{{ctrl.notification}}
سفر به وان ترکیه

سفر به وان ترکیه

کشور ترکیه یکی از مقاصد گردشگری پر طرفدار می باشد، این کشور دارای شهرهای تاریخی و دیدنی بسیار زیادی است، که هر کدام از آنها دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری می باشد، یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری در ترکیه شهر زیبای وان می باشد. شهر وان یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ ترین سفرهای خارجی برای ایرانی‌ها می باشد. مکان‌های باستانی، طبیعتی بی نظیر و مناظر خیره‌کننده، دریاچه زیبای وان و کوه‌های ناهموار اطراف و از همه مهم تر که این شهر را نسبت به شهرهای دیگر متمایز کرده است ارزان بودن آن است، در میان گردشگران خصوصا ایرانی ها به محبوبیت زیادی رسیده است، طوری شده است که در هرگوشه شهر وان را که ببینید چند نفر ایرانی را خواهید دید، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی این شهر زیبا و جاذبه های آن بپردازد همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر خارجی ارزان لحظه آخری در مشهد می باشد.

سفر به وان ترکیه

معرفی شهر وان ترکیه

شهری در شرق ترکیه که در نزدیک ترین نقطه به ایران قرار دارد، این شهر قدمتی حدود۳۴۰۰ دارد، که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد بازمی گردد و قدمت سکونت در آن به ۵۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. شهر وان در سده نهم قبل از میلاد با نام توشپا معروف بوده است، این شهر دارای تاریخچه ی غنی می باشد و در گذشته تحت تسلط حکومت های مختلفی ازجمله: قبیل اورارتویی‌ها، ارمنیان، تمدن روم شرقی، سلجوقیان و عثمانیان بوده است، این شهر دوره ای پایتخت امپراتوری اورارتو، مدتی مرکز امپراتوری ارمنی ها بوده است. شهر وان با قدمتی طولانی که جمعیتی بسیار کمی حدود چهارصد هزار نفر دارد، اما با میراث تاریخی فراوان، ساختمان‌های متعدد دوران عثمانی و قلعه های تاریخی که قدمت آن به تمدن اورارتویی بازمی ‌گردد، جالب است بدانید بر سر این  شهر بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری صفوی جنگی در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی ایجاد شد که در سال ۱۵۰۲ صفویان توانستند وان را به تصرف خود در بیاورند، سرانجام برای خاتمه دادن به این جنگ در سال 1555 مرز ایران و عثمانی مشخص گردید و در نهایت شهر وان از ایران جدا شد و به دولت عثمانی رسید. شهر وان در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی به ثبت رسیده است.

 

موقعیت جغرافیایی شهر وان

شهر وان در شرق ترکیه و در منطقه‌ای به نام آناتولی شرقی واقع شده است. این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان، از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و ارک و از جنوب در نزدیکی کوه آرتوس قرار دارد،  منتهی می شود. شهر وان در 4 راه استراتژیک بین خاورمیانه، قفقاز و مدیترانه قرار دارد و به عنوان یک مسیر تجاری اصلی و یک مرکز مهم برای تبادل فرهنگی و ارتباطات بین‌المللی در طول قرن ها بوده است که نقش بسیار مهمی در تاریخ و توسعه فرهنگی این شهر داشته است. این شهر حدود 400هزار نفر جمعیت دارد که اکثر آنها را ترک زبان ها و کرد زبان ها تشکیل می دهند.

 

