393 موزه ای احداث شده است که در آن حدود ۳۵۰ قطعه از آثار مهم دوره ایلخانی تا دوره معاصر در آن نگهداری می شود. مسجد تاریخی جامع در ۳۱ تیر ۱۳۱۳، با شماره ۲۰۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۶ هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد جامع: یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان

مساجد یزد

مسجد امیرچخماق یزد

از دیگر مساجد تاریخی شهر یزد مسجد امیرچخماق می باشد، این مسجد در دوره تیموریان توسط حاکم یزد امیر جلال الدین چخماق شامی ساخته شده است، که در سال 841 هجری قمری ساخت آن به پایان رسید. این مسجد دارای معماری باشکوه و بی نظیری می باشد، و با سنگ های مرمر و مقرنس کاری های بسیار زیبایی تزئین شده است، بر سر در شرقی این مسجد کتیبه ای قرار دارد که از جنس معرق است و بر روی آن به خط ثلث توسط محمدالحکیم طراحی شده است. محراب اصلی این مسجد نیز از کاشی معرق ساخته شده و گنبد آن نیز با کاشی های سبز تزئین شده و دور آن نیز کتیبه ای باخط کوفی قرار دارد، این مسجد در گذشته نام های دیگری همچون: جامع نو یا مسجد دهوک نیز نامیده می شده است. مسجد امیرچخماق یکی از آثارتاریخی از مجموعه آثار مجموعه میدان امیرچخماق می باشد که این میدان علاوه بر مسجد شامل: بازار، تکیه و دو آب ‌انبار است که  قدمتشان به قرن 9 هجری دوره تیموریان باز می گردد. مسجد امیرچقماق در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قراردارد. مسجد امیر چخماق در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ثبت ۲۴۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

آدرس مسجد امیرچخماق: یزد، ضلع جنوبی میدان امیرچخماق، مسجد امیرچخماق یزد

مساجد یزد

مسجد ملا اسماعیل یزد

از دیگر مساجد یزد مسجد ملا اسماعیل می باشد، که در سال 1222 هجری قمری به دستور یکی از عالمان برجسته دوره فتحعلی‌شاه قاجار آخوند ملا اسماعیل عقدایی ساخته شد. این مسجد از مصالحی همچون آجر و خشت خام با ملات گل و گچ ساخته شده است، مسجد ملا اسماعیل دارای بخش هایی همچون ۳ شبستان و یک ایوان و گنبد می باشد، همچنین معماری مسجد ملا اسماعیل شباهت زیادی به مسجد امیر چخماق یزد دارد، مسجد ملا اسماعیل دارای صحن بزرگ و باصفایی می باشد که معماری آن به دوره قاجار باز می گردد، ایوان این مسجد دارای 32 ستون می باشد، این مسجد همچنین این مسجد دارای کتیبه های و لوح های تاریخی بسیار زیادی می باشد. این مسجد تاریخی در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۲ به عنوان یک اثر ملی تاریخی به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما مشهد یزد در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه برخوردار شوید.

آدرس مسجد ملا اسماعیل: جنوب میدان بازار خان

مساجد یزد

مسجد جامع بفروئیه یزد

مسجد جامع بفروئیه یا مسجد حاجی ملک در بفروییه از توابع شهرستان میبد واقع شده است. این مسجد دارای خانه ای ییلاقی با گنبد و ایوان با نمای دو طبقه است. در دو طرف صحن مسجد غرفه های متعددی وجود دارد و در ضلع شمالی و غربی ورودی و خروجی وجود دارد. گرمخانه مسجد در ضلع شرقی  تابستانخانه با اندکی اختلاف ارتفاع ساخته شده است. مسجد جامع بفروئیه از خشت و گل ساخته شده است و در بام آن از آجر استفاده شده است. این مسجد دارای کتیبه های معرق بر سر در ورودی غربی و کاشیکاری های زیبایی می باشد. این مسجد در اواخر قرن نهم هجری قمری بنا شده و به شماره ۲۳۰۷ در اداره میراث فرهنگی شهرستان ثبت گردیده است.

