{{ctrl.notification}}
سوغات ایلام

سوغات ایلام

ایلام یکی از شهرهای کوهستانی در ایران که دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی می باشد، که سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیار زیادی از سرتاسر ایران می باشد. از جاذبه های معروف در ایلام می توان به آتشکده سیاهگل، قلعه والی ایلام، رودخانه سیمره، طاق شیرین و فرهاد می باشد. علاوه بر این جاذبه های دیدنی و جذاب ایلام دارای غذاهای معروف و خوشمزه و همچنین سوغات خوراکی و صنایع دستی فراوانی را نیز در خود جای داده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی سوغات ایلام می پردازد. با رزرو بلیط هواپیما لحظه آخری در سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

سوغات ایلام

روغن حیوانی ایلام

یکی از سوغاتی های خوراکی و معروف درایلام کره حیوانی آن است که از شیر تازه گاو گوسفند تهیه می شود، برای تهیه آن روش دامداران از روش سنتی استفاده می کنند ابتدا شیر تازه را به ماست تبدیل کرده و سپس از ماست تهیه شده دوغ درست کرده و آن را درون مشک می ‌ریزند. مشک را آن‌ قدر تکان می‌دهند که گویچه‌های روغنی به صورت کره به یکدیگر می‌ چسبند. سپس کره را از دوغ جدا کرده و آن‌ قدر حرارت می‌دهند تا به خلوص کامل رسیده و ناخالصی و دوغ باقیمانده آن تبخیر شود و به این روش کره حیوانی را تولید می کنند. این روغن های حیوانی از روغن های جامد ومایع که ضرر بیشتری برای بدن دارند مفید تر است و خاصیت درمانی دارد. این روغن سرشار از ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین دی و ویتامین کا،  است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می ‌کند. ایجاد اثرات ضد التهابی شده و برای سلامتی قلب و عروق نیز مفید هستند. روغن حیوانی همچنین دارای اسید چرب دیگری به نام بوتیرات است که نقش حیاتی در سلامت گوارش دارد.

سوغات ایلام

نان محلی ساجی ایلام

یکی از نان های محلی ایلام نان ساجی است این نان از مخلوط نمک، مایه خمیر، آرد، آب و خمیر مایه تهیه می شود و به شکل خمیر در میاد، برای پختن این نان از ساج استفاده می شود. این نان دارای عطر و طعم دلچسبی می باشد. ساج نوعی تنور می باشد که که این نان در آن پخته می شود. این نان سنتی را در ایلام حنما امتحان کنید.

سوغات ایلام

حلوای بگل ایلام

حلوای بگل یکی از شیرینی های سنتی ایلام می باشد که از ترکیب خرما و کنجد سفید، کشک پودر شده و روغن محلی تشکیل شده که بسیار مقوی نیز می باشد. این شیرینی سنتی در ایلام بیشتر در فصول سرد تهیه می شود چون مواد تشکیل دهنده آن باعث گرم شدن بدن می شود. این شیرینی را می توانید از شهر ایلام بعنوان سوغات تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

شیرینی کاک ایلام

یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه ایلام شیرینی کاک می باشد، طرزتهیه خمیراین شیرینی از موادی همچون گندم، دارچین، هل، روغن حیوانی، تخم مرغ، زعفران و شکر تهیه شده است. این شیرینی خوشمزه و خوش طعم را با موادی همچون پودر پسته، بادام یا نارگیل تزئین می کنند.

سوغات ایلام

کله کنجی ایلام

کله کنجی یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه ایلام است که نوعی حلوا شیرین می باشد و می توان گفت جزو شیرینی های مخصوص این شهر می باشد. این شیرینی یا حلوای دلچسب و خوشمزه از موادی همچون: کنجد و خرماست که بسیار پر انرژی و مقوی است. این شیرینی را می توانید به اشکال مختلف در ایلام تهیه  کنید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد ایلام را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

بژی برساق ایلام

از دیگر سوغاتی های خوشمزه و معروف ایلام بژی برساق ایلام می باشد. این شیرینی خوشمزه از ترکیب موادی مانند: روغن حیوانی محلی، تخم مرغ، شکر، رازیانه، زرد چوبه و زیره نشکیل می شود و این خمیز را بعد از ورر دادن به اشکال مختلفی در می آورند و در روغن سرخ می کنند. این شیرینی برای عروسی ها و اعیاد استفاده می شود. شما می توانید این شیرینی خوشمزه را از ایلام بعنوان سوغات تهیه کنید و به شهرتان ببرید.

