{{ctrl.notification}}
قلعه سریزد

قلعه سریزد

یزد با مساحتی در حدود 2397 کیلومتر مربع، در فلات مرکزی ایران واقع شده است. یزد دارای معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی منحصر بفردی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های باستانی در یزد قلعه سریزد می پردازد، آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری تهران یزد در مشهد می باشد.

قلعه سریزد

معرفی قلعه سریزد

قلعه سریزد بنای باستانی در روستای تاریخی سریزد قرار گرفته است، قدمت این قلعه به ۲۵۰۰ سال به دوره ساسانیان قرن سه تا هفت میلادی پیش بازمی‌ گردد، این قلعه بعنوان یکی از بزرگ‌ ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان بوده است در گذشته بوده است که از آن برای ذخیره‌ سازی و نگهداری غلات و مواد‌ غذایی و همچنین پول، طلا و زیورآلات در مواقع هجوم و غارت  دشمن در این قلعه نگهداری می‌شده است.

قلعه سریزد

معماری قلعه سر‌یزد

قلعه‌ی زیبای سریزد حدود 8000 متر‌مربع مساحت دارد، که در دوران ساسانی بنا شده است، و در دوره‌ی صفویه در سه طبقه مرمت و بازسازی شده است. بنای قلعه ازمصالحی مانند: خشت، گل، آجر و گچ ساخته شده است. معماری این قلعه بسیار منحصربفرد می باشد، پیچیدگی طراحی در فضاهای داخلی و بیرونی و تزئینات هندسی شگفت انگیز بسیار دیدنی و جذاب است، همچنین تزئیناتی نظیر کادربندی و شومینه ‌سازی نیز در این قلعه دیده می ‌شود. این قلعه دارای 468 اتاق می باشد که اتاق ها دارای کلید مجزایی بودند که توسط سربازی نگهداری می شدند. ده‌ها حجره‌ی خشتی نیز در طبقه‌ی بالای قلعه قرار دارد که توسط پلکانی بسیار باریک خشتی می‌توانید وارد آن اتاق شوید.

قلعه سریزد

سیستم دفاعی قلعه سریزد

همچنین قلعه سریزد دارای بالاترین سیستم دفاعی در زمان خودش بوده تا متجاوزی نتواند به قلعه وارد شود و دست به غارت بزند، بطور مثال دور تا دور قلعه خندقی به عرض 6 متر و عمقی حدود 3 تا 4 متر کنده شده بود که آن را با آب پر می کردند که در زمان ورود دشمن توسط چشمی هایی درون دروازه قرار داشت روی سر آنها سرب داغ یا آب جوش می ریختند. علاوه بر این خندق دور تا دور قلعه دو دیوار بلند و تو در تو نیز قرار دارد. قلعه همچنین دارای یک چاه بوده که در زمان حمله دشمن از این چاه به عنوان مخفیگاه زنان و کودکان استفاده می کردند. قلعه سریزد همچنین دارای دو درب اصلی و متحرک بوده که به وسیله طناب و قرقره‌های از سمت پایین به بالا باز و بسته می ‌شده است. و جالب است بدانید این درب ها در مواقع باز بودن حکم پل بر روی خمدق را دارند.

قلعه سریزد

بخش های مختلف قلعه سر‌یزد

قلعه سریزد دارای بخش های مختلفی می باشد، که می توان به فضای اصلی و مرکزی قلعه شامل انبار‌ها، اصبل، خانه‌ها و اتاق‌های مسکونی، قلعه‌ نشینان اشاره کرد. فضاهای داخلی این قلعه در دو طبقه و قسمت هایی نیز سه طبقه است که شامل بخش‌های مسکونی، خدماتی و …  می باشد.

قلعه سریزد

امکانات گردشگری قلعه‌ سر‌یزد

بدون شک قدم زدن در میان دالان‌های باریک و سرک کشیدن درحجره‌های قلعه، تاریخ را در ذهن تداعی می‌کند. اما در این بین امکاناتی هم از سوی مسئولین میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است. برای مثال در گوشه‌ای از حیاط شرقی بنا، میز و نیمکت‌های فلزی چیده شده و با انواع وسایل، صندوق‌ها، ابزار و گیوه‌های قدیمی تزئین شده است. کلاژ با‌سلیقه‌ای که منظره‌ای چشم‌نواز ساخته و نگاه اغلب گردشگران را به خود جلب می‌کند. به علاوه در این قسمت آش و چای آتشی هم عرضه می‌شود که گردشگران می‌توانند بنا به تمایل، خوراکی مورد نظر خود را سفارش دهند

قلعه سریزد

ثبت جهانی قلعه سریزد

قلعه باستانی و زیبای سریزد در تاریخ ۲۷ خرداد 1354، با شماره ثبت ۱۰۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

قلعه سریزد

جاذبه‌های نزدیک به قلعه‌ی سریزد

در نزدیکی قلعه سریزد جاذبه های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی مختصری از چند مورد از این جاهای دیدنی خواهیم پرداخت. شما می توانید برای تهیه بلیط هواپیما مشهد یزد از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

قلعه سریزد

روستای سریزد

روستای سریزد پنجمین روستای گردشگری در ایران می باشد، این روستا در دوران سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان رونق بسیاری داشته است، در این روستا اثار تاریخی و باستانی زیادی توسط باستان شناسان کشف شده است، این روستا یکی از تاریخی ترین و کهن ترین روستاها می باشد، که علاوه بر قلعه سریزد جاهای دیدنی دیگری همچون دروازه ی شهر فرافر با قدمتی هزار ساله و آب‌انبار، مسجد جامع و حمام قدیمی، کاروانسرا، چاپارخانه، حسینیه نیز در این روستا وجود دارد. همچنین در این  روستای باستانی بخاطر وجود گردشگران و مسافران بسیار زیاد دارای امکانات تفریحی مانند موتورسواری در کویر، شترسواری، رصد ستارگان، آفرود و کالسکه‌سواری وجود دارد.

