{{ctrl.notification}}
غذاهای یزد

غذاهای یزد

یزد یکی از شهرهای مرکزی در ایران می باشد، شهر بادگیرهای ایران که قدمت آن به سال های خیلی دور برمی گردد، یزد پر است ازجاذبه های تاریخی و طبیعی که گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کرده است، در سفر به یزد یکی از خوش گذرانی ها و تفریحات رستوران گردی و خوردن غذاهای خوشمزه یزدی می باشد، شاید اکثرا یزد را با شیرینی های خوشمزه و قطاب و باقلوا بشناسید اما ازغذاهای اصیل خوش طعم و خوشبو در یزد غافل نشوید، که لذت سفر را برایتان دو چندان می کند. آس چارتر در این مقاله به معرفی چند مورد از خوشمزه ترین غذاهای اصیل یزد می پردازد. برای سفر به یزد شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما اهواز یزد خود را تهیه نمایید.

غذاهای یزد

خورش به آلو

یکی از غذاهای سنتی یزدی خوشمزه و ملس خورش به آلو است، مواد اصلی این غذا از ترکیب آلو و به، گوشت خورشتی، آلو خورشتی، پیاز، لپه، رب گوجه‌ فرنگی، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود.

غذاهای یزد

در طبخ این خورش ابتدا پیازهای خردشده را در روغن تف می دهیم سپس سپس گوشت را همراه ادویه ها نیز به پیازها اضافه می کنیم و تف می دهیم، و بعد در مرحله آخر لپه و رب گوجه را نیز اضافه می کنیم و مقدار آب نیزبه مواد اضافه کرده و می گذاریم تا کمی بپزد و قتی گوشت نیم پز شد آلوها و به که ازقبل پوست گرفته شده و مکعبی خرد شده و تف دادیم را به همراه زعفران و کمی شکر به خورش اضافه می کنیم، را نیزاضافه می کنیم، و منتظر می مانیم تا خوزش جا بیفتد، این خورش طعم ‌ملس بی نظیری دارد، که بیشتر به همراه زرشک پلو سرو می شود.

غذاهای یزد

خورش کدو سرکه شیره

یکی از غذاهای رسمی و مجلسی در شهر یزد که بیشتر در میهمانی هایشان طبخ می شود و بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد، خورش کدو سرکه شیره با طعم ملسش می باشد. مواد مورد نیاز برای طبخ این غذا شامل: پیاز، زردچوبه، گوشت ماهیچه یا مغز ران گوسفند با استخوان، کدو سبز، سرکه انگور، شکر، نمک و فلفل سیاه می باشد.

غذاهای یزد

طرز تهیه خورش کدو سرکه شیره به این صورت است، که در ابتدا پیاز را با کمی روغن تف می دهیم تا طلایی رنگ شود سپس زردچوبه و فلفل و گوشت خردشده را اضافه کرده و تفت می دهیم و کمی نیز آب می ریزیم تا گوشت ها پخته شود، بعد از پخت گوشت نوبت اضافه کردن نمک، سرکه انگور و شکر و کدو سبزهای سرخ شده می باشد بعد از اضافه کردن این مواد می گذاریم خورش جا بیفتد و بعد می توانید نوش جان کنید.

غذاهای یزد

فسنجان یزدی یا منتیجه

یکی از خوشمزه ترین غذاهای پرطرفدار در بین یزدی ها خورش فسنجان می باشد، مواد تشکیل دهنده این غذا عبارت اند از: گوشت قرمز یا سفید، بادام، چغندر، به، سیب یا آلو، برگه زردآلو یا آلوچه تازه، رب انار، پیازداغ، هل ساییده، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم و گردو که اصلی ترین مواد در تهیه این خورش می باشد.

غذاهای یزد

برای طبخ این غذا در ابتدا پیاز و گوشت را تف می دهیم و گردوهای خورد شده و بادام، چغندر، به، سیب یا آلو، برگه زردآلو یا آلوچه تازه، هل را به آن اضافه می کنیم، و کمی آب می ریزیم تا زمانی که گوشت ها پخته شود منتظر می مانیم و در آخر کمی رب انار به همراه شکر به خورش اضافه می کنیم و می گذاریم تا به دل خودش جا بیفتد این خورش را می توانید به سلیقه خودتان ترش یا شیرین و یا ملس بپزید. این خورش خوشمزه و محبوب را باید به همراه پلو سرو کنید. تهیه این غذای خوشمزه بستگی به ذائقه خودتان دارد. جالب است بدانید این خورش سرشار از سرشار از ویتامین‌های A و B و C و خواص درمانی بی نظیری شامل: تقویت‌ بدن، ضد افسردگی و سردرد، سودازدای بسیار قوی، و تقویت حافظه و اعصاب می باشد.

غذاهای یزد

قیمه نخود

قیمه یزدی یکی از خورش های اصیل یزدی است، قیمه نخود غذایی شبیه قیمه بادمجان و انواع دیگر قیمه ها می باشد. در طبخ این خورش به جای لپه از نخود دو تکه شده استفاده می شود و مواد دیگری نظیر: گوشت قرمز، پیاز خردشده، لیموعمانی، سیب زمینی، دارچین، هل و زردچوبه از مواد تشکیل شده این خورش خوشمزه و معروف می باشد. همچنین شما می توانید بسته به سلیقه و ذائقه تان رب گوجه نیز به خورش اضافه کنید.

