{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی یاسوج

غذاهای محلی یاسوج

یاسوج یکی از شهرهای غربی ایران می باشد که در دامنه کوه دنا و در رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. این شهر مرکز استان کهگلویه و بویراحمد می باشد. مردم این شهر به گویش شیرین لُری صحبت می کنند. در این مطلب از آس چارتر، قصد داریم به معرفی برخی از غذاهای معروف یاسوج بپردازیم. اگر شما نیز هوس چشیدن غذاهای لذیذ یاسوج را دارید، می توانید بلیط هواپیما یاسوج خود را به صورت آنلاین از سایت آس چارتر تهیه کنید. در ادامه همراه ما باشید؛

غذاهای لرستان

معرفی غذاهای محلی لرستان

مردم  لر دارای آداب و رسوم و فرهنگ و غذاهای مخصوص به خود هستند. شرایط جغرافیایی یاسوج و وجود بارندگی های فراوان در این شهر باعث شده تا غذاهای مردم با طبیعت این شهر ارتباط قوی داشته باشد و از گیاهان زیادی درغذاهایشان استفاده کنند. از همین جهت می توان گفت که غذاهای یاسوج از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار می باشد. علاوه بر شرایط جغرافیایی به جهت آنکه گروه های عشایر زیادی در این شهر زندگی می کنند، طبیعی است که سبک زندگی متفاوتی داشته باشند. مثلا آشپزی در طبیعت، باعث شده تا غذاهای مخصوصی را تهیه و آماده کنند. هرگاه سخن از غذاهای محلی یاسوج می شود، سادگی اولین ویژگی است که باید در نظر گرفت چرا که از ساده ترین محصولات گیاهی یا حیوانی تولید می شوند و فرآورده های تولیدی خود شهر یاسوج می باشند.

غذاهای لرستان

شله ماشکی یاسوج

شله ماشکی یکی از غذاهای لذیذ یاسوج و استان کهگلویه و بویراحمد می باشد. ماده اصلی تشکیل دهنده این غذا ماش می باشد از همین رو آن را شله ماشکی می گویند. البته قابل ذکر است چون مردم لر به ماش، ماشک می گویند،این غذا شله ماشکی نام گرفته است. بخاطر اینکه مردم لر این غذا را در روزهای بارانی طبخ می کنند به آن شله بارانی نیز می گویند.  برای تهیه این غذا برنج و ماش را با یکدیگر می پزند. ماش باید کاملا له شود. بعد از آماده شدن به دلخواه یا با کشک محلی یا با ترشی سرو می کنند.

غذاهای لرستان

کله جوشک یا کلک سوز یاسوج

این غذا را می توان گفت همان اشکنه ماست خراسانی هاست که مردم لر به روش مخصوص خود آماده می کنند. این غذا از ترکیبات دوغ، نعنا و پونه و پیاز داغ تهیه می شود. برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را سرخ و سپس پونه و نعنا را همراه آن تفت می دهند؛ در این مرحله دوغ را اضافه می کنند و می جوشانند. بعد از اینکه غلیظ و سبز رنگ شد غذا آماده می شود. این غذا را با نان محلی میل می کنند. کله جوشک را عشایر بیشتر در فصل بهار و در مناطق گرمسیر تهیه و سرو می کنند.

غذاهای لرستان

شله ماسی یا شله دووی یاسوج

این غذا به نام های مختلفی از جمله شله ماستی یا شله دوغی نیز خوانده می شود. شله ماشی تشکیل شده از مواد دوغ، برنج، پیاز داغ و پونه می باشد. شما می توانید در کمتر از 3 دقیقه بلیط هواپیما تهران یاسوج خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید. برای تهیه به شله ماسی ابتدا دوغ را در ظرفی می جوشانیم سپس برنج، پونه و پیاز داغ را نیز به آن اضافه می کنیم. این غذا زمانی حاضر می شود که ازحالت مایع دربیاید. بعد از حاضر شدن غذا، درون سینی ریخته و وسط آن را کره محلی میریزند و میل می کنند.

غذاهای لرستان

تیلیت پیاز یاسوج

یکی از غذاهای محلی و لذیذ یاسوج تلیت پیاز می باشد که ترکیبات بسیار ساده ای نیز دارد. برای تهیه این غذا تنها از پیاز و آب استفاده می شود. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا پیاز را تفت می دهیم و بعد از سرخ شدن پیاز، آب و ادویه های دلخواه را به آن اضافه می کنیم و بعد از جوش آمدن آب، آن را با نان میل می کنیم.

غذاهای لرستان

نان بلیط یا بلوط یاسوج

قدیمی ترین نان استان کهگلویه و بویر احمد، نان بلوط می باشد. برای تهیه این نان از پوست سخت بلوط استفاده می شود. پوست بلوط  دارای خواص فراوانی می باشد از جمله برای درمان دردهای معده بسیار موثر می باشد.

غذاهای لرستان

نان برکو یاسوج

نان برکو نیز یکی دیگر از نان های سنتی یاسوج می باشد که از بلوط نیز در آن استفاده می شود. برای تهیه این نان عصاره بلوط را با آردگندم مخلوط می کنند تا به شکل خمیر در آید. سپس آن را به روی ساج پهن می کنند تا پخته شود.