سفر به وان ترکیه

غذاهای سنتی وان

مردم ترکیه دارای غذاهای سنتی بسیار خوشمزه با عطر و طعم غذاهای آنها شباهت بسیار نزدیکی به غذاهای ایرانی دارد، معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای پرطرفدار ترکیه را که در شهر وان زیاد از آن استقبال می شود، غذاهای سنتی و محبوب دونر کباب است، همان کباب ترکی که در ایران نیز بسیار معروف و محبوب مردم می باشد و در سرتاسر ایران این غذای خوشمزه و لذیذ پیدا می شود. کوفته یکی دیگر از غذاهای محبوب ترکیه است که حدود 200 نوع کوفته با ترکیبات و طعم‌ های متفاوت وجود دارد، اما برای حس کردن طعم اصیل آن می توانید در رستوران های شهر وان این غذا را سفارش داده و نوش جان کنید تا طعم اصیل آن را امتحان کنید. از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ترکیه می توان به بورک، پیده، کوفته ترکی، سوپ عدس، دلمه، پوره عدس و سبزیجات، سارما و پیتزای معروف ترکیه بنام لاهماجون، و یکی دیگر از معروف ترین شیرینی های خوشمزه آن باقلوای ترکی اشاره کرد که در شیرینی پزی های ایران نیز وجود دارد و طرفداراین بسیار زیادی دارد و همچنین شیرینی ها و دسرهای معروف دیگر همچون: سوبورکی، کیما بورکی، پاتاتس بورکی، اسپاناک بورکی، مرجیمک بورکی که به عنوان صبحانه یا میان‌ وعده در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد و در رستوران ها و کافه های شهر وان سرو می شود.

 

 

بهترین رستوران های وان

برای صرف یک غذای خوشمزه در سفرها بیشتر به دنبال با کیفیت ترین رستوران ها هستیم که غذایی را که سفارش می دهیم علاوه بر لذیذ بودن و طعم خوبش دارای کیفیت مناسبی نیز باشد، در سفر به شهر وان چندین رستوران خوب و معروف بین المللی وجود دارد، که در ادامه برای شما معرفی می کنیم، از بهترین و معروف ترین رستوران های وان و همچنین ارزان قیمت ترین رستوران های وان می توان به رستوران پیده ستین اوغلو، رستوران یاکاموز، رستوران اسی، رستوران وان مولانا سمازین کباب ۲، رستوران حاجیوقلو کبابجیسی و رستوران های تپه اجاق باشی، خلیل ابراهیم و رستوران مولانا اشاره کرد. در این رستوران ها می توانید غذاهای سنتی و خوش طعم ترکی را سفارش داده و نوش جان کنید و از خوردن آنها لذت ببرید.

 

سفر به وان ترکیه

بهترین کافه های شهر وان

شهر وان همچنین دارای کافه های بسیار دنج و زیبایی برای کمی استراحت و نوشیدن یک فتجان قهوه اصل ترکیه می باشد، از لوکس ترین و بهترین کافه های شهر وان می توان به کافه کمپانی، کافه زکا، کافه کولتور، کافه خیام و کافه رستوران پاشا کانایی اشاره کرد. در این کافه ها می توانید انواع نوشیدنی ها و دسترهای بین المللی را سفارش داده و سرو نمایید.

 

سوغات شهر وان

یکی از دغدغه های اصلی مسافران در سفر به شهرهای مختلف خرید کردن و تهیه کردن سوغاتی می باشد. در شهر وان سوغاتی های زیاد و متنوعی وجود دارد، از خوراکی گرفته تا صنایع دستی و تزئینی، شما می توانید سوغاتی هایی نظیر: زیورآلات، ظروف برنجی و مسی، فرش، لباس و جواهرات و قالیچه های ترک و قلیان های سنتی بسیار زیبایی را از مراکز خرید شهر وان تهیه  نمایید و همچنین خوراکی های خوشمزه و معروف همچون باقلوای ترکیه را بعنوان سوغات تهیه نمایید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان و کمترین هزینه بتوانید بلیط هواپیما خارجی ارزان چارتر مشهد استانبول را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

سفر به وان ترکیه

آب و هوای شهر وان

شهر وان دارای آب و هوای متغیری می باشد، این شهر تابستان‌های گرم که دمای آن در ماه های تیر و مرداد به ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در زمستان‌ها دمای هوا به زیر صفر می رسد و سرمای شدیدی را تجربه می کند و یکی از شهرهای  سرد ترکیه محسوب می شود.  در زمستان ها بارش برف و باران شدت زیادی دارد و فصل مناسبی برای علاقه مندان به ورزش اسکی می باشد که می تواند این فصل گزینه ی مناسبی برای آنها باشد.

