{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی بندرعباس

غذاهای محلی بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان می باشد. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای  ایران می باشد و بزرگترین بندر ایران نیز در این شهر قرار گرفته است.

بندر عباس در مجاورت دریای خلیج فارس قرار دارد و مهم ترین قطب اقتصادی ایران نیز می باشد.

نام این بندر در گذشته به نام بندر گمبرون معروف بود اما بعد از حمله شاه عباس دوم به این بندر و بیرون راندن پرتغالی ها از این بندر، به نام بندرعباس معروف شد.

این شهر نیز مانند دیگر شهرهای جنوبی، غذاهای محلی و سنتی مختص به خود را دارد که در اکثر آنها از ماهی و ادویه های زیادی استفاده می شود.

در ادامه می خواهیم به معرفی برخی از این غذاها بپردازیم. اگر شما نیز هوس غذاهای لذیذ جنوب را کردید می توانید بلیط هواپیما بندرعباس خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

غذاهای بندرعباس

هواری بندرعباس

هواری یکی از غذاهای محبوب و لذیذ جنوبی است که ترکیبات اصلی آن را ماهی و برنج تشکیل می دهد. این غذا در واقع همان ماهی پلو یا میگو پلو می باشد. علیرغم اینکه بسیار از شهرهای ایران نیز این غذا را تهیه و سرو می کنند؛ اما زادگاه اصلی این غذا بندرعباس و استان هرمزگان می باشد که در بین مردم آن نیز بسیار محبوب و معروف می باشد. این غذا را با ماهی و اگر ماهی در دسترس نبود، با تن ماهی و میگو نیز تهیه می شود. کسانی که به ادویه های تند و سبزهای جنوبی علاقه مند هستند، این غذا انتخابی مناسب می باشد چرا که از سبزی های معطر مثل گشنیز و ادویه های زیاد و تندی در تهیه آن استفاده شده است. ظرز تهیه هواری به این شکل است که ابتدا پیاز را تفت می دهند سپس سبزی های معطر مثل شوید، شنبلیله، گشنیز را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله سیر و ماهی را نیز به مخلوط اضافه کرده و تمامی مواد را با یکدیگر تفت می دهیم. در مرحله بعد ادویه و فلفل را اضافه می کنیم و در نهایت با برنج دم می دهیم.

غذاهای بندرعباس

ترشی انبه بندری

ترشی انبه یکی از خوراکی های لذیذ جنوبی است که از انبه تهیه می شود. در ابتدای شنیدن نام ترشی انبه ممکن است برای برخی عجیب و ناخوشایند به نظر برسد اما این ترشی از طعمی لذیذ برخوردار می باشد. طعم ترشی انبه، تند می باشد که برای طرفداران خوراکی های تند گزینه ای مناسب می باشد. در تهیه ترشی انبه از موادی همچون انبه خورد شده، تمر هندی، زردچوبه، ادویه مخصوص، رب گوجه فرنگی و سرکه استفاده می شود.

غذاهای بندرعباس

هزاری پلو

هزاری پلو نیز یکی دیگر از غذاهای جنوبی است که از ماهی و برنج تهیه می شود. برای تهیه این غذا از ماهی سرخ شده استفاده می کنند. ماهی هایی که در طبخ این غذا استفاده می شود رشکو، سرخو و شیر می باشد و اگر در دسترس نبود می توان از قزل آلا یا سالمون نیز استفاده کرد. طرز تهیه این ماهی به این صورت است که ابتدا ماهی را با ادویه های تند مزه دار و سپس در آبلیمو می خوابانیم. در این مرحله پیاز را تفت می دهیم و سپس ماهی ها را به پیاز اضافه و سرخ می کنیم. در نهایت نیز مواد را در لایه لایه برنج اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا تمامی مواد با یکدیگر دم بکشد.

