{{ctrl.notification}}
قلعه والی

قلعه والی

شهر ایلام یکی از شهرهای استان ایلام و مرکز آن است شهر ایلام با داشتن جنگل‌ها و تپه‌ها، دره‌ها و تنگه‌های بکر و دیدنی و بناهای باستانی بی شمار به عنوان یکی از زیباترین شهرهای این استان شناخته می ‌شود. ایلام به عروس زاگرس نیز شهره است که همانند نگینی درخشان در میان رشته کوه‌های زاگرس محصور است، ایلام با داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا و بکر در کنار جاذبه‌های باستانی بسیار گردشکران بسیاری را از داخل و خارج کشور جذب خود می ‌کند.

قلعه والی

در این مقاله آس چارتر قلعه والی یک جاذبه باستانی در ایلام را برایتان معرفی خواهد کرد، برای تهیه بلیط هواپیما شما می توانید به سایت آس چارتر مراجعه فرمایید و با انتخاب مقصد خود بهترین قیمت بلیط و ایرلاین مورد نظر خود را انتخاب کنید، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا بتوانید بلیط هواپیما مشهد ایلام خود را به راحتی و با کمتر از سه دقیقه تهیه نمایید.

قلعه والی

معرفی و تاریخچه قلعه والی

قلعه والی یکی از بناها باستانی و کهن که مربو به دوران قاجار می باشد در ایلام در ده بالا روی تپه ای نسبتا بلند واقع شده است، این قلعه در سال 1326 هجری قمری به دستور والی این منطقه در آن دوره غلام رضا خان فیلی ساخته شد. مساحت این بنا حدود 2500 مترمربع و ارتفاع این بنا از کف حدود 4 است، در ورودی این بنا کتیبه ای وجود دارد، به طول 180 سانتی متر که در وروید شرقی قرار دارد، بر رو ی این کتیبه نام و مشخصات این بنا و معمار آن حاج علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی بر روی آن حک شده است، این بنای تاریخی و بسیارارزشمند در تاریخ 19 خرداد ماه 1376 با شماره ثبت 1798 در فهرست  آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

قلعه والی

معماری قلعه والی

قلعه والی حدودا شامل 25 اتاق تودر تو است، که 20 اتاق  آن بزرگ و 5 اتاق کوچک می باشد، و این بنا سه در ورودی نیز دارد، در قسمت شمالی قلعه یک تالار شاه‌ نشین وجود دارد که ابعاد آن بزرگ ‌تر از سایر اتاق‌های قلعه و بسیار زیبا و دیدنی است. وسط آن حوض کوچکی است که اطراف و داخل آن با کاشی‌های رنگی تزیین شده است. 4 ایوان و 2 تراس کوچک در ضلع جنوبی این بنا نیز وجود دارد، این قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره دارد، همچنین در این قلعه شش زیر زمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق وجود دارد.

قلعه والی

تزئینات قلعه والی

از جمله زیبایی‌های معماری و ساخت بنا می‌ توان به پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان، ستون های مدور، نرده‌های مشبک آجری به رنگ زیبای فیروزه‌ای، اورسی‌ها، سرستون‌های نقش ‌دار و قوس‌های کمانی و تزیینی قلعه، درختان سر به فلک کشیده و حوض مستطیلی شکل اشاره کرد. سقف راهروی ورودی ضلع شرقی و اتاق شاهنشین نیز با کاشی‌ های رنگی و گچبری‌ های زیبایی تزیین شده ‌اند.

قلعه والی

بازسازی قلعه والی

بخش هایی از قلعه والی در زمان جنگ ایران و عراق تخریب شد، که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی کشور در سال 1367 این بنا را مورد بازسازی قرار داد و سرانجام در 1369 مرمت این بنا به اتمام رسید. آس چارتر بهترین  مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تهران ایلام در مشهد می باشد، با تهیه بلیط از این سایت از مزایا و تخیفات ویژه ای برخوردار شوید، همچنین آس چارتر با پشتیبانی 24 خود از لحظه انتخاب بلیط مقصد تا پایان سفرتان همراه و پشتیبان شما خواهد بود.

قلعه والی

مصالح بکار رفته در قلعه والی

مصالح به کار رفته در ساخت اولیه قلعه والی، شامل آجر و سنگ بوده است. اما در بازسازی های انجام گرفته بر روی این قلعه، در سقف‌ ها از ملات گچ و در دیوار‌ ها از گل و آهک و از ملات ماسه و سیمان استفاده شده‌ است.

