{{ctrl.notification}}
روستای میمند

روستای میمند

کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران و بزرگترین شهر جنوب‌ شرقی ایران است. همچنین این شهر از لحاظ صنعتی، سیاسی، فرهنگی و علمی مهم ‌ترین شهر جنوب شرقی ایران محسوب می‌ شود. اهمیت شهرکرمان تا حدی است که بارها و در زمان پادشاهی سلسله‌های گوناگون، به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. کرمان جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، که در مقاله های قبل آس چارتر چندمورد را برایتان معرفی کرده است، امروز در این مقاله به معرفی یکی از روستاهای کرمان می پردازد، تا با این روستای تاریخی میمند کرمان بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری تهران کرمان در مشهد می باشد.

روستای میمند

معرفی روستای میمند

گوشه گوشه ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی فراوانی وجود دارد. روستای تاریخی میمند با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع یکی از مهم‌ترین و بزرگ ‌ترین روستاهای دستکند ایران و جهان در شهرکرمان محسوب می‌شود، روستای میمند در ارتفاع ۲,۲۴۰ متری از سطح دریا و بین دشت و کوهستان قرار دارد. این روستا در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. میمند همیچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی طبیعی و تاریخی در جهان در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد.

روستای میمند

تاریخچه روستای میمند

تاریخ و قدمت روستای میمند به‌طور دقیق مشخص نیست، طبق تحقیقاتی که به عمل آمده برخی از محققان قدمت روستای میمند را به دو تا سه هزار سال پیش می دانند، عده‌ای دیگر قدمت این روستا را به دوره مادها نسبت می‌دهند، در پی کاوش‌های باستان‌شناسی دژ میمند ۱۴ قطعه سفالی به دست آمده، که تاریخ میمند را به دوره اشکانی باز می گرداند. در نظریه های مختلفی که نیز وجود دارد شکل‌گیری این روستا مطابق با اعتقادات مهرپرستی ساکنان اولیه آن می باشد، که پیروان آیین مهرپرستی به جاودانگی اعتقاد داشتند و با کندن صخره‌ها، خانه‌هایی در دل کوه‌ها برای خود کندن که تا امروز باقیمانده است.

روستای میمند

پوشش گیاهی روستای میمند

روستای میمند پوشیده از درختان پسته و بادام وحشی بوده است. در اطراف روستا نیز درختان توت و شاه توت وجود دارد. همچنین انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن سیاه، مریم گلی، بومادران، ختمی، آلاله، زیره، ترنجبین، اسطوخودوس، بارهنگ، رازیانه، پونه، پرسیاوشان، شیرین بیان، خاکشیر، شاتره، خارشتر، مخلسه، اسفند، ریواس و کنگر در این منطقه می ‌رویند.

روستای میمند

پوشش جانوری روستای میمند

دشت میمند در روستای میمند زیستگاه جانوران بیابانی همچون مار، سوسمار، جوجه تیغی، لاک‌پشت و خرگوش است. به‌علاوه در کوهستان‌های میمند نیز حیوانات وحشی مختلفی همچون آهو، گرگ، روباه، بزکوهی، کبک و پرندگان شکاری زندگی می‌کنند.

روستای میمند

شیوه زندگی روستای میمند

روستای میمند از گذشته تا به امروز شیوه زندگی سنتی خود را حفظ کرده اند.  مردمان روستای میمند زندگی کوچ‌نشینی دارند و اکثر آنها به شغل کشاورزی و دامداری و باغداری زندگی خود را می گذارنند، همچنین وجود رودخانه فصلی و تعدادی قنات به‌همراه چشمه موجب رونق کشاورزی در این منطقه شده است. روستای میمند سکونت‌گاه زمستانی مردم این منطقه محسوب می‌شود. جالب است بدانید در زبان و گویش مردم روستای میمند هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌ شود.

روستای میمند

معماری روستای میمند

روستای میمند دارای یک معماری شگفت انگیز می باشد، خانه هایی سنگی در دل کوه که دست کند می باشد و هیچ گونه مصالحی در ساخت آنها استفاده نشده است، میمند حدود ۴۰۶ کیچه دارد که مجموع تعداد اتاق‌های آن‌ها به ۲,۵۶۰ می‌رسد. کیچه به خانه‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند گفته می شود. خانه‌ها یا کیچه‌های روستای میمند مانند یک عایق حرارتی عمل می‌ کنند در فصل سرما دمای اتاق ها گرم و در تابستان خنک است و درجه حرارت این اتاق‌ها حدود پنج درجه متفاوت از دمای بیرون است. محله‌بندی این روستا نیز بر پایه خانواده‌های ساکن آن صورت گرفته است.