غذاهای بندرعباس

موفلک

موفلک نیز یکی دیگر از غذاهای بندرعباس می باشد. در تهیه این غذا نیز مانند دیگر غذاهای جنوبی از ماهی استفاده می شود. علاوه بر ماهی از گندم و جوپرک نیز در تهیه موفلک استفاده می شود. برای طبخ این غذا ابتدا گندم را در ظرفی دیگر تفت می دهیم یا به اصطلاح برشته می کنیم تا رنگ ان تغییر کند. بهترین ارائه کننده بلیط هواپیما تهران بندرعباس ، سایت آس چارتر می باشد. سپس گندم را مانند برنج می خیسانیم. در ظرفی دیگر پیاز را تفت و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله ماهی را که از قبل آب و زردچوبه جوشانده بودیم، استخوان و پوستش را جدا می کنیم  به پیاز اضافه می کنیم. آبی را که ماهی در آن جوشانده را نگه می داریم و بعد از تفت پیاز به همراه ماهی، به مخلوط اضافه می کنیم. سپس گندمی را که از قبل خیسانده بودیم به آب و ماهی و پیاز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب بخار شود. در نهایت اجازه می دهیم تا تمامی مواد در کنار یکدیگر دم بکشد. بنا به سلیقه می توان ادویه های تند جنوبی را نیز به غذایمان اضافه کنیم.

غذاهای بندرعباس

مالوکی

یکی از شیرینی های خوشمزه جنوب، مالوکی می باشد. در ترکیبات مالوکی از آرد، تخم مرغ، پودر قند و خمیر مایه استفاده می شود. بعد از تهیه خمیر، آن را 2 ساعت استراحت می دهند و سپس تکه هایی کوچک از آن را جدا می کنند و به صورت دایره در می آورند. در این مرحله خمیرها را در روغن زیاد سرخ می کنند و سپس در پودر قند می غلطانند. از این شیرینی در کنار چایی و شیر داغ استفاده می شود.

غذاهای بندرعباس

زیبون

زیبون، یکی از غذاهای محلی و پر طرفدار بندرعباس می باشد که شباهت بسیاری به استانبولی پلو دارد. تنها تفاوت این غذا با استانبولی پلو اضافه کردن ماهی و سیب زمینی سرخ کرده به برنج می باشد که البته عجیب هم نیست چرا که ماهی نقش بسیار مهمی را در غذاهای جنوبی ایفا می کند. برای تهیه این غذا ماهی را که از قبل مزه دار و سرخ کردیم با سیب زمینی سرخ کرده، گوجه فرنگی و پیاز تفت داده شده را برنج، به روی نان محلی به نام توموشی میریزند و اجازه می دهند تا تمامی مواد با یکدیگر دم بکشد. در ترکیبات این غذا از ادویه های لذیذ و مختلف جنوبی نیز استفاده می شود.

غذاهای بندرعباس

مهیاوه

لغت مهیاوه از 2 کلمه آب و ماهی تشکیل شده است. مهیاوه نوعی غذا نه بلکه یک نوع سس لذیذ می باشد که از پودر ماهی ساردین، نمک، فلفل تند، زردچوبه، خردل و گشنیز تهیه می شود. طرز ساخت این سس به این صورت است که تمامی مواد را در کوزه ای در بسته به مدت یک ماه نگهداری می کنند تا برسد. این سس را همراه برنج یا نان سرو می کنند.

غذاهای بندرعباس

بلالیت

بلالیت را یکی از غذاهای لذیذ می دانند که معمولا در وعده صبحانه سرو می شود. در تهیه بلالیت از ماکارانی، شکر یا شیره خرما، روغن، هل و گلاب و به دلخواه زعفران نیز استفاده می شود. طعم این غذا شیرین است و برای بسیاری از گردشگران غذایی ناشناخته و جدید می باشد. شما می توانید در کمتر از 3 دقیقه بلیط هواپیما شیراز بندرعباس خود را به صورت آنلاین از سایت آس چارتر تهیه کنید.

