{{ctrl.notification}}
قلعه بابک

قلعه بابک تبریز

اگر اهل گشت و گذار تاریخی هستید قلعه بابک که تاریخی می باشد را به شما پیشنهاد می کنیم این قلعه در اذربایجان شرقی قرار دارد ، این دژ محل زندگی و مبارزه سرداری به نام بابک خرمدین بوده  ، این قلعه یک اثر باستانی بوده است در ادامه با اس چارتر همراه باشید تا این قلعه را به طور کامل به شما معرفی کنیم .

قلعه بابک

دژ بابک یا بذ در بالای کوهی به بلندای 2300 متر بنا شده و نزدیک به 3 کیلومتری شهر کلیبر می باشد این دژ در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خودش را از بابک خرمدین ، رهبر رویایی با تازندگان (مهاجمین) عرب تا سال 893 میلادی ، گرفته است ، این دژ مربوط به دوران خرمدینان است و در شهرستان کلیبر ، بخش مرکزی روستای شجاع اباد واقع شده است و با نام قلعه و قصر جمهور در تاریخ 25 اسفند 1345 با شماره ثبت 623 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه بابک

تاریخچه قلعه بابک

بیشترین اهمیت تاریخی در این قلعه می باشد اما ساختمان رازالود و زیبای این قلعه و طبیعت زیبا و شگفت انگیز منطقه ارسباران سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند ،  فضای این قلعه به قدری زیبا و شگفت انگیز است که اگر کسی مکان های تاریخی را دوست نداشته باشد علاقه مند می شود خصوصا اگر اهل ورزش و پیاده روی باشید بهترین جا برای شما کوه نوردی بر روی این قلعه بسیار زیبا و تاریخی می باشد.

قلعه بابک

بابک خرمدین که بود ؟

همانطور که در بالا گفتیم نام قلعه بابک از بذ گرفته شده است ، بابک خرمدین در اذربایجان متولد شده است و هنگامی که جوان بود به خرمدینان  وصل شد ، خرمدینان کسانی بودند که علیه دولت عباسی قیام کردند ، بابک خرمدین یک فردی بود که بسیار به وطنش علاقه داشت و سال ها بخاطر وطنش با دولت عباسی جنگید (دوره مامون تا دوره معتصم ) .در اخر به دست شخصی به نام افشین سردار خائن ایرانی شکست خورد.

قلعه بابک

ویژگی های معماری قلعه بابک

برای معماری این قلعه ویژگی های جالبی را در نظر گرفته بودند ان ها تنها یک راه ورود اصلی ساخته بودند که فقط از همان راه شما می توانستید بروید این قلعه در بالا ساخته شده و مرتفع است از این رو نگهبان هایی که بر روی برج می رفتند کاملا به پایین دید داشته اند و می توانستند هر که وارد قلعه می شده را ببنید گاهی اوقات که کسانی می خواستند به زور وارد این قلعه بشوند نگهبان ها از بالای برج نگهبانی به این افراد شلیک می کردند ، همچنین گاهی اوقات بعضی از افرادی که می خواستند مسیر را تا بالا بیایند در مسیر نصفه راه از بین می رفتند ، مسیر این قلعه خیلی سخت می باشد به طوری که هر کسی قادر به بالا رفتن از ان نبوده است ، معماری این قلعه بسیار با نظیر و زیرکانه بوده ، همچنین پناهگاه محکم و خوبی شاهکار معماری است.

قلعه بابک

در 4 طرف این قلعه تکیه گاه هایی محکمی وجود دارد که همان کوه ها هستند ، همچنین 4 برج دیدبانی وجود دارد که در 4 طرف قلعه است و به شکل استوانه ای شکل می باشند که از این دیدبانی ها می توانستند به خوبی همه جا را ببینند. هدف از ساخت این قلعه حفظ امنیت سربازان از حمله های دشمن و جلوگیری از پرتاب تیر از کمان بوده است.

قلعه بابک

ویژگی های دژ قلعه بابک

در قسمت شرقی دژ تاسیسات دیگری مرکب از اتاق ها و اب انبار ها بنا شده و سقف این اب انبار ها با طاق جناغی و گهواره ای استوار شده است. محیط درونی قلعه بخاطر ساروج نفوذ ناپذیر بوده است و هنگامی که در زمستان برف و باران می باشد و در تابستان به هنگام تنگنا و محاصره ها از اب ان ها بهره برداری شده است.

