{{ctrl.notification}}
زیارت و پیاده روی اربعین

زیارت و پیاده روی اربعین

یکی از زیارت هایی که طزفداران و مشتاقان زیادی را دارد، زیارت اربعین می باشد، اربعین حسینی یکی از بزرگترین گردهمایی گروه‌های مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی،  مسیحی،  ایزدی و دیگر آیین‌ها در کنار هم می باشد، اربعین چهلمین روز پس از سالگرد شهادت امام حسین (ع) سومین امام شیعیان در واقعه عاشورا می باشد. در گذشته که صدام حسین حاکم عراق بود این پیاده روی و گردهمایی ممنوع بود، اما امروزه این پیاده روی یکی از قدرتمندترین نماد‌های همبستگی میان جهان تشیع و بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان بشمار می رود. در این مقاله آس چارتر قصد دارد درباره پیاده روی اربعین و تاریخچه آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد، همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا باکمترین زمان و کمترین هزینه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران نجف خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

زیارت و پیاده روی اربعین

 

تاریخچه زیارت با پای پیاده

زیارت با پای پیاده در اربعین حسینی یکی از شیرین ترین رویدادهایی است که در سال های اخیر به بزرگترین گردهمایی مذهب تشیع تبدیل شده است. پیاده روی برای زیارت تاریخچه و قدمت خاصی ندارد اما زیارت رفتن با پای پیاده به سال های خیلی دور برمی گردد، بطور مثال در این باره نقل شده است، حضرت آدم بالغ بر 1000 بار به زیارت خانه خدا رفته است و یا آمده است پادشاه روم قیصر برای پیروزی در نبردش با امپراتوری ایران با خدا پیمان بسته بود که اگر پیروز شود پیاده به زیارت بیت المقدس برود که وی بعد از پیروزی به نذر خود عمل نمود. در سال 431 هجری قمری نیز یکی از نوادگان عضدالدوله بنام جلال الدوله با فرزندان و جمعی از یاران خود پیاده از شهر کوفه برای زیارت حضرت علی ع  به نجف رهسپار شد وی فرسنگ ها فاصله را با پای پیاده طی کرد. در زمان شاه عباس صفوی و علمای بزرگ همچون مرحوم شیخ بهایی برای زیارت و رواج فرهنگ زیارت در بین مردم در سال ۱۰۰۹ هجری قمری از اصفهان با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا ع رفتند، همچنین در روایات دیگر آمده است که در گذشته ها برای زیارت ائمه اطهار ع از نقاط مختلف سرزمین های اسلامی برای زیارت با پای پیاده به زیارت می رفتند، نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری مرسوم بوده است، که حتی ایشان بارها با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا ع و بارها نیز همراه با مرحوم آخوند خراسانی به زیارت کربلا مشرف شده بودند. میرزا حسین نوری نیز هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائرین امام حسین ع از نجف تا کربلا را در سه روز طی می کردند و به زیارت امام حسین ع می رفتند. طبق تحقیقات و بررسی ها راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم ع  نیز در بین شیعیان رایج بوده است، همچنین در کتاب تحقیق سید محمدعلی قاضی طباطبایی درباره زیارت امام حسین در روز اربعین این گونه گفته است، زیارت اربعین سیدالشهداء را یک سنت از زمان ائمه دانسته که در زمان حکومت بنی‌ امیه و بنی‌عباس نیز مرسوم بوده است. یا در کتاب ادب الطف این مراسم به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه شده است، اما در این میان مشکلات زیادی برای زائران پیاده بود، بخاطر نبود امکانات در میان راه و یا وجود حاکمان و حکومت‌های مختلف دچار سختی‌های فراوان می شدند. در سال های بعد با ورود اولین اتومبیل‌ها سفر‌های کاروانی به شکل تازه تری شکل گرفت، اما دوباره توسط یکی از استادان و مدرسان حوزه نجف بنام سید محمود حسینی شاهرودی مسئله پیاده رفتن به کربلا مطرح شد و به عنوان یک سفر مقدس در بین طلاب نجف رایج شد، و این پیاده روی از گذشته مانند یک سنت در میان مردم چرخیده و امروزه اربعین حسینی بزرگترین پیاده روی را شاهد هستیم. این مراسم میلیونی یکی از قدرتمند ترین نماد‌های همبستگی میان جهان تشیع است.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

