{{ctrl.notification}}
غار خربس قشم

غار خربس قشم

غار خربس یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این غار در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و با پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده‌ است.این غار زیبای سنگی خربس که یکی از پدیده‌های زمین ‌شناسی است، ودر صخره‌ای به ارتفاع 20 تا 30 متر (معادل یک ساختمان 7 تا 10 طبقه) شکل گرفته است. غارهای خربس یا خوربس در قسمت جنوبی جزیره قشم قراردارد. دراین مقاله از آس چارتر ب معرفی این جاذبه دیدنی در قشم می پردازیم. شما می توانید بلیط هواپیما قشم را از سایت آس چارترتهیه نمایید.

غار خربس قشم

تاریخچه غارخربس

براساس بررسی‌ های انجام‌ شده، قدمت غارخربس به دوره مادها برمی گردد. غارخربس که از 4 دهانه غار بر روی کوهی مشرف ‌به ساحل جنوبی جزیره قشم تشکیل شده و ارتفاع دیواره ها به 20 تا 30 متر می رسد. به همین دلیل خیلی ها این محل را با نام غارهای خربس می شناسند. البته قبل از آنکه این غارها معروف شوند، خود روستای خوربیز یا همان خربس قدمتش به دوران ساسانیان باز می گردد که روستایی آباد و پر رونق و سکونتگاهی امن بوده است. اما حالا از این روستا فقط دشت ویرانه باقی مانده که غار خربس نیز از آثار انگشت شمار باقی مانده آن دوران است و از نظر نماسازى شبیه به معبد یا آرامگاه صخره‌اى است. بسیاری از تاریخ دانان معتقد هستند که عمرغارها در ایران بسیار طولانی است و مهمتر اینکه قدمت غار را نیز باستان شناسان به دوره مادها نسبت داده اند. به عقیده برخی ازمحققان عالی رتبه این غاردر گذشته کاربرد های متنوعی اعم ازنیایشگاه پیروان مهرپرستی برای ستایش الهه میترا و پرستشگاه آناهیتا محلی برا ینگه داری استخوان مردگان ( استودان )، مکانی امن برای پناه کودکان و زنان وکهنسالان دشت خربس هنگام یورش دزدان دریایی داشته است و امروزه به یک جاذبه مهم قشم تغییر کاربری داده است.

غار خربس قشم

معرفی غارخربس قشم

غار خربس که قدمت آن به دوره مادها می رسد، دنبال چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس است. این غار معماری عجیب و مرموزی دارد و اطراف ان را تپه های مرجانی کوتاه و بلند فرا گرفته است. ساختار غار خربس را شبیه به دخمه های آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز وشوشتر می دانند. دلیل شکل گیری این غارها به فروکش آب دریا درون کوه و ایجاد حفره های تودرتو برمی گردد. وهمچنین به مرور زمان مردم نیز شکل خاصی به آن بخشیده اند و کنده کاری هایی روی آن انجام داده اند.

غار خربس قشم

امکانات غار خربس

بدون شک امکانات موجود در هرجاذبه گردشگری اولین موضوعی است که بیش از هرچیزدیگری توجه گردشگران و مراجعه کننده گان را به خود جلب می کند. می توان گفت امکانات موجود در جاذبه های مهم هر مقصدی، می تواند به عنوان یک عامل موفقیت آمیزدر صنعت توریستی و گردشگری درهرمکانی به لحاظ اقتصادی معرفی بشود و قسمت مهم واعظمی از درآمدهای بسیاری از مکان های توریستی را تامین سازد، اما تمامی این صحبت ها نیز درمورد غاردیدنی خربس قشم نیز صدق می کند، زیرا در این غار نیز می توان به تمامی امکانات به راحتی دست پیدا کرد. سرویس بهداشتی های پاکیزه با امکانات بهداشتی عالی، مغازه ها و غرفه های وگوناگون و متنوع برای خرید خوراکی و صنایع دستی قشم، وجود یک مکان مناسب در جلوی درب ورودی غاربرای پارک و توقف ماشین ها. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا باکمتر از سه دقیقه بلیط چارتر ارزان شیراز قشم را از سایت به صورت آنلاین تهیه نمایید.

غار خربس قشم

بخش های غارهای خربس قشم

در ظاهر، تنها سوراخ های بزرگی را خواهید دید که مانند پنجره هستند، شاید در همان ابتدا ظاهر ساده این غارجلب توجه نکند، اما همین که از پله ها بالا بروید و به ورودی برسید مجذوب این عظمت الهی خواهید شد. در دهانه این غار برکه اى وجود دارد که آب باران آنجا جمع می شود و در بیشتر ایام آب دارد. به محض ورود به غار با نور دنیای بیرون خداحافظی کنید و وارد دالان ها شوید، طوری که 9 روزنه بر روی دیواره کوه، ورودی های غار را تشکیل می دهند؛ 6 روزنه در بالا، 2 عدد در وسط و یک مورد در پایین قرار دارند، اما امروزه تنها از یک روزنه وارد می شوید و پس از پایان بازدید از یک روزنه دیگر خارج می شوید. پشت این روزنه ها تالار بزرگی قرار گرفته که دو طاقچه‌ کوچک خواهید دید که احتمالا زمانی جاچراغی بوده اند. وقتی محیط داخلی غار، تالارها، دهلیزها، اتاق ها، روزنه هایی که به هم راه دارند را بازدید کردید، به دیواره ها می رسید که آثار جالبی روی آنها نقش بسته اند، مثلا صدف هایی خواهید دید که نشانگر غرق بودن این غار در دریا است. همه این حکاکی ها و تصویرها نشانگر گذشته پررونق این غار است.

