{{ctrl.notification}}
شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد

آذربایجان شرقی در قسمت شمال غربی کشورمان قرار گرفته است، که دارای شهرها و شهرستان های زیادی می باشد، که هر شهر از آن دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی می باشد، در ادامه آس چارتر قصد دارد یکی از شهرستان های تاریخی در آذربایجان را برای شما معرفی کند همراه ما تا پایان این مقاله باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر هواپیما ارزان مشهد تبریز را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

معرفی شهرستان بستان آباد

بستان‌آباد در ۴۵ کیلومتری شرق تبریز قرار دارد، ارتفاع این شهرستان از سطح آزاد دریا۱۷۴۰ متر می ‌باشد. بستان آباد از مهم ترین و تاریخی ترین شهرستان های استان آذربایجان شرقی است، این شهرستان در گذشته به نام اوجان و یا اوجن معروف بوده است و قدمت آن به دوران قبل از اسلام می رسد. در قرن ششم و در دوره ایلخانان اوجان پایتخت ییلاقی مغولان بود، که این شهر توسط مغولان کاملا نابود شد، اما به تدریج دوباره این شهرستان شکل گرفت. مردم شهرستان بستان آباد به زبان ترکی آذربایجانی حرف می زنند. این شهرستان دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی نظیر: تپه طاحونه، دگیرمان تپه سی، ساختمان نایب‌السلطنه، گورستان دیزناب، قوچ‌های سنگی،  متنق کاروانسرای الخلج تپه،  جانقور و ... می باشد.

شهرستان بستان آباد

آب و هوای بستان آباد

شهرستان بستان آباد بخاطر قرار گیری در دامنه کوهستان سهند دارای آب و هوای معتدلی است، زمستان های این منطقه بسیارسرد و برفی است و در تابستان های دارای آب و هوای معتدلی می باشد، جالب است بدانید این شهرستان در بیشتر مواقع دمای آن به منفی 46 درجه نیز می رسد، و به همین دلیل لقب سردترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است.

شهرستان بستان آباد

پیشه مردم شهرستان بستان آباد

شغل مردم این شهرستان بیشتر کشاورزی، دامداری و رانندگی با کامیونهای سنگین می باشد. و تقریبا حدود 70 درصد نیز در کارخانجات صنعتی، ادارات دولتی و خصوصی مشغول به کار می باشند.

شهرستان بستان آباد

معروف ترین سوغات در شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد نیز بخاطر داشتن آب و هوای معتدل و کشاورزی و دامداری تولید محصولات لبنی و دامی مناسبی را داراست، از معروف ترین محصولات لبنی در این شهرستان بستان اباد پنیر لیقوان و پنیر تبریز می باشد که بسیار خوشمزه و معروف است و از لحاظ اقتصادی نیز یکی از قطب های اصلی در این شهرستان می باشد، همچنین در روستای الوار بستان آباد بافت فرش یکی از صنایع معروف و مشهور در آذربایجان می باشد که حتی این فرش ها به خارج از کشور نیز صادر می شود. همچنین فطیر محلی که از خوشمزه ترین و معروفترین سوغاتی های بستان آباد می باشد.

شهرستان بستان آباد

موقعیت جغرافیایی شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد از لحاظ موقعیتی در ۴۵ کیلومتری شرق تبریز قرار گرفته است، این  شهرستان از از شمال به هریس، از جنوب به شهرستان هشترود، از غرب به تبریز، از شرق به شهرستانهای سراب و میانه و از جنوب غربی به شهرستان مراغه منتهی می شود. همچنین این شهرستان در مسیر ارتباطی جاده ابریشم و مسیر ترانزیتی تبریز تهران و تبریز سراب و اردبیل قرار دارد.

شهرستان بستان آباد

پوشش گیاهی شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد دارای پوشش گیاهی زیادی نمی باشد آن هم به این دلیل که بیشتر گیاهان به خاطر زمین های کشاورزی از بین رفته اند، امام پوشش گیاهی که در این منطقه به جا مانده است می توان به گیاهان گرافیدها و خار شتر و همچنین درختان زبان گنجشک و تبریزی و نارون اشاره کرد که در این منطقه می توانید آنها را ببنید.

بهترین فصل سفر به شهرستان بستان آباد

برای سفر به شهرستان بستان آباد می توانید در فصل تابستان و بهار به سفر و بازدید از این شهرستان بپردازید، زیر در فصول پاییز و زمستان میزان بارندگی و بارش برف و باران زیاد است و چون این شهرستان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد زمستان های بسیار سردی را دارد. با رزرو بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران تبریز از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

شهرستان بستان آباد

کوه های شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و در دامنه ی کوه سهند قرار گرفته است، که این کوه یکی از مرتفع ترین کوه ها می باشد و ارتفاع آن به 3772 متر است، در این منطقه کوه های دیگری از جمله کوه‌های بزقوش که در شمال و کوه‌های موروداغ درغرب این شهرستان قرار دارند، ارتفاع کوه بزداغ حدود ۳۶۰۵ متر، کوه بیوک ‌داغ ۲۹۶۰ متر، کوه دروانه ‌داغ ۲۹۵۴ متر، کوه قباق ‌داغ ۲۹۰۴ متر، کوه آلتی ۲۵۶۰ متر، کوه شبلی ۱۶۵۴ متر می باشد.