اولین پیاده روی اربعین در سال 2003 میلادی

در سال 2003 میلادی رژیم بعث عراق سقوط کرد و از همان سال به بعد مراسم راهپیمایی اربعین رنگ و رویی تازه گرفت، در همان سال حدود 3 میلیون نفر در این راهپیمایی حضور داشتند و در سال ها بعد تعداد زائران بیشتر گشت و به بیش از ده میلیون نفر رسید. جالب است بدانید در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جمعیت راهپیمایان حسینی به بیش از ۲۲ میلیون نفر گزارش شده بود. که به این دلیل مراسم اربعین یکی از بزرگترین مراسمات در جهان اسلام می باشد که سالانه برگزار می شود.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

مسافت پیاده روی اربعین

برای زیارت و پیاده روی اربعین زائران از شهرها و کشورهای مختلف راهی کربلا می شوند و هر مسیری دارای مسافت های مختلفی است،  بیشتر زائران عراقی که از شهرهای خود به سوی کربلا حرکت می کنند. اما زائران ایرانی برای پیاده‌ روی مسیر نجف به کربلا را انتخاب می کنند، که این مسیر پیاده روی حدود 80 کیلومتر می باشد، که حدود 20 الی 25 ساعت برای پیاده روی  زمان لازم است. در این مسیر نجف تا کربلا حدود 1452 ستون وجود دارد که فاصله بین هر ستون حدود 50 متر می باشد، برای طی کردن این مسیر و حضورتان در روز اربعین در کربلا باید از 16 صفر حرکت خود را آغاز نمایید. با تهیه بلیط هواپیما خارجی ارزان مشهد نجف از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

آداب و رسوم پیاده روی در اربعین

پیاده روی اربعین در میان بیشتر زائران اربعینی از آداب و رسوم خاصی برخوردار می باشد، در این عزاداری که از 5 روز مانده به اربعین آغاز می شود، کاروانیان با شبیه‌ خوانی و تعزیه گردانان به سوی حرم و ورودی حرم امام حسین می روند و پس از آن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد شده و مراسم اصلی در روز اربعین دو ساعت گذشته از ظهر آغاز می ‌شود. زائران با  مرثیه‌ خوانی و سینه زنی به نشانه احترام دست های خود را به سمت بارگاه امام حسین برای سلام و تحیت بالا می‌برند. عراقی‌ها نیز دارای آداب و رسوم خاص خود می باشند و با هوسه ‌خوانی به سمت کربلا حرکت می کنند. زائران عراقی با خواندن آنبه صورت حلقه وار حرکت می کنند، هوسه اشعاری است که بیانگر قهرمانی و شجاعت است.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

موکب‌ها در مسیر پیاده ‌روی اربعین

موکب به چادرهای سیاه و بزرگی گفته می شود که شبیه خیمه می باشد، موکب ها همه ساله در مسیر راهپیمایی اربعین توسط مردم و بصورت خودجوش برپا می‌ شود و مدیریت آنها نیز به دست مردم و مستقل می باشد. این موکب ها برای رفاه حال زائرین حسینی برپا می شوند. زائرین می توانند در این موکب ها استراحت کنند، این موکب ها دارای امکانات بهداشتی و رفاهی بسیاری می باشد که این خدمات همگی به صورت رایگان به زائران ارائه می ‌شود. در سال های اخیر تقریبا از سال ۱۳۹۴ شمسی تعداد این موکب ها به بیش از ۷۰۰۰ عدد رسیده است.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

آمار شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین

در گردهمایی و راهپیمایی اربعین طبق آماری که در سال‌های ۸۹ تا ۹۵ از شرکت کنندگان ایرانی گرفته شده است، تعداد شرکت کنندگان ایرانی از 40 هزار نفر به 2 میلیون و دویست هزار نفر افزایش داشته است. چیزی حدود 55 برابر در مدت 6 سال که هرساله بیش از 130 درصد این آمار افزایش یافته است، در سال ۹۶ نیز تعداد زائران ایرانی به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده بود و در سال 2014  این آمار به بیش از 17 میلیون افزایش یافته است.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

هزینه در پیاده روی اربعین

لازم است بدانید در پیاده روی اربعین هیچ گونه هزینه‌ای را نمی خواهد پرداخت کنید، وعده‌های غذایی و آب آشامیدنی رایگان است. فقط تنها هزینه ای که باید پرداخت کنید هزینه بیمه و جابه‌جایی از مرز ایران به نجف و از کربلا به مرز است. برای رسیدن به مرز به انتخاب خودتان بستگی دارد که از اتوبوس و یا ماشین کرایه ای و یا قطار خود را به مرز می رسانید و حتی می توانید با استفاده از هواپیما مستقیم به نجف سفر کنید و از آنجا تا کربلا را پیاده روی کنید و هزینه سفر به کربلا بستگی به روشی دارد که خود را تا مرز می ‌رسانید.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

