{{ctrl.notification}}
قنات اکبر آباد کرمان

قنات اکبر آباد کرمان

کرمان یکی از پهناورترین و تاریخی ترین استان های ایران است که قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد. این استان دارای نقاط جذاب بسیار تفریحی، تاریخی، گردشگری و مذهبی می باشد، از جاذبه های این استان می توان به كویر لوت، رودخانه هلیل رود، كوه های هزار، زیارت گاه شاه زاده حسین، حمام گنج علی خان، مجموعه وكیل، گورستان دژیمند، باغ شاه زاده ماهان، مزار شاه نعمت الله ولی، قلعه دختر، موزه سكه، قلعه راین، ارگ جدید بم، مجموعه ابراهیم خان، میدان گنج علی خان، مسجد چهل ستون، آتشكده شاه فیروز، قلعه اردشیر، گنبد سبز، قلعه قهقه، قلعه كهنه، گنبد مشتاقیه، مسجد ملك، مسجد جامع، مسجد امام، قلعه سودک، جوپار، لاله زار، باغ بالا، خیبر، ارگ بم، خرابه های شهر كمادین، گنبد جبلیه، مقبره خواجه اتابک، قلعه سنگ، تخت دریا قلی بیک و بازار كرمان اشاره کرد. در یک سفر چند روزه به این استان می توانید از جاذبه های کرمان بازدید کنید، جاذبه هایی که دیدن آن ها برایتان لذت بخش می باشد، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی و قدیمی استان کرمان قنات اکبرآباد که در شهر بم قرار دارد بپردازد، با ما همراه باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا باکمتر از سه دقیقه بتوانید به راحتی بلیط هواپیما چارتر ارزان خود را تهیه نمایید.

 

قنات اکبر آباد کرمان

معرفی قنات اکبرآباد کرمان

کرمان شهر قدیمی و تاریخی که دارای تاریخچه غنی و تمدنی کهن است، کرمان نیز مانند دیگر شهرهای ایران دارای قنات های زیادی می باشد که به دلیل وجود این قنات ها زندگی از گذشته های دور در این شهر رونق گرفت و همه نعمت‌های موجود در این شهر از وجود این قنات‌ها است. قنات اکبرآباد و قاسم آباد از بناهای شگفت‌انگیز و جاذبه های گردشگری شهر بم است که از قدمتی حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ ساله برخوردار می باشند. جالب است بدانید با گذشت این همه سال و خشک ‌سالی ۶۰ سال‌ پیش در این منطقه و  زلزله شدید سال ۱۳۸۲ بم که باعث ویرانی های بسیار خسارت ها مالی و جانی بسیار شد، این قنات هیچگونه آسیبی ندید و تمام این بلایا نتوانستند بر روی این قنات اثر بگذارند، و این قنات با گذشت چندین هزار سال همچنان مقاوم و پا برجاست. این قنات بخاطر پر آبی و قرار گیری در آب وهوای بسیار دلپذیر و سرسبز و طراوت و لطف و رسیدگی مردم این منطقه باعث شده است این منطقه یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری در بم بشمار رود. قنات تاریخی اکبرآباد در ۹ دی ماه سال ۱۳۹۳ در آثار ملی ایران ثبت و در سال 2016 میلادی برابر با سال 1395 قنات اکبر آباد به همراه همراه قنات قاسم‌آباد بعنوان قنات‌های دوقلو در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

 

معرفی قنات قاسم آباد

قنات قاسم‌آباد قل دوم قنات اکبر آباد می باشد و بعنوان یک شگفتی در کشورمان ایران که در روستای اکبرآباد در شهر بم می باشد. قنات قاسم‌آباد دارای یک چاه مادر با عمقی تقریبا 44 متر و دارای 50 حلقه چاه است، این قنات پر آب حدود ۱۰۰ هکتار زمین را آبیاری می کند. در بازدی از قنات اکبرآباد می توانید این قنات زیبا را نیز بازدید نمایید.

 

قنات اکبر آباد کرمان

معماری قنات اکبرآباد کرمان

قنات‌های ایرانی دارای معماری جالبی می باشند، از تاریخ ساخت قنات اکبر آباد اطلاعاتی در دست نیست، اما طبق بررسی هایی قدمت آن را به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش نسبت داده اند. این قنات از معماری نسبت به دیگر قنات ها در منطقه قدیمی تر و جذابیت بیشتری دارد، این قنات از مصالحی همچون ساروج و گل ساخته شده است، و ساروج باعث استحکام و مقاومت این سازه در برابر بلایا در گذشت زمان داشته است. قنات اکبر آباد ۱۱۰۰ متر طول دارد که از پرآب ترین و طولانی ترین قنات های ایران محسوب می شود، میزان آبدهی این قنات حدود ۸ لیتر بر ثانیه است. این قنات همچنین دارای یک مادرچاه است که 7 مترعمق و شامل 35 حلقه چاه است. از آب این قنات حدود ۱۶ هکتار از زمین های بروات آبیاری می‌شوند که وجود این آب ها باعث سرسبزی و زیبایی این منطقه شده است. با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما مشهد کرمان از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

قنات اکبر آباد کرمان

ویژگی های قنات اکبرآباد کرمان

از ویژیگی های اصلی این قنات می توان به طول، یگانگی جغرافیایی، وجود قنات دوقلویش قنات قاسم ‌آباد، پرآب ‌ترین قنات جهان و میزان آبدهی این قنات می باشد.

