{{ctrl.notification}}
غار ایوب کرمان

غار ایوب کرمان

استان کرمان پهناورترین استان ایران با مرکزیت کلانشهر کرمان است. استان کرمان در جنوب شرق ایران قرار گرفته است، کرمان با داشتن آب و هوای معتدل و داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی سالانه میزبان گردشگران و مستفران زیادی از همه ی جای ایران و حتی خارج از ایران می باشد. در این مقاله به معرفی یکی از جاذبه های طبیعی در کرمان یعنی غار ایوب می پردازیم در ادامه همراه ما تا پایان مقاله باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی بلیط هواپیما چارتری تهران کرمان را ازاین سامانه دریافت نمایید.

غار ایوب کرمان

معرفی غار ایوب کرمان

غاری زیبا بر روی کوه‌های ایوب در شهر بابک کرمان و جنوب شرقی شهر دهج از توابع شهر بابک قرار گرفته که از مهم‌ ترین جاذبه‌های گردشگری استان وهمچنین بزرگ‌ ترین غار آذرین کشور به شمار می ‌رود. ارتفاع کوه ایوب برابر با ۳۲۰۰ متر می باشد و جزئی از رشته کوه های مرکزی ایران محسوب می شود. که غار ایوب در فاصله ۲۸۷۶ متری واقع شده است. دهانه ی بزرگ غار دارای طولی به اندازه ۶۰ متر و ارتفاع ۸۰ متر می باشد و كف غار با شيبی حدود ۶۰ درجه به سوی بالا به انتها می‌ رسد. بر اساس روایات و قصه ها اهالی دهج، ايوب پيامبر (ع) كه از بيماری پوستی رنج می ‌برد، خود را با آب داخل غار شست و درمان شد. در نتیجه مردم دهج به‌علت حضور ایشان در غار، نام آن حضرت را بر غار نهادند. از این رو غار ایوب جایگاهی مقدس و زیارتی در میان مردم به شمار برود. غار ایوب همچنین به نام خمیازه بلند تاریخ نیز شناخته می ‌شود، با شماره ثبت ۱۳۹۴۵ در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴ هجری شمسی ثبت ملی شده است.

غار ایوب کرمان

پیدایش غار ایوب کرمان

این پناهگاه‌های طبیعی و پر از شگفتی معمولا در اثر عوامل مختلف زمین‌شناسی از جمله فرسایش یا لغزش و شکافته شدن سنگ‌ها ایجاد می ‌شوند. آب موجود در زیر گدازه‌های داسیتی، بعد از پیوند با هم و انفجار شدید باعث تشکیل شدن این غار شد است. فرسایش بادی و کوبیده شدن دانه های ماسه با سرعت زیاد بر روی سنگ های داسیت شده نیز نتیجه را به وجود آورده که شما می توانید اثر آن را در لانه های زنبوری شکلی که در فضای درونی غار ایجاد شده تماشا کنید. دیواره های غار به دلیل عوامل طبیعی همچون رطوبت، و هوای سرد ترک خورده و از یکدیگر جدا می شوند. عوامل طبیعی مانند سرما هوا و رطوبت، باعث ایجاد انقباض و انبساط‌های شدید در دیواره غار شد و بر وسعت آن افزوده شد. دیوارهای غاراز جنس سنگ‌های آذرین و ساختار داسیت و آندزیت می ‌باشند. حفره‌های ریز و درشتی همچون لانه زنبور در دیوارهای این غار منظره ای زیبایی را به وجود آورده اند که در نتیجه برخورد باد و ماسه‌هایی است که در طول سال‌های متمادی با دیواره غار ایوب برخورد کرده‌ و این تصویر زیبا را به وجود آورده‌اند.

غار ایوب کرمان

زیبایی های دیدنی داخل غار ایوب کرمان

حوضچه غار ایوب: از جذاب‌ترین بخش‌های این غار شگفت ‌انگیز، می‌توان به حوض آرزوها اشاره کرد. حوضچه سطحی مسطح و صاف قرار دارد که چاله کوچک هاونگ مانندی در مرکز آن دیده می شود که به هاونگ یا حوض آرزوها معروف است، این حوضچه کوچک در اثر جوی باریکی که از سقف به سمت پایین حرکت می ‌کند به وجود آمده است. آب این حوضچه خنک، گوارا و قابل آشامیدن است. محلی‌ها معتقدند اگر در کنار این حوضچه آرزو کنید و تکه سنگی را درون چاله پرتاب کنید، چنانچه آن قطعه سنگ بعد از برخورد به این چاله به‌سمت بیرون پرتاب شود، آرزویت برآورده خواهد شد.