قلعه بابک

چه وسایلی در ساخت این قلعه استفاده شده است ؟

از سنگ ، اجر ، ملات ، ساروج و چوب برای ساخت این قلعه استفاده کرده اند ، جالب است بدانید این قلعه 3 طبقه می باشد و برای رفتن به بالا پلکان های سنگی بنا کرده بودند و در هر کدام از این طبقه ها اتاق هایی وجود دارد ، جالب است بدانید از ساخت این قلعه حدود 1000 سال می گذرد اما هنوز از بین نرفته است و سرپا می باشد.

قلعه بابک

مکان های دیدنی نزدیک به قلعه بابک کدام است ؟

اگر به این قلعه سفر کردید و گشت و گذار کردید در این مکان می توانید بعد از قلعه بابک کلیبر به مکان های دیدنی نزدیک به این قلعه بروید و به ان ها نیز سر بزنید.

قلعه بابک

منطقه حفاظت شده اینالو

این منطقه حفاظت شده قسمتی از جنگل های انبوه و سرسبز ارسباران می باشد که پوشش گیاهی ان متفاوت است و انواع گونه های جانوری که فکر کنید در این منطقه زندگی می کنند ، فاصله این منطقه تا کلیبر 45 کیلومتر می باشد.

قلعه بابک

در هنگام سفر به قلعه بابک چه وسایلی همراه خود ببریم ؟

از انجایی که مسیر این قلعه کوه نوردی می باشد بهتر است هنگام سفر به قلعه بابک کلیبر حتما کفش مخصوص پیاده روی داشته باشید تا بتوانید به اسانی راه بروید و اذیت نشوید همچنین اگر می خواهید در این قلعه و اطراف ان توقف داشته باشید حتما همراه خود غذا داشته باشید زیرا در اطراف قلعه امکاناتی برای تهیه غذا وجود ندارد ، در فصل زمستان اگر قصد سفر دارید حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید اگر چه هوای بقیه شهرها نسبتا گرم می باشد اما در این مکان سرما به مغز ادمی نفوذ خواهد کرد ، این قلعه که در منطقه ای کوهستانی می باشد و اطراف ان کوه است بسیار سرد می باشد پس بهتر است اگر قصد ماندن در شب را دارید چادر و کیسه خواب همراه خود داشته باشید تا سرما زیاد به شما نفوذ نکند .

قلعه بابک

چه امکاناتی قلعه بابک دارد ؟

در اطراف این قلعه و خود قلعه متاسفانه امکاناتی وجود ندارد اما در ابتدای مسیر شما می توانید از اب اشامیدنی ، سرویس بهداشتی ، محل کمپ ، مغازه استفاده نمایید.

قلعه بابک

چه زمانی از قلعه بابک بازدید کنیم ؟

از انجایی که این قلعه در منطقه کوهستانی واقع شده است زمستان ان بسیار سرد و طاقت فرسا خواهد بود ، پیشنهاد اس چارتر به شما فصل تابستان که هوا گرم است می باشد زیرا در این فصل شما می توانید به راحتی از قلعه بازدید کنید و نگران سردی هوا نباشید ، اما دقت داشته باشید که زمانی را انتخاب کنید که گرمای کمتر وجود داشته باشد تا اذیت نشوید ، همچنین می توانید در بهترین فصل و ماه از سال یعنی فروردین تا اوایل خرداد و شهریور تا مهر را سفر کنید ، شما می توانید بلیط خارجی ادانا تبریز خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید و سفر لذت بخشی را داشته باشید.

قلعه بابک

ادرس قلعه بابک

استان اذربایجان شرقی – شهرستان کلیبر – قلعه کلیبر

قلعه بابک

مسیر دسترسی به قلعه بابک

برای رفتن به قلعه بابک می توانید از سه مسیر استفاده کنید که در ادامه خواهیم گفت :

مسیر اول : مسیر اول از کمپ گردشگری قلعه سی می باشد و کمی سخت تر از بقیه مسیر ها می باشد و فاصله ان با کلیبر  7 کیلومتر است ، بعد از حدود 3 ساعت پیاده روی می توانید به این قلعه برسید.

مسیر دوم : هتل بابک بعد از روستای شجاع اباد مسیر دوم پیاده روی است و گردشگران از این راه هم زیاد استفاده می کنند ، در این راه بیش از هزار پله سنگی می باشد که باید ان را طی کنید.

مسیر سوم : مسیر سوم از کمپ عشایر شروع می شود و برای رفتن به این نقطه باید از جاده قلعه و رسیدن به هتل بابک از مسیر فرعی به سمت راست جاده بروید.

date_range چهارشنبه 15 تیر 1401 remove_red_eye 381 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0