 

امکانات رفاهی قنات اکبرآباد

قنات اکبر آباد از جاذبه های دیدنی در بم استان کرمان که گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می کنند به همین دلیل امکاناتی نظیر مسجد، سرویس بهداشتی و چند مغازه کوچک در روستای کوچک اکبرآباد برای رفع نیاز گردشگران در این روستا وجود دارد.

 

قنات اکبر آباد کرمان

مسیر دسترسی قنات اکبرآباد کرمان

برای دسترسی به قنات اکبرآباد باید در ابتدا به استان کرمان وارد شوید و بعد به شهرستان بم بروید و خود را به  شهر بروات برسانید، در شهر بروات وارد بلوار توحید شوید و به سمت جاده روستای اکبرآباد رفته و از آنجا به بخش ریگان قنات اکبرآباد بروید.

 

آدرس قنات اکبرآباد کرمان

استان کرمان، بم، روستای اکبرآباد از توابع بخش ریگان

 

 

قنات اکبر آباد کرمان

دیدنی های اطراف قنات اکبرآباد

از دیدنی های اطراف قنات اکبر آباد می توان به ارگ تاریخی بم، ارگ راین، مسجد گنجعلی خان و ... اشاره کرد که از مهم ترین آثار با ارزش تاریخی در این منطقه می باشد. در ادامه به معرفی این جاذبه های می پردازیم تا بتوانید در سفر به این منطقه اطلاعاتی را درباره این جاذبه ها دراختیار داشته باشید.

 

مسجد گنجعلی خان

از جذاب ‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی کرمان مسجد گنجعلی‌خان  است، این مسجد متعلق به دوران صفوی می باشد، در زمان حکومت صفویان بناهای تاریخی دیگری همزمان با این مسجد ساخته شد، که می توان گفت مجموعه ای از بتاهای تاریخی گنجعلی خان که علاوه بر مسجد شامل: میدان، بازار، حمام، آب‌انبار، کاروان‌سرا و... نیز می باشد. مسجد گنجعلی خان در سال ۱۰۰۷ هجری قمری، توسط معمار معروف آن دوره بنام محمد سلطانی یزدی و به دستور گنجعلی خان ساخته شد. این مسجد دارای معماری اسلامی است و از کاشی‌های رنگارنگ و نگارکاری شده، تصاویر گل و اشکال هندسی طراحی شده است. مسجد گنجعلی خان در میدانی به همین اسم قرار گرفته است، نام گنجعلی خان، نام حاکمی بوده که در زمان شاه عباس صفوی بر این منطقه حکومت می کرده است.

آدرس مسجد گنجعلی خان: شهر کرمان، مرکز قدیمی کرمان، کنار بازار بزرگ کرمان، مجموعه گنجعلی خان

 

 

قنات اکبر آباد کرمان

ارگ بم

از معروف ترین بناهای تاریخی در این شهر ارگ بم می باشد، این ارگ زمانی بزرگ ‌ترین سازه خشتی جهان بشمار می رفت که متاسفانه در سال 1382 بر اثر زلزله شدید در بم این بنای با ارزش تاریخی کمی آسیب دید، این شهری باستانی تاریخچه ی مشخصی ندارد و طبق نظریه برخی از محققان این بنای تاریخی به دوره هخامنشی و عده‌ای به دوره اشکانی آن را نسبت داده اند. این ارگ دارای معماری بی  نظیری است ارگ بم حدود ۱۸ هزار مترمربع وسعت دارد و به شکل مربع مستطیلی که طول آن حدود ۳۰۰ متر و عرض ۲۰۰ متر می باشد و دیوارهایی با ارتفاع ۶ تا 7 متر اطراف آن را احاطه کرده است. این ارگ دارای دوبخش علیا و سفلا می باشد و از قسمت های اصلی همچون: دروازه اصلی، بازار، قورخانه، خانه حاکم، چاه اصلی ارگ، میدان تکیه، مجموعه میرزا نعیم، عمارت چهار فصل، دروازه حصار دوم، مدرسه یا خانقاه، کاروان‌سرا، زورخانه، اصطبل، مسجد جامع، مسجد پیامبر (ص)، حمام، دروازه کت کرم و زندان، محل آسیاب بادی، بقایای محله قدیم و غلام محل یا کنای محله تشکیل شده است، که قدمت بخش‌هایی از آن به دوران قبل از اسلام بازمی‌ گردد. این ارگ در ۳۰ کیلومتری قنات اکبرآباد واقع شده است و می توانید به راحتی از آن دیدن نمایید.

