{{ctrl.notification}}
سعدیه شیراز

سعدیه شیراز

شیراز شهر گل و بلبل شهر باغ های سرسبز شهر شعر و ادب، شهر شعرای نامی شهر تاریخی ایران که با جاذبه های دیدنی فراوانش سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند، این شهر تاریخی در هر گوشه ی خود از گذشته های دور آثار ارزشمندی از گذشته های دور دارد، در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های دیدنی شیراز یعنی سعدیه شیراز می پردازد، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران شیراز را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

سعدیه شیراز

معرفی سعدیه شیراز

مشرف الدین مصلح شیرازی معروف به سعدی شیرازی، یکی از بزرگترین شاعران و نویسندگان توانمند ایرانی قرن هفتم هجری قمری است. وی در سال 585 هجری قمری در شیراز متولد شد، و در همان کودکی پدرش را از دست داد، وی به فراگیری علم و دانش بسیار علاقه داشت، و از کودکی به مکتب رفت و به آموختن پژوهش، دین و دانش پرداخت. اما بخاطر اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان محمد خوارزمشاه و حمله سلطان غیاث‌الدین خوارزمشاه، به شیراز وی تصمیم گرفت که شیراز را ترک کند، وی از سال 1126 میلادی جهانگردی خود را برای آموختن علم و دانش آغاز کرد و به شهرهای مختلف خاور نزدیک و خاورمیانه، هندوستان، حبشه، مصر و شمال آفریقا سفر کرد. این سفر 30 سال به طول انجامید و او دو اثر با ارزش  گلستان و بوستان از خود برجا گذاشت که تمام حکایات سفر خود را نیز در این کتب ارزشمند آورده است، حکایت‌هایی که سعدی در گلستان و بوستان آورده‌ است، نگرش و بینش او را نمایان می‌ کند. وی سرانجام در سال 691 هجری قمری در ایران از دنیا رفت.

سعدیه شیراز

تاریخچه سعدیه شیراز

 بعد از فوت این شاعر بزرگ، مقبره ای برفراز قبر سعدی توسط  خواجه شمس الدین محمد که وزیر معروف آباقاجان ساخته شد. اما در سال 998 حکمران فارس یعقوب ذوالقدر دستور تخریب خانقاه شیخ را داد، و متاسفانه این ارامگاه تخریب شد، سرانجام در سال 1187 به دستور کریم خان زند عمارتی از آجر و گچ بر فراز مقبره در دو طبقه ساخته شد، که همین طور در سال ها بعد توسط فتحعلی خان صاحب دیوان که از پادشاه هان قاجاریه بود مورد مرمت قرار گرفت. و بعد ها توسط یکی از اساتید برجسته دانشکده هنرهای زیبا بنام معمار محسن فروغ فرزند محمد علی فروغی تهران طراحی و ساخت نمای فعلی سعدیه شیراز در سال 1331 انجام گرفت.

سعدیه شیراز

معماری آرامگاه سعدیه شیراز

آرامگاه سعدیه شیراز امروزه یکی از جاذبه های دیدنی در شیراز می باشد. که طرفداران زیادی دارد، این ارامگاه محل دفن سعدی، یکی از بزرگترین شعرای ایران است که آوازه ای جهانی دارد.  فضای این آرامگاه دارای معماری دیدنی است که در مجاورت باغ دلگشا در نزدیکی یکی از کوه‌های شمال شیراز قرار دارد که زیبایی این ارامگاه را دو چندان کرده است. آرامگاه سعدیه شیراز به دو قسمت باغ سعدیه و آرامگاه سعدی تشکیل شده است. آرامگاه دارای معماری سنتی ایرانی  و دارای 257 مترمربع زیربناست و به شکل حرف L انگلیسی است.

سعدیه شیراز

بنای مقبره سعدی از بیرون به شکل مکعب دیده می شود اما وقتی وارد فضای مقبره سعدی می شوید، با یک فضای 8 ضلعی روبه رو خواهید شد. که در هرگوشه آن می توانید کتیبه هایی خطی را مشاهده کنید، بر روی این کتیبه ها اشعاری که برگرفته از کتاب های بوستان و گلستان شیخ اجل سعدی نوشته شده است. درختان بسیار زیبا سرسبز و گل های رنگارنگ در محوطه باغ و هوای دلپذیز بسیار دیدنی و منحصربفرد می باشد. نمای کلی بنا آرامگاه از سنگ سفید ساخته شده و گنبد این آرامگاه با کاشی های فیروزه ای رنگ تزئین شده است. دیوارهای بیرونی آرامگاه از سنگ تراورتن، ستون ها و جلوی ایوان از سنگ گرانیت قرمز ساخته شده اند. زیرزمین سعدیه امروزه به چایخانه سنتی تبدیل شده‌ است و دو ساختمان آجری در کنار حوض ماهی وجود دارد که یکی دفتر و دیگری کتابخانه عمومی سعدیه‌ است. این کتابخانه در بخش غربی مجموعه سعدیه شیراز قرار دارد که در سال 1351 تاسیس شده است.

