{{ctrl.notification}}
مجموعه تاریخی عباس ‌آباد بهشهر

معرفی مجموعه تاریخی عباس ‌آباد بهشهر

بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران که از زیباترین شهرهای تاریخی در این استان محسوب می شود و دارای جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر می توان به مجموعه تاریخی عباس ‌آباد اشاره کرد که در این مقاله آس چارتر به معرفی آن خواهد پرداخت. این مجموعه یکی از جاهای دیدنی بهشهر و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین باغ های ایرانی بشمار می رود که سالانه گردشگران زیادی را بسوی خود جذب می کند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی و تاریخچه مجموعه عباس آباد بهشهر

مجموعه عباس آباد بهشهر از بزرگ‌ ترین باغ های دوره صفوی در ایران می باشد، این باغ تاریخی در ۹ کیلومتی شهرستان بهشهر در دامنه رشته کوه های البرز واقع شده، این باغ مهم ترین باغ غیر کویری ایران نیز بشمار می رود. مجموعه عباس آباد بهشهر حدود ۵۰۰ هکتار وسعت دارد، مجموعه تاریخی عباس آباد به دستور شاه عباس اول صفوی در بین سال های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ساخته شد، این مجموعه دارای بخش های مختلفی نظیر: سد، مخزن، گل باغ، کاخ، حمام، دو برج آجری، آسیاب آبی و دریاچه ی سد می باشد. سالانه میزبان گردشگران زیادی برای بازدید از دیدنی های این باغ جذاب راهی شمال مازندران در بهشهر می شوند.

 

ثبت ملی و جهانی باغ عباس آباد بهشهر

مجموعه تاریخی عباس آباد بعنوان یک اثر ملی از تاریخ 23 فروردین‌، سال 1346 در فهرست آثار ملی کشور با شماره 745 در فهرست آثار ملی ایران و همچنین یکی از باغ های ثبت شده در یونسکو در میان ۹ باغ ایرانی در سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

دیدنی‌ های بهشهر

شهر بهشهر دارای آب و هوای بسیار معتدل و دلنشینی می باشد و علاوه بر آب هوای دلپذیر دارای دیدنی‌های جذاب تاریخی و طبیعی زیادی نیز می باشد از جمله جاذبه های دیدنی این شهر زیبا می توان به شبه‌ جزیره و پناهگاه حیات‌ وحش میانکاله، محوطه تاریخی گوهر تپه، قبرستان سفید چاه، کاخ صفی ‌آباد، چشمه عمارت، چشمه پلنگ خیل، روستای یخ کش، آبشار سنگ نو و آتشکده کوسان و... اشاره کرد. در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی این شهر زیبا که در نزدیکی مجموعه عباس آباد قرار دارد می پردازیم.

کاخ

عمارتی تاریخی نیز در بالای کوهی حدود ۱.۵ کیلومتری شمال مجموعه عباس آباد قرار دارد که به دوره صفویه قدمت آن بر می گردد، این عمارت از مصالحی همچون سنگ و آجر در مساحتی حدود ۲۰۰۰ متر ساخته شده و همچنین در ساخت این کاخ از کاشی‌های تزئینی لعاب ‌دار نیزاستفاده شده که اکنون به دلیل حفاری های متداولی که در آن انجام شده این عمارت تخریب شده و بقایایی از آن بجا مانده، در پی حفاری هایی که انجام شده سفال های زیادی کشف گردیده که مربوط به دوره صفویان می باشد، این عمارت در گذشته محل استقرار بوده و مشرف بر شهر بهشهر و خلیج میانکاله قرار دارد که به راحتی می توانید از آن نیز بازدید داشته باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران رشت را به راحتی تهیه نمایید.