غذاهای یزد

طبخ این قیمه هم مانند دیگر قیمه ها می باشد، فقط طعم آن بخاطر داشتن نخود کمی متفاوت است، قیمه نخود یکی از غذاهای محبوب در یزد که در تمام رستوران های یزد می توانید آن را سفارش دهید، در سفر به یزد ایت غذای خوشمزه و سنتی را از دست ندهید مطمئنا طعم بی نظیر آن برایتان لذت بخش خواهد بود.

غذاهای یزد

تاس کباب یزدی

از دیگرغذاهای سنتی پرطرفدار در یزد تاس کباب است، این غذا در همه جای ایران در تمام شهرها طبخ می شود. مواد تشکیل دهنده این غذاشامل: سیب زمینی، پیاز، روغن، گوشت چرخ کرده یا گوشت قلیه شده گوسفندی، رب گوجه فرنگی و دارچین می باشد. هویج نیز بنا ذائقه تان می توانید اضافه کنید.

غذاهای یزد

طبخ این غذا به این گونه است، که ابتدا پیاز رابه همراه گوشت تف می دهیم و بعد سیب زمینی و دارچین و رب را اضافه می کنیم و کمی آب ریخته تا به دل خودش جا بیفتد، این تاس کباب خوشمزه در مهمانی های یزد نیز بسیار طبخ می شود و بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد.

غذاهای یزد

کشک خیار

کشک خیارغذایی خوشمزه و دلچسب برای روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان که در میان یزدی ها بسیار محبوب و پرطرفدار است، مواد تشکیل دهنذه این غذای خنک و دلچسب شامل: کشک، خیار، گردوی خرد شده، نعنا و کشمش می باشد.

غذاهای یزد

تهیه این غذا بسیار راحت است و می توانید در کمتر از ده دقیقه ان را آماده کنید، تمام مواد خیار رنده شده را با کشک ساییده شده و گردو ونعنا و کشمش مخلوط می کنید و کمی آب خنک نیز به آن اضافه می کنیم و بعد آماده است تا نوش جان کنید. کشک خیار هم مانند همان آب دوغ خیار می باشد.

غذاهای یزد

آش شولی

از دیگر غذاهای خوشمزه و سنتی یزد آش شولی است، مواد تشکیل دهنده این  آش شامل: ماش پخته، اسفناج، چغند، شوید و گاه شلغم و کدو زرد می باشد، در طبخ این غذا بجای ماش می توانید ازنخود یا عدس و برگ چغندرنیز استفاده کنید.

غذاهای یزد

تمام موادی که در تهیه این آش استفاده می شود را با هم درون قابلمه ریخته و آب به آن اضافه می کنیم و می گذاریم بپزد، بعد از پخته شدن مخلوط آرد گندم حل شده در آب سرد در آن می ریزند و پیاز داغ را نیز به آن اضافه و میل می کنند، برای چاشنی در کنار این آش می توانید از سرکه انار یا انگور ویا رب انار در هنگام طبخ یا خوردن استفاده کنید.

غذاهای یزد

کله گیپا

از جمله غذاهای سنتی و لذیذ یزدی ها کله گیپا یا سیرابی است، مواد لازم برای تهیه این غذا شامل:  برنج، عدس، لپه، پیاز، برگه زردآلو، آلبالو پودرشده یا زرشک می باشد.

غذاهای یزد

طبخ این غذا به این صورت است، که ابتدا تمام مواد را در داخل سیرابی تمیز شده می ریزند و سیرابی را با نخ می دوزند، و بعد سیرابی را داخل آب کله پاچه می پزند. این غذای محبوب علاوه بر یزد در سایر شهرهای مرکزی ایران نیز طبخ می شود، و طرفداران زیادی دارد.

غذاهای یزد

اشکنه یزدی

از دیگر غذاهایی که در تمام مناطق ایران نیز طبخ می شود و برای همه آشنا است اشکنه می باشد، اشکنه یزدی یکی از غذاهای محلی یزد می باشد که در کمترین زمان می توانید آن را طبخ کنید. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل: پیاز، سیب زمینی، آرد، شنبلیله خشک یا تر و ادویه جات می باشد.

غذاهای یزد

طبخ این غذا هم بسیار ساده وشبیه دیگر اشکنه هایی است که در همه جا تهیه می شود. این غذای در حین سادگی بسیار خوشمزه است و می توانید با نون خشک و کمی سبزی خوردن و ترشی جات متنوع آن را نوش جان کنید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تهران یزد در مشهد می باشد.

غذاهای یزد

آش کدو

آش کدو از غذاهای سنتی و معروف یزد می باشد، غذایی محبوب که خاصیت درمانی نیز دارد، مواد لازم برای تهیه ی این آش شامل: عدس، کدو، ماش، نخود، روغن، پیاز، شوید، فلفل، لوبیا و ... می باشد.

غذاهای یزد

دستور پخت این آش هم شبیه بقیه آش ها می باشد، و به راحتی تهیه می شود، جالب است بدانید آش کدو در بسیاری از رستوران های اروپایی نیز سرو می شود، این غذا همانطور که گفتیم خاصیت درمانی آن برای بیماری های مانند دیابت و فشار قند خون مفید می باشد.

date_range یکشنبه 30 مرداد 1401 remove_red_eye 229 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0