{{ctrl.notification}}
مساجد زاهدان

مساجد زاهدان

زاهدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی از دوره های مختلف می باشد. این شهر علاوه بر جاذبه های تاریخی دارای جاذبه های طبیعی نیز می باشد. زاهدان هرساله میزبان گردشگران زیادی می باشد که برای سفر و بازدید به این شهر سفر می کنند. در ادامه آس چارتر در این مقاله قصد دارد تا شما را با مساجد زاهدان آشنا کند، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان و کمترین هزینه بتوانید بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران زاهدان از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

مساجد زاهدان

مسجد فیض رحمان زاهدان

یکی از مساجد قدیمی در زاهدان مسجد فیض الرحمان است که قدمت آن به اواخر دروه قاجار باز می گردد. این مسجد توسط کدخدا فیض الله گرگیج ساخته شده است، این مسجد به شکل مستطیل با زیربنایی حدود 210 مترمربع است. مصالح به کار رفته در ساخت این مسجد از خشت خام است. این مسجد دارای ستون هایی با طاق های متصل به هم است و یک شبستان سرپوشیده بزرگ می باشد، این مسجد دارای طاقچه هایی در داخل مسجد است که در روی آنها کتاب های قرآن و چراغ قرار داده اند. مسجد فیض رحمان در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره‌ی ثبت 3061 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد فیض رحمان: زاهدان، خیابان مجدیه، داخل کوچه شماره9

مساجد زاهدان

خانقاه زاهدان

یکی از بناهای تاریخی و زیبا در شهر زاهدان خانقاه زاهدان است که در بلوار جام جم قرار گرفته است، این خانقاه در مربوط به دوره پهلوی می باشد. خانقاه زاهدان دارای یک معماری زیبا که الهام گرفته از دوره اسلامی است و با آجربندی و كاشی ‌كاری بسیار زیبا تزئین شده است و در حیاطی بزرگ با باغچه های زیبا و سرسبز قرار گرفته است، این خانقاه مکانی برای زندگی، گردهمایی درویشان و صوفیان و محلی برای آموزش بوده است. خانقاه زاهدان در تاریخ 27 آبان سال 1385 با شماره ثبت 16411 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانقاه: زاهدان، بلوار جام جم

مساجد زاهدان

حسینیه یزدی ها زاهدان

حسینیه یزدی‌ها یکی دیگر از امکان زیارتی درزاهدان است، که در آن علاوه بر نماز خواندن، مراسم های مختلفی نیز در آن به مناسبت های مختلف انجام می شود. حسینیه یزدی ها اولین و قدیمی‌ترین حسینیه در زاهدان محسوب می شود که توسط سه معمار یزدی در سال ۱۳۱۲ هجری قمری در مرکز شهر زاهدان ساخته شده است. این حسینیه شامل بخش هایی مانند: یک صحن بزرگ برای عزاداری، آشپزخانه، سردخانه و یک حیاط بزرگ برای نخل گردانی می باشد.   بر روی کاشی‌های آبی این حسینیه نام‌های الهی نوشته شده است که نمای زیبایی دارد. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد زاهدان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس حسینیه یزدی ها: زاهدان، بافت قدیمی شهر

مساجد زاهدان

مسجد جامع مکی زاهدان

یکی از با شکوه ترین مساجد در زاهدان مسجد جامع زاهدان یا مسجد جامع مکی می باشد، این مسجد بزرگترین مسجد اهل سنت در زاهدان است که در سال 1353 توسط مولانا عبدالعزیز در مساحتی حدود 600 متر ساخته شده بود و دارای دو مناره به ارتفاع 37 متر بوده است. اما در سال ها و دوره های مختلف این مسجد بازسازی شده است و تغییرات بسیار زیادی نیز کرد و اکنون مساحتی حدود ۳۳ هزار متر مربع دارد و همچنین حدود 53 گنبد و 4 مناره برای آن ساخته شده است، که گنبد اصلی 46 متر ارتفاع دارد، و مناره های آن که بزرگترین آنها حدود 95 متر ارتفاع دارد. این مسجد دارای معماری بی نظیر و زیبایی از معماری ایرانی، اسلامی و عثمانی می باشد. نمای داخلی این مسجد شباهت زیادی مسجد النبی در مدینه دارد و نمای خارجی آن تماما سفید رنگ و الهام گرفته از مسجد معروف سلطان احمد استانبول است.  این مسجد بعنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی در زاهدان شناخته می شود که سالانه گردشگران بسیاری از آن دیدن می نمایند.

آدرس مسجد جامع مکی: زاهدان، خیابان خیام

مساجد زاهدان

مسجد زرنج زاهدان

از دیگر مساجد تاریخی از دوران تمدن اسلامی در زاهدان می توان به مسجد زرنج اشاره کرد، این مسجد در قرن اول و دوم بعد از اسلام توسط عبدالرحمن بن سمره ساخته شده است. وی این مسجد را برای آموزش مسائل مذهبی احداث کرده بود. این مسجد در مقابل زندان زرنج زاهدان قرار گرفته است، و دارای دو مناره می باشد که یکی از آنها از جنس مس ساخته شده است.