 

 

باغ تاریخی عباس آباد

باغ تاریخی عباس آباد در بالای تپه ی در روبروی دریاچه طبیعی عباس آباد قرار گرفته و دارای یک حوض بزرگ آبی  که در مقابل آن و تراس اصلی که روبروی حوض قرار دارد و این باغ ساختار پلکانی دارد که در در دوره صفویه بر روی تپه به یک شیوه مهندسی شده ساخته شده است، در این باغ همچنین حوض های کوچک تری نیز در شیب باغ قرار گرفته اند که از طریق لوله‌ های سفالی پر می شوند و به حوض های نزدیک خود می ریزد.

باغ های ایرانی دارای معماری بی نظیری می باشد که معماری آن همچون باغ های ایرانی دیگر دارای ساختار و راهکارهای مهندسی خلاقانه و هوشمندانه می باشد و همچنین سیستم های پیچیده برای مدیریت آب در این باغ انجام شده است که بسیار مبتکرانه است.

دریاچه طبیعی عباس آباد

در عباس آباد یک دریاچه طبیعی وجود دارد که حدود 10 هکتار وسعت دارد، در وسط این دریاچه ی زیبا عمارتی با ۱۴ متر ارتفاع و ۷ متر قطر قرار دارد که جالب است بدانید در هنگام بارندگی های شدید خصوصا در فصل های پاییز و زمستان آب دریاچه بالا می رود و عمارت کاملا در آب فرو می رود، اما در فصول گرم خصوصا در فصل تابستان آب دریاچه پایین رفته و کاملا خشک می شود و آن موقع است که عمارت را می توانید به راحتی مشاهده نمایید. این دریاچه تاریخی در دوره صفویه در اثر احداث سد برای کنترل آب باران و آب جاری از ارتفاعات ایجاد شد.

 

امکانات تفریحی و رفاهی در اطراف دریاچه عباس آباد

در اطراف دریاچه جذاب ‌ترین تفریحات همچون اسب ‌سواری یا قایق‌ سواری در دریاچه با قایق های پدالی و امکانات رفاهی نظیرکافه، رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی و فروشگاه‌های مواد غذایی که گردشگران بتوانند با خیالی راحت به تفریح و گردش بپردازند. همچنین شما می توانید از مراکز خرید این منطقه سوغاتی های زیبا و صنایع دستی متنوعی را تهیه نمایید. جالب است بدانید در کنار دریاچه همچنین یک عکاس ‌خانه سنتی با محیطی کاملا سنتی با لباس های محلی وجود دارد که می توانید با پوشیدن این لباس های زیبا و سنتی عکسی به یادگار از خود بگیرید.

 

حمام و برج ‌های قدیمی باغ

از جاذبه های تاریخی دیگر در باغ عباس آباد حمام تاریخی و دو برج قدیمی می باشد که بازدید از آنها بسیار حس خوبی دارد مساحت این حمام حدود 160 مترمربع می باشد.

سد دریاچه

سد تاریخی دریاچه در دوره صفویان به منظور جمع آوری آب های جاری از ارتفاعات و آب باران احداث گردید، این سد از مصالحی از جنس خشت و ساروج ساخته شده و حدود 600 هزار مترمکعب گنجایش آب دارد. این سدد تاریخی دارای یک چهارطاقی مرتفع و بسیار مستحکم در وسط دریاچه می باشد که بصورت مهندسی ساخته شده، تا وقتی ‌که دریاچه پر از آب و وارد شدن فشار آب به بدنه سد این 4 طاقی فشار را مهار کرده و از شکستن سد جلوگیری شود و آب از طریق کانال‌های زیر این چهارطاقی به زمین‌های پایین ‌دست وارد و آب سد تخلیه شود. سد تاریخی دریاچه بعنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۷۴۵ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

 

پوشش گیاهی عباس آباد

باغ تاریخی عباس آباد حدود ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و همچون جنگلی سرسبز و زیبا دارای پوشش گیاهی متنوعی از درختان بلوط، گوجه وحشی، خرمندی، تمشک، توسکا، انار، ازگیل، راش، لرگ، انجیر، توت و شیردار می باشد. این باغ یک پارک جنگلی یکی از جاذبه های گردشگری شهر بهشهر به شمار می رود.

