{{ctrl.notification}}
سوغات خوراکی استان گیلان

سوغات خوراکی استان گیلان

رشت یکی از شهرهای بزرگ ایران با جاذبه های گردشگری فراوان است. از  جاذبه های دیدنی این استان سرسبز می توان به موزه میراث روستایی گیلان، پارک ساراوان، تالاب بین المللی بوجاق، باغ محتشم، موزه گنجینه رشت، پارک ملت که در کنار دریاچه ی زیبای خزر و جنگل های سرسبز و پردرخت از معروف ترین جاهای دیدنی و پرطرفدار می باشند. این استان علاوه بر جاذبه های دیدنی اش سوغات بی نظیر و معروفی همچون انواع صنایع دستی مانند حصیربافی و نمدمالی گرفته تا نان‌ها و شیرینی‌های محلی و محصولات طبیعی می باشد، که در ادامه آس چارتر به معرفی بهترین سوغاتی های گیلان می پردازد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران رشت در مشهد می باشد.

سوغات خوراکی استان گیلان

معرفی سوغات خوراکی استان گیلان در آس چارتر

استان گیلان، طبیعتی پوشیده از جنگل و آب ‌و‌هوایی معتدل و مرطوب دارد. مهم‌ترین فعالیت اقتصادی استان، کشاورزی است، استان گیلان در زمینه‌ی تولید چای، زیتون، فندق و بادام زمینی، و کشت برنج رتبه‌ی اول کشور را در اختیار دارد، همچنین حدود ۸۰ درصد تولید ملی ابریشم و در زمینه‌ی شیلات و صیادی نیمی از تولید خاویار کشور را نیز در اختیار دارد. و همچنین یکی از خوشمزه ترین سوغات گیلان که بسیار محبوب است کلوچه‌های فومن و لاهیجان است، در ادامه با سوغات خوراکی استان گیلان بیشتر آشنا خواهید شد.

سوغات خوراکی استان گیلان

زیتون و روغن زیتون رودبار

از دیگر سوغات خوراکی در استان گیلان زیتون می باشد، این خوشمزه خوراکی در شهرستان رودبار، جنوبی‌ترین شهرستان استان گیلان کشت می شود، شما می‌توانید در انواع مختلف زیتون هسته‌دار، زیتون بی‌هسته، زیتون سیاه و … و زیتون پرورده با ترکیب رب انار و انار نیز و روغن زیتون بودار و بی‌بو را از مغازه‌های رودبار تهیه کنید. همچنین زیتون و روغن زیتون، خاصیت درمانی بسیاری دارد و بهترین سوغات از رودبار بشمار می رود.

سوغات خوراکی استان گیلان

بادام زمینی گیلان

۸۰ درصد بادام زمینی کشور درشهرستان آستانه‌ی اشرفیه در استان گیلان تولید می شود، این محصول از اوایل اردیبهشت تا نیمه‌ی خرداد کاشت و برداشت آن از اواسط شهریور تا اواخر مهر انجام می ‌شود. این بادام یکی از مرغوب‌ترین نوع بادام‌ زمینی در کشور و داشتن دانه‌های درشت و طعم خوب، از ویژگی‌های آن است. دو نوع بادام‌ زمینی با پوست و بدون پوست در بازارهای گیلان به فروش می‌رسد که نوع بدون پوست آن معمولا قیمت بیشتری دارد.

سوغات خوراکی استان گیلان

چای لاهیجان

یکی از معروف ترین محصولات استان گیلان چای معروف آن است، مزارع کشت چای در گیلان یکی از بزرگترین مزارع چای در ایران است، این چای به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود و از نظر کیفیت حرف اول را می‌زند. چای سرگل، ساچمه‌ای و چای ممتاز از انواع چای گیلان هستند، خیلی از خانواده‌های گیلانی زندگی‌شان را از کشت و فروش چای‌ می‌گذرانند.

سوغات خوراکی استان گیلان

رشته‌ خشکار گیلان

رشته خشکار، یک نوع شیرینی رشتی است که از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغات گیلان است. این شیرینی خوشمزه از ترکیب آرد برنج، شکر، مغز گردو و هل درست می‌شود و بعد از آماده شد رشته، مواد را داخل آن می‌ریزند و بعد هم در روغن سرخ می‌کنند و در شربت شیرین مخصوصی می‌غلتانند. برای تهیه‌ی رشته‌های این شیرینی، ابزار مخصوصی وجود دارد که به شانه‌ی رشته‌ ریزی معروف است. شانه‌ی رشته ‌ریزی، قیفی از جنس برنج است که ۶ لوله‌ی باریک و منظم دارد. برای سرخ کردن رشته‌ها نیز از سینی مسی استفاده می ‌شود. رشته‌ خشکار در چندین مرحله پخت آماده می شود. این شیرینی چرب و بسیار شیرین که معمولا در کنار چای مصرف می‌شود، شما می توانید به دوصورت این زشته را خریداری نمایید، داغ و آماده‌ی مصرف و به‌شکل خام، که در شکل خان آن باید مراحل سرخ کردن و شربت دادن را در منزل انجام دهید.