حضور بانوان در پیاده روی اربعین

حضور بانوان در اربعین حسینی هرساله پررنگ تر از سال های قبل می شود، اما در این باره توصیه هایی به بانوان شده است، که باید در راهپیمایی و سفر به عراق به آن توجه کنند. بانوان باید مسائل امنیتی را رعایت کنند، از مسیرهای اصلی فاصله نگیرند، از ویزای فردی استفاده نکنند، مجردی به پیاده‌روی نروند، در راهپیمایی اربعین از پوشیه استفاده کنید تا از سرما و گردوغبار در امان باشید، اگر از کوله استفاده می کنید برای راحتتر بودن از چادرهای لبنانی و ملی استفاده کنید.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

حضور کودکان در راهپیمایی اربعین

راهپیمایی عظیم حسینی در اربعین هرسال با شکوه تر از سال قبل برگزار می شود، بیشتر افراد بصورت خانوادگی در این راهپیمایی شرکت می کنند و در جمع آنها کودکانی حضور دارند مه تعدادی از آنها زیر پنج سال یا حتی چندماهه می باشد، و به نظر خیلی اذیت می شوند، بنابراین چند نکته برای خانواده هایی که با خود کودک به همراهشان می برند وجود دارد که در اختیارتان قرار می دهیم، همراه خود وسایل بازی و خوراکی داشته باشید که قبل از اینکه کودک گرسنه و یا خسته شود برای رفع نیازش چیزی داشته باشید، اگر پیاده روی دارید لازم است همراه خود کالسکه ی کودک خود را هم بیاورید تا راحتتر بتوانید کودک و وسایل خود را حمل کنید، اگر با گروه یا کاروان به این سفر می روید سعی کنید در کاروان هایی حضور پیدا کنید که به غیر از کودک شما کودکان دیگری نیز باشند، . یا اگر از کاروان خود به دلیل مشکلاتی که دارید دور ماندید از قبل آدرس و موقعیت اسکان کاروان در کربلا را داشته باشید که بتوانید به راحتی از کاروان جدا شده و دغدغه عقب ماندن از کاروان را نداشته باشید.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

وسایل مورد نیاز در راهپیمایی اربعین

در راهپیمایی اربعین به دلیل طولانی بودن مسیر پیاده روی باید وسایل راحت و سبکی را به خود حمل کنید تا در طول مسیر اذیت نشوید. برای راهپیمایی باید از یک کوله ‌پشتی سبک با بندهای نازک استفاده کنید تا به ستون فقرات آسیب نرسد، از دیگر وسایل مورد نیاز می توان به رول دستمال ‌کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب‌گیر اشاره کرد. همچنین کیسه خواب نیز با خود به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم و نبود مکان استراحت در برابر خاک و سرما در امان باشید. با خود لباس گرم نیز به همراه داشته باشید زیرا به آب و هوای آنجا اعتمادی نیست، در پیاده روی کفش راحتی به همراه داشته باشید که با پیاده روی زیاد پاهایتان دچار کوفتگی عضلانی و تاول نشود. همچنین خوراکی هایی نظیر: آجیل و نان‌های خشک سبوس ‌دار، کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات و شکلات تلخ به همراه داشته باشید، : آجیل و نان‌های خشک سبوس ‌دار به سیستم گوارشی و شکلات تلخ برای تأمین انرژی به بدن کمک می کند. با خود یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی به همراه داشته باشید یا نوحه ها و دعاهای موردعلاقه تان را در داخل موبایل خود داشته باشید تا در حال پیاده ‌روی بتوانید گوش بدهید و بخوانید.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

مسیر دسترسی به نجف و کربلا

اگر زمینی به سمت کربلا و نجف می روید باید خود را به پایانه های مرزی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی برسانید، مسافران پیاده از مرزهای مهران و چذابه عبور می کنند و بعد از عبور از مرز از ماشین هایی که در آنجا قرار دارد خود را به نجف برسانید. اگر از طریق هواپیما می خواهید به نجف بروید می نوانید از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری، کرمان، یزد و آبادان مسیر خود را به صورت مستقیم به نجف انتخاب کنید.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

مرزهای ایران و عراق برای راهپیمایی اربعین

کشور ایران و عراق خط مرزی حدود 1609 کیلومتر از خط تالوگ اروند رود در جنوب آغاز شده و تا نطقه مرزی سه ‌گانه در کوه دالمپر در ایران و عراق و ترکیه این مرز ختم می شود. ایران طولانی ‌ترین مرز را در بین همسایه‌های خود با عراق دارد. در پیاده روی اربعین زائران می توانند از مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه به خاک عراق وارد شوند.