 

بهترین فصل برای سفر به شهر وان

شهر وان همانطور که در بالا گفته شد دارای آب و هوای گرم و سردی می باشد و اگر در هر فصلی سفر کنید شاهد جذابیت های شهر وان در آن فصل خواهید بود، اما بهترین آب و هوا و بهترین فصل برای سفر به وان فصل های بهار از اواخر فروردین تا اواسط تیرماه و پاییز از اوایل مهرماه تا اواخر آذر است که آب و هوا بسیار دلپذیر می باشد. جالب است بدانید از ماه های خرداد تا اواخر تیر ماه این شهر بسیار شلوغ است و گردشگران زیادی برای سفر به این شهر سفر می کنند، در این ماه ها هزینه ی اقامتگاه ها، رستوران ها و مراکز خرید بیشتر می شود. اما ارزان ترین فصل برای سفر فصل پاییز است که خلوت تر نیز می باشد.

 

سفر به وان ترکیه

اقامت در شهر وان

برای اقامت در این شهر زیبا و دوست داشتنی می توانید چند روزی را در هتل های لوکس این شهر اقامت کنید، شهر وان دارای هتل های اقامتی بسیاری است، که دارای امکانات رفاهی زیادی برای مسافران خود می باشد، از جمله هتل های معروف در شهر وان می توان به هتل ساردور، هتل رامادا، هتل توپراک، هتل شاهماران ریزورت، هتل شاهماران، هتل رنسانس لایف، هتل دابل تری بای هیلتون، هتل الیت ورلد، هتل سوئیت کرنر و وان بک‌ پکرز اشاره کرد. که این هتل های نام برده 3 ستاره 4 و 5 ستاره می باشد، و همگی از نظر موقعیتی و امکانات رفاهی و معماری بی نظیر می باشند.

 

مسیر دسترسی به شهر وان

مسیرهای متفاوتی برای سفر به شهر وان وجود دارد، شما می توانید با استفاده از هواپیما، وسیله شخصی، اتوبوس و قطار به این شهر سفر کنید، لازم است بدانید با هواپیما پرواز مستقیمی به وان نخواهید داشت، باید ابتدا به استانبول رفته و از آنجا به وان بروید. شکا همچنین می توانید از طریق قطار و اتوبوس نیز به این شهر سفر کنید، یکی از بهترین سفرها به این شهر با استفاده از وسیله نقلیه شخصی است، زیرا از مسیر شهرهای شمالی که به سمت این شهر بروید اصلا حس خستگی نخواهید داشت و از مناظر زیبای جاده می توانید لذت ببرید، برای سفر با وسیله شخصی باید ابتدا به سمت شهر تبریز و بعد به خوی بروید و از طریق  مرز رازی(کاپیکوی) وارد شهر وان شوید و یا از شهر ارومیه از طریق مرز سرو (اسندره) به شهر وان بروید، مرز بازرگان (گورباغ) نیز یک مرز ترانزیتی است در تمام ساعات شبانه روز فعال می باشد اما مسیر شما را بسیار دور می کند، بهترین مرز زمینی که کوتاه‌ترین مسیر است مرز رازی است، لازم است بدانید برای عبور با وسیله نقلیه خود از مرز ایران و ورود به مرز ترکیه پلاک ماشین خود را کاپورتاژ یا بین المللی کنید، که در همام مرز به راحتی با پرداخت مبلغی بسیار کم پلاک گذر موقت تهیه کرده و به راحتی از مرز عبور کنید.

 

سفر به وان ترکیه

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر وان

شهر تاریخی وان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی می باشد، در این قسمت از مقاله به معرفی این جاذبه ها خواهیم پرداخت تا در سفر به شهر وان بتوانید به راحتی از آنها بازدید نمایید، از جاذبه های گردشگری وان می توان به کلیسای آختامار، خانه گربه های وان، موزه وان، مسجد کایا چلبی، صومعه واراگاوانک، قلعه هوشاپ و قلعه چاووش تپه اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

دریاچه وان

از معروف ترین جاذبه های دیدنی در شهر وان که به همین نام معروف است، دریاچه زیبای وان می باشد که در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر وان قرار دارد،این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه‌های اندورهیکو طبیعی درجهان و بزرگ ‌ترین دریاچه ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه می باشد. این دریاچه طبیعی به شکل مثلث است و دارای آب شوری می باشد که برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست، در این دریاچه نوعی ماهی خاص زیست می کند، این دریاچه زیبا توسط چند کوه احاطه شده است و دارای مناظر بسیار زیبا و جذابی می باشد. کوه باشکوه آرارات در جنوب این دریاچه قرار دارد و به محل استراحت کشتی نوح مشهور است. دریاچه وان محیطی جذاب برای گردشگری و تفریح می باشد شما می توانید در این دریاچه به شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری و پیاده روی و عکاسی از مناظر بپردازید. همچنین امکاناتی نظیر: رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی و غرفه های کوچک وجود دارد. این دریاچه دارای پوشش جانوری مناسبی نظیر:  نیز می باشد، پرندگان زیبای دریایی و گربه‌‌های سفید پشمالویی که یک چشم آبی و یک چشم زرد دارند در اطراف این دریاچه زیاد وجود دارد.

 

سفر به وان ترکیه
جزیره آکدامار

جزیره آکدامار از دیگر جاذبه های دیدنی در شهر وان می باشد، آکدامار دومین جزیره بزرگ در دریاچه وان می باشد که در 3 کیلومتری از ساحل قرار گرفته است. این جزیره دارای 70 کیلومتر مربع وسعت دارد، این جزیره علاوه بر طبیعت بی نظیر دارای آب و هوای دلپذیر و همچنین جاذبه های دیدنی از جمله کلیسای تاریخی ارمنی و چشمه‌ای جوشان است، برای بازدید و گشت زنی در این جزیره باید از طریق کشتی خود را به این جزیره برسانید و از جاذبه های دیدنی آن لذت ببرید.

 

 

کلیسای آکدامار

کلیسای آکدامار در ۴۱ کیلومتری شهر وان بر روی جزیره آکدامار قرار دارد، این کلیسا یکی از جاذبه های تاریخی در شهر وان که قدمت آن به قرن ۱۰ باز می ‌گردد، کلیسای آکدامار دارای معماری بی نظیر و جذابی می باشد، بر روی دیوارهای این کلیسا نقش‌هایی از حمله مغول‌ ها به چشم می خورد که مقداری از آنها آسیب دیده است که در سال ۲۰۰۵ بازسازی شد. کلیسای آکدامار از مهم‌ ترین بناهای باستانی ترکیه است که به کلیسای ارمنی صلیب مقدس معروف است و سالانه میزبان بیشترین گردشگر از سراسر دنیا می باشد. کلیسای تاریخی اکدامار در لیست میراث فرهنگی کشور ترکیه به ثبت ملی رسیده ‌است.

 

  

سفر به وان ترکیه

پارک آبی چاقداش وان

پارک آبی چاقداش از جاذبه‌های بسیار معروف شهر وان است، این پارک یکی از مجهزترین پارک های آبی ترکیه است، که در سال ۲۰۱۱ تاسیس گردید، این پارک آبی سرپوشیده دارای بخش های مختلفی همچون: سرسره‌ های آبی، استخر، سونا و جکوزی و ورزش‌ هایی مانند یوگا و باله، ژیمناستیک برای کودکان و پیلاتس مخصوص بانوان می باشد. شما نیز می توانید به صورت دسته جمعی به این پارک آبی رفته و به تفریح بپردازید.

