{{ctrl.notification}}
روستای حیله ور تبریز

آشنایی با روستای حیله ور تبریز

تبریز شهری با تاریخ هزاران ساله شگفتی های زیادی را درون خود جای داده است. تبریز با مساحتی در حدود 1200 کیلومتر مربع، یکی از کلان شهرهای مهم ایران و سومین شهر بزرگ ایران است. چهارمین شهر پر جمعیت ایران، به عنوان اصلی ترین قطب اقتصادی شمال غرب، نقش مهمی را در صنعت و اقتصاد ایران ایفا می کند تبریز دارای جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی می باشد که در ادامه به معرفی یکی از باستانی ترین روستاهای تبریر با معماری شگفت انگیزش می پردازیم تا پایان مقاله با آس چارتر همراه باشید. آس چارتر یکی از بهترین سامانه های صدور بلیط چارتر تهران تبریز در مشهد می باشد.

روستای حیله ور تبریز

معرفی روستای حیله ور تبریز

این روستا یکی از جاذبه های تاریخی چند صدساله تبریز به شمار می رود. معماری خانه های این روستا کاملا منحصر به فرد است که سبک زندگی غارنشینی را به شما نشان می دهد. روستای حیله ور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده شده است.

روستای حیله ور تبریز

تاریخچه روستای حیله ور

قدمت این روستا هنوزمشخص نشده اما در پی تحقیقاتی که محققان انجام دادند و بر اساس سفال هایی که از اطراف روستا کشف شده می توان قدمت آن را به سده ۷ تا ۱۲ هجری دوره ایلخانی تا صفوی بازمی گردد. وجود قبرستانی قدیمی در فاصله کمی از این روستا نشان دهنده این است که سال های بسیار زیاد و دوری در این منطقه زندگی چریان داشته است و قدمت این روستا به قرون اسلامی نیز می رسد. اما این روستا زمان زیادی است که متروک مانده است، دلیل متروک شدن روستای حیله ور نیز به علت حمله مغول ها در قرن ۷ هجری قمری بوده است. یکی از دلایل ساخت این خانه ها در دل زمین سنگی سخت می توان گفت که برای در امان ماندن از گزند دشمن در دل زمین ساخته شده باشد. اما هنوز هم قدمت و علت ساخت روستای دستکند همچنان برای محققان مجهول است.

روستای حیله ور تبریز

معماری خانه های حیله ور

معماری خانه های روستای حیله ور شباهت زیادی به خانه های صخره ای کندوان دارد اما این روستا از سری جاذبه های ناشناخته درایران است که بسیاری از گردشگران حتی از وجود آن باخبر نیستند. خانه های روستا به شکل زاغه هایی در دل زمین توسط مردم همان روستا کنده شده بصورتی که از دور قابل دیدن نمی باشد. معماری عجیب این خانه‌ها شما را کنجکاو خواهد کرد تا سری به داخل هم بزنید. ورودی هر خانه به حفره‌های تودرتوی دیگری متصل است. هر کدام از خانه‌ها بخش‌هایی مثل آشپرخانه، انباری، آخورها و اتاق و تنورهای آشپزی دارند، جالب است بدانید روستایی‌ها آغل گوسفند‌ها را در بخشی از خانه‌‌هایشان ساخته بودند و یکجا با حیوانات زندگی می‌کردند. همچنین در ساختار این خانه ها می توانید تفاوت دما را نسبت به بیرون را حس کنید. یکی از ویژه گی های خوب معماری این خانه ها همین تفاوت دما می باشد، که دیوارهای اتاق ها به حالت عایق عمل می کند، این حفره‌ها در روزهای سرد زمستان، گرما را حفظ می ‌کنند. در تابستