{{ctrl.notification}}
ماکو

ماکو

ماکو یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی و یکی از شهرهای مرزی ایران محسوب می شود. این شهر دارای بناهای تاریخی و طبیعت بی نظیری می باشد، جاذبه های همچون: چشمه‌های آب گرم، آبشارها، مناطق حفاظت شده و کلیساهای قدیمی، کاخ‌ها و عمارت‌ها تاریخی که گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کرده است. ماکو به دلیل قرار گیری در بخش مرزی کشور از اهمیت بلایی برخوردار است و دارای موقعیت استراتژیکی می باشد. در این مقاله آس چارتر به معرفی شهر ماکو می پردازد، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران ماکو خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

ماکو

تاریخچه ماکو

شهرستان ماکو در آذربایجان دارای قدمت تاریخی طولانی می باشد، این شهر دارای بناهای تاریخی زیادی می باشد، بناهایی که قدمت آنها به دوران اورارتو یا خالدها باز می گردد، از کتیبه های به دست آمده در این شهر توسط هیئت آلمانی درده بسطام و خوانده شدن کتیبه های میخی توسط باستان شناسان ایرانی و خارجی توانستن که قدمت شهر ماکو را به دوره اورارتوها بدانند. اما نام ماکو برگرفته از دوره مادها می باشد، که این نام توسط ایرانیان ماد در زمان پادشاهی ایشتوویگو به نام مادکوه یا کوه مادها معروف گشت. شهر ماکو در گذشته قلعه ای بوده است که قابان نام داشت، در این قلعه فقط دزدان زندگی می کردند که توسط شاه عباس این قلعه ویران گشت و شهر ماکو در سال 1012 هجری شمسی شهر ماکو احداث گردید.

ماکو

موقعیت شهرستان ماکو

ماکو از لحاظ موقعیتی در درون  دره ای  در استان آذربایجان غرب قرار گرفته است، ماکو در ارتفاع 1311متری از سطح دریا قرار دارد و رودخانه زنگمار از میان ایت شهر عبور می کند و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسيم می ‌کند. این شهر مرزی ایران در همسایگی  کشورهای ارمنستان، ترکیه و آذربایجان قرار گرفته است، شهر ماکو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی می باشد. شهر ماکو از سمت شمال و جنوب در قسمت کوهستانی قرار گرفته و از سمت شمال به رود قره سو و كشور تركيه، مرز نخجوان قرار دارد، ازجنوب به شهرستان خوی و از غرب به كشور تركيه منتهی می شود. و از سمت غرب و شرق به جلگه های قلعه درسی و چای باسار می رسد. مزری بودن شهر ماکو برای ایران دارای اهمیت بسیار زیادی دارد و در مسير اصلی راه تبريز به بازرگان قرار دارد از موقعیت استراتژیکی بر خوردار است وهمین موقعیت این شهر را به بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد در جهان تبدیل کرده است.

ماکو

آب و هوای ماکو

شهر ماکو دارای آب و هوای سرد و خشک می باشد، به دلیل قرار گیری در میان کوه های دارای زمستان های بسیار سرد و پر برف است، و تابستان های گرم می باشد، دربهار نیز بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است، بهترین فصل سفر به ماکو ماه های فروردین و اسفند و در کل نیمه ی اول سال می باشد که بسیار طبیعت بی نظیر و دیدنی دارد.

ماکو

مسیر دسترسی به ماکو

ماکو در 250 کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته است، برای دسترسی به شهر ماکو می‌توانید از خودروی شخصی به سمت ماکو بروید و از طبیعت زیبای بین راه استفاده کنید، همچنین با استفاده از قطار می توانید به ماکو بروید ولی از ایستگاهی که پیاده شدید باید قسمتی را با استفاده از تاکسی به سمت ماکو حرکت کنید، همچنین از اتوبوس نیز می توانید استفاده کنید، یکی از بهترین راه های برا رساندن خود به شهر ماکو با استفاده از هواپیما است که تنها مسیر پروازی آن از تهران می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری در مشهد می باشد.

ماکو
جاذبه های دیدنی در ماکو

شهر زیبای و مرزی ماکو دارای جاذبه ای طبیعی بسیار دیدنی و چشم نواز و بناهای تاریخی با قدمت های بسیار زیاد چند صد ساله می باشد، این شهر یکی از مقاصد گردشگری محسوب می شود همچنین وجود بازارهای مرزی باعث شده است که مسافران زیادی به این منطقه سفرکنند، در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های این شهر زیبا می پردازیم.

قره کلیسا

یکی از زیباترین آثار تاریخی در شهر ماکو قره کلیسا است، قدمت این کلیسا حدود 400 سال است، قره کلیسا جزو اولین کلیساهای مسیحیت در جهان می باشد. در این کلیسا مزار یکی از پیروان حضرت مسیح بنام تاتائوس قرار دارد، که قدمت این مقبره به سال 300 میلادی باز می گردد، این کلیسا دارای بافت و معماری تاریخی بی نظیری می باشد، در این کلیسای تزئینات و طراحی های هنرمندانه ای از گل و بوته، شکل حیوانات، نقوش سنتی و ... وجود دارد، این کلیسای زیبا و تاریخی در نزدیکی روستای قره کلیسا و 7 کیلومتری جاده چالدران قرار گرفته است.

ماکو

بازار مرزی ماکو

یکی از بازارهای معروف و محبوب در ماکو بازار مرزی این شهر است، این بازار در 5 کیلومتری جاده ماکو به بازرگتن قرار دارد، و یکی از مهم ترین بازارها در این منطقه محسوب می شود، بازار مرزی ماکو دارای وسعت زیادی می باشد و حدود 500 باب از مغازه ها و فروشگاه های متنوعی در آن قرار دارد. در این بازار می توانید انواع کالاهای با ‌کیفیت همچون: انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، بورس لوازم خانگی و انواع مواد غذایی، لوازم آرایشی و ... را با قیمتی مناسب تهیه نمایید.

ماکو

عمارت کلاه فرنگی

از دیگر جاذبه های دیدنی در ماکو عمارت کلاه فرنگی می باشد، این عمارت هشت ضلعی و دارای دو طبقه است، عمارت کلاه فرنگی دارای یک ایوان چوبی با 20 ستون می باشد، که در سرتاسر عمارت قرار گرفته است، این عمارت متعلق به علی ‌قلی‌ خان بیات ماکویی می باشد که وی یکی از خان‌های ماکو بوده است، علی ‌قلی‌ خان بیات دارای عمارت های بسیاری بود که تنها یادگاری که از او بجا مانده همین عمارت کلاه فرنگی می باشد، ایت عمارت زیبا دارای تزئینات بسیار زیادی همچون گچ‌بری و آینه‌ کاری‌های بی نظیر و زیبایی می باشد.

رودخانه ارس

یکی از رودخانه های پر آب و معروف ایران رودخانه ارس می باشد، این رودخانه یکی از رودهای مرزی در ایران که در شمال آذربایجان شرقی قرار گرفته است، رودخانه ارس از کوه های ترکیه سرچشمه می گیرد و به دریای خرز می ریزد، رودخانه ارس از زیباترین و شگفت انگیز ترین جاذبه های دیدنی در ماکو می باشد.

ماکو

کلیسای زور زور

کلیسای زور زور از دیگر بناهای مهم و تاریخی و از دیدنی ترین جاذبه های بین‌المللی شهر ماکو است. کلیسا زور زور در نزدیکی روستای بارون قرار گرفته است، ساخت کلیسای تاریخی زور زور در سال 1298 آغاز و در سال 1314 به پایان رسیده است. کلیسا زور زور در فهرست جاهای دیدنی و در فهرست آثار میراث یونسکو قرار دارد.

آبشار قلعه جوق

آبشار قلعه جوق یکی از جاذبه های دیدنی و تفریحی در 5 کیلومتری جنوب غرب ماکو و درمیان کوه های  قلعه جوق قرار گرفته است، آبشار قلعه جوق از رودخانه زنگمار سرچشمه می گیرد و از میان دره های قره داغ به سمت شمال و نزدیکی روستای قلعه جوق می رود و به رودخانه قره سو می پیوندد، و ازآنجا به سمت ماکو و در نهایت به رودخانه ارس می ریزد. این ابشار زیبا یکی از زیباترین مناظر در این شهر می باشد، در سفر به ماکو از این آبشار حتما دیدن نمایید.

ماکو

کاخ باغچه جوق

کاخ باغچه جوق از دیگر جاذبه ها و بناهای تاریخی در 6 کیلومتری شهر ماکو می باشد، این عمارت زیبا متعلق به دوران حکومت قاجاریان است، عمارت باغچه جوق در میان باغی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع قرار گرفته است، کاخ باغچه جوق توسط یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار و به دستور اقبال السلطنه ساخته شد. این عمارت دارای معماری زیبا و بی نظیری از معماری ایرانی و فرنگی می باشد، که می توانید معماری روسی رانیز در این عمارت مشاهده نمایید. با تهیه بلیط هواپیما سیستمی ارزان از سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

پل بشگوز

پلی تاریخی و قدیمی که قدمت آن به قرن ۱۸ میلادی باز می‌گردد، بشگوز نام دارد، این پل بر روی رودخانه زنگمار قرار دارد، طول این رودخانه حدود ۴۳ متر و عرض آن سه متر و ارتفاع آن حدود 6 متر می باشد. در این پل کتیبه ای تاریخی وجود دارد که ساخت آن را به دوره صفوی نسبت داده اند، این پل برای رفت و آمد زوار ارامنه به کلیسای قره کاربری داشته است.
 

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 22 بهمن 1401 remove_red_eye 130 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0