{{ctrl.notification}}
صنایع دستی تبریز

صنایع دستی تبریز

صنایع دستی تبریز یکی دیگر از موضوعات جذاب برای علاقه مندان به هنرهای این مرز و بوم است. تبریز شهری زیباست که صنایع دستی و هنرهای منحصر به فردی را به جهان ارائه کرده است. سوغات و صنایع دستی تبریز سال هاست که جز چند شهر اول ایران در این حوزه می باشد. با خرید صنایع دستی و سوغات تبریز می توانید خاطرات زیبای سفرتان را همواره به یاد داشته باشید. دراین مقاله آس چارتر صنایع دستی تبریز رابرای شما معرفی می کند. شما می توانید بلیط هواپیما چارتر تبریز را ازسایت آس چارترتهیه نمایید.

صنایع دستی تبریز

معروف ترین صنایع دستی تبریز فرش و قالی، چرم دوزی، گلیم بافی، سفالگری و محصولات سرامیکی است. صنایع دستی تبریز،  نیز مانند اصفهان قدمتی دیرینه دارد. در مورد صنایع دستی تبریز باید گفت که تبریز نیز یکی از شهرهای فعال ایران در زمینه ی تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی به شمار می روداز صنایع دستی تبریز می توان به قالی ‌بافی ، قلمزنی روی مس، سفال ‌گری، سوزن‌ دوزی، کفش‌ دوزی، کنده‌ کاری،  گلدوزی، منبت‌ کاری، نقاشی روی سرامیک گلیم ‌بافی، نگارگری، معرق‌ کاری و نقره ‌کاری  اشاره کرد.

صنایع دستی تبریز

قالی بافی تبریز

قالی ایران، در سطح جهانی شهرت بسیاری دارد ولی از میان شهرهای ایران قالی تبریز شناخته شده می باشد، بطوری که به تبریز لقب شهر جهانی صنایع دستی و بافت فرش داده شده است. قالی بافی یکی از صنایع دستی استان آذربایجان شرقی می باشد که قدمتش به دوران سلجوقیان و ایلخانیان باز می گردد، پس از دوران تکاملی آن همزمان با تیموریان و بعد به دوران صفویان می رسد. در زمان صفویان طرح هایی چون گل و بوته، سجاده ای، حیوانات، لچک و ترنج، مخصوصاً نقش گل شاه عباسی رواج یافت و برای بافت از نخ های ابریشمی استفاده می شد که باعث ظرافت خاص قالیان شده و آثار نفیسی را به ارمغان آورده است. بسیاری از این آثار ارزشمند که از گذشته بجا مانده است را می توان در موزه های مشهور دنیا بازدید کرد.

قالی بافی تبریز

ورنی بافی تبریز

ورنی بافی یکی دیگر از صنایع دستی استان آذربایجان شرقی می باشد که متعلق به عشایر این استان است. نام دیگر ورنی بافی، به زبان آذری سوماک نامیده می شود. ورنی بافی نوعی فرش بدون پرز و یا گلیم است که یک رو دارد، در واقع ورنی نه گلیم و نه فرش است. هنر ورنی بافی، دارای نقش خاص و بافتی منحصر به فرد است. نقوش و طرح های بافته شده در هنر ورنی بافی به استادان بافنده آنان و فرهنگ عشایری باز می گردد. زنان و دختران عشایر کوچ رو به دلیل مشغله کاری کمتر می توانند ورنی های منقوش را ببافند. در رنگ های لاکی، سورمه ای، کرم، سفید، پیازی و آبی روشن به چشم می خورد. نقوش برگرفته شده از حیوانات به صورت حاشیه و یا مرکزی استفاده می شود، دیگر نقش ها از طبیعت به صورت برگ و گل، ترنج و … الهام پذیر هستند. برای تهیه و بافت ورنی مواد لازم از جمله پشم، پنبه، ابریشم، کنف و موی حیوانات هستند. از نظر ظاهر به قالی شباهت دارد و از نظر بافت، شبیه به انواع گلیم است.