غار خربس قشم

روستای خربس

روستای خربس که در اطراف قشم قرار دارد از روزگاران گذشته تا دوران ساسانیان آباد بوده است و محلی برای کشتی بانان و سیاحت گران بوده است؛ اما در حال حاضر این روستا به ویرانه ای تبدیل شده و تنها یک گورستان و یک برکه از آن باقی مانده است. اطراف روستای یاد شده را تپه های کوتاه و بلند مرجانی به شکل دایره پوشانده اند. غارهای خربس مشرف به شهر هستند و در سمت راست آن ها برکه ای بزرگ قرار دارد که طاق این برکه گهواره ای بوده و قدمت آن بسیار زیاد است. در سمت شمال این غارها آثار قلعه ویران شده ای است که احتمال می رود مربوط به دوران بعد از صفویه باشد. واضح است که سنگ چین های این قلعه، بارها روی هم چیده شده ولی دوباره فرو ریخته اند.

غار خربس قشم

بازسازی غارخربس

در حال حاضر نیز هنرمندان سنگ تراش بر روی دیوارهای غار نقش هایی را با الهام از هنر و زندگی دوران باستان حک کرده اند. تصاویری سمبلیک که بسیار پرمعنا و زیبا هستند وجلوه ای نو به این مکان تاریخی و طبیعی داده اند. یک جفت عقاب ماهیگیر که از انواع کمیاب عقاب های جهان هستند، بر بلندای دهانه غار لانه کرده اند و شاهانه زندگی می کنند. همسایه این عقاب ها خفاش های دم موشی هستند که در قسمت های بسیار تاریک و حفره های زیرین غار زندگی می کنند. جای این خفاش های در حال انقراض در این غار امن است و می توانند به راحتی زاد و ولد کنند و به زندگیشان ادامه دهند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما اصفهان قشم در مشهد می باشد.

غار خربس قشم

بازدید از غارخربس

هنگامی که از غار خربس بازدید می کنید، روزنه هایی توجه تان را به خود جلب خواهد کرد که نرده های چوبی جلوی خود دارند. این روزنه ها در واقع بخشی از نور غار را تامین می کنند؛ اما در گذشته احتمالا به عنوان ورودی غار استفاده می شده است. وقتی از این روزنه ها بیرون را نگاه می کنید، فضای سبز کوچک پایین غار را می بینید. درون این غارها شامل مجموعه ای از دهلیزها و تالارها و اتاق‌های متعدد، چشمه ‌ها و روزنه ‌های گوناگونی است که نشانگر وجود مردم از دوره‌های کهن در این مکان است، البته به ‌مرور زمان توسط انسان ها شکل این غارها و دیواره‌هایش تغییر کرده است. به دلیل اینکه این غار بر روی بلندی قرار گرفته، محققین معتقدند در زمان مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. البته برخی دیگر معتقدند حفره ها محل نگهدارى استخوان‌هاى مردگان پس از مرگ در آیین زرتشت بوده یا زمانی پناهگاهی براى مردم بى‌ دفاع بوده که در این دشت زندگى مى ‌کرده‌اند و از دست دزدان دریایى در امان نبودند.

غار خربس قشم

راه های دسترسی به غار خربس قشم

غار خربس قشم یکی از مکان های دیدنی پر بازدید در جزیره قشم این روزها جزو پرطرفدارترین مکانهای این جزیره است که در 15 کیلومتری این شهر و سمت راست جاده آن قرار دارد. هم جواری این مکان ارزشمند با شهر تاریخی خربس نشان می دهد که در زمان هایی، یک تمدن بزرگ و پیشرفته همچون مادها و ساسانیان در جزیره همیشه زیبای قشم زندگی می کردند ، برای رفتن به غار باید حتما وارد جاده قشم به سمت روستای دیدنی رمچاه بشوید و بعد از آن در طول راه تابلوهای راهنمایی به سمت غار تعبیه شده اند که به راحتی شما را به سمت این غار هدایت می کنند و در آخر زمان بازدید از این غار هر روز از ساعت 8 صبح تا غروب آفتاب است و هزینه ورودی بازدید تنها 2000 تومان می باشد. مدت زمان پیشنهادی برای گشتن در این غارها ۱ الی ۲ ساعت است. در نظر داشته باشید، غار خربس برای آنهایی که توانایی بالارفتن از پله های زیاد را دارند یا افرادی که به مکان های رمزآلود علاقه مند هستند، بسیار مناسب است، اما برای سالمندان یا افرادی که مشکل زانو و .. دارند و توانایی بالارفتن از پله های زیاد را ندارند و معلولان حرکتی که به ویلچر نیازمندند، مناسب نیست. شما می توانید با تهیه بلیط لحظه آخری از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

غار خربس قشم

date_range دوشنبه 04 بهمن 1400 remove_red_eye 1472 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0