{{ctrl.notification}}
مساجد اصفهان

مساجد اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای پر از جاذبه ایران که در بین گردشگران و توریست ها بسیارمحبوب و دوست داشتنی است، اصفهان به عنوان یکی از توریستی‌ ترین شهرهای ایران دارای آثار تاریخی متعددی است، آس چارتر در مقاله های قبل درباره جاذبه های دیدنی اصفهان مطالبی را در اختیار شما قرار داده است اما در این مقاله به معرفی مساجد تاریخی و معروف اصفهان می پردازیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط لحظه آخری هواپیما تهران اصفهان را به راحتی ار این سامانه دریافت نمایید.

مساجد اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان یکی از برجسته ترین و قدیمی ترین بناهای تاریخی و آثار معماری ایران و جهان است و یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان به حساب می آید. این مسجد در سال 156 هجری قمری ساخته شده است ومربوط به دوره سلجوقیان می باشد. اما در پی کاوش هایی که در این مسجد شده است، آثاری از دوران قبل اسلام نیز در این مسجد به دست آمده است. در طی این دوهزار سال که این مسجد ساخته شده است در دوره های مختلف بازسازی و مرمت شده است، که از مهمترین تغییرات مسجد در دوران سلجوقی انجام شده است. امام بیشترین توسعه این مسجد در دوران آل ‌بویه و حکومت صفویان می باشد. مسجد جامع اصفهان همچنین به مسجد جامع عتیق نیز شهرت دارد، این مسجد دارای معماری متفاوتی ار دوره های مختلف تاریخی می باشد. این مسجد به شکل مستطیل و درابعاد ۱۴۰ در ۱۷۰ متر ساخته شده است، قسمت‌های  مختلف آن عبارتند از شبستان‌ها، مدرسه مظفری، صحن چهار ایوانی، صفه‌های کوچک دوره دیلمی، گنبد نظام‌الملک، گنبد تاج‌الملک، محراب الجایتو، چهار ایوان معروف به نام‌های صاحب، استاد، شاگرد و درویش و ده درب ورودی، چندین ایوان، سنگاب و کتابخانه و … می باشد. این مسجد همچنین دارای تزئیناتی قبیل گچبری‌ها، کاشی کاری‌ها، مقرنس کاری و ... در بخش های مختلف آن است. مسجد جامع اصفهان در سال ۲۰۱۲ به شماره ۱۳۹۷ در میراث جهانی و همچنین در ۱۵ دی ‌ماه سال ۱۳۱۰ به شماره ثبت ۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجدجامع: اصفهان، میدان قیام، خیابان علامه مجلسی

مساجد اصفهان

مسجد حکیم اصفهان

یکی دیگر از کهن ترین مساجد اصفهان مسجد حکیم است، که می توان گفت این مسجد نمونه بارز شاهکار معماری در ایران محسوب می شود که قدمت آن به بیش از 1000 سال می رسد. در گذشته در این مکان مسجدی تاریخی به نام جوء جوء وجود داشته است که بر اثر حمله مغول به ایران این مسجد تخریب شده و در دوره صفوی این مسجد توسط حکیم داوود، پزشک مخصوص شاه عباس صفوی، در طی سال‌های ۱۰۶۷ الی ۱۰۷۳ هجری قمری در زمینی به مساحت 8000 مترمربع بر روی بقایای مسجد قبلی ساخته شده است. این مسجد جزو مساجد چهار ایوانی و فاقد مناره و گنبد می باشد، از خصوصیات معماری این مسجد نیز آجرکاری، کاشی کاری، گره کشی و خط بنایی آن است، مسجد حکیم اصفهان دارای سه ورودی اصلی، دو سکو، چهار ایوان، چهار شبستان، چهار محراب، حوضخانه و صحن مرکزی است. همچنین در این مسجد کتیبه هایی وجود دارد که نام معماران این بنا بر روی آن حک شده است. معمارانی همچون محمدعلی بن استاد علی بیک بنا اصفهانی، میرزا محمد کاشی پز کاشی کار بنا و محمدرضا امامی و محمدباقر شیرازی از کتیبه نگاران و خوشنویسان معروف دوره صفوی که بر روی این کتیبه ها به چشم می خورد.

آدرس مسجد حکیم: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، کوچه حکیم، انتهای بازار رنگرزان

مساجد اصفهان

مسجد جارچی اصفهان

مسجد جارچی مربوط دوره صفوی می باشد، اين مسجد در سال 1019 هجری قمری به وسيله ملک سلطان جارچی باشی شاه عباس بزرگ  در بازار بزرگ اصفهان ساخته شده است. مسجد جارچی از دو قسمت مختلف یک شبستان و محراب مرمرین تشکیل شده است، تزئینات این مسجد شامل: نقاشی روی گچ و کاشی ‌کاری و نقوش اسلیمی و دیوارهای شبستان آن كاشی كاری بی نظیر با رنگ های لاجوردی و فيروزه‌ای معرق و نقوش گل‌های سفيد و حنايی رنگ مزین شده اند. این مسجد گنبد و گلدسته و همچنین صحن ندارد و حتی ورودی آن بسیار ساده است. كتيبه ای قدیمی بر سر در اين مسجد وجود دارد که به خط ثلث توسط یک هنرمند خوشنویس بنام صحیفی بر روی آن تاریخچه ساخت این مسجد حک شده است.

