{{ctrl.notification}}
قبرس

قبرس

جمهوری قبرس یا جزیره قبرس سومین جزیره پرجمعیت واقع در دریای مدیترانه است. قبرس یک کشور فراقاره‌ای است، یعنی هم یک کشور اروپایی است و هم یک کشور آسیایی است، کشور قبرس به دو بخش قبرس شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است، این کشور جزیره ای رویایی است، که منحصربفرد ترین جاذبه های شگفت انگیز و جذاب را داراست. جزیره قبرس دارای مناطق باستانی و تاریخی و همچنین داستان های افسانه ای بسیار زیادی است. داستان های افسانه ای قدیمی از تولد خدای عشق و زیبایی یا آفرودیت در قبرس که بسیار جالب و شنیدنی است. در این مقاله درباره قبرس و موقعیت این کشور جزیره ای اطلاعاتی را در خدمت شما قرار خواهیم داد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران لارناکا را به راحتی دریافت نمایید.

قبرس

 

تاریخچه قبرس

کشور جزیره ای قبرس دارای تاریخه ای غنی و جالبی می باشد، این جزیره یکی از نقاط مهم بوده‌ که برای دستیابی و تصرف در طی تاریخ مورد حمله و اشغال امپراتوری ‌های گوناگون ازجمله هیتی ‌ها، آشوری ‌ها، مصری ‌ها، ایرانیان، یونانی ‌ها، رومی ‌ها، بیزانسی‌ ها، عثمانی ‌ها ، اعراب و همچنین انگلستان قرار گرفته ‌است. قبرس زمانی جزوی از کشور ایران بود که در ۳۳۳ قبل از میلاد کشور که اسکندر مقدونی قبرس را از ایران جدا کرد، کشور قبرس تا سال 1950 تحت حاکمیت بریتانیا بود، در سال 1960 میلادی بخاطر بالا گرفتن اختلاف بین جمعیت یونانی قبرس و جمعیت ترک منجر به لشکرکشی بریتانیا به این کشور شد و نتیجه این درگیری ها استقلال کشور قبرس در همان سال بود اما استقلال این درگیری ها و اختلافات را حل نکرد و جنگ و خونریزی ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۷۴ میلادی که ارتش ترکیه در پی کودتای یونانی ‌ها به شمال قبرس هجوم آوردند، از آن زمان این جزیره به دو بخش تقسیم شد و بخش شمالی قبرس در اختیار ترکیه قرار گرفت و به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد و به اتحادیه اروپا پیوست و آتش درگیری‌ها بین دو کشور کم‌ کم فروکش کرد. قسمت جنوبی نیز بخاطر پیوند سیاسی و فرهنگی عمیقی که با یونان داشت در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست و در سال 2008 نیز به منطقه یورو پیوست. کشور قبرس در سال ۱۹۶۰ میلادی استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و بریتانیا حق حاکمیت دولت قبرس یونان و ترکیه را تضمین کردند و سرانجام رهبران سه کشور انگلیس، یونان و ترکیه پیمانی را امضا کردند و در تاریخ ۱۱ فوریه ۱۹۵۹ قبرس به دو بخش تقسیم شد و مسائل جزیره به نسبت ۷ به ۳ میان یونانی‌ تبارها و ترک‌ تبارها تقسیم گشت. بعد از تقسیم شدن این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی، قسمت جنوبی به قبرس یونانی با قبرس اروپایی معروف گشت و نامگذاری شد و قسمت شمالی به قبرس ترکی مشهور گشت.