آدرس مسجد زرنج: زاهدان، زرنج

مساجد زاهدان

مسجد شاه علی زاهدان

از دیگر مساجد زاهدان مسجد شاه علی است که قدمت آن به  قرن نهم هجری  می رسد. مسجد شاه علی در سال 847 به دستور ملک شمس‌الدین علی ساخته شده است. در این مسجد دو لوح وجود دارد، که بر روی یکی از آنها نام بانی مسجد و تاریخ ساخت مسجد حک شده است و بر روی لوح دیگر تاریخ فوت یکی از خاندان ملوک سیستان امیر غیاث‌الدین محمد کیانی حک شده است. این مسجد امروزه بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری در زاهدان محسوب می شود که سالانه تعداد زیادی مسافر از آن دیدن می نمایند.

آدرس مسجد شاه علی: زاهدان، خیابان انقلاب،خیابان پاستور،خیابان بدر

مساجد زاهدان

جاذبه های دیدنی زاهدان

زاهدان همانطور که گفتیم یکی از شهرهای تاریخی  در استان سیستان و بلوچستان می باشد. زاهدان علاوه بر مسجد جامع مکی با معماری منحصربفرد و مسجد زرنج دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی دیگر همچون: خانه ایوبی، غار لادیز میرجاوه، آبشار لادیز میرجاوه و چشمه آب معدنی موسی، موزه پست و ارتباطات زاهدان، موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران و... می باشد که در سفر به زاهدان می توانید از این جاذبه ها دیدن نمایید. درادامه چند مورد از این جاذبه ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

مساجد زاهدان

غار لادیز زاهدان

غار آبی لادیز یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب در زاهدان است که در روستای لادیز در فاصله 10 کیلومتری از شهر میرجاوه واقع شده است. قدمت این غار به دوران قبل تاریخ باز می گردد و حدود 15 کیلومتر طول دارد و ارتفاع دهانه ی آن حدود 2.5 متر است. این غار آبی است و از دیواره ها و سقف آن قطرات آب بر سطح غار چکه می کند و همیشه در آن آب جاری است. در قسمت ورودی و اطراف غار گیاهانی همچون درختان پده و گز و انواع گیاهان علفی خودرو وجود دارد که زیبایی این غار را دوچندان کرده است.

آدرس غار لادیز: زاهدان، ۲۵ کیلومتری جنوب غرب میرجاوه، مسیر میرجاوه به تمین

مساجد زاهدان

خانه ایوبی زاهدان

خانه ایوبی یکی از تاریخی ترین بناهای قدیمی در زاهدان است، این خانه متعلق به زعیم ابویی می باشد و قدمت این بنا به 86 سال پیش باز می گردد و در سال 1311 توسط یکی از معمارهای یزدی استاد محمودی در زمینی به مساحت ۸۱۳ متر مربع و با زیر بنای ۴۸۳ متر مربع ساخته شده است. معماری این خانه سبک خانه های یزدی می باشد و دارای بادگیر و حوضخانه است. این عمارت با شکوه از مصالحی مانند آجر و خشت خام ساخته شده است. این خانه شامل قسمت هایی مانند: یک ورودی و یک هشتی و یکی حیاط بسیار بزرگ که در دور آن اتاق های زیادی قرار گرفته است. و همچنین آشپزخانه و انباری نیز از دیگر قسمت های این خانه است. خانه ابویی در سال ۱۳۷۷، با شماره ۲۱۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه ایوبی زاده: زاهدان، خیابان شریعتی

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان در زیربنایی حدود 549 متر مربع و از مصالحی مانند: خشت و آجر ساخته شده است و شامل بخش هایی نظیر: بخش های مدیریت، نگهبانی، و سالن سمعی بصری و تالارهای نمایش تشکیل شده که هرکدام از این بخش ها نیز از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند و در هر کدم از این بخش ها هر چه وسایلی را به نمایش گذاشته اند، از جمله: ترازو، تمبز زن، رادیو لامپی، تلفن سلطنتی رومیزی، انواع مهره های کشف شده دکمه ای، استامپی، استوانه ای در شهر سوخته، مرد تلگراف چی و ماکت کبوتر خانه پست میرجاوه و تمبرهای مربوط به حکومت قاجاریه و پهلوی و بعد از انقلاب، گوشی‌های قدیمی و سایر ابزار آلات ... به نمایش گذاشته شده است. در سال ۱۳۷۷، با شماره ۲۱۵۷ به ثبت آثار ملی ایران رسید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس موزه پست و ارتباطات: زاهدان، خیابان طالقانی، ساختمان قدیم پست

date_range چهارشنبه 16 آذر 1401 remove_red_eye 181 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0