سوغات ایلام

عسل کوهی ایلام

شهر ایلام همانطور که می دانید دارای طبیعت کوهستانی بی نظیری می باشد، در میان این کوهستان ها خوش آب و هوا اکثر مردم به پرورش زنبور مشغول هستند که عسل کوهی و عسل وحشی که از گیاهان کوهی تولید می شود. این عسل ها طبیعی و بسیار مقوی می باشد. عسل کوهی دارای خاصیت زیادی از جمله تقویت سیستم گوارشی، کم خونی، درمان یبوست و درمان زخم معده دارد، و همچنین انرژی ‌زا می باشد و به دلیل داشتن با کمک به باکتری‌های خوب روده، به هضم غذا کمک کند.

سوغات ایلام

ترخینه ایلام

یکی از خوشمزه های ایلام آش ترخینه می باشد که در ایلام اکثر مسافران از این آش خوشمزه نوش جان می کنند، این آش معروف از موادی مانند: مانند لوبیا، دوغ، سبزی شلم، عدس، سبزی های معطر، پونه کوهی، نعنا، گوجه، پیاز، ادویه و … تهیه می شود. ترخینه همچنین در کشورهای دیگری مانند: عراق، ترکیه و مصر نیز طبخ می شود جالب است بدانید طبخ این غذا حدود 7 روز زمان می برد.

صنایع دستی ایلام

از دیگر سوغاتی های ایلام می توان به صنایع دستی معروف آن همچون گلیم بافی، گیوه بافی، نمد مالی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، سفالگری، عبا بافی، زیورآلات، موج بافی، چیغ بافی و قالی بافی اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

سوغات ایلام

چیغ بافی ایلام

یکی از صنایع دستی در ایلام چیغ بافی می باشد، که توسط دستان هنرمندان ایلامی بافته می شود. چیغ در چادرهای عشایری بیشتر دیده می شود که در میان حصارهای داخلی چادرهایشان از نخ و نی درست می کنند و بر روی آن نقش و نگارهای حک شده است. این چیغ ها بخاطر داشتن نی هایی که در آن کار شده است، حالت عایقی در برابر نفوذ سرما و خاک به چادر می باشد از این چیغ ها همچنین در پارتسین ها که جنبه تزئینی دارند نیز استفاده می شود.

سوغات ایلام

گیوه های محلی ایلام

از صنایع دستی ایلام می توان به گیوه های سنتی آن اشاره کرد، گیوه ها یک نمونه از کفش های سنتی در ایلام که بسیار سبک می باشند و از ابریشم و نخ پنبه ای بافته شده است، این گیوه ها را بسیار بافت خوب و محکمی دارند که در برابر سرما و رطوبت در زمستان ها نیز مقتوم می باشند، این گیوه ها در قیمت های متنوع در بازارهای ایلام به فروش می رسد که می توانی بعنوان سوغات برا خود تهیه نمایید.

نمدمالی ایلام

نمد مالی نیز می توان گفت هنری است که در هر نقطه از ایران رواج دارد، همچنین در ایلام که توسط مردم محلی بافته می شود، این نمدها از پشم  گوسفند تهیه شده است و از نمد پوشاک‌ و زیرانداز تهیه می شود.

سوغات ایلام

جاجیم بافی ایلام

یکی دیگر از سوغاتی ها و صنایع دستی در ایلام که در همه جای ایران نیز رایج است جاجیم بافی می باشد، در بافت جاجیم ها از پشم گوسفند استفاده می شود که دارای بافت نرم می باشد و بعنوان چادر شب کاربرد دارد.

سفال گری ایلام

سفال گری از صتایع دستی معروف و خلاقانه که در شهرهای مختلف رواج دارد و علاقه مندان زیادی هستند که در این هنر فعالیت دارند از محصولات سفالی که از خاک رس تهیه می شود انواع متنوعی  مجسمه و ظروف تزئینی و همچنین انواع كوزه ، كاسه، بشقاب، گلدان ، لوحهای نقش برجسته ساخته می شود.

سوغات ایلام

احرامی بافی ایلام

مردم ایلام دارای صنایع دستی بسیار زیادی می باشند که احرامی بافی نیز یکی دیگر از هنرهای آنها می باشد، در این هنر از پشم رنگرزی شده و نخ استفاده می شود که از آن برای تهیه سجاده  در اشکال مختلف تهیه می شود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتری ارزان هواپیما تهران ایلام در مشهد می باشد.

سوغات ایلام

صنایع چوبی ایلام

از دیگر صنایع دستی ایلام می توان به صنایع چوبی آن اشاره کرد، که از چوب زیباترین وسایل تزئینی و سرویس های مبل، میزناهارخوری، تخت، کمد و ... تهیه می شود.

date_range دوشنبه 21 آذر 1401 remove_red_eye 96 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0