{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی بیرجند

غذاهای محلی بیرجند

هر شهر و منطقه ای دارای آداب و رسوم و فرهنگ مختص به خود می باشد. غذاهای محلی هر شهر نیز جزئی از آداب و رسوم و فرهنگ آن می شود.

بیرجند و استان خراسان جنوبی نیز به مانند دیگر استان های ایران، دارای فرهنگ مختص به خود می باشند که این آداب و رسوم، غذاهای لذیذی را نیز شامل می شود که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

غذاهای این شهر شامل انواع آش، و اشکنه و خورشت ها  می شود که هر گردشگری را وسوسه می کند تا برای یک بار هم که شده طعم آن را امتحان کند.

در این مطلب از سایت آس چارتر قصد داریم به معرفی برخی از این غذاها بپردازیم. اگر شما نیز علاقه مند به چشیدن غذاهای لذیذ خراسانی را دارید، می توانید بلیط هواپیما بیرجند خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

در ادامه همراه ما باشید؛

آش شلغم

آش شلغم بیرجندی

یکی از غذاهای لذیذ بیرجندی، آش شلغم می باشد که از محتویات آن علاوه بر شلغم می توان به برنج، پیاز داغ، گوشت چرخ کرده، لپه، زردچوبه، روغن، فلفل و نمک نیز اشاره کرد.

شلغم برای فصل های سرد سال و درمان سرماخوردگی بسیار موثر می باشد از همین رو مردم بیرجند این غذا را بیشتر در فصل زمستان تهیه و سرو می کنند.

آش اشکنه غذایی داغ و مفید می باشد که برای فصل زمستان بسیار پرطرفدار می باشد.

آش سیر

اشکنه سیر بیرجند

اشکنه سیر یکی از غذاهای روستایی بیرجند می باشد. در تهیه این غذا، از سیر له شده به جای پیاز استفاده می کنند.

طرز تهیه این غذای لذیذ بیرجندی به این صورت می باشد که ابتدا سیر را به همراه روغن تفت می دهیم و سپس گوجه را به آن اضافه می کنیم و در قابلمه را می بندیم.

بعد از نرم شدن گوجه ها، چند لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا جوش بیاید. سپس قبل از اینکه آب جوش بیاید به آن ادویه های نمک، فلفل و زردچوبه و گاه تخم مرغ را نیز اضافه می کنیم.

غذاهای بیرجندی

آبگوشت آلو

"او گوشت اُلو" یا آبگوشت آلو یکی دیگر از غذاهای بیرجندی است که در تهیه آن به جای لیمو و گوجه از آلو بخارا استفاده می شود.

غذاهای بیرجندی

بلغور پلو

بلغور در لغت به معنای " هرچیز درهم کوبیده و له شده" را می گویند.

بلغورپلو یکی از غذاهای ساده و خوشمزه بیرجندی است که از ترکیبات بسیار ساده ای تهیه می شود.

در تهیه این غذا از ترکیباتی همچون برنج، بلغور گندم، رب، فلفل، روغن، پیاز و گوجه فرنگی استفاده می شود.

این غذا شباهت بسیار به استانبولی پلو دارد. آس چارتر برترین ارائه کننده بلیط ارزان هواپیما شیراز بیرجند می باشد.

غذاهای بیرجندی

اشکنه بلغورشیر

اشکنه بلغور شیر یکی از غذاهای خراسانی است که طرز تهیه جالبی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با طرز تهیه آن آشنا شوید.

در ابتدای امر باید بلغور شیر را آماده کنیم که طرز تهیه آن به این صورت می باشد که مقداری گندم نیم پخته را آسیاب می کنیم و سپس در مقداری شیر گاو یا گوسفند می ریزیم تا جوش بیاید.

بعد از پخته شدن مواد و غلیظ شدن، همه مواد را روی سینی می ریزیم و اجازه می دهیم تا در زیر نور آفتاب خشک شود.

از اینجا به بعد نیز طرز تهیه آن به مانند دیگر اشکنه ها می باشد یعنی پیاز را سرخ و زردچوبه را اضافه می کنیم. بعد از تفت زردچوبه نعنا خشک نیز به آن اضافه می کنیم.

سپس  بلغور شیر را به همراه یک لیوان آب به مواد اضافه می کنیم. بعد از جوش آمدن آب نمک، فلفل و گردو را نیز به مواد خودمان اضافه می کنیم.

در این مرحله حرارت را کم می کنیم تا مواد غلیظ شود. سپس غذای ما آماده میل کردن می باشد.

غذاهای بیرجندی

قوروت بادمجان

یکی دیگر از غذاهای خوش عطر و طعم بیرجندی، غذایی است به نام قوروت بادمجان.

برای تهیه این غذا از کشک بیرجندی، گردو، پیاز و بادمجان استفاده می شود.

طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا کشک بیرجندی را در آب می گذارند تا نرم شود بعد از نرم شدن در ظرفی آن را می کوبند تا کاملا سابیده شود.

سپس گردو را نیز اضافه می کنند و تمامی مواد را با یکدیگر می سابند.