غذاهای لرستان

آش دنگو یاسوج

یکی از آش های لذیذ یاسوج، آش دنگو می باشد. این غذا را بیشتر در فصل زمستان تهیه و میل می کنند چرا که مردم این شهر معتقدند برای درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

در تهیه این غذا از حبوبات فراوانی مثل عدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود و گندم و همچنین گیاهی بومی به نام لیزک که در بهار در کهگلویه و بویراحمد می روید استفاده می شود.

غذاهای لرستان

آش کارده یاسوج

این آش معروف ترین آش یاسوج می باشد. تهیه این آش به این صورت است که ابتدا گیاه کارده خورد می کنند و در آبلیمو می خوابانند تا ترش شود. بعد از گذشت 2 روز آب به آن اضافه می شود و اجازه می دهند تا بجوشد. سپس در این مرحله برنج و گندم کوبیده شده را به آن اضافه می کنند. آس چارتر برترین ارائه کننده بلیط ارزان هواپیما تبریز یاسوج می باشد.

غذاهای لرستان

آش دوغ یاسوج

آش دوغ یکی از غذاهای مقوی و ساده شهرهای ایران است که علاوه بر یاسوج در دیگر شهرهای ایران نیز تهیه و آماده می شود و هر شهر با دستور پخت دلخواه خود آن را طبخ می کنند.

غذاهای لرستان

شله شیری یاسوج

شیربرنج یا شله شیری همان غذای مقوی و سنتی ایرانی است که در تمام شهرهای ایران تهیه و آماده می شود. طرز تهیه این غذا بسیار ساده می باشد. برای تهیه این غذا از برنج و شیر استفاده می شود. برخی از شهرها از این غذا به عنوان دسر یا پیش غذا استفاده می کنند اما برای مردم شهر یاسوج که به شغل دامداری مشغول می باشند و تعداد زیادیشان به سبک عشایر زندگی می کنند، لبنیات و محصولات دامداری نقش مهمی را در خوراک و تغذیه مردم ایفا می کند؛ بنابراین از شیر برنج به عنوان غذای اصلی نیز استفاده می شود. برخی شیر برنج را همراه کره محلی، شیره خرما یا انگور نیز میل می کنند.

غذاهای لرستان

آبگوشت یاسوجی

آبگوشت نیز یکی از غذاهای لذیذ مشترک میان تمام شهرهای ایران می باشد. مردم یاسوج نیز این غذای لذیذ را در وعده های غذایی خود تهیه و میل می کنند. در ترکیبات آبگوشت از گوشت و حبوبات استفاده می شود.

غذاهای لرستان

پلو لیزکی یاسوجی

گیاه لیزک یکی از گیاهانی است که در تمام خانه های مردم یاسوج یافت می شود. این گیاه در فصل بهار در استان کهگلویه و بویر احمد می روید. مردم یاسوج حتی در فصل های پاییز و زمستان نیز از گیاه خشک شده آن که از قبل نگه داری کرده اند استفاده می کنند. برای تهیه این پلو، بعد از جوشاندن برنج در آب، گیاه لیزک را قبل از آبکش کردن در آب برنج می ریزیم و آبکش می کنیم. سپس نیز اجازه می دهیم تا دم بکشد. مردم یاسوج از روغن حیوانی نیز در تهیه پلولیزکی استفاده می کنند.

غذاهای لرستان

بهترین رستوران های یاسوج

یاسوج دارای رستوران های بسیار خوبی نیز می باشد که مسافران این شهر برای میل کردن غذاهای محلی یاسوج می توانند به آنها مراجعه و لذت ببرند. نام برخی از این رستوران ها عبارت است از؛

رستوران باجناق ها

رستوران شاندیز

رستوران مبین

رستوران ونوس

رستوران باباکوهی

رستوران بختیاری

غذاهای لرستان

بهترین فصل برای سفر به یاسوج

شهر یاسوج به علت قرار گرفتن در دامنه های کوه دنا، دارای آب و هوایی معتدل رو به سرد می باشد. این شهر یکی از پربارش ترین شهرهای ایران می باشد. برای تهیه بلیط هواپیما مشهد یاسوج به سایت آس چارتر مراجعه کنید.

به علت بارش های همیشگی برف و باران، چند یخچال طبیعی نیز در اطراف یاسوج تشکیل شده است. از جهت اینکه این شهر دارای زمستان های سرد و طاقت فرسا می باشد، بنابراین بهترین فصل برای سفر به این شهر بهار و تابستان می باشد. البته پاییز و زمستان برای کسانی که با سرمای آن مشکلی ندارند و علاقه مند به اسکی را دارند، انتخابی مناسب می باشد.

غذاهای لرستان

مراکز و هتل های اقامتی یاسوج

یاسوج دارای هتل های زیادی نمی باشد و انتخاب های محدودی خواهیم داشت اما می توان گفت که همان تعداد اندک نیز دارای کیفیت مناسبی می باشند. در اینجا می خواهیم به معرفی برخی از آنها بپردازیم؛

هتل 4 ستاره آزادی

آدرس: بلوار نماز، پشت کارخانه قند

هتل 2 ستاره ارم

آدرس: میدان هفت تیر، نبش میدان جانباز

هتل 2 ستاره جهانگردی

آدرس: بلوار پاسداران، جنب بهزیستی، خیابان جهانگردی

غذاهای لرستان

date_range یکشنبه 21 آذر 1400 remove_red_eye 3592 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0