آدرس ارگ بم: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن

 

 

قنات اکبر آباد کرمان

ارگ راین

راین از دیدنی ترین شهرهای کویری ایران که به پردیس کویر ایران شهرت دارد، در این شهر اثر تاریخی با ارزشی بنام ارگ راین بر بلندای تپه‌ای در دامنه کوه‌های هزار قرار دارد. ارگ راین از بزرگترین بناهای خشتی در جهان است که بعد از ارگ بم دومین بنای خشتی و سازه تاریخی و معروف در جهان می باشد. قدمت این ارگ به دوره ساسانیان باز می گردد و مساحت آن حدود بیش از ۲۲ هزار متر مربع و حدود ۲۷ هزار متر مربع زیر بنا دارد. این ارگ هم مانند ارگ بم محل زندگی حاکم راین، اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه ‌وران و دیگر مشاغل بوده است، این ارگ شامل صدها خانه خشتی و گلی، ، ارگ مرکزی بازار، گذرگاه اصلی، عامه‌نشین اعیانی، زورخانه، بارانداز قلعه حکومتی، ‌کوچه‌های باریک تودر تو، مکتب‌خانه، اصطبل و آتشکده می باشد. از مشهورترین بناهای این قلعه کوشک زیبای هشت ‌ضلعی و حاکم‌نشین آن باشید. قنات اکبرآباد حدود ۱۴۴ کیلومتر با ارگ راین فاصله دارد، این قلعه باستانی و ارزشمند در سال ۱۳۴۵ در فهرست میراث ملی کشور با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ به ثبت رسیده است.

آدرس ارگ راین: استان کرمان، جنوب غربی شهر راین، خیابان امام، خیابان بیمارستان

 

قنات اکبر آباد کرمان

بازار کرمان

بازار بزرگ کرمان از جذاب ترین دیدنی های شهر کرمان می باشد، این بازار تاریخی متعلق به سده هشتم هجری قمری می باشد، بازار بزرگ کرمان بعنوان طولانی ‌ترین راسته بازار در ایران محسوب می شود که از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه منتهی می شود. این بازار بزرگ حدود درصد از بناهای تاریخی کرمان نظیر صف عزاخانه، مسجد وکیل، مسجد گنجعلی خان، مسجد چهل‌ ستون و حمام را در خود جای داده است، این بازار دارای معماری بی نظیری می باشد و از بخش هایی شامل راسته یا گذرگاه اصلی و فرعی، سرای، تیمچه و چهارسوق یا چهارسو تشکیل شده است، این بازار بزرگ و تاریخی از قسمت ها و بازارهای مختلفی همچون: بازار گنجعلی‌ خان، بازار اختیاری، بازار قیصریه، بازار کلاه‌ مال‌‌ها، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار مسگرها، بازار کفاش‌‌ها، بازار عطاران تشکیل شده است. در این بازارها شما می توانید هر آنچه که نیاز دارید را تهیه نمایید. از امکانات این بازار بزرگ می توان به مسجد، سرویس بهداشتی، رستوران و کافه، قهوه‌خانه، سفره‌خانه و پارکینگ اشاره کرد.

آدرس بازار کرمان: استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ

 

مقبره خواجه اتابک

از دیدنی های کرمان که در نزدیکی قنات اکبرآباد قرار دارد، مقبره خواجه اتابک است، این مقبره مربوط به قرن ششم هجری دوره سلجوقیان و متعلق به اتابک محمد بزقوش و وزیر سه تن از پادشاهان سلجوقی می باشد. این مقبره دارای معماری‌ با ارزشی می باشد، این مقبره از یک پلان هشت ضلعی تشکیل شده است و در داخل آن کتیبه هایی زیبا با خط کوفی وجود دارد و همچنین تزئینات زیبایی از گچبری و کاشیهای فیروزه‌ای که بسیار دیدنی و جذاب می باشد. مقبره خواجه اتابک در فهرست اثار ملی ایران با شماره ۲۵۳ به ثبت رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران بم  در مشهد می باشد.

آدرس مقبره مقبره خواجه اتابک: استان کرمان، کرمان، خیابان ابوحامد کرمانی، ابوحامد 18، بی تا، بین شرقی2 و غربی2

 

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range چهارشنبه 25 مرداد 1402 remove_red_eye 4678 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

قدمت قنات اکبرآباد چقدر می باشد؟

قدمت قنات اکبرآباد به حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌ گردد.

از دیدنی‌های نزدیک به قنات اکبرآباد کدام می باشند؟

از دیدنی های نزدیک به قنات اکبر آباد می توان به ارگ بم، ارگ راین و قنات قاسم‌آباد اشاره کرد.

مهم‌ترین ویژگی قنات اکبرآباد کدامند؟

طول زیاد و دو قلو بودن این قنات با وجود قنات قاسم ‌آباد، پرآب بودن و میزان آبدهی این قنات از مهم‌ترین ویژگی های این قنات می باشد.

قنات اکبرآباد در کجا قرار دارد؟

قنات اکبرآباد در استان کرمان، شهرستان بم، منطقه بروات قرار دارد.