{{ctrl.notification}}
زیارتگاه چک چک یزد

زیارتگاه چک چک یزد

یزد یکی از شهرهای کویری در مرکز ایران که به شهر بادگیرهای ایران شهرت دارد، شهری تاریخی با جاذبه های قدیمی و دیدنی زیادی در خود جای داده است، یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی و کهن در یزد زیارتگاه چک چک می باشد، که سالیانه افراد زیادی را برای بازدید و شاید کشف اسرار واقعی زیارتگاه چک چک یزد به سمت خود می کشاند. یزد محل زندگی تعداد زیادی از زرتشتیان جهان است به همین دلیل در این شهربناهای مربوط به زرتشتیان زیاد وجود دارد. آس چارتر سامانه برتر خرید بلیط ارزان هواپیما شما را به خواندن این مقاله دعوت می کند.

زیارتگاه چک چک

این زیارتگاه‏ چک چک یا چک چکو یکی از معروف ترین بناهای آنها می باشدکه در بین زرتشتیان به پیر سبز نیز معروف است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این زیارتگاه خواهد پرداخت، برای سفر به یزد کافی ست از سایت آس چارتر بلیط لحظه آخری کیش یزد را تهیه نمایید و سپس سفر کنید.

زیارتگاه چک چک

معرفی زیارتگاه چک چک

یکی از اسرار آمیز ترین جاهای ایران زیارتگاه چک چک است که مربوط به 1400 سال پیش می باشد، این زیارتگاه فوق العاده در استان یزد و شهرستان اردکان ساخته شده است. چک چک، یکی از زیارتگاه‌ها و مکان‌های مقدس برای زرتشتیان است که به دوران ساسانی برمی‌گردد. در آن زمان مذهب رسمی کشور، زرتشت بوده و هم اکنون برای آن‌ها این مکان جایگاه ویژه‌ای دارد.

زیارتگاه چک چک

معماری زیارتگاه چک چک

زیارتگاه چک چک دارای مجموعه ای از ساختمان ها و بنای آتشکده می باشد، این مجموعه شامل 5 طبقه که هر طبقه حیاط طبقه بالایی می باشد و بصورت پلکانی تابالای کوه ادامه دارد. معماری آتشکده در این مجموعه ساختمانی سنگی در دل کوه است که ورودی اش دهانه غار می باشد. همچنین این مجموعه‌ اتاق و شبستان‌های مختلف دارد که برای استراحت و اقامت زائران زرتشتی استفاده می‌ شود که به آن‌ها خیله می‌گویند.

زیارتگاه چک چک

یکی از قدیمی ‌ترین اتاق ها در این مجموعه حدود 150 سال قدمت داردو مربوط به دوران ناصرالدین ‌شاه است. این زیارتگاه حدود 360 پله نیز دارد، که برای رفتن به زیارتگاه بالای کوه باید از این پله ها بالا بروید. در میان این پله ها بر روی دیوارهای اطراف نوشته هایی از اوستا خواهید دید که یکی از جمله های نوشته شده این جمله (در دنیا راه یکی است و آن راه رستگاری است) می باشد.

زیارتگاه چک چک

ورودی آتشکده یزد

ساختمان آتشکده شامل یک درب درب فلزی طلایی که برروی آن نقش سرباز هخامنشی نیزه به دست می باشد، فضای این زیارتگاه مسقف و جنس سنگ می باشد، بعلت قرار گیری در دل کوه دیوارهای آن به شکل شکل ناهموار و ناصاف و طبیعی و دست نخورده باقی مانده است.

زیارتگاه چک چک

 پوشش کف فضای زیارتگاه از سنگ مرمر ساخته شده است و بعلت چکه کردن آب از دل کوه همیشه مرطوب می باشد. به همین دلیل در کف محوطه ظرف هایی برای جمع آوری آب قرار داده اند که از این آب برای تبرک زائران استفاده می شود. جالب است بدانید برای ورود و بازدید از زیارتگاه باید با پاپوش های مخصوص و کلاه سفیدی وارد شوند.

زیارتگاه چک چک

چنار زیارتگاه چک چک

درخت چنار کهنسالی با بیش از هزار سال قدمت در زیارتگاه چک چک قراردارد. این درخت برای زرتشتیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، که در هنگام اجرای مراسمات مختلف این درخت نیز یاد می شود، طبق روایات مردم محلی این درخت را عصای نیک بانو می دانند که با آن به کوه ضربه زده و پس از آن بر اثر رطوبت آب شیرینی که از شکاف کوه چکه می کرده، این عصا سبز شده و به درختی تبدیل شده است.

زیارتگاه چک چک

چاه زیارتگاه چک چک

چاهی به عمق بیش از 50 متر در داخل یکی از اتاق ها زیارتگاه چک چک وجود دارد که زرتشتیان به نیت برآورده شدن حاجتشان، نخی را بر دور طناب این چاه گره می زنند. این چاه برای پیروان دین زرتشت مقدس است.