قلعه سریزد

قلعه‌ی مهر‌پادین

به جز قلعه‌ی سریزد، قلعه‌ی دیگری به نام مهر‌پادین نیز در شهرستان مهریز وجود دارد که در نوع خود دیدنی است. قدمت قلعه مهرپادین مربوط به دوران صفوی ومساحت این قلعه تاریخی طولی حدود 160 و عرض آن 148 متر می باشد، این قلعه در گذشته سکونتگاه موقتی مردم مهریز بوده است، این قلعه در میان باغ‌های میوه، زمین‌های زراعی و کشت‌خوان‌ها قرار گرفته است.

قلعه سریزد

ساعات بازدید از قلعه سر‌یزد

برای بازدید از این قلعه می توانید همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ به بازدید از این قلعه بپردازید.

قلعه سریزد

بهای بلیط بازدید از قلعه سریزد

برای بازدید از این قلعه زیبا شما باید بلیط تهیه نمایید که بهای آن حدود 5000 هزارتومان می باشد.

قلعه سریزد

مسیر دسترسی به قلعه سر‌یزد

این قلعه در روستای سریزد در پنج کیلومتری مهریز و در مجاورت جاده‌ی یزد ـ کرمان واقع شده است، که برای دسترسی به قلعه‌ی سریزد ابتدا باید به شهرستان مهریز در ۴۰ کیلومتری شهر یزد بروید.

آدرس قلعه سر‌یزد: استان یزد، شهرستان مهریز، روستای سر‌یزد، قلعه سر‌یزد

قلعه سریزد

جاذبه های دیدنی در شهر یزد

یزد جاذبه گردشگری بسیار زیادی دارد، که در ادامه با این جاذبه ها آشنا خواهیم شد.

قلعه سریزد

خانه لاری ها یزد

خانه لاری ها یزد یکی از زیباترین و از جاذبه های گردشگری تاریخی شهر یزد که دارای قدمتی 150 ساله است، خانه لاری ها مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر دارد و مجموعه‌ای از سه حیاط و ۶ باب خانه به همراه ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سردر و هشتی را در خود جای داده است. و معماری بی نظیر قاجاری و آینه کاری ها و شیشه های رنگی و گچ بری های استادانه و بادگیرهای منحصر به فرد که نشان از اصول ساخت و ساز در آن دوره دارد، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

آدرس خانه لاری ها یزد: ایران، استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

قلعه سریزد

باغ دولت آباد یزد

یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد باغ دولت آباد یزد است، عمارت بزرگی در میان این باغ زیبا قرار دارد که مانند الماسی در میان آن می درخشد. قدمت این باغ قدیمی حدود ۲۶۰ سال می باشد و در دوره زندیه بنا شده است، مساحت باغ حدود ۶.۴ هکتار است، مهم‌ترین ویژگی باغ دولت آباد بادگیر باغ است که به‌عنوان بلندترین بادگیر جهان شناخته می ‌شود.

آدرس باغ دولت آباد یزد: ایران، استان یزد، یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی

قلعه سریزد

آتشکده ورهرام

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مهم و معروف شهر یزد آتشکده ورهرام می باشد که بیش از 1500 سال است که شعله این آتشکده خاموش نشده است، این آتشکده محلی برای عبادت زرتشتیان در زمان آریایی ها بوده است که اکنون هم محل عبادت آنها باقی مانده است. این آتشکده در تاریخ 22 شهریور 1378 با شماره ثبت 2431 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس آتشکده ورهرام: ایران، استان یزد، شهر یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت الله کاشانی

قلعه سریزد

مدرسه ضیائیه

از جاذبه های دیدنی و گردشگری در شهر یزد می توان به مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر اشاره کرد، این مدرسه در سال 631 ساخته شده است، این مدرسه در حدود 700 سال پیش مکانی برای تحصیل در شهر یزد بود که در زمان حمله اسکندر به یزد تبدیل به یک زندان بزرگ شد و به نام زندان اسکندر معروف گشت. مدرسه ضیائیه از بخش‌های مختلفی مانند: گنبد، حیاط، پایاب، چاه و اتاق بادگیرتشکیل شده است. مدرسه ضیائیه در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ هجری شمسی با شماره ثبت ۷۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس مدرسه ضیائیه: ایران، استان یزد، یزد، محله فهادان، کوچه‌ حمام نو

قلعه سریزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع شهر یزد یکی از بی نظیرترین بناهای شهر یزد می باشد که دارای معماری فوق العاده زیبایی است، این مسجد زیبا در دل کویر واقع شده است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است و سالانه توریست های بسیار زیادی از آن دیدن می کنند. قدمت این مسجد به 100 سال قبل باز می گردد. مسجد جامع یزد دارای یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه، گنبدخانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است.

آدرس مسجدجامع یزد: ایران، استان یزد، یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان

قلعه سریزد

date_range پنجشنبه 10 شهریور 1401 remove_red_eye 283 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0