آدرس مسجد بفروئیه: یزد، بفروئیه، میدان امام علی، حسینیه اعظم، مسجد جامع

مساجد یزد

مسجد جامع اردکان یزد

مسجد جامع اردکان از دیگر آثار تاریخی شهر تاریخی یزد می باشد، این مسجد قدمتی در حدود 500 سال دارد و مربوط به دوره صفویان می باشد، درب ورودی این مسجد دارای ظرافت و زیبایی خاصی میباشد، و از صدها قطعه چوب 5 ضلعی ساخته شده است، این مسجد تاریخی دوطبقه است و از بخش های مختلفی همچون حیاط و شبستان بزرگ، و ۶ستون ۴ضلعی در ۲ ردیف که نگهدارنده طبقه دوم این مسجد می باشد. در این مسجد آثارتاریخی زیادی وجود دارد که می توان به  زیراندازی که مربوط به سال ۱۰۱۶ قمری می باشد که اکنون در موزه مردم‌شناسی اردکان نگهداری می‌شود و همچنین قدیمی ‌ترین‌ قرآن‌ مسجد جامع اردکان متعلق به سال 969 خورشیدی و حرزی مربوط به سال 877 خورشیدی می باشد. این مسجد تاریخی و کهن در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷، با شماره ثبت ۲۲۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس مسجد جامع اردکان: یزد، اردکان، بلوار خامنه‌ ای

مساجد یزد

مسجد جامع عقدا یزد

مسجد جامع عقدا یکی دیگر از قدیمی ترین و تاریخی ترین مساجد یزد می باشد که مربوط به دوره قاجار، قرن ۹ هجری قمری است، این مسجد شامل گرمخانه و ایوان تابستانی است و همچنین دارای تزئینات و نقوش زیبایی می باشد، کاشی ستاره ای شکل و نقوش گل که در وسط آن اشعاری زیبایی نوشته شده است، بر روی سر در ورودی اصلی مسجد نیز بیت شعری به خط کوفی گچبری شده است، این مسجد دارای شبستان بسیار کوچک ویک راهروی تنگ که شبستان را به حسینیه متصل می کند و این قسمت کمی گودتر از قسمت تابستانی مسجد است، مسجد جامع عقدا در تاریخ هشت اسفند ۱۳۷۷ با شماره  ۲۲۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد جامع عقدا: یزد، عقدا، بافت تاریخی عقدا

مساجد یزد

مسجد امیرخضرشاه یزد

مسجد امیر خضر شاه یکی از مساجد تاریخی با چهار مناره که متعلق به دوره تیموری است، قبل از اینکه این مسجد ساخته شود در این مکان آتشکده ای قرار داشت، که به مرور بعد از تخریب شدنش این مسجد توسط سید مرتضی امیر جلال الدین خضرشاه در سال ۸۴۹ هجری قمری ساخته شد. این مسجد شامل بخش هایی همچون: جماعت خانه، بقعه، مسجد و خانقاه برای مرشدان و مسلمانان می باشد. این مسجد به نام های مسجد عالمی یا مسجد بزرگ چهارمنار نیز معروف است،  مسجد امیرخضرشاه دارای معماری باشکوهی نیز می باشد، دارای طاق نمای محراب و کاشی کاری های معرق با نقوش اسلیمی و گیاهی می باشد، همچنین کمبر قدیمی این مسجد با کاشی های معرق تزئین شده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتر در شهر مشهد می باشد.

آدرس مسجد امیرخضرشاه: یزد، محله چهارمنار، کوچه بهروک یا بُندون، مسجد میر خضرشاه یزد

 

 

date_range یکشنبه 02 بهمن 1401 remove_red_eye 117 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0