سوغات خوراکی استان گیلان

باقلوای یاس گیلان

باقلوا از دسته شیرینی‌های بسیار شیرین و است که دوستداران زیادی هم دارد. در تهیه باقلوا، معمولا از خمیر باقلوا و انواع مغزهای خرد شده مانند گردو، بادام، پسته و طعم دهنده‌هایی مثل هل استفاده می ‌شود. اما باقلوای گیلانی با این نوع باقلوا فرق دارد آن هم بخاطر طعم یاس آن است؛ این نوع شیرینی را پس از پختن به شربت مخصوصی آغشته می ‌کنند. در استان گیلان، با توجه به فراوانی گل یاس برخلاف باقلوای رایج بادام مورد استفاده در باقلوا را با گل یاس معطر می‌کنند. بادام پوست گرفته را پس از اینکه به‌خوبی خشک شد، در ظرفی درب‌دار می‌ریزند و مقداری گل یاس روی آن قرار می‌دهند. روز بعد، یاس‌های پلاسیده را با گل‌های تازه تعویض می‌ کنند. این کار تا زمانی که بادام، عطر یاس بگیرد، ادامه می دهند. بادام معطر به‌همراه پودر قند چرخ شده، در باقلوا استفاده می ‌شود. در سفر به گیلان این خوراکی خوشمزه را از دست ندهید.

سوغات خوراکی استان گیلان

حلوای به گیلان

یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و سوغات گیلان حلوای به است. برای تهیه‌ی این حلوا ابتدا مقداری به پوست‌گرفته و خردشده را به‌همراه آب و مقداری شکر می‌پزند تا آب آن کاملا جمع شود. بعد از پخته شدن به‌ها آنها را می‌کوبند و به‌همراه شکر و روغن حیوانی تفت می‌دهند. در انتهای تفت دادن، خلال بادام و هل کوبیده را نیز مخلوط می ‌کنند. زمانی که حلوا به‌شکل توده‌ای منسجم درآمد و از ظرف جدا شد، آن را پهن کرده، با پودر پسته تزیین می‌کنند و به‌شکل لوزی برش می ‌زنند. این حلوا بسیار خوش طعم و خوشمزه است حتما امتحانش کنید واز طعم بی نظیر آن لذت ببرید. نوع مرغوب این حلوا که زنان روستایی در دیگ‌های مسی سفید کرده می‌پزند، بسیار خوش‌رنگ است.

سوغات خوراکی استان گیلان

کوکی گردویی و کلوچه فومنی گیلان

از معروف ترین سوغاتی های گیلان که در میان مسافران و گردشگران بسیار محبوب است کوکی گردویی و کلوچه فومنی می باشد. اگر به گیلان سفر کرده باشید حتما از این کلوچه های گردویی و کلوچه فومنی تهیه کرده اید. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بلیط لحظه آخری مشهد رشت را از این سامانه تهیه نمایید.

سوغات خوراکی استان گیلان

نان تمیجان گیلان

نان تمیجان یکی از نان های سنتی گیلان و بیضی‌شکل و باریک است و روی تابه‌ای چدنی به نام ساچ پخته می ‌شود. خمیر این نان به روش خاصی و از آرد برنج تهیه می‌شود.  این نان محلی شیرین‌، در بازارهای هفتگی شهرهای مختلف استان گیلان عرضه می‌شود.

سوغات خوراکی استان گیلان

پنیر سیاه‌مزگی گیلان

یکی از محبوب ترین محصولات لبنی در گیلان پنیر سیاه مزگی است، این پنیر زرد و پرچرب طعم بی‌نظیری دارد و با بهترین پنیرهای کشور فرانسه رقابت می‌کند. برای تهیه‌ی این پنیر، از شیر تازه گوسفند استفاده می‌کنند. این پنیر به روش سنتی در منطقه‌ی سیاه‌مزگی از توابع شهرستان شفت استان گیلان و معمولا در شش ماهه‌ی دوم سال تولید می شود ، جالب است بدانید در این نوع پنیر، پنیر کهنه نسبت به پنیر تازه، قیمت بیشتری دارد. این پنیرطعم فوق‌العاده‌ای دارد این پنیر زردرنگ و پرچرب است و معمولا در زمستان و پاییز درست می‌شود. این پنیر را حتما با گردو یا سبزی تازه امتحان کنید.