زیارتگاه چک چک

داستان نیک بانو و کوه چک چک

در این باره روایات و داستان های زیادی وجود دارد، داستان وجود این زیارتگاه به زمانی بر می گردد، که یزدگرد به همراه همسرش کتایون و فرزندانش و خدمه ای به اسم مروارید به شهر یزد وارد شدند. وی هفت فرزند داشت: دو پسر به نام های هرمزان و اردشیر و پنج دختر به نام های شهر بانو، پارس بانو، مهر بانو، نیک بانو (حیات بانو) و ناز بانو داشت،

زیارتگاه چک چک

بعد ار مدتی اعراب به ایران حمله کردند و یزدگرد در مقابل آنها به جنگ پرداخت، و شوربختانه در این جنگ شگست خورد و توسط مرد آسیابانی به قتل رسید، بعد از زسیدن خبر مرگش به خانواده اش، آنها برا یدر امان ماندن مجبور به فرار شدند، و هر کدام به گوشه ای پناه بردند، مهربانو به سمت شهر عقدا به راه افتاد و در اثر گرسنگی و رنج در بین راه در گذشت، که جسد وی در گوشه باغی در عقدا به خاک سپرده شد که امروزه به مزرعه مهر شهرت دارد،

زیارتگاه چک چک

پارس بانو به غرب عقدا به روستایی به نام زرجوع فرار میکند که در کوهی از نظرها پنهان می شود که امروزه در این مکان زیارتگاهی وجود دارد، هرمزان و شهربانو نیز که پسر و دختر بزرگ یزدگرد بودند. دستگیر و به عنوان کنیز و غلام به عربستان فرستاده شدند، اردشیر، پسر کوچک یزدگرد نیز به همراه مادرش کتایون راهی شرق یزد می شوند و طبق روایات کتایون در چاهی غیب می شود که امروزه به زیارتگاه ستی‌ پیر معروف است و اردشیر نیز در شرق یزد در میان کوه غیب می شود که امروزه زیارتگاه نارستان است،

زیارتگاه چک چک

ناز بانو دختر دیگر یزد گرد به سمت جنوب یزد راهی می شود که در میان کوه تیجنگ غیب می شود، که در آن مکان به یادش زیارتگاهی ساخته می شود به اسم زیارتگاه پیر نارکی، نیک بانو و مروارید خدمه وفادار خانواده یزدگرد نیز به همراه هم در یک بیابان از هم جدا می شوند. و هر یک به سوی دیگری می رود. مروارید در کوهی در 17 کیلومتری اردکان ناپدید می شود که امروزه به نام کوه هریشت شناخته می شود و نیک بانو نیز به سمت کوهی در 37 کیلومتری شرق اردکان می رود که با سپاه دشمن روبرو می شود، که به کوه پناه می برد که طبق روایات بخاطر ترس و گریه زیاد و آه او شکافی در دل کوه به وجود می آید که نیک بانو را به درون می کشد و از نظرها غیب می شود. 

زیارتگاه چک چک

خواب چوپان

سال ها بعد چوپانی برای چراندن گوسفندانش به این منطقه می رود که گله خود را گم می کند، و بعد از کلی تلاش در نیافتن گله خود خسته و درمانده به سمت این کوه می رود و از آبی که از شکاف می آمده کمی می خورد و در همان جا خوابش می برد، و در رویا، بانویی را می‌بیند که در حالی که از گله‌اش مراقبت می‌کند، از او می‌خواهد که در این محل اتاقکی بسازد و در آن چراغ و شمع روشن کند. او بعد از بیدار شدن از خواب گوسفندانش را صحیح و سالم می بیند و بعد تصمیم به ساخت زیارتگاه کوچکی در این منطقه می گیرد.

زیارتگاه چک چک

مراسمات زیارتگاه چک چک

در این زیارتگاه مراسم های گوناگونی زرتشتیان برگذار می کنند که می توان به  مراسم نیایش همگانی، گهنبار خوانی، سدره پوشی، نذورات، نامزدی و ... و همچنین باشکوهترین جشن آنها جشن مهرگان که هرسال در مهرماه برگزار می شود و صدای شادی شان در این فضا می پیچد، و همینطور هر ساله در روز 24 خرداد ماه به مدت چهار روز در این زیارتگاه زرتشتیان از سراسر دنیا، دور هم جمع شده و به نیایش می‌ پردازند.

زیارتگاه چک چک

از مراسم ویژه این مکان می توان به خواندن اوستا و نیایش اهورامزدا، پختن نوعی آش و غذاهای دیگر برای نذورات و دستگیری از مستمندان اشاره کرد. جالب است بدانید برگزاری این مجالس ومراسم آنقدر برایشان باشکوه است که برخی به آن لقب حج زرتشتیان را داده‌ اند. همچنین درون این زیارتگاه آتشی همواره روشن می باشد تا آیین های مختلف زرتشتی را به درستی تمام همراه با گرمای خاص در این مکان اجرا نمایند.

زیارتگاه چک چک

امکانات در زیارتگاه تاریخی چک چک

این زیارتگاه فعلا هیچگونه امکانات رفاهی و تفریحی زیادی ندارد، فعلا امکانات محدودی مانند: برق، آب، سرویس بهداشتی و اتاق‌هایی مخصوص زرتشتیان دارد. توجه داشته باشید برای بازدید از این زیارتگاه حتما به ملزوماتی رابه همراه داشته باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتری مشهد یزد در شهر مشهد می باشد.

زیارتگاه چک چک

بهترین زمان بازدید از چک چک

همانطور که می دانید یزد جزو شهر های کویری ایران است و آب و هوای گرم و خشکی دارد، و همچنین قرار گیری این زیارتگاه در بالای کوه در هوای گرم و بالازفتن از360 پله بسیار طاقت فرسا خواهد بود، از این رو بهترین زمان برای بازدید از زیارتگاه چک چک ماه‌های مهر و آبان در پاییز و فروردین و اردیبهشت در بهار می باشد.

زیارتگاه چک چک

ساعات بازدید از زیارتگاه چک چک

زیارتگاه چک چک از ساعت 7 صبح تا 7 عصر باز می باشد.

آدرس زیارتگاه چک چک: ایران، استان یزد، 43 کیلومتری شرق اردکان

date_range چهارشنبه 02 شهریور 1401 remove_red_eye 379 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0