شهرستان بستان آباد

مشاهیر شهرستان بستان آباد

شهرستان بستان آباد یکی از شهرستان هایی که همانند دیگر شهرهای ایران دارای فرهنگ و موقعیت و آداب و رسوم متفاوتی می باشد، همچنین این شهرستان مشاهیر زیادی را در خود پرورانده است، از جمله این مشاهیر می توان به قهرمان تکواندو جهان و المپیک هادی ساعی بنه ‌کهل اشاره کرد و شاعر معاصر سید محمدحسین بهجت متخلص به شهریار، مجتهد آیت الله حاج میرزا علی بستان آبادی، حسین شهابی کارگردان سینمای ایران، خسته قاسم شاعر قرن دوازدهم، داوود ساعد قهرمان پاورلفتینگ آسیا، علی اسماعیلی، بهرام اکبری فینالیست مسابقات قویترین مردان ایران، جواد خیابانی مجری برنامه‌ های ورزشی تلویزیون، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصطفی محمد نجار و داوود دانش ‌جعفری وزیر اقتصاد و دارایی در دوره دولت نهم که از مشاهیر بنام این شهرستان در ایران می باشند.

شهرستان بستان آباد

جاذبه های طبیعی و تاریخی در شهرستان بستان آباد

این شهرستان تاریخی دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی می باشد، که از جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به تالاب قوری ‌گل، آبگرم درمانی، دره زیبای شاهیوردی، دامنه های سلسله جبال سهند و بزقوش، تالاب آلمالو گلی، تالاب آلقاز، کوه حیدربابا، پیست اسکی سهند، دره سعیدآباد، غار اسکندرواستیار، غارآق‌بلاغ اشاره کرد وعمارت نائب‌السلطنه، نادر تپه ‌سی، قزل کوشک، تپه طاحونه، جانقور، گورستان‌های آبادی‌های دیزناب و امین‌ آباد، کاروانسراهای تیکمه داش، کاروانسراهای شیبلی و مسجد روستای جانبهان می باشد که در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ای تاریخی و طبیعی خواهیم پرداخت.

شهرستان بستان آباد

تالاب قوری گل

یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب در شهرستان بستان آباد که در فاصله 35 كيلومتری جنوب شرقی تبريز قرار دارد، تالاب قوری گل است، این تالاب حدود 2 كيلومتر مربع وسعت و 2 متر عمق و حجمی معادل 4 میلیون متر مكعب را داراست. این تالاب یکی از جاذبه های گردشگری در این منطقه است، این تالاب زیستگاه جانوران بسیاری است و همچنین هرساله میزبان پرندگان مهاجر می باشد. پوشش جانوری این تالاب شامل: جربیل ایرانی و موش کشتزار و موش مغان و گرگ و روباه و سمور سنگی، قوچ و میش های ارمنی، اردک سرسفید و اردک مرمری و اردک بلوطی و خزندگانی مانند مارمولکهای تالاب قوریگل و مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر و وزغ سبز، قورباغه درختی، قورباغه مردابی و قورباغه قفقازی و همچنین ماهی هایی که در تالاب زیست می کنند که معروف ترین آن ماهی کپور است. پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل 280 گونه گیاهی می باشد، که حدود 89 درصد آن در اطراف تالاب و حدود 11 درصد آن در داخل تالاب قرار دارد. گونه های گیاهی این تالاب شامل بومادران و شنگ و گل گندم و آلبالوی وحشی و زنبق کوهی و شیرین بیان و نسترن و گیاهان آبزی تالاب شامل نی و لوئی و عدسک آبی، بارهنگ آبی و آلاله آبزی و قوشاب شانه‌ ای و انواع جلبک و فیتو پلانکتون می باشد.

شهرستان بستان آباد

پیست اسکی سهند

یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب در شهرستان بستان آباد پیست اسکی سهند می باشد، این پیست یکی از بزرگترین پیست های اسکی در شمال‌غرب کشور است، به همین دلیل این منطقه دارای امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی می باشد، امکانات این پیست شامل: تله اسکی، مدرسه اسکی برای خانم‌ها و آقایان، آشیانه برف کوب، ۱۲ دستگاه بالابر، هتل ویلایی، سرویس‌های بهداشتی و اجاره وسایل اسکی می باشد. این پیست از محبوب ترین پیست ها برای برف بازی و اسکی برای علاقه مندان به این ورزش و تفریح است، و در 6 ماه دوم سال طرفدارانی بسیاری رابه خود جذب می کند. در فدراسیون جهانی اسکی پیست اسکی سهند به‌عنوان پیست اسکی بین‌ المللی ثبت جهانی شده است.

شهرستان بستان آباد

مسجد روستای جانبهان

یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی که در شمال شهرستان بستان اباد مسجد تاریخی جانبهان می باشد، این مسجد متعلق به دوران صفویه می باشد و دارای معماری بی نظیری نیز است، مسجد جانبهان دارای 4 ستون و سقفی کوتاه می باشد. مصالحی که در ساخت این مسجد استفاده شده است به گونه ای است که در فصل تابستان هوای داخل مسجد خنک و در زمستان داخل مسجد گرم می باشد.