 

قبرس

موقعیت جغرافیایی قبرس

کشور جزیره‌ای قبرس در بخش شرقی دریای مدیترانه قرار دارد، قبرس از لحاظ جغرافیایی از جنوب به ترکیه، غرب سوریه و لبنان، شمال‌ غربی فلسطین، شمال مصر و جنوب شرقی یونان هم مرز است. قبرس یک کشور اروپایی و آسیایی است، که از نظر جغرافیایی در غرب آسیا قرار گرفته و از نظر فرهنگی و روابط بین‌المللی، به اروپا وابسته است. بزرگترین شهر و پایتخت این کشور شهر نیکوزیا است، کشور قبرس به دو بخش قبرس شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است، قبرس شمالی به عنوان کشوری مستقل فقط توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته شده است و ساکنان آن مسلمان و ترک زبان هستند، قبرس جنوبی بخش اروپایی است و ساکنان آن اغلب یونانی نشین هستند و دارای فرهنگ کشور یونان می باشند و این بخش عضو اتحادیه اروپا می باشد.

 

قبرس

 

دین و زبان کشور قبرس

ترکی و یونانی دو زبان رسمی کشور قبرس می باشند، ساکنان جزیره قبرس به دو زبان یونانی و زبان ترکی رسمی صحبت می کنند، از دیگر زبان های بومی ارمنی و عربی قبرسی از زبان های پرکاربرد این کشور می باشد، همچنین زبان انگلیسی از زبان های اصلی این کشور نیست اما در بین مردم این کشور رواج دارد و بومی ها به راحتی در مکالمه روزانه خود از این زبان استفاده می کنند. استفاده از زبان انگلیسی به دلیل آمار بالای سفر و مهاجرت به این کشور می باشد. همچنین زبان های آلمانی، روسی و فرانسوی نیز در قبرس رایج است، جمعیت این کشور حدود ۱۱۰۰۰۰۰  نفر است که ۷۷ درصد آنها یونانی تبار و ۱۸ درصد ترک تبارها تشکیل می دهند، این دو گانگی جمعیت باعث ایجاد مشکلات نژادی در این کشور شده است که در تاریخچه کشور قبرس ثبت شده است، این کشور دارای دو دین مختلف نیز می باشد، ترک های قبرس مسلمان و یونانی ها ارتودوکس هستند. بر طبق روایات و داستان های قدیمی خدای عشق و زیبایی یا آفرودیت در قبرس متولد شده است به همین دلیل بر اساس این باور قبرس جایگاه ویژه‌ای هم در اساطیر یونانی دارد.

 

قبرس

آب‌ وهوای قبرس

کشور زیبای قبرس دارای آب و هوای مدیترانه‌ ای و و گرمای مطبوع می باشد، و از اردیبهشت تا مهر تابستان های گرم و خشک طولانی و از ماه های آذر تا بهمن زمستان های بارانی و معتدلی دارد، آب ‌وهوای قبرس شمالی معتدل و قبرس جنوبی دارای آب و هوای گرمی می باشد، میانگین دمای در روزهای تابستان بین ۲۱ تا ۳۴ درجه سانتی ‌گراد است که تا 40 درجه سانتی گراد نیز می رسد، و در ماه های سردتر میانگین دمای هوا بین ۷ تا ۱۵ درجه سانتی ‌گراد است. با تهیه بلیط چارتر لحظه آخری خارجی تهران نیکوزیا در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

قبرس

وضعیت اقتصادی

کشور قبرس دارای اقتصاد خوبی می باشد و اقتصاد این کشور مبتنی بر بازار آزاد و خدمات است،  طبق گزارش بانک جهانی اقتصاد قبرس در وضعیت خوب دسته بندی شده است سرانه درآمد آن بالاست، قبرس بعلت داشتن موقعیت بین المللی جغرافیایی مناسب در بین قاره ها مانند پلی می باشد و همچنین گامی مهم تری که در جهت توسعه اقتصاد در این کشور برداشته شد پیوستن به اتحادیه اروپا به قبرس در سال 2004 بوده است. صادرات این کشور بیشتر از  صادرات آن در بخش خدمات این کشور است که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و پوشاک است که . مهم ‌ترین صادرات را تشکیل داده است، همچنین از دیگر منابع درآمدی این کشور توریسم و سرمایه‌گذاری و خرید ملک می باشد که در سال های اخیر در ازای صدور اقامت قبرس برای دولت قبرس سود بسیاری داشته است. نرخ بیکاری در این کشور در سال 2023 طبق آخرین آمار وزارت امور مالی قبرس حدود 5.1 درصد بوده است، طبق این آمار یعنی بیش از 90 درصد در این کشور اشتغال به کاردارند.

