{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی ارومیه

غذاهای محلی ارومیه

غذاهای محلی ارومیه بسیار متنوع هستند و البته بسیار هم متفاوتند. شاید اگر از آن دسته افرادی باشید که کمتر به ارومیه  سفر کرده باشید حتی نام این غذاها هم برای شما بیگانه باشد. آس چارتر دراین مقاله شما را با غذاهای خوشمزه ومحلی ارومیه آشنا می کند. آس چارتر بهترین مرجع ارئه دهنده بلیط هواپیما ارومیه در مشهد است.

غذاهای ارومیه

شهرستان ارومیه مرکز استان چکمه‌ ای شکل آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع ‌شده است و اکنون به ‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌ رود. این شهر به علت وجود بناهای تاریخی که هرکدام بخشی از تاریخ را با خود به دوش می‌ کشد یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر است و همچنین به خاطر داشتن آب ‌وهوای مدیترانه ‌ای و چهارفصل بودنش و غنی بودن از غذاهای متنوع هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می ‌کند. برای آشنایی بیشتر با غذاهای شهرستان ارومیه با ما همراه شوید.

آش دوغ (ایران آشی) ارومیه

استان آذربایجان غربی که از خوش آب و هواترین استان‌های کشور ایران به شمار می‌ رود ازجمله استان‌ هایی است که آش دوغ آن شهرت فراوان دارد و از گذشته‌ های دور تا به امروز باب میل مهمانان بومی و غیربومی این استان بوده است و طرفدار خاص خود را دارد. مواد اولیه ‌ای که برای درست کردن این آش بسیار لذیذ به کار می‌ رود دوغ، برنج، جعفری، شوید، نخود، تره است اما مهم‌ تر آنکه سیر قسمت عمده تشکیل‌ دهنده این آش دوغ محسوب می‌ شود و هر کس با توجه به ذائقه‌ اش می ‌تواند از آن استفاده کند.

آش دوغ اردبیل

گوزلَمه

گوزلمه یکی از غذاهای سنتی ارومیه است که مردم در این شهر، زیاد درستش می‌ کنند. «گوزلمه»، غذای بسیار ساده‌ای است که طعم خیلی خوبی هم دارد. «گوزلمه» در زبان ترکی به معنی «غذای حاضری» است، چون گوزلمه درواقع یک فست فود خانگی است و خیلی هم زود طبخ می‌ شود. برای طبخ این غذا تخم ‌مرغ‌ ها را نیمرو می‌ کنیم و بعد ماست را در تابه ‌ای دیگر به همراه کمی آب برای پنج دقیقه به‌ هم می‌ زنیم تا بافت نرمی پیدا کند. بعد ماست را با تخم‌ مرغ‌ ها قاطی می‌ کنیم و به همراه کمی سیرداغ سرو می‌ کنیم. این غذا به خاطر سرعت بالای تهیه‌ اش در بین خانواده‌ هایی که هردوی والدین شاغلند بسیار محبوب است.

گوزلمه اردبیل

گیزاتما

یکی از غذاهای سنتی خوشمزه سرخ ‌کردنی دیگر ارومیه که می ‌تواند نظر شمارا به خود جذب کند، گیزاتما است. گیزاتما در زبان ترکی به معنی سرخ‌ کردنی است، که ترکیبی از بادمجان، کدو، سیب ‌زمینی، سیر، گوجه را در خود جای‌ داده است. برخی از طرفداران گیزاتما، هویج را نیز به آن اضافه می‌ کنند و از ترکیب شدن آن با سس واقعاً طعم بسیار لذیذی را از خود در ذهن شما برجای می ‌گذارد.

گزیتما اردیل

اورمیه خورشته

این غذا که درمیان فارسی ‌زبانها ارومیه خورش هم نامیده می ‌شود، بسیار شبیه به همان خوراک لوبیا چیتی است که همه جا خوردنش مرسوم است اما تفاوت ‌هایی هم دارد. مثلا اینکه معمولا آن را با آبغوره کمی ترش می ‌خورند. طرز تهیه ارومیه خورشته، ساده است. برای درست کردنش بهتر است که از شب قبل لوبیا چیتی را خیس کرده باشید. سایر موارد درست شبیه طبخ خوراک لوبیا چیتی است. اول پیاز را سرخ می ‌کنیم، بعد گوشت‌های قیمه‌ قیمه شده را همراهش تفت می ‌دهیم. در مرحله بعد، آب و لوبیا را اضافه می ‌کنیم، در تابه ‌ای جداگانه اما، باید رب گوجه را با زعفران آب کرده تفت بدهیم و در آخرین مرحله رب گوجه و زعفران را به آن اضافه می‌ کنیم. بعضی دوست دارند در این غذا سیب ‌زمینی‌ های نگینی خورد شده هم بریزند. فلفل قرمز هم ادویه‌ ی مناسب این غذا است. آخرین مرحله درست کردن این  خورشت که از غذا های سنتی ارومیه است سرخ کردن بادمجان می ‌باشد که جداگانه سرخ شده و آن را درکنار غذای اصلی سرو می ‌کنند که سورپرایز جالبی برای کسانی است که تا حالا این غذا را نخورده اند است.