سعدیه شیراز

مقبره  شوریده شیراز

یکی از جاهای دیدنی در سعدیه شیراز که در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار گرفته است، مقبره شوریده شیرازی یکی دیگر از شاعران بزرگ و نامی است، وی در سال 1276 هجری قمری متولد شد و در سال 1345 هجری قمری از دنیا رفت و در آرامگاه سعدی به خاک سپرده شد. وی در 7 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری آبله نابینا شد، مقبره شوریده شیرازی در سمت چپِ آرامگاه سعدی واقع شده است. همچنی کتیبه ای به رنگ سرمه ای در بالای مقبره وی قرار گرفته است  که شرح زندگینامه این شاعر بزرگ می باشد.

سعدیه شیراز

قنات سعدیه شیراز

یکی از دیگر دیدنی ها در سعدیه شیراز وجود یک قنات در 10 متری سطح زمین قرار دارد، در آب این قنات مقادیر بسیار زیادی از گوگرد، جیوه و سایر مواد معدنی وجود دارد. آب این قنات مستقیم به حوض ماهی در سعدیه می ‌ریزد. با تهیه بلیط چارتر هواپیما اصفهان شیراز در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

سعدیه شیراز

حوض ماهی سعدیه

از جذاب ترین بخش های سعدیه شیرازحوض ماهی است. چشمه آب زلالی در زیر این حوض قرار دارد، این حوض هشت ضلعی در فاصله 20 متری آرامگاه سعدی قرار گرفته است، زیربنای این حوض 30 مترمربعی است و به وسیله 28 پله به آرامگاه متصل می شود. داخل این حوض توسط استاد تیرانداز با کاشی های رنگی بسیار زیبایی در سال 1372 تزئین شده است و توسط 3 نورگیر نور پردازی شده است، به گفته قدیمی تر ها و طبق روایاتی که در گذشته دست به دست چرخیده است، برای طلب حاجت خود مردم سکه ای در این حوض می انداختن و از شیخ اجل طلب حاجت می کردند.

سعدیه شیراز

هزینه بازدید از سعدیه شیراز

هزینه بازدید از سعدیه شیراز برای اتباع ایرانی 3000 تومن و برای اتباع خارجی 20000 تومان است.

ساعات بازدید از سعدیه شیراز

سعدیه شیراز همه روزه از ساعت 8 صبح تا 20:30 پذیرای گردشگران می باشد.

سعدیه شیراز

مسیر دسترسی به سعدیه شیراز

سعدیه شیراز در شمال شرق شیراز قرار دارد، برای دسترسی به آن می توانید از هرگونه وسیله نقلیه استفاده کنید، اگر از اتوبوس استفتده می کنید باید خطوط پایانه شهید دستغیب به سمت بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان به پایانه نمازی استفاده کنید. نزدیک ‌ترین ایستگاه مترو نیز ایستگاه ولیعصر است که از سعدیه چند کیلومتری فاصله دارد. همچنین می توانید از تاکسی های عمومی و اتومبیل شخصی نیز استفاده کنید.

سعدیه شیراز

بهترین زمان برای سفر به شیراز

برای سفر به شهر گل و گلاب بهترین زمان سفر در فصل رویش گلهای بهاری می باشد، که عطر تازه گل ها سرمستتان می کند، و هوای بسیار مطبوعی را تجربه خواهید کرد. همچنین در اواخر فصل تابستان نیز هوای بسیار مطلوبی برای سفر به شیراز می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده قیمت بلیط هواپیما چارتر ارزان در شهر مشهد می باشد.

آدرس سعدیه: شیراز، انتهای خیابان بوستان، کنار باغ دلگشا

سعدیه شیراز

جاذبه های دیدنی در نزدیکی سعدیه شیراز

از دیگر جاذبه های زیبا ودیدنی در شهر شیراز می توان به مسجد نصیر الملک، باغ عفیف آباد، باغ جهان نما، بازار وکیل، حمام وکیل و حافظیه اشاره کرد. که می توانید در یک سفر چند روزه در این شهر باصفا از تمام جاذبه های این شهر به راحتی دیدن نمایید.

سعدیه شیراز

حمام وکیل شیراز

یکی از آثار تاریخی ارزشمند از دوره زندیه حمام وکیل شیراز است، که در غرب مسجد وکیل واقع شده است. حمام وکیل شیراز در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به دستور کریم خان زند در زمینی به مساحت حدود ۱۴۰۰۰ مترمربع ساخته شده است. این حمام از بخش های مختلفی تشکیل شده است، که می توان به سربینه یا رختکن، ورودی و هشتی، میان در، گرمخانه و شاهنشین می باشد، این حمام تاریخی پس از انقلاب اسلامی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

آدرس حمام وکیل: شیراز، خیابان طالقانی، سمت غربی مسجد و بازار وکیل

سعدیه شیراز

باغ جهان نما شیراز

از دیگر جاذبه های دیدنی شیراز باغ جهان نما می باشد، همانطور که می دانید شیراز پر است از باغ های زیبا و سرسبز می باشد، که باغ جهان نما نیز یکی از نمونه های بارز و تاریخی و دیدنی ترین آنها می باشد. این باغ با مساحت ۲/۸ هکتار دارای ۳۵۰۰ متر مربع فضای سبز است. باغ جهانما پوشیده شده از درخت‌های تنومند و کهن سرو و نارنج، شمشاد سبز و گل های زیبایی همچون  رزهفت‌رنگ، بنفشه، اطلسی و گل‌های داوودی که زیبایی این باغ را دو چندان کرده است.

آدرس باغ جهان نما: شیراز، شمال شرقی شهر شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

سعدیه شیراز

date_range سه شنبه 01 آذر 1401 remove_red_eye 112 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0