 

واحد پول کشور قبرس

کشور قبرس دارای دو واحد پولی می باشد، واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه و واحد پول قبرس جنوبی یورو است، از سال 2008 به بعد واحد پول کشور قبرس یورو اعلام شد و ارز رایج این کشور اعلام شد، در این کشور همچنین می توانید از دلار و پوند انگلیس نیز استفاده نمایید. هرگونه چک مسافرتی و کارت های اعتباری معتبر نیز در این کشور قابل استفاده می باشد.

 

قبرس

استان‌‌ های کشور قبرس

قبرس سرزمینی با تاریخی بیش از 10000 سال یکی از کشورهای توریستی و گردشگری در جهان به حساب می آید از قبرس شمالی تا قبرس جنوبی این کشور دارای آثار با ارزش تاریخی و جاذبه های بکر طبیعی می باشد. قبرس دارای فرهنگ‌های بسیار زیادی می باشد، این کشور با اینکه در قاره آسیا قرار دارد اما شباهت فاحشی با اروپا دارد. روستاهای شگفت‌انگیز و جالب تاریخی، بناهای باستانی، کوه‌های سر به فلک کشیده و شهرهای زیبا و... جاهای دیدنی قبرس به قدری زیاد است که نمی توان در این مقاله به معرفی همه ی این جاذبه های دیدنی پرداخت اما در ادامه شهرهای مهم این کشور را برایتان معرفی خواهیم کرد.

 

معرفی مهم ترین شهرهای قبرس

کشور جزیره ای قبرس دارای دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی می باشد، و شامل 6 ناحیه است، شهر نیکوزیا مرکز قبرس است که بعنوان یک شهر مرزی در بین قبرس شمالی و جنوبی قرار گرفته است. از مهم ترین شهرهای کشور قبرس می توان به    لارناکا، پافوس، لیماسول، کایرنیا، نیکوزیا اشاره کرد.

 

قبرس

 

نیکوزیا

نیکوزیا یکی دیگر از شهرهای تاریخی در قبرس می باشد، نیکوزیا در سال 1960 به عنوان پایتخت جمهوری قبرس انتخاب شد. قدمت این شهر به بیش از 2500 سال قبل از میلاد باز می ‌گردد ، این شهر دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، توریستی و معماری باشکوهی است، از زیباترین جاذبه های توریستی و دیدنی این شهر می توان به: حمام بیوک، مسجد سلیمیه کامه، موزه دکتر فاضل کوچک، موزه قومیت شناسی قبرس، کلیسای ارمنیان، محله آراباهمت، محله سامان باغچه، مسجد حیدر پاشا، قصر درویش پاشا، بدستان و... اشاره کرد. شهر نیکوزیا دارای آب و هوای نیمه خشک و گرم است. کلانشهر نیکوزیا جمعیتی در حدود 61300 نفر داشته است که به تازگی به 82 هزار نفر رسیده است.

 

لارناکا

یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای قبرس شهر تاریخی لارنکا است، قدمت این شهر بیش از ۶۰۰ سال است. لارناکا در قرن 13 قبل از میلاد مسیح بنا نهاده شد و این شهر سومین شهر بزرگ، در کشور جزیره ای قبرس است و حدود 51 هزار نفر جمعیت دارد. این شهر دارای محبوب ترین جاذبه های توریستی و گردشگری می باشد، از ان جاذبه ها می توان به کلیسای باشکوه فانرومنی، کلیسای لازاروس که متعلق به قرن نهم است، قلعه لارناکا، دریاچه نمک لارناکا زیستگاه فلامینگوهای صورتی، خرابه‌های زنوبیا، آرامگاه هلا سلطان، قنات کامارس، دژ لارناکا، سواحل شهر لارناکا اشاره کرد، همچنین بزرگ ‌ترین فرودگاه بین‌المللی قبرس در این شهر ساخته شده است. این شهر دارای آب و هوای مدیترانه ای است و این شهر از تظر جغرافیایی به ایران بسیار نزدیک است و به همین دلیل در میان ایرانیان بسیار محبوب است.