سوغات خوراکی استان گیلان

نان خلفه گیلان

نان خرفه، خلفه یا کشتا از سوغات گیلان و جزو نان‌های مقوی و خوشمزه لاهیجان است. نان خلفه از آرد برنج، آرد گندم، پوره کدو، ماست ترش، شکر و تخم شنبلیله که در گیلان به آن تخم خلفه می‌ گویند درست می‌شود. این نان خوشمزه گیلانی رنگ زردی دارد و  آن را در وعده صبحانه، ناهار و شام، همراه با تخم‌مرغ محلی، لوبیاچیتی و یا ماهی شکم پر سرو می ‌کنند. پخت این نان محلی برای روز سیزده‌بدر در بسیاری از مناطق استان گیلان مرسوم است و در برخی از شهرستان‌ها مانند آستانه‌ی اشرفیه، رواج بیشتری دارد.

سوغات خوراکی استان گیلان

ماهی‌های شمال

ماهی آزاد، ماهی سفید، اردک ماهی، ازون برون، سوف، سیم، کفور، کپال، کولمه، کولی، قزل‌آلا و کیلکا از انواع ماهی‌های شمال هستند. ماهی یکی از معروف ترین سوغات گیلان است که از دریاچه خزر صید می شوند و شما می توانید انواع ماهی های تازه را در بازار ماهی فروشان گیلان تهیه نمایید. ماهی آزاد قیمت بالایی دارد و جزو بهترین‌ ماهی‌های شمال به حساب می‌آید. معروف‌ترین بازار برای خرید ماهی شمال، بازار ماهی‌فروش‌های کیاشهر است. علاوه‌بر اینجا، بازار ماهی روستای دستک هم هست. گردشگرهای زیادی برای خرید ماهی به روستای دستک می‌آیند

سوغات خوراکی استان گیلان

ازگیل یا کونوس گیلانی

یکی از خوشمزه های گیلان میوه ای قهوه‌ای رنگ بنام ازگیل است، که علاوه بر طعم شیرینش خاصیت‌های زیادی هم دارد. مردم گیلان به ازگیل خرمای گیلان نیز می‌گویند. می‌توانید ازگیل را گلپر و نمک مخلوط کرده و نوش‌جان کنید. همچنین گیلانی‌های اصیل برای تهیه پخت ماهی، فسنجان و ماهی ترش از تهیه شده رب این میوه در این غذاها استفاده می ‌کنند. رب ازگیل را می‌توانید در بازارهای محلی گیلان خریداری کنید. از جوشانده برگ ازگیل نیزخواص درمانی دارد و رفع ناراحتی‌های گلو استفاده می ‌شود. و همچنین از جمله خواص ازگیل می‌توان به درمان یبوست، جلوگیری از سرطان، تقویت اعصاب و کمک به درمان سنگ کلیه اشاره کرد.

سوغات خوراکی استان گیلان

برنج گیلان

برنج گیلان با عطر فوق‌العاده و طعم بی نظیرش یکی از مرغوب ترین محصولات گیلان می باشد، که در ایران و کشورهای خارجی که طرفداران بسیاری دارد، این برنج علاوه‌بر عطر و طعم خوب خواص زیادی هم دارد و به درمان سوءتغذیه ودرد معده کمک می ‌کند. از انواع برنج جای گیلان می توان به برنج صدری، هاشمی، علی کاظمی و طارم اشاره کرد، که گران ترین آن برنج صدری و هاشمی می باشد، همچنین برنج چمپا نیز در گیلان کشت می شود، برنج چمبا دانه کوتاه است و معمولا برای پخت شله ‌زرد استفاده می ‌شود. اگر به دنبال عطر واقعی برنج و یک طعم به یادماندنی هستید، حتما برنج گیلان را تهیه کنید.

سوغات خوراکی استان گیلان

تمشک گیلان

تمشک نوعی میوه ی خودرو است که در جنگل های گیلان فراوان وجود دارد، این میوه طعم و رنگ فوق‌العاده‌ای دارد که در میان میوه‌های گیلانی محبوبیت بیشتری دارد و از این میوه خوش طعم، انواع مربا و شربت نیز تولید می ‌شود. در سفرتان به گیلان می توانید از مربا و شربت این میوه خوشمزه بعنوان سوغات تهیه نمایید.

سوغات خوراکی استان گیلان

انار گیلان

انار یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین محصولات گیلان است. این میوه سرخ دارای دو طعم ترش و شیرین است، از انار گیلان، در تهیه انواع رب انار ترش و شیرین و چاشنی زیتون پرورده و خوروشت‌های گیلانی استفاده می‌شود. این میوه پرطرفدار در مناطق ماسال و رودبار استان گیلان کشت و برداشت می شود.

date_range پنجشنبه 17 شهریور 1401 remove_red_eye 226 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0