امکانات رفاهی و تفریحی باغ عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس‌ آباد ازدیدنی های بهشهر که دارای طبیعتی بی نظیر و بکری می باشد و مقصدی محبوب برای گردشگران بشمار می رود، باغ عباس آباد بعنوان یک تفرجگاه‌ خوش و آب ‌وهوا و داشتن فضایی دل ‌انگیز گردشگران زیادی را جذب خود کرده است، به همین منظور امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است، که می توانید ساعت ها به تفریح بپردازید و لذت ببرید، از امکانات این مجموعه می توان به قایق ‌سواری در دریاچه سد عباس ‌آباد، پیک ‌نیک در اطراف دریاچه، وسایل بازی کودکان، رستوران و چایخانه اشاره کرد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

مسیر دسترسی به باغ عباس آباد

باغ تاریخی عباس آباد در استان مازندران و 10 کیلومتری جنوب شرق بهشهر در ارتفاعات البرز واقع شده است، این منطقه در گذشته به خرگوران معروف بوده برای دسترسی به مجموعه تاریخی عباس آباد باید ابتدا از شهرهای آمل به قائم‌ شهر و ساری عبور کرده و به سمت نکا و بعد بهشهر برانید و وارد بلوار امام رضا شده و بعد قبل از رسیدن به هتل عباسپور وارد جاده عباس ‌آباد شوید و در انتهای جاده به سمت راست حرکت کرده و دریاچه عباس ‌آباد در مقابل روی شما قرار خواهد گرفت.

 

بهترین فصل سال برای سفر

برای سفر به دریاچه عباس آباد بهشهر بهترین زمان سال فصل بهار می باشد، هرچند که در فصل های پاییز نیز جذابیت و زیبایی‌های خاص زیادی دارد، اما زمستان ها این منطقه بسیار سرد و بارندگی زیاد است و برای سفر مناسب نمی باشد. با تهیه بلیط چارتر ارزان اهواز رشت در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

وسایل مورد نیازبرای سفر به عباس آباد

برای سفر به عباس آباد بهشهر با خود لوازمی نظیر لباس اضافه، کفش مناسب پیاده ‌روی، زیرانداز و چادر به همراه داشته باشید، به دلیل شرایط آب و هوایی که احتمال گرم و سرد شدن دارد این لوازم همراهتان باشد به مشکلی برنخواهید خورد.

اقامت در عباس آباد بهشهر

همیشه در جاهای سرسبز و با صفا اینقدر از مناظر و دیدنی های اطراف و آب و هوا لذت می برید که دوسدارید شبی را نیز در آنجا اقامت داشته باشید از این رو در باغ زیبا و سرسبز عباس آباد اگر قصد اقامت دارید می توانید در اقامتگاه‌ های بومگردی که در اطراف دریاچه قرار دارد سپری کنید. اگر علاقه ای به کمپ زدن دارید بهتر است از این گزینه خودداری نمایید زیرا در این منطقه حیوانات وحشی زیست می کنند و ممکن است باعث ایجاد مشکل برای شما شود، از این رو برای در امان ماندن از خطر حمله حیوانات وحشی بهتر است فکر کمپ زدن را از سر خود بیرون کنید.

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range یکشنبه 16 مهر 1402 remove_red_eye 6697 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

جاهای دیدنی باغ عباس آباد بهشهر کدامند؟

از جاهای دیدنی باغ عباس آباد می توان به سد، مخزن، گل باغ، کاخ، حمام، دو برج آجری، آسیاب آبی و دریاچه ی سداشاره کرد.

سد دریاچه عباس آباد متعلق به چه دوره ای می باشد؟

سد دریاچه عباس آباد در دوره صفویه ساخته شده است.