آدرس مسجد جارچی: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، خیابان حکیم، کوچه باغ قلندرها، بازار گلشن

مساجد اصفهان

مسجد قطبیه اصفهان

از دیگر مساجد تاریخی اصفهان مسجد قطبیه اصفهان است که در سال 950 هجری قمری در زمان شاه طهماسب صفوی، توسط قطب‌الدين علی باب الدشتی ساخته شده است. این مسجد دارای سردر نفيس کاشی کاری، صحن، ايوان، شبستان و گنبدخانه است. مسجد قطبيه دارای صحن كوچكی است و سنگاب درون صحن این مسجد دارای كتيبه ای با اشعاری که با خط نستعليق به شکل برجسته بر روی آن حک شده است كه در سال 1307 به هنگام سلطنت ناصر الدين شاه قاجار نصب شده است. این مسجد قدیمی در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۲۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط هواپیما خارجی نجف اصفهان از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس مسجد قطبیه: اصفهان، نو،خیابان کاشانی، خیابان طالقانی

مساجد اصفهان

مسجد لبنان اصفهان

از دیگر مساجد قدیمی و تاریخی در اصفهان مسجد لبنان است این مسجد یکی از آثار با ارزش در ایران محسوب می شود. این مسجد در دوره صفوی در زمان شاه سلیمان صفوی بر وری بقایای مسجدی قدیمی در قرن هشتم ساخته شده است. در این مسجد دو کتیبه تاریخی وجود دارد که مربوط به سال 1080 هجری قمری است، که با خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی توسط خوشنویسی بنام محمد رضا امامی نوشته شده است. نام این مسجد از نام همان محلی که در آن واقع شده است گرفته شده و به مجد لبنان معروف گشته است. جالب است بدانید در این مسجد امام حسن مجتبی ع نماز خوانده اند به همین دلیل این مسجد در میان مردم اصفهان بسیار محبوب است و مردم اصفهان برای این مسجد احترام خاصی قائل هستند. مسجد لنبان با شماره ۲۹۳ و در تاریخ بیست ‌ونهم آذرماه ۱۳۱۶ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد لبنان: اصفهان، لبنان، کنارگذر خرازی، مسجد لنبان

مساجد اصفهان

مسجد خیاط ها اصفهان

مسجد خیاط ‌ها یکی از مساجد تاریخی و همچنین گردشگری در اصفهان محسوب می شود، قدمت این مسجد تاریخی به دوران صفویان باز می گردد ، که بانی این مسجد فردی به نام ابوالفتح سلطان میرزا پسر شاه طهماسب اول صفوی بوده است. این مسجد دارای نام های دیگری از جمله: پادرخت، پا درخت سوخته و پا درخت سوخته زنجانی نیز معروف می ‌باشد. در این مسجد کتیبه ای وجود دارد که بر روی آن تاریخ سال ۹۷۵هـجری قمری را نشان می دهد، که این كتیبه بر سردر مسجد واقع شده است. مسجد خیاط‌ها در تاریخ بیستم مرداد ماه ۱۳۷۷ به شماره ثبت 2154 در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مسجد خیاط ها: اصفهان، خیابان جمال الدین عبدالرزاق، بازار خیاط ها

مساجد اصفهان

مسجد شعیا اصفهان

از دیگر مساجد اصفهان که امامزاده اسماعیل ع نیز در آن واقع شده است، از بناهای متبرکه و تاریخی بسیار زیبای شهر اصفهان به شمار می آید که در محله هاتف قدیمی ترین محله اصفهان قرار گرفته است. قدمت و معماری این مسجد به زمان سلجوقیان باز می گردد و معماری آن از بقایای الیهودیه قدیمی است. در این مسجد آرامگاه شمعیا یا شعیای نبی که از پیغمبران قوم یهود می باشد و از نوادگان یهودا پسر یعقوب نبی است، که آرامگاهش  در این مسجد قرار گرفته است. به همین دلیل این مسجد به این نام معروف گشته است. خیابان هاتف شامل یک چهارسوق، آرامگاه و مسجد شعیای نبی، امامزاده اسماعیل، مناره سلجوقی و مدرسه علوم دینی است. این مسجد در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتر در شهر مشهد می باشد.

آدرس مسجد شعیا: اصفهان، خیابان هاتف

date_range پنجشنبه 19 آبان 1401 remove_red_eye 150 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0