غذاهای بندرعباس

برنج دیشو

برنج دیشو یکی از پلوهای بسیار لذیذ جنوبی است که همراه شیره خرما دم می شود. بعد از آماده شده برنج دیشو آن را در کنار ماهی سرو می کنند. این غذا از جهت اینکه دارای شیره خرما می باشد، طعمی شیرین دارد. شیره خرما را به این دلیل استفاده می کنند که خرما طبع گرمی دارد و برای خنثی کردن طبع سرد ماهی بسیار موثر می باشد.

غذاهای بندرعباس

گبولی گوشت

گبولی گوشت یکی از غذاهای خوش عطر هرمزگان می باشد که بوی بسیار مطبوعی دارد. عطر خوشایند این غذا به جهت وجود ادویه های سنتی و اصیل جنوب می باشد. در تهیه این غذا از موادی همچون گوشت پخت و تفت داده شده، نخود پخته، سیب زمینی سرخ شده، پیاز داغ و برنج استفاده می شود. علاوه بر اینها، ادویه های لذیذی مثل هل، میخک، فلفل پخته شده، لیموعمانی و ادویه های سنتی جنوب نیز به ترکیبات این غذا اضافه می شود. بنا به دلخواه می توان کشمش نیز به گبولی گوشت اضافه کرد. برخی این غذا را با مرغ نیز طبخ می کنند.

غذاهای بندرعباس

بهترین رستوران های بندرعباس

بندرعباس همانطور که دارای غذاهای محلی لذیذی می باشد، رستوران های بسیار خوبی نیز دارد که می توانید غذاهای جنوبی را در آنجا میل کنید. در اینجا قصد داریم به معرفی برخی از این رستوران ها بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید؛

غذاهای بندرعباس

رستوران داریوش

آدرس: بندرعباس، بزرگراه شهید رجایی

رستوران ستاره جنوب

آدرس: بندرعباس، بلوار ساحلی، مجتمع ستاره جنوب

سفره خانه مجلل

آدرس: بندرعباس، کیلومتر 3 جاده میناب

رستوران هشت بهشت

آدرس: بندرعباس، تازیان بالا، نرسیده به دو راهی کوه گنو

رستوران روباز زرون

آدرس: بندرعباس، ابتدای بلوار راه آهن، باغ زرون

غذاهای بندرعباس

بهترین فصل برای سفر به بندرعباس

بندرعباس یکی از شهرهای استان هرمزگان است که در جنوب ایران واقع شده است. آب و هوای این شهر در اکثر ماه های سال گرم و خشک می باشد. از اینرو می توان گفت بهترین فصل برای سفر به این شهری بندری ایران، فصل پاییز و زمستان است که دارای آب هوایی معتدل می باشد. اگر شما نیز هوس سفر به این شهر زیبای بندری را دارید، می توانید بلیط چارتر هواپیما مشهد بندرعباس خود را از سایت آس چارتر رزرو کنید.

غذاهای بندرعباس

هتل و اقامتگاه های بندرعباس

بندرعباس به جهت قرار گرفتن در مجاورت سواحل خلیج فارس و کاربری آن که یک شهر بندری و تجاری می باشد، باعث شده تا هتل ها و اقامتگاه های لوکس و مجهزی نیز در آنجا تاسیس شود. در ادامه به معرفی برخی از این هتل ها می پردازیم؛

هتل 5 ستاره خلیج فارس

آدرس: بندرعباس، 13 کیلومتری اسکله شهید رجایی، خونسرخ هتل خلیج فارس

هتل 5 ستاره هرمز بندرعباس

آدرس: بندرعباس، میدان انقلاب

هتل 5 ستاره هما بندرعباس

آدرس: بلوار پاسداران، خیابان معراج

هتل 3 ستاره ایران بندرعباس

آدرس: بندرعباس، بلوار امام خمینی، میدان 17 شهریور(شهربانی سابق) جنب بانک ملی

date_range شنبه 20 آذر 1400 remove_red_eye 518 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0