در این مرحله، پیاز داغ را در روغن سرخ می کنیم. سپس باقی مواد را به آن اضافه می کنیم؛ آب هم می ریزیم و اجازه می دیم تا کشک کاملا در آب حل شود.

بعد از این مرحله اجازه می دیم تا آب جوش بیاد.

حالا قوروت بادمجان ما آماده ست. قوروت رو با بادمجان سرخ شده و ریحان تازه سرو می کنند.

غذاهای بیرجندی

اشکنه گوجه

اشکنه گوجه یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی خراسان حنوبی است که طرز تهیه بسیار ساده ای دارد.

برای تهیه اشکنه گوجه ابتدا پیاز را سرخ می کنیم و سپس تکه های خرد شده گوجه را نیز به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا خوب تفت بخورد.

سپس ادویه های لازم مثل فلفل، نمک، زردچوبه، زعفران و همچنین سیب زمینی تکه تکه شده را نیز به مخلوط اضافه می کنیم. در این مرحله، آب هم به مقدار کافی می ریزیم تا جوش بیاید و سیب زمینی ها نیز پخته شوند.

غذاهای بیرجندی

آب دوغ خیار

این غذا یکی از لذیذترین غذاهای بیرجند است که بیشتر در فصل تابستان و روزهای گرم سال آماده می شود. طرز تهیه این غذا بسیار ساده و راحت می باشد و ترکیبات آن نیز بسیار ساده است.

برای آماده کردن آب دوغ خیار از ترکیب ماست یا دوغ محلی با آب استفاده می شود. بعد از ترکیب آب و ماست، خیار سبز رنده شده، کشمش و مقداری نعنا را نیز به آن اضافه می کنند.

بعد از حاضر شدن آب دوغ خیار، آن را با تیلیت نان محلی میل می کنند. برای تهیه بلیط چارتر تبریز بیرجند می توانید به سایت آس چارتر مراجعه کنید.

غذاهای بیرجندی

اشکنه قند

یکی از آش های معروف و خوشمزه بیرجند، آش قند آن می باشد. همانطور که از نام این غذا برمی آید، آشی شیرین مزه می باشد چرا که در ترکیبات آن از پودر قندر استفاده می شود.

از دیگر ترکیبات این آش می توان به موادی همچون، آب، آرد، آبلیمو، گردو، دارچین، زعفران اشاره کرد. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا کره را آب می کنیم. سپس آرد را به عنوان اضافه می کنیم. سپس باقی موادمان را مرحله به مرحله به ظرف اضافه می کنیم. زعفران را در انتها به ترکیب اضافه می کنیم تا عطر خوشی به غذایمان ببخشد. این غذا را برای تمامی وعده های غذایی آماده می کنند. برخی به دلخواه نیز مقداری گلاب به ترکیبات آن اضافه می کنند.

غذاهای بیرجندی

نان های محلی بیرجند

علاوه بر غذاهای محلی بیرجند که طرفداران زیادی نیز دارند، می توان از برخی از نان های محلی و سنتی بیرجند نام برد که در این شهر تهیه و طبخ می شوند. مردم محلی و روستای بیرجند از این نان ها برای وعده های روزانه خود استفاده می کنند.

در این قسمت از مقاله، می خواهیم به معرفی برخی از آنها بپردازیم و تنها به نام بردن آنها اکتفا می کنیم.

نان پتیرو، نان شاهی، نان پستابی ، نان خشکی، نقوچ، نان ته تغاری، تافتون و...

غذاهای بیرجندی

برخی از رستوران های معروف بیرجند

شهر بیرجند دارای چند رستوران سنتی و مدرن خارجی نیز می باشد که غذاهای فرنگی را نیز سرو می کنند. در ادامه به معرفی برخی از این رستوران ها می پردازیم؛

رستوران ایتالیایی پای

آدرس: بیرجند، بلوار مدرس

آتشکده و رستوران سنتی طوبی

آدرس: بیرجند، خیابان 15 خرداد، حدفاصل پاسداران و مدرس، باغ و عمارت تاریخی رحیم ‌آباد

رستوران هتل جهانگردی

آدرس: بیرجند، انتهای خیابان ارتش

رستوران پارس

آدرس: بیرجند، خیابان ارتش، بین معلم و غفاری

غذاهای بیرجندی

بهترین فصل برای سفر به بیرجند

شهر بیرجند به جهت قرار گرفتن در مجاورت کویر لوت، دارای آب و هوایی گرم می باشد. البته خود بیرجند نیز به 2 قسمت تقسیم می شود که یک قسمت از هوایی معتدل تر و دیگر قسمت آن هوایی گرم و خشک دارد. شما می توانید در کمتر از 3 دقیقه، بلیط چارتر کرمان بیرجند خود را به طور آنلاین از سایت آس چارتر رزرو کنید.

در کل می توان گفت که بهترین فصل برای سفر به این شهر، فصل بهار و پاییز می باشد چرا که آفتاب در این ماه ها در بیرجند بسیار معتدل و مطلوب می تابد و مسافران غیر بومی را اذیت نمی کند.
date_range پنجشنبه 25 آذر 1400 remove_red_eye 6364 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
اسما جنگی :

۳۴۵۵۵۴۴۴۴۵۵۴۳۴