ارومیه خورش

دلمه برگ مو ارومیه

غذایی بسیار لذیذ که با استفاده از برگ درخت انگور (مو) تهیه می‌ شود، دلمه است؛ اما ویژگی متمایزی که از دیرباز این دلمه را از دلمه‌ های دیگر شهرها جدا کرده است در استفاده کردن از چند نوع سبزی است که به ‌صورت خودرو در اطراف شهرهای ارومیه می‌ روید و عطر و مزه دلمه را بسیار لذیذ و برای عاشقانش دل ‌چسب‌ تر می‌ کند.

آس چارتر این امکان رابه شما می دهد تا کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما تهران ارومیه را رزرو نمایید.

دلمه برگ مو ارومیه

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

در زبان آذری به یرتخلی باره باره گفته می‌ شود و تورشولی در زبان آذری به معنی ترش است. در این نوع آش سنتی و محلی به دلیل وجود اندکی آبغوره مزه ترش احساس می‌ شود. پس اگر به غذاهای ترش ‌مزه علاقه دارید یرتخلی شهرستان ارومیه را هرگز فراموش نکنید. موادی که برای طبخ این غذا استفاده می ‌شود: برنج، کلم‌ برگ، رب گوجه، نعناع، بلغور، سماق و آبغوره است.

آَش کلم ارومیه

کوفته مرغ

برعکس کوفته تبریزی که برای پخت آن از گوشت استفاده می شود، این کوفته محلی شهر ارومیه، با مرغ تهیه می شود. برای پخت این نوع کوفته محلی که از غذاهای سنتی و پرطرفدار این شهر می باشد، از مرغ، لپه، تخم مرغ، سبزی تازه، گردو، پیاز داغ، آرد و تعدادی ادویه استفاده می شود.

کوفته مرغ

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

درمنطقه ‌ی آذربایجان شوربا یکی از اصیل‌ ترین غذاها محسوب می‌ شود و مردم آذربایجان غربی، به خصوص ارومیه هنوز هم این غذا را می ‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌ فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌ شود و طعم بسیار خوشمزه‌ ای دارد.

سوپ بلغور ارومیه

شورجه ارومیه

شورجه یکی از خوشمزه‌ ترین خوراک‌ های ارومیه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌ غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌ کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج نوش جان کرد.

شورجه ارومیه

یتیمچه

یتیمچه در نقاط مختلف کشور طبخ می ‌شود. در استان آذربایجان غربی برای تهیه ‌ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز استفاده می ‌کنند.

یتیمچه ارومیه

باستیخ (لوزانک)

باستیخ یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و سنتی ارومیه است که از نشاسته، شیره‌ی انگور، هل پودر شده، گلاب و مغز گردو تهیه می‌ شود. رزرو بلیط هواپیما چارتر مشهد ارومیه د رسایت آس چارتر میسر می باشد.

بااستیخ ارومیه

گشنیز کباب

گشنیز کباب از کباب های مجلسی آذری است و از غذا های سنتی ارومیه به شمار می‌ آید. اصالت آن متعلق به ترک‌ های ارومیه است. این کباب عالی پرطرفدار است و دراصل، یک نوع کوفته‌ ی سنتی آذری محسوب می‌شود که از ترکیب سبزی مخصوص این کوفته که عمده‌ ی آن گشنیز است به همراه گوشت‌ چرخ کرده تهیه می شود. طرز تهیه گشنیز کباب خیلی سخت نیست. پیاز، لپه، تخم مرغ و لیموی خشک از دیگر مواد لازم برای تهیه این خوراک خوشمزه هستند. لپه‌ ها را دو ساعتی خیس کنید، بعد آن‌ها را به همراه گوشت چرخ کرده تفت بدهید و با اضافه نمودن زردچوبه و سایر ادویه ‌جات مورد نظر، مایه کوفته را آماده کنید. در مرحله آخر گشنیز را هم به این مایه اضافه می‌ کنید. خوب که تفت خوردند، دوتا تخم مرغ درآن بشکنید و خوب هم بزنید. مایه‌ ی کوفته حالا حاضر حاضر است. کم ‌کم از مایه بردارید و به اندازه گردو، قلقلی کنید و یکبار دیگر کوفته‌های قلقلی را در تابه با روغن مخصوص سرخ کردنی سرخشان کنید. گشنیز کباب آماده است.

گشنیز کباب ارومیه

خورشت کنگر

یکی دیگر از خورشت ‌های خوشمزه ‌ی ارومیه و استان آذربایجان که جزو غذا های سنتی ارومیه است، خورشت کنگر نام دارد که با میوه کنگر درستش می‌ کنند. و اما طرز تهیه خورشت کنگر: برای تهیه این خورشت ابتدا سبزی کنگر را جدا سرخ می‌ کنیم (گاهی نعنا و جعفری هم به آن می ‌افزایند)، پس از آن، پیاز داغ را با گوشت تفت می ‌دهیم تا پیازها طلایی شوند. سپس سبزی و کنگر سرخ شده را اضافه می‌ کنیم به گوشتی که خوب با پیاز تفت داده شده است. ادویه و نمک و آب را هم در همین مرحله اضافه می ‌کنیم. بعد از سی ‌دقیقه جوشیدن رب‌ گوجه و لیموی خشک و قوره را هم اضافه می‌ کنیم تا خوب با هم بجوشند و یکدست شوند. وقتی خورشت خوب لعاب داد وغلیظ شد غذای ما آماده است. این خورشت هم در بعضی از بهترین غذاخوری های ارومیه برای گردشگران سرو می‌ کنند. شما می توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

خورش کنگر

date_range شنبه 20 آذر 1400 remove_red_eye 705 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0