زائران استان ‌های تهران، قزوین، البرز، قم، گیلان، مرکزی، مازندران، ایلام، لرستان، گلستان و همدان می ‌توانند از مرز مهران استفاده کنند.

زائران استان‌ های اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان رضوی، تهران، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر می ‌توانند از مرز شلمچه استفاده کنند.

زائران استان‌ های اصفهان، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان، فارس، سمنان، تهران، یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی می ‌توانند از مرز چذابه استفاده کنند.

زائران استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمانشاه، اردبیل و کردستان می ‌توانند از مرز خسروی استفاده کنند.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

رعایت نکات مهم در پیاده روی اربعین

در مسیرهای پیاده روی باید نکاتی رارعایت کنید تا در این مسیر به مشکلی برنخورید، در ادامه به نکات زیر توجه فرمایید:

از مسیرهای ناشناخته استفاده نکنید و برای پیاده روی از همان مسیر نجف به کربلا استفاده کنید.

از بحث های سیاسی و مذهبی با عراقی ها در طول مشیر خودداری نمایید.

از زدن حرف های نامربوط خود داری نمایید بعضی عراقی ها به زبان ایرانی مسلط هستند و ممکن است متوجه حرف شما بشوند بنابراین مراقب حرف زدنتان باشید.

در پیاده روی هرگاه احساس خستگی کردید حداقل نیم ساعت استراحت کنید و بعد به ادامه مسیر بپردازید.

اگر در طول پیاده روی دچار گرفتگی عضلانی شدید می توانید از خادمین موکب‌ها که آموزش ماساژ دیده‌اند کمک بگیرید و یا از قرص متاکارمابول استفاده کنید و به همراه خود داشته باشید.

وعده های غذایی خود را رعایت کنید و به موقع غذایتان را مصرف کنید تا دچار ضعف و افت قند نشوید.

سعی کنید مایعات زیادی همچون: چای، آب، فرنی، سوپ و... مصرف کنید تا سموم بدن دفع شود.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

آدرس مرزهای ایران و عراق و ساعت‌های کاری

در بین ایران و عراق 4 مرز مهران، خسروی، چذابه و شلمچه قرار دارد، که هرکدام از این مرزها در استان های مختلف قرار دارند و ساعت کار آنها نیز متفاوت است، در ادامه با آدرس و ساعت کاری این مرزها آشنا خواهید شد.

مرز مهران در استان ایلام قرار دارد و این مرز به صورت شبانه ‌روزی پذیرای زائران می باشد.

مرز شلمچه در استان خوزستان در پایانه شلمچه قرار دارد و  این مرز به صورت شبانه ‌روزی پذیرای زائران است.

مرز چذابه در استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان قرار دارد این مرز به صورت شبانه ‌روزی پذیرای زائران است.

مرز خسروی در استان کرمانشاه، شهرستان قصر شیرین قرار دارد و ساعت کاری مرز خسروی از ۷ صبح تا ۱۷ عصر است.

 

زیارت و پیاده روی اربعین

 

پیاده ‌روی جاماندگان اربعین

شاید افرادی باشند که علاقه زیادی به رفتن به کربلا و پیاده روی اربعین را داشته باشند در هر صورتی که نتوانند از کشور خارج شوند و به زیارت بروند و به گونه ای از این راهپیمایی جامانده اند، می توانند در مراسمی که در سال های اخیر در کشور برگزار می شود شرکت کنند، این راهپیمایی در روز اربعین در شهر‌های مختلف ایران برپا می شود. این مراسم از مسیرهای مشخصی برگزار می شود و می توانید بجای زیارت و رفتن به کربلا، با پیاده روی به زیارت امام رضا ع و یا حرم عبدالعظیم بروید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما خارجی ارزان در شهر مشهد می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range یکشنبه 14 خرداد 1402 remove_red_eye 791 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

پیاده روی اربعین چقدر طول می‌ کشد؟

پیاده روی اربعین ۳ روز طول می‌کشد و این مسیر از نجف شروع شده و تا کربلا ادامه دارد.

مرزهای ایران و عراق کدامند؟

مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه از مرزهای بین ایران و عراق می باشد.

اولین پیاده روی اربعین در چه سالی برگزار شد؟

اولین پیاده روی اربعین در سال 2003 میلادی برابر با 1382 شمسی برگزار شد.