{{ctrl.notification}}
مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

شهر مقدس مشهد یکی از پرطرفدارترین شهرهای زیارتی در ایران می باشد، که تاریخچه و قدمت بسیار زیادی دارد، به همین خاطر مشهد دارای جاذبه های تاریخی بسیاری است، که مربوط به دوره های مختلف می باشد، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از این جاذبه های تاریخی در مشهد بپردازد، مدرسه عباسقلی خان یکی از بناهای تاریخی در مشهد که قدمتی بالای 360 سال دارد، تا ادامه این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط لحظه آخری ارزان اصفهان مشهد خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

تاریخچه مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

مدرسه عباسقلی خان یکی از بناهای تاریخی و کهن در مشهد که قدمت آن به 360 سال پیش به دوره صفویان دوران پادشاهی سلطان سلیمان صفوی در سال ۱۰۷۷ هجری قمری باز می گردد، این بنای تاریخی توسط عباسقلی خان شاملو که آن زمان بر هرات و مناطق اطزاف حکومت می کرد تاسیس گشت، وی همچنین علاوه بر این مدرسه علمیه یک بنای تاریخی و معروف دیگری از خود بر جا گذاشت که به بازار عباسقلی خان مشهد معروف می باشد و یکی از تاریخی ترین و معروف ترین بازارهای کهن در مشهد محسوب می شود. عباسقلی خان شاملو فردی خیری بود که از وی وقفیات زیادی شده است، وی 76 آبادی را وقف کرده است و از دیگر وقف های او می توان به بازار، گمرگ و قسمت هایی ازحرم مطهر رضوی اشاره کرد. جالب است بدانید مدرسه علمیه عباسقلی خان تنها مدرسه باقیمانده از دوران حکومت صفویان است زیرا تمامی مدرسه هایی که در زمان حکومت صفویان ساخته شده اند ویران شده است. هم اکنون یکی از مسئولین مدرسه عباس قلی خان یکی از نوادگان عباسقلی خان بنام مرتضی سپهری شاملو می باشد که هفتمین نواده عباسقلی محسوب می شود.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

معماری مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

مدرسه عباس قلی خان یکی از ساختمان های بزرگ در دوران صفوی می باشد که دارای معماری خاص و زیبایی است و مدرسه علمیه عباسقلی خان مستطیل شکل و 2 طبقه است و از مصالحی همچون آجر، چوب، ساروج و مصالح قدیمی ساخته شده است.  دارای ۴ ایوان بزرگ است که در 4 ضلع این مدرسه قرار گرفته است، درب ورودی این مدرسه در ضلع شمالی قراردارد، کتیبه‌ای قدیمی نیز بر سر در ورودی قرار گرفته است که بر روی آن نام عباس قلی خان شاملو حک شده است. نمازخانه این مدرسه در ضلع شرقی قرار دارد، در دور تا دور این مدرسه حدود 104 حجره برای سکونت طلاب قراردارد این حجره های تودرتو آجری با سقف های گنبدی ‌شکل و با تزئینات مقرنس ‌کاری و کاشی‌کاری‌های زیبا‌ می باشد که معماری بی نظیری دارد. روبه‌روی هر حجره غرفه‌ای نیز قرار دارد که به صحن مدرسه راه دارد، از تزئینات این مدرسه می توان به کاشی‌های هفت ‌رنگ با خط زیبای معلی اشاره کرد. که در قسمت هایی از این مدرسه بکار رفته است. همچنین نمای بیرونی مدرسه با آجرهای نارنجی و کاشی‌های لاجوردی خود نمایی می کند. همچنین 12 راه پله در این مدرسه وجود دارد که طبقه اول را به دوم متصل می‌ کند. این مدرسه تاریخی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

کتابخانه مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

در ضلع غربی مدرسه علمیه عباسقلی خان کتابخانه‌ای بزرگ در طبقه بالا قرار دارد، این کتابخانه  در سال 1334 هجری شمسی توسط سید حسن محدث احداث گردید، بعد از احداث این مدرسه کتب زیادی به این کتابخانه اهدا گردید از جمله کتاب های فقه، معارف، دین و علوم اسلامی می باشد، که توسط فردی بنام سیدعلی بهشتی اهدا گردید.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

علمای مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

علما و استادانی که در این مدرسه علمیه به تدریس و خدمت به مردم مشغول بوده اند، عبارتند از: حاج فاضل خراسانی، سید اسماعیل بلخی، آیت الله میرزا حسن صالحی، آیت الله میرزا موسی سبزواری و سید اسماعیل بلخی در مدرسه عباس قلی خان کسب علم کرده‌اند.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

بازارعباسقلی خان مشهد

عباسقلی خان شاملو یکی از حاکمان شهر هرات و اطراف بود که علاقه ی زیادی به آبادانی شهر داشت، و در همین راستا حدود 76 پارچه آبادی را وقف کرده بود. یکی دیگر از بناهای تاریخی و معروف در مشهد بازار عباسقلی می باشد، که در نزدیکی مدرسه علمیه عباسقلی قرار گرفته است، در این بازار بورس لوازم کوهنوردی به فروش می رسد.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

ساعات بازدید از مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

برای بازدید از مدرسه علمیه عباسقلی خان شما می توانید هر روز و حتی در تعطیلات رسمی نیز به بازدید از این مدرسه بپزدازید، ساعات بازدید از مدرسه علمیه 9 صبح تا 17 می باشد.