شهرستان بستان آباد

کاروانسراهای تیکمه داش

از دیگر بناهای تاریخی در شهرستان بستان آباد کاروان ‌سرای تیکمه داش است، این کارونسرا مربوط به دوره صفویه می باشد، این بنای تاریخی در 5 کیلومتری روستای تیکمه داش قرار دارد، این اثر ارزشمند و تاریخی در دهم بهمن ماه سال 1383 با شماره 11262 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است.

شهرستان بستان آباد

دره زیبای شاهیوردی

جاذبه ای طبیعی و دیدنی در دامنه کوه سهند شهرستان بستان آباد که این منطقه ییلاقی شاهیرودی نام دارد، برا رسیدن به این منطقه که در درون دره ای قرار دارد، باید از روستای چینی بلاغه عبور کنید و به روستای قره بابا خودرا برسانید و از این روستا نیز عبور کرده و منطقه ی زیبای ییلاقی دره شاهیوردی را خواهید دید.

شهرستان بستان آباد

تالاب آلمالو گلی

تالاب آلمالو گلی سهند یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و جذاب در شهرستان بستان آباد می باشد، این تالاب در جنوب شرق ارتفاعات 2400 متری از کوه سهند قرار دارد، مساحت این تالاب که دریاچه محسوب می شود حدود 30 هکتار است، آب این دریاچه فقط از بارش برف و باران تامین می شود، در این تالاب گیاهان آبزی زیادی وجود دارد که تمام سطح تالاب را پوشانده است، این گیاهان ابزی همچنین بستر مناسبی برای لانه گزینی و تخم گذاری انواع پرندگان می باشد. پرندگان آبزی این منطقه کله سبز و چنگر می باشد که می توانید تعداد زیادی از آنها را در این منطقه ببنید، اطراف این تالاب بعلت اطراق گله ها و احشام محلی و تردد بیش از حد آنها هیچ گیاهی وجود ندارد، همچنین وجود کودهای حیوانی که گله ها در اطراف این تالاب به جا می ماند با بارش باران همه به داخل تالاب می ریزد و باعث الودگی آب این دریاچه می شود. تالاب آلمالوگلی در جاده کوهستانی شوسه و 66 کیلومتری جاده تبریز میانه قرار دارد. 

شهرستان بستان آباد

غارآق ‌بلاغ

غارآق ‌بلاغ از دیگر جاهای دیدنی در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بستان آباد و در قسمت جنوبی روستای آقبلاغ قرار دارد، ارتفاع این غار ۲۰۱۰متر از سطح دریاهای آزاد می باشد. عرض دهانه این غار حدود ۲ متر و در داخل آن چندین قبر وجود دارد، که این قبور توسط سودجویان و حفاری شده که شما می توانید استخوانهای پوسیده مردگان و ظروف شکسته سفالی را به راحتی مشاهده نمایید. این غار از جنس غارهای استلاكتیت است و در داخل آن سالن های متعددی وجود دارد. آثار با ارزش کشف شده در این غار مربوط به دوران اشکانیان بوده است. این غار در قدیم به عنوان پناهگاهی برای انسان ها د رگذشته بوده است، همچنین در مورد این غار افسانه های زیادی وجود دارد، که یکی از این افسانه ها این بوده است که یگ راس گاو وارد این غار می شود و بعد از گذشت هفت سال با هفت گوساله یا گاو از غار بیرون می آید. اما این افسانه هیچ صحتی ندارد آن هم طبق تحقیق های به عمل آمده دهانه غار کوچک بوده و چند سال بعد با استفاده از دینامیت دهانه غار باز تر شده است، و اینکه گاو ماده بدون نر چگونه 7 گوساله را به دنیا آورده است و چگونه بدون غذا در آن غار دوام آورده است، اما درباره کوزه های سفالی بزرگی که درون این غار کشف شده است باید گفت طبق مطالعات باستانشناسی در گذشته اجساد مردگان را درون این کوزه ها سفالی قرار می دادند. در اطراف غار روستای زیبا و سرسبز آقبلاغ قرار دارد که دارای آب و هوای بی نظیر و طبیعت بکری می باشد، در سالهای اخیر نیز غار را لایروبی و دهانه غار را کمی باز تر کرده اند و همچنین امکاناتی برای بازدید کنندگان در این منطقه در نظر گرفته شده است که بتوانند به راحتی به بازدید وگردش در این منطقه بپردازند.

شهرستان بستان آباد

تپه طاحونه

تپه طاحونه نیز از دیگر آثار تاریخی و با ارزش در شهرستان بستان آباد و درضلع جنوبی شهر حسن آباد می باشد، این تپه همچنین در بین دو رودخانه صبرلو و حاج اقا قرار گرفته است که بسیار دیدنی است، در تپه طاحونه آثار تاریخی زیادی وجود دارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری در شهر مشهد می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 03 فروردین 1402 remove_red_eye 815 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0