 

 

قلعه وان

یکی از بناهای تاریخی و دیدنی در شهر وان قلعه تاریخی وان می باشد، قدمت این قلعه تاریخی به زمان پادشاهی اورارتویی به قرن ۷ تا ۹ میلادی برمی‌ گردد، قلعه وان از مصالحی همچون سنگ بازالت و آجرهای گلی ساخته شده است، قلعه سنگی باستانی وان دارای معماری زیبا و ستون های عظیم و دیوارهای بلند می باشد،

 

سفر به وان ترکیه

موزه وان

از دیگر جاهای دیدنی در شهر وان موزه وان می باشد، این موزه دهه ۱۹۷۰ میلادی تاسیس گردید و شامل دوبخش باستان شناسی و قوم نگاری است. در این موزه آثار تاریخی باارزش ومهمی همچون چندین سنگ قبر که به شکل قوچ یا گوسفند می باشد قرار دارد که قدمت آنها به دوره آق قویونلوها و قراقویونلوها باز می گردد، همچنین آثار دیگری نظیر ظروف سفالی، سکه‌‌های تاریخی و نسخه‌‌های خطی، طلا و جواهرات اورارتویی، آثار برنزی، زیورآلات، کمربندهای برنزی، کلاهخود‌ها، زره‌‌های حیواناتی چون اسب و قطعات سفالی و ظروف سرامیکی وجود دارد. در سفر به شهر وان برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و تاریخ غنی شهر وان حتما از این موزه بازدید نمایید. جالب است بدانید موزه شهر وان در میان ایرانیان محبوبیت بالایی دارد.

 

سفر به وان ترکیه

 

کتیبه خشایار شاه

از دیگر آثار دیدنی و مهم در شهر وان کتیبه خشایار شاه است، این کتیبه در ارتفاع ۲۰ متری از سطح زمبن بر روی صخره ای قرار دارد، کتیبه خشایار شاه یکی از آثار تاریخی کشورمان ایران است که در خارج از کشور در شهر وان قرار دارد، قدمت این کتیبه بیش از ۲۵۰۰ سال است و به دستور داریوش بزرگ ساخته و توسط خشایارشاه تکمیل گردید، کتیبه خشایار شاه توسط یک زوج ایرانی به نام خانم و آقای قیدی در سال ۶۸۲۱ در ترکیه کشف شد. بر روی این کتیبه با سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی جملاتی به ستایش خدای یگانه اختصاص دارد حکاکی شده است.

 

مراکز خرید و بازارهای شهر وان

در شهر وان چون به مرز ایران بسیار نزدیک است، گردشگران زیادی از ایرانیان وارد این شهر می شوند که بیشتر آنها برای خرید به این شهر سفر می کنند، طبق آمار به دست آمده حدود 400 هزار ایرانی در سال گذشته برای خرید وارد این شهر شده و از بازارهای وان خرید داشته اند. شهر وان دارای قیمت های مناسب تری است، شما می توانید کالاهای لوکس و اقلام ضروری خود را با مناسب ترین قیمت ها از مراکز خرید این شهر تهیه نمایید. از بازار‌های سنتی و تاریخی گرفاه تا لوکس ترین و مدرن ترین مراکز خرید با بهترین مدها و برندها و کالاهای نظیر: فرش و قالی‌های ترک، زیور‌آلات، ظرف‌های مسی و برنجی، قوری، قلیان و انواع خوراکی‌ها و همچنین فروشگاه‌های معتبر و معروف برشکا برندهای معروف لباس مانند: برندهای زارا، زارا هوم، پول اند بیر، برند ماسیمو دوتی، اویشو و  برند استرادیواریوس که می توانید از این شهر تهیه نمایید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان خارجی تبریز آنکارا از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

 

date_range شنبه 14 مرداد 1402 remove_red_eye 8619 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

سوغات شهر وان چیست؟

سوغات شهر وان شامل: قهوه ترک، باقلوای ترکی، راحت الحلقوم، فنجان های چای‌خوری ترکی، اجناس سرامیکی ترکی، لوسترهای رنگی، فرش های دستباف ترکیه، پوشاک برند ترکیه، لوازم آنتیک عثمانی، ابزار آلات سنتی موسیقی ترکی می باشد.

معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر وان کدامند؟

کلیسای آختامار، خانه گربه های وان، موزه وان، مسجد کایا چلبی، صومعه واراگاوانک، قلعه هوشاپ و قلعه چاووش از معروف ترین جاذبه های شهر وان می باشد.