قلعه والی

موزه مردم ‌شناسی ایلام

قلعه والی سال ۱۳۸۵ به موزه مردم‌شناسی ایلام تغییر کاربری داد، و به موزه مردم شناسی ایلام تبدیل گشت. این موزه شامل بخش های زیادی از جمله: آداب، سنن، فرهنگ های مختلف استان و شخصیت های سیاسی و فرهنگی، نمایش آئین‌ها و سنت‌های بومی و محلی ایلام و همچنین آداب و رسوم مناطق مختلف، پوشش اقوام استان، حرفه‌هایی چون کشاورزی، نمدمالی، خراطی، چیت سازی، گلیم و نمد و جاجیم و قالی بافی، زندگی در سیاه چادر، آئین عروسی و پیکره‌هایی از شخصیت‌های مختلف است که در سده‌های گذشته زندگی کرده اند به نمایش گذاشته شده است. در حال حاضر موزه مردم ‌شناسی شهر ایلام از غنی‌ترین موزه‌های تخصصی مردم‌شناسی محسوب می ‌شود.

قلعه والی

بهترین زمان بازدید از قلعه والی

شهر ایلام در منطقه کوهستانی سرد واقع شده و در ارتفاع 1319 متری از سطح دریا قرار دارد. با توجه به آب و هوای این منطقه بهتر است بازدیدتان را در فصل های بهار و تابستان انجام دهید تا از خنکی هوا لذت ببرید.

قلعه والی

ساعت و هزینه بازدید از قلعه والی

قلعه والی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و در نوبت عصر از ساعت  2 ظهر تا 9 شب باز می باشد، همچنین شما باید هزینه ای  برای ورود و بازدید از قلعه والی و موزه مردم شناسی تهیه نمایید.

آدرس قلعه والی و موزه مردم شناسی ایلام: ایران، ایلام، ایلام، قسمت شمالی خیابان پاسداران

قلعه والی

جاذبه های دیدنی نزدیک به قلعه والی

ایلام شهری کوهستانی که دارای مناظر زیبا و دیدنی بسیار زیاد طبیعی می باشد، و همچنین جاذبه های تاریخی و باستانی که گردشگران و مسافران زیادی هرساله به این شهر برای بازدید و تفریح سفر می کنند، از جمله جاهای دیدنی و جاذبه های این شهر می توان به پارک کودک ایلام، پارک سراب، تپه خرگوشان، کاخ فلاحتی ایلام، منطقه جنگلی شش دار، پارک جنگلی چغاسبز، کوه قلاقیران اشاره کرد در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

قلعه والی

کاخ فلاحتی ایلام

یکی از زیباترین آثار به جا مانده از دوران قاجار در شهر ایلام کاخ فلاحتی می باشد، این کاخ یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود. که در سال 1326 هجری قمری در دوره قاجاریه به فرمان والی وقت ایلام غلامرضا خان، ساخته شد. مساحت این کاخ حدود 810 مترمربع و زیربنای آن حدود 337 مترمربع می باشد، کاخ فلاحتی هم‌اکنون در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام قرار گرفته و به موزه کشاورزی نیز تبدیل شده است، در این موزه ابزار آلات کشاورزی مربوط به 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح تا 50 سال پیش در این کاخ به نمایش گذاشته شده است. این بنای با ارزش تاریخی در شهریورماه،  سال  1357 با شماره 1750 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کاخ فلاحتی: ایران، استان ایلام، ایلام، خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی

قلعه والی

پارک جنگلی چغاسبز

یکی از جاذبه های مهم استان ایلام پارک جنگلی چغاسبز است، این پارک با داشتن مساحتی حدود به 4170 هکتار، از جمله پارک های جنگلی طبیعی ایران محسوب می شود، که برای احیای طبیعت جنگلی و گونه های کمیاب پرندگان مورد استفاده قرار گرفته است، درختان کهن سال گردو، پسته، زالزالک و انواع گونه‌های گیاهی کاج، سرو، اقاقیا، ارجن، بادام کوهی نشانگر قدمت چندصد ساله این جنگل می باشد، همچنین وجود گونه های مختلف پرندگان بخصوص وجود گونه های کمیاب همچون بوتیمار در منطقه ای این پارک را بسیار جذاب و دیدنی کرده است.

آدرس پارک جنگلی چغاسبز: استان ایلام، ورودی جنوبی شهر ایلام، بلوار خلیج فارس، پارک جنگلی چغاسبز

قلعه والی

کوه قلاقیران

یکی از جاذبه های بی نظیر و دیدنی در ایلام وجود یک کوه باستانی باارزش است که اهمیت ویژه ای برای مردم آن منطقه دارد، کوه قلاقیران در3 کیلومتری استان ایلام قرار دارد. ارتفاع این کوه به 2173 متر می رسد، در زبان کردی ایلامی واژه قلا به معنی قلعه است، این کوه زیبا چشم اندازهای منحصر به فردی دارد، از جمله تفرجگاه های جنگل ششدار و منجل، که در نزدیکی این اثر طبیعی وجود دارد که بسیار بی نظیر ودیدنی می باشد، در دامنه ی این کوه جنگلی درختان کهنسال بلوط وجود دارد. این کوه زیبای باستانی در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8435 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کوه قلاقیران: استان ایلام، شهر ایلام، ششدار، قله قلاقیران

قلعه والی

date_range جمعه 28 مرداد 1401 remove_red_eye 243 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0