 

پافوس

یکی از شهرهای ساحلی قبرس پافوس است، شهر تاریخی پافوس منزلگاه آثار باستانی بی شماری است، پافوس شهری بندری که در جنوب غربی جزیره قبرس قرار گرفته است، این شهر بر اساس اسطوره‌ها زادگاه آفروديت، الهه عشق و زيبايی بوده است. شهر پافوس دارای 47 هزار نفر جمعيت دارد، این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی همچون: خانه دیونیسوس، پارک باستان‌شناسی کاتو پافوس و پارک آبی آفرودیت پافوس و... می باشد، شهر پافوس شهر در فهرست میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

قبرس

 

لیماسول

لیماسول یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین و دومین شهر بزرگ کشور قبرس است، قدمت و تاریخ لیماسول به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی گردد، لیماسول یکی از مقاصد ارزشمند توریستی و قطب‌ اصلی تجارت در قبرس محسوب می شود، جمعیت شهر لیماسول بیش از ۲۳۹ هزار نفر می باشد. لیماسول دارای جاذبه های بی نظیر و تاریخی بسیاری همچون: شهر باستانی کوریون، قلعه لیماسول، باغ‌وحش لیماسول، روستای اومودوس و ساحل کوریون از دیدنی‌ های لیماسول می باشد. آب و هوای لیماسول نیمه‌ گرمسیری مدیترانه ‌ای است.

کایرنیا

یکی از توریستی ترین و زیباترین شهرهای قبرس شهر شهر گیرنه کایرنیا است، این شهر خوش آب و هوا در قبرس شمالی قرار دارد، کایرنیا دارای رونق اقتصادی فراوانی می باشد، گیرنه نام دیگر کایرنیا است، و جمعیت این شهر بیش از 33 هزار نفر می باشد، صومعه بلاپایس،  قلعه سنت هیلاریون، بندر گیرنه، قلعه گیرنه، نجات حیوانات گیرنه،  ساحل لاک پشت آلاگادی،  قلعه بوفاونتو، موزه کشتی غرق شده باستان، ماوی کوسک، کارائوگلان اوغلو سهیتلیگی،  بندر قدیمی گیرنه، کلاب بندر اسکیپ، سد گتیک کو، کلیسای آنتیفونیتیس، کلیسای سنت اندرو، ساحل دیانا از جاذبه های دیدنی در این شهر می باشد، این شهر سالانه میزبان جشنواره فرهنگ و هنر با صدها هنرمند و شرکت کننده می باشد. شهر زیبای کایرنیا دارای آب و هوای مدیترانه‌ای تابستانی گرم است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان خارجی در شهر می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام
date_range پنجشنبه 25 خرداد 1402 remove_red_eye 7107 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
الهام :

بسیار زیبا بود.ممنونم از سایت خوبتون

بهترین شهر قبرس شمالی کدام است؟

بهترین شهر قبرس شمالی شهر نیکوزیا است، نیکوزیا پایتخت کشور قبرس شمالی می باشد.

شهر کایرنیا قبرس برای زندگی مناسب است؟

شهر کایرنیا در قبرس شمالی قرار دارد، یکی از توریستی ترین، زیباترین و خوش آب و هواترین شهرهای قبرس است، این شهر دارای رونق اقتصادی فراوانی می باشد، این شهر از نظر رفاه، آرامش و تفریح بسیار مورد پسند ساکنین آن می‌ باشد و برای زندگی مناسب است.