بهترین فصل بازدید ازمدرسه علمیه عباسقلی خان

شما می توانید در هر فصلی که دوست دارید به بازدید و سفر به مشهد بپردازید. اما بهترین فصل سفر به مشهد و بازدید از مدرسه علمیه عباسقلی خان فصل پاییز می باشد، هم از لحاظ آب و هوای مشهد هم بخاطر اینکه این مدرسه در نزدیکی حرم قرار دارد در فصول بهار و تابستان به اوج شلوغی می رسد زیرا تابستان فصل گردشگری در مشهد است و امکان تردد سخت می باشد و خیابان های اطراف حرم ترافیک بسیار سنگینی دارد.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

مسیر دسترسی به مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

مدرسه علمیه عباس قلی خان در یکی از محله های قدیمی و سنتی مشهد  که در گذشته به آن پایین خیابان می گفتند و این مدرسه در فاصله‌ای نزدیکی به حرم مطهر امام رضا ع در در ابتدای خیابان نواب صفوی و حاشیه زیرگذر قرار گرفته است.

آدرس مدرسه علمیه عباسقلی خان: مشهد، ابتدای خیابان نواب صفوی

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

جاذبه ها و اماکن تاریخی در نزدیکی مدرسه علمیه عباسقلی خان

مشهد یکی از شهرهای مذهبی ایران که دارای جاذبه های تاریخی بسیاری است، از جمله جاذبه ها و اماکن مذهبی و دیدنی در نزدیکی مدرسه عباسقلی خان می توان به آرامگاه پیر پالاندوز، دارالولایه، درالشرف، دارالشکر، دارالفیض و رواق الله وردیخان که از مکان‌های مذهبی در حرم مطهر و فاصله بسیار کمی از این مدرسه واقع شده اند، و همچنین به مسجد گوهرشاد، مدرسه پریزاد، مقبره شیخ بهایی، موزه آستان قدس رضوی و مهمانسرای حضرت و جاهای دیدنی همچون: خانه تاریخی داروغه، خانه تاریخی توکلی، حمام مهدی قلی بیک و بازار رضا بسیارنزدیک است که می توانید با پیاده روی از آنها دیدن نمایید. در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه های تاریخی می پردازیم.

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

خانه تاریخی داروغه مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد خانه تاریخی داروغه است، قدمت این خانه تاریخی به اواخر دوره قاجار باز می گردد، این خانه تاریخی به دستور آخرین داروغه شهر یوسف خان هراتی برای اقامت شخصی و پذیرایی‌های رسمی از مهمانانش ساخته شد. مساحت خانه تاریخی داروغه حدود ۱۱۰۰ مترمربع است، معماری این خانه تاریخی تلفیقی از معماری ایرانی و روسی است. خانه داروغه در سال ۱۳۸۱ شمسی با شماره ثبت ۶۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. با رزرو بلیط چارتر تهران مشهد از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس خانه تاریخی داروغه: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد
حمام مهدی قلی بیک مشهد

یکی از قدیمی ‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های ایرانی حمام مهدی قلی بیک می باشد، که دقیقا در کنار حرم امام رضا، مسجد شاه و بازار فرش فروش های مشهد قرار دارد، قدمت این حمام تاریخی به زمان شاه عباس صفوی بازمی گردد، این حمام دارای معماری خارق العاده اصیل ایرانی می باشد، وسعت حمام نزدیک به ۲۰۰۰ متر مربع است و شامل بخش هایی نظیر: سردر حمام، هشتی ورودی، سربینه یا رختکن، گرمخانه، میاندر، زینه و فضای گربه رو، گلخن، نظافت خانه، و چال ‌حوض واستخر آب سرد می باشد. امروزه این حمام تاریخی به موزه مردم شناسی مشهد تبدیل شده است که درآن آثاری همچون: اشیا، وسایل، پوشاک و عکس های قدیمی شهر مشهد نگهداری می شود. حمام مهدی قلی بیک در اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره 1374 در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شد

آدرس حمام مهدی قلی بیک: مشهد، ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

بازار رضا مشهد

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی مشهد بازار بزرگ و قدیمی رضا می باشد، این بازار مسقف در سال 1355 هجری شمسی تاسیس گردید و در فاصله کمی از حرم مطهر امام رضا ع قرار گرفته است، این بازار تاریخی حدود 72 هزار متر مربع زیربنا و سه کیلومتر طول دارد، در این بازار حدود 2092  باب مغازه دارد، از جمله مغازه‌های عطر و جواهرات، تسبیح، مهر، مغازه‌های فروش پارچه‌، چادر، مانتو و مقنعه، انواع پوشاک، ادویه و اسباب‌بازی و همچنین کارگاه‌های سنگ‌ تراشی، فیروزه‌ تراشی، صنایع دستی، آتلیه‌های عکاسی و گلدوزی، زعفران، ادویه، زرشک، نبات و... وجود داردو به همین دلیل این بازار هم بخاطر موقعیتی که دارد هم بخاطروجود مغازه های زیاد و تنوع کالاهای مختلف یکی از شلوغ ترین بازارهای مشهد می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در مشهد می باشد.

آدرس بازار رضا: مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا

مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد

date_range دوشنبه 10 بهمن 1401 remove_red_eye 115 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0