غار ایوب کرمان

سوراخ حلال و حرام: از دیگر جاذبه های دیدنی و فوق ‌العاده و جالب در دیواره غار ایوب، سوراخ حلال و حرام می باشد که در دیواره غار ایوب قرار گرفته است، این سوراخ دایره ای شکل در سمت غربی دیواره غار قرار دارد. بر اساس اعتقادات قدیمی و خرافاتی که در میان مردم این منطقه زبان به زبان چرخیده است هر که حلال ‌زاده باشد می ‌تواند از این حلقه عبور کند، در غیر این صورت نمی ‌تواند. برای سفر به کرمان کافی است از سایت آس چارتر بلیط چارتر ارزان مشهد کرمان را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

غار ایوب کرمان

جاذبه های نزدیک به غار ایوب کرمان

جاذبه های کرمان بسیار زیاد است که در یک سفر چند روزه و یک برنامه ریزی عالی می توانید از تمام جاذبه های کرمان دیدن نمایید، در نزدیکی غار ایوب جاهای دیدنی دیگری مانند: روستای صخره‌ای میمند، منطقه جوزم، روستای ریسه و پاقلعه، دریاچه مخرگه و عمارت تماشایی موسی خان نیز قرار گرفته است که می توانید از آنها دیدن نمایید.

غار ایوب کرمان

روستای میمند کرمان

یکی از دیدنی های نزدیک به غار ایوب روستای میمند می باشد، این روستا در استان کرمان و در شهر بابک در شمال شرقی شهر کرمان واقع شده است. این روستا دارای معماری فوق العاده زیبایی می باشد که شما را  یاد روستای صخره ای کندوان در آذربایجان شرقی می اندازد، حدود ۴۰۰ خانه در این روستا در دل صخره های سخت در دل کوه کنده کاری شده است و قدمت این خانه ها به حدود ۱۲ هزار سال پیش باز می گردد. این روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار ایوب کرمان

دریاچه مخرگه کرمان

از دیگر جاذبه های طبیعی در کرمان که در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب شهر بابک و در دل دشت وسیعی از ریگ سفید قرار گرفته است ، دریاچه مخرگه مساحتی بیش از ۲۵ کیلومتر مربع با 7 کیلومتر طول و حداکثر ۵/۵ کیلومتر عرض دارد. عمق دریاچه نیز در عمیق ترین قسمت‌ها حدود ۳۰ سانتی ‌متر می باشد. این دریاچه با شوره زاری در بولیوی نیز شباهت های بسیار دارد و ملقب به بزرگترین آینه روی زمین می باشد. مسطح بودن دریاچه مخرگه دلیل عمده آینه‌ ای بود سطح آب آن است.

غار ایوب کرمان

عمارت موسی خانی کرمان

عمارت موسی خانی یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین عمارت های در کرمان که قدمت آن به زمان قاجاریه به سال 1265 باز می گردد. که در مساحتی حدود ۷۵۰۰ متر مربع به دستور محمد علی ملقب به حاج آقا ساخت شده است. این بنای ارزشمند در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۱۲ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. مصالح به‌کار رفته شامل خشت خام و گل رس، کاه، آهک، گچ، سنگ، چوب و شیشه می باشد، بنای این عمارت در دو طبقه و ۶۰ اتاق کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

غار ایوب کرمان

نکات مهم در بازدید از غار ایوب

در نزدیکی غار چون امکانات رفاهی وجود ندارد حتی الامکان با خود آب معدنی و خوراکی همراه داشته باشید.

از ریختن زباله در این منطقه خودداری نمایید.

در مسیر کوهنوردی که به سمت غار دارید حتما تجهیزات لازم برای کوهنوردی به همراه داشته باشید یا حداقل کفش های راحتی که بتوانید با آن راحت تر به سمت غار بروید داشته باشید.

اگر در سمت عصر به بازدید از غار می روید لباس گرم به همراه داشته باشید.

برای بازدید از غار از راهنما کمک بگیرید.

 

بهترین فصل سفر به غار ایوب کرمان

کرمان در نزدیکی مناطق کویری گرم و خشک و در نزدیکی کوهستان‌های سرد قرار گرفته است بنتبراین دارای آب و هوای معتدلی می باشد. بهترین زمان برای رفتن به غار ایوب فصل بهار و اوایل فصل تابستان است که هوا معتدل و دلپذیر است، در ضمن به یاد داشته باشید در شب هوای این منطقه بسیارسرد می شود بهترین زمان برای بازدید روز می باشد.

مسیر دسترسی به غار ایوب کرمان

برای دسترسی به غار ایوب در ابتدا باید به سمت استان کرمان و شهربابک حرکت کنید. و بعد به سمت روستای دهنج برانید، غار ایوب در 7 کیلومتری روستای دهنج قرار دارد. شما باید باقی مسیر را به‌ مدت یک ساعت پیاده ‌روی کنید تا به غار برسید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در مشهد می باشد.

آدرس غار ایوب: کرمان، شهرستان بابک، ۷ کیلومتری شهر دهنج
date_range چهارشنبه 04 آبان 1401 remove_red_eye 421 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0