روستای میمند

کیچه ها یا اتاق های میمند

ساختار کیچه‌های میمند از نظر اندازه و تعداد اتاق‌ها باهم متفاوت هستند؛ ابعاد یک اتاق معمولی ۳×۴ است و ارتفاع ۱٫۹۰ تا ۲٫۹۰ دارد، بزرگ‌ترین کیچه میمند ۹۰ متر مربع مساحت دارد. تمام  خانه‌ها دارای ورودی، اتاق نشمین، یک یا چند اتاق و اصطبل و دودكش، بخاری و منفذ می باشند. درهای ورودی اتاق ها دارای کلیدُون است که در دیوار کناری آن نصب شده اند و کلید را در آن قرار می دادند تا زبانه پشت در قرار گیرد. در داخل اتاق‌ها طاقچه‌های بزرگ و کوچکی وجود دارد، که از آنها برای نگهداری رختخواب، ظرف‌ها، صندوق و چراغ استفاده می شده است.

روستای میمند

جاهای دیدنی‌ روستای میمند

روستای تاریخی میمند دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی می باشد، که در ادامه چند مورد را برایتان معرفی خواهیم کرد. اکثر بناها در روستای میمند کاربری مسکونی دارند و تنها چند بنا به‌عنوان مدرسه، مسجد، حسینیه، حمام و آتشکده دارای کاربری عمومی هستند. موزه مردم‌شناسی میمند نیز در محل آتشکده این روستا قرار دارد.

روستای میمند

مسجد روستای میمند

مسجد روستای میمند یکی از بناهای تاریخی است که در سال ۱۲۴۰ هجری قمری در دوران قاجار ساخته شده است، این مسجد مساحتی حدود ۱۲۰ متر مربع دارد. این مسجد سه ستون سنگی دارد و محراب آن در درون صخره کنده شده است. در دیوارها نیز طاقچه‌هایی جهت قرار دادن وسایل قرار دادن کفش وجود دارد. فضای داخلی مسجد هیچ دریچه‌ای برای تامین نور ندارد و تمام روشنایی آن از طریق در ورودی مسجد تامین می‌شود.

روستای میمند

حسینیه روستای میمند

حسینیه از دیگر بناهای مذهبی روستای میمند است. این حسنیه ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و دارای سه ایوانچه با طاق گهواره‌ای و چند کیچه می باشد که در مرکز روستا واقع شده است. همچنین سه ستون سنگی نیز برای استحکام بنا در این مسجد قراردارد. این حسینیه به خاطر صخره‌ای بودن هیچ‌گونه تزییناتی ندارد.

روستای میمند

مدرسه روستای میمند

مدرسه روستای میمند نیز به مانند سایر کیچه‌ها در دل کوه حفر شده است. مدرسه روستای میمند دارای پنج کلاس و حیاط بزرگی است که با چیدن سنگ‌ محصور شده است در وسط آن درختی به نام تایی دیده می‌ شود.

روستای میمند

حمام روستای میمند

یکی دیگر از دیدنی‌های روستای میمند، حمام قدیمی آن است. جالب است بدانید که این حمام صخره‌ای به مانند سایر حمام‌های ایران دارای خزینه، تون، رختکن و... است. همچنین سوراخی در بالای صحن و رختکن کار گذاشتهاند برای تأمین نور حمام که سنگی مرمر روی آن قرار داده‌اند. همچنین برای روشنایی از نوعی روغن گیاهی یا کنده خشک پوسیده‌ای که کمتر دود می‌کند وچراغ موشی استفاده می‌کردند. در گذشته رسم بود شخصی به نام حمامی جلو خزینه بایستد و بدن مراجعین حمام را با یک ظرف آب خیس کند، مراجعین بعد از تمیز شدن اجازه غسل در خزینه را داشتند.

روستای میمند

آتشکده میمند

از دیگر دیدنی‌های روستای میمند آتشکده میمند می باشد، این آتشکده را محلی برای عبادت کوچنیشنان بوده است، آتشکده روستای میمند یکی از معروف‌ترین و معتبرترین آتشکده‌ها بوده و آتش آتشکده‌های روستاها و شهرهای اطراف را هم تامین می‌کرد، امروزه این آتشکده به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است؛ این موزه شما را با فرهنگ مردمان این روستا آشنا می‌ کند. دراین موزه شما با صنایع‌دستی، ابزار، محصولات کشاورزی و دامداری و همچنین آداب و رسوم میمندی‌ها آشنا می شوید.

روستای میمند

بهترین فصل سفر به روستای میمند

این روستا پاییز و زمستان های سردی دارد، بهترین زمان سفر به روستای میمند فصل بهار و تابستان است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با تهیه بلیط هواپیما مشهد کرمان از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

روستای میمند

اقامت در روستای میمند

در روستای میمند اقامتگاه‌های متعددی وجود دارد، که شما می توانید اقامت و زندگی در کیچه‌ها را تجربه کنید. از جمله ایت اقامتگاه ها می توان به اقامتگاه بوم گردی دستکند میمند، میمند باستان، تیلا، صخره میمند، خونه سنگی، بن میمند، مهمانسرای سنتی میمند، و خانه‌ بوم‌گردی روستای میمند اشاره کرد.

روستای میمند

مسیردسترسی به روستای میمند

روستای میمند در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید از باغین، کبوترخان، رفسنجان، سرچشمه و خاتون آباد عبور کنید و بعد از پیمودن مسافتی حدود 240 کیلومتربه میمند برسید.

date_range شنبه 12 شهریور 1401 remove_red_eye 145 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0