ورنی بافی تبریز

چرم تبریز

چرم تبریز، پیشینه ی پرآوازه ای در کشور ایران دارد، در شهر تبریز تولیدکنندگان بسیاری مشغول به این حرفه هستند. از جمله مهمترین فرآورده های ساخته شده از چرم در این استان کفش است. کفش چرم تبریز جایگاه بالایی در ایران و حتی خارج از آن دارد و بعنوان یک برند با کیفیت شناخته شده است. پیشنهاد می کنیم با خرید کیف و کفش یا دیگر فرآورده های چرمی تولید شده تبریز، قسمتی از هنر و صنایع دستی تبریز را به همراه خود داشته باشید. برای تهیه محصولات چرمی دست دوز تبریز بهتر است به بازار کفش در بازار تاریخی تبریز سری بزنید. آس چارتربهترین مرجع ارائه کننده بلیط پرواز کیش تبریز درمشهد است.

چرم تبریز

گلیم بافی تبریز

گلیم بافی تبریز، یکی دیگر از صنایع دستی محبوب شهر تبریزاست که رواج بسیاری در این منطقه و آذربایجان دارد. گلیم در دسته ی صنایع زیرانداز محسوب شده و از پشم گوسفندان، ابریشم و موی بز بافته می شود. معروف ترین گلیمی که در تبریز به چشم می خورد گلیم شاهسون است. مشخصه ظاهری گلیم شاهسون، وجود نگاره های بزرگ و برجسته است که با نوارهای باریک و پیچیده از هم جدا شده اند و رنگ های ملایمی مخصوصاً صورتی، سبز، درصد کمی قهوه ای و آبی تیره به چشم می خورد. با نگاه به گلیم های خطه آذربایجان، می توان فهمید تفاوت بسیاری از لحاظ ظاهر در گلیم های بافته شده اقوام مختلفش است. گلیم دورو یا ساده و گلیم سوماک که «ورنی» هم به آن می گویند دو نوع گلیم است که در تبریز عرضه می شود. گلیم در ابتدا به منظور روانداز، زیرانداز، کف پوش و .. استفاده می شد، امّا اکنون بعنوان یک پوشش مدرن در خانه ها استفاده می شود.

گلی بافی تبریز

سفال و سرامیک تبریز

محصولات سفالی و سرامیک (به سفال سفید معروف است) یکی از صنایع دستی رایج در شهر تبریز است علاوه بر تولید در تبریز، کارگاه های تولید آن در شهر زنور هم قرار دارد. همچنین در شبستر، سفال گری قدمت طولانی دارد و در تبریز میتوان این آثار ارزشمند را یافت. سفال و سرامیک تبریز از نوعی خاک مرغوب تولید می شوند. برای بازدید از آثار سفالی می توانید به موزه ی سفال تبریز مراجعه کنید، این موزه خانه علوی است جایی که شما میتوانید درکنار بازدید یک اثر تاریخی زیبا، این سفال های هنرمندانه را نیز ببینید. حتماً بعنوان یادگاری و سوغات در سفر به شهر تبریز سفال های زیبایش را به ارمغان ببرید. همچنین مجسمه های سفالی ساخته را می توانید در موزه مشروطه تبریز بازدید کنید.

سفالگری تبریز

نقره سازی و نقره کوبی تبریز

نقره از مهمترین فلزات استان تبریز می باشد که موجب شده تا هنر نقره سازی رونق داشته باشد. هنر نقره سازی در سال 1915 میلادی برای اولین بار از ترکیه به آذربایجان شرقی ورود پیدا کرد. مبدا پیدایش و گسترش هنر نقره کاری در ایران شهر تبریز است به همین علت بیشترین نقره کاران در این استان به چشم می خورند. پس از بدست آمدن ترکیب اولیه ظروف حکاکی بر روی آنها صورت می گیرد که نقره کوبی نام دارد. حکاکی روی ورق های نقره بعد از نقش بستن طرح اولیه بر روی آنها صورت می گیرد، با قلم زنی، برشکاری، خم کاری و لحیک کاری با توجه به ضرورت طرح و نقش انجام می شود. هنر نقره کاری تبریز در سال 1390 و در تیر ماه همان سال به ثبت ملی گردید. شما می توانید با کمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما ساری تبریز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

نقره سازی تبریز

قلمزنی تبریز

قلمزنی یک هنر بسیار زیبا و با ظرافت است که می توان آن را کنده کاری و کندن نقش بر روی ظروف فلزی از جمله مس، طلا، نقره، برنج و … معنا کرد. قدمت این هنر به سکاها و سیت ها می رسد که نژادی آریایی داشته اند. در اصل هنر قلمزنی به دوران پیش از تاریخ باز می گردد و همچنان ادامه داشته است (دوران مادها، هخامنشی، سلوکی، اشکانیان، ساسانیان و …). قلمزنی در ایران بر پایه دو سبک می چرخد اول سبک تبریزی و دوم سبک اصفهانی؛ در سبک تبریز ما شاهد حرکت و فشار مچ دست هستیم و در سبک اصفهانی نقوش با استفاده از کچش کاری بوجود می آیند. به همین سبب قلمزنی به سبک تبریز دارای عمق و برجستگی های کمتری می باشد، قلمزنی تبریز دارای سطحی صاف، کم عمق و ظریف است.

قلم زنی تبریز

منبت کاری در تبریز

منبت کاری یکی دیگر از هنرهای استان هنرپرور تبریز می باشد. اشیاء مختلفی را می توان یافت که مزین به منبت کاری هستند، البته که در شهر تبریز می توانید منبت کاری را در ساختمان بناهای تاریخی نیز مشاهده کنید. در بناهای تاریخی از جمله در، پنجره، محراب، منبر، میز و … را می توان از نزدیک لمس و نظاره کرد و با هنر ناب منبت کاری آشنا شد. منبت کاری یکی از هنرهای پر زحمت و دارای ظرافت است که استادان حرفه ای آن را از مواد اولیه ارزان و ساده بوجود می آورند. منبت کاری هنری است ترکیبی از کنده کاری و حکاکی بر روی چوب که موجب نقش برجسته های زیبا می شود. این نقوش طرح های اسلیمی، خطوط کوفی و … می باشند. اگر به عنوان یادگار می خواهید قطعه ای از این هنر اصیل ایرانی را به همراه با خود ببرید می توانید از اشیائی همچون تابلوهای منبت کاری شده، جعبه های گوناگون، وسایل لوکسی همچون عصا، صفحه و مهره های شطرنج، ساعت، و صدها لوازم تزئینی دیگر … خریداری کنید. با تهیه بلیط چارتر هواپیما از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

منبت کاری تبریز

ترام سنگ تبریز

تابلوهای ترام سنگ تبریز یکی از با ارزشترین صنایع دستی تبریز و جزو جدیدترین صنایع دستی این استان می باشد. این تابلوها که تصاویر افراد مشهور و مؤثر تبریز را به نمایش گذاشته اند توسط سنگ های ریزی نقش می بندند. می توانید در پارک مفاخر تبریز تصاویر 65 تن از مشاهیر و نام آوران آذربایجان را نظاره کنید. طراح و مبدع این هنر جذاب صابر بقال اصغری بوده است که با حمایت شهرداری توانسته این تابلوهای زیبا را خلق کند، صابر بقال اصغری اذعان دارد که ترام هر تابلو سنگ فقط 6 روز به طول انجامیده است.

ترام سنگ تبریز

date_range چهارشنبه 24 آذر 1400 remove_red_eye 1349 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0