{{ctrl.notification}}
مجموعه ابراهیم خان کرمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان

کرمان یکی از شهرهای کویری ایران که در نزدیکی یزد قرار گرفته است و دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد، کرمان شهری تاریخی که از دیرباز بناهای تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده است، یکی از جاذبه های تاریخی وباستانی در کرمان مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان می باشد، که در ادامه آس چارتر به معرفی این بنای تاریخی می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما مشهد کرمان را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

تاریخچه مجموعه ابراهیم خان کرمان

یکی از بناهای تاریخی کرمان که مربوط به دوره قاجار می باشد، مجموعه تاریخی ابراهیم خان است که در بافت تاریخی شهر کرمان واقع شده است. این مجموعه در سال ۱۲۳۱ هجری قمری توسط ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در زمان فتح علیشاه قاجار با مساحت تقریبی ۴۵۰۰ متر مربع ساخته شد. ابراهیم خان در زمان فتحعلی شاه قاجار از سال 1216 تا 1240 هجری قمری حاکم کرمان بوده است. این مجموعه شامل: مدرسه، حمام، آب انبار، بازار، کاروانسرا، بادگیر و قیصریه ابراهیم خان کرمان می باشد. این مجموعه را فتح علیشاه برای رفاه حال مردم ساخته بود. مجموعه ابراهیم خان در 1 فروردین ماه 1345 با شماره ثبت 526 به فهرست آقار ملی کشور می باشد.

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

معماری مجموعه ابراهیم خان کرمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان در مرکز شهر و در کنار مجموعه گنجعلی خان قرار دارد که معماری و کاشی کاری آن مربوط به دوره صفویه است. یکی از ویژگی های بارز معماری و تزئینات این اثر ملی، کاشی خشتی هفت رنگ است که بیش از سایر تزئینات در سایر آثار تاریخی دوره صفویه و قاجاریه به کار رفته است.

بخش های مختلف مجموعه ابراهیم خان

همانطور که در بالا گفته شد این مجموعه از بخش های مختلفی همچون: مدرسه، حمام، آب انبار، بازار، کاروانسرا، بادگیر تشکیل شده است، این بنای باشکوه و تاریخی از جاذبه ای باستانی کرمان که بازدید از آن بسیار حس خوبی از گذشته را برایمان به ارمغان می آورد. در ادامه بخش های مختلف این مجموعه تاریخی را برایتان معرفی خواهیم کرد.

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

حمام ابراهیم خان کرمان

حمام ابراهیم خان یکی از بخش های این مجموعه می باشد که از دوران حکومت ابراهیم خان ظهیر الدوله و از زمان قاجار به یادگار مانده است. در ضلع جنوبی و مانند سایر حمام های سنتی ایران پایین تر از سطح قرار دارد تا تامین گرما و آب حمام به راحتی در دسترس باشد. سر در این حمام در ضلع جنوبی بازار قیصریه ابراهیم خان قرار گرفته است. سردر این حمام از تزئینات بسیار جذابی مانند کاشی‌ کاری هایی خشتی هفت‌ رنگ تشکیل شده است. سقف آن نیز مقرنس کاری می باشد. دیواره های داخل ورودی حمام ابراهیم خان تا پاکار قوس، به وسیله کاشی هفت رنگ با نقش گل و اسلیمی به همراه کتیبه خطی در بالا تزئین شده است. این حمام همچنین دارای رختکن، گنبد مرکزی، حوض آبی، گرمخانه می باشد. جالب است بدانید این حمام با اینکه یک حمام تاریخی وباستانی است هنوز هم از آن برای استحمام استفاده می شود، حمام و بازار ابراهیم خان در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفتند.

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

مدرسه ابراهیم خان کرمان

از دیگر بناهای تاریخی و زیبا در مجتمع ابراهیم خان مدرسه ابراهیم خان می باشد مدرسه ابراهیم تاریخ دقیقی از سال ساخت آن مشخص نیست امام در این مدرسه کتیبه ای وجود دارد که سال 1232 قمری برای روی ان حک شده است، که اشاره به مدرسه دارد، این مدرسه به شکل مستطیلی و دارای دو طبقه می باشد، این مدرسه شامل بخش هایی همچون مسجد، کتابخانه، اتاق های خادم، آبکش و سرویس بهداشتی است. معماری این بنا بسیار زیبا و از تزئیناتی همچون گچبری، مقرنس کاری و کاربندی طراحی شده است. این مدرسه همچنین دارای مرتفع ترین بادگیر کرمان است که حدود 16 متر ارتفاع آن است. این بادگیر توسط هنرمند معمار استاد اسماعیل قصاع ساخته شده است. این مدرسه هم اکنون بعد از 200 سال هنوز هم بعنوان محل سکونت طلاب و محل درس کاربری دارد.

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

بازار ابراهیم خان کرمان

از دیگر بناهای تاریخی این مجموعه بازار قیصریه می باشد، این بازار در ضلع شرقی مدرسه و حمام قرار دارد. این بازار مسقف حدود 100 متر طول دارد و همچنین دارای 47 باب مغازه است و دارای  معماری بی نظیری از دوره صفویه می باشد. این بازار دارای درهای ارسی با شیشه رنگی می باشد وتمامی نماهای آن کاشیکاری شده است.

آب انبار ابراهیم خان کرمان

یکی از تاریخی ترین آب انبارهای شهر کرمان که در ضلع شمالی قصاریه واقع شده آب انبار ابراهیم خان است، آب انبار ابراهیم خان در قسمت شمالی بازارقرار گرفته است. این آب انبار آب قسمتی از شهر کرمان را تامین می کرده است. آب انبار ابراهیم خان دارای یک سر در مقرنس کاری شده می باشد که با کتیبه ای خشتی و کاشی کاری های زرد رنگ تزئین شده است، برای رفتن به سمت آب می توانید از پلکانی که در قسمت سردر وجود دارد استفاده کنید.

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

بهترین فصل سفر به کرمان

همانطور که می دانید شهر کرمان در منطقه‌ای کویری قرار گرفته است و دارای آب‌وهوای گرم و خشک می باشد. از این رو بهترین زمان برای سفر به این شهر نیمه دوم سال و اوایل بهار است.

مسیر دسترسی به مجموعه ابراهیم خان کرمان

برای دسترسی به مجموعه تاریخی ابراهیم خان کرمان باید به سمت میدان توحید و بعد خیابان شریعتی و خیابان شهید محمد تجلی بروید. این مجموعه در نزدیکی میدان گنجعلی‌ خان بعد از بازار کلاه مال‌ها واقع شده است.

آدرس مجموعه ابراهیم خان: کرمان، بازار کرمان، پس از بازار کلاه مال‌ها، در جوار میدان گنجعلی‌خان

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

جاذبه های دیدنی در اطراف مجموعه ابراهیم خان کرمان

کرمان دارای جاذبه های تاریخی بسیار از جمله: حمام گنجعلی خان، آتشکده زرتشتیان، حمام وکیل، بازار کرمان، آرامگاه مشتاقیه و... می باشد. در ادامه به معرفی مختصری از این جاذبه های دیدنی خواهیم پرداخت. با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما تهران کرمان از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

بازار کرمان

بازار کرمان یکی از تاریخی ترین و کهن ترین بازارهای کرمان است، قدمت بازار بزرگ کرمان به سده هشتم هجری باز می گردد، بازار کرمان همچنین بزرگ ‌ترین و طولانی ‌ترین بازار ایران محسوب می ‌شود، بازار کرمان از لحاظ معماری بسیار بی نظیر و زیبا است و شامل راسته‌ها و بازارهای متفاوتی می‌ باشد. این بازار یکی از ویژه گی های بارزی که دارد قرار گرفتن این بازار در سر راه جاده ابریشم قرار داشته است نقش بسیار بزرگ و مهمی در اقتصاد منطقه داشته است. بازار کرمان که در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ هجری شمسی به‌عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

آدرس بازار: کرمان، میدان ارگ

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان یکی تز جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های دیدنی در کرمان محسوب می شود که قدمت این حمام باستانی به دوره قاجار باز می گردد که در سال 1270 هجری شمسی در مساحتی حدود ۱.۱۵۰ متر مربع ساخته شده است. معماری حمام وکیل به سبک دوره‌های زندیه و قاجار ساخته شده است. این حمام از بخش‌هایی چون ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و ستون‌های سنگی زیبا و حوض بزرگی تشکیل شده و با تزئیناتی همچون: کاشی‌کاری‌، سرامیک‌ کاری و حجاری از تزیینات به کار رفته است.

آدرس حمام وکیل: کرمان، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان

مجموعه  ابراهیم خان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی در کرمان باغ شاهزاده کرمان می باشد، این باغ در 2 کیلومتری شرق شهر ماهان قرار دارد. باغ تاریخی شاهزاده ماهان مربوط به دوره قاجار است. این باغ توسط حاکم وقت کرمان در زمان قاجار محمدحسن خان ساخته شده است، و بیشتر بناهای موجود در آن نیز در سال 1309 توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله به این باغ زیبا اضافه شد. این باغ به شکل مستطیل و وسعتی حدود ۵/۵ هکتار است که دارای ۴۰۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض می باشد و از بخش های مختلفی  شامل سردر ورودی، حمام، عمارت، شبکه آب‌رسانی و حوض تشکیل شده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در شهر مشهد می باشد.

آدرس باغ شاهزاده کرمان: کرمان، ماهان، دامنه كوه جوپار

date_range چهارشنبه 09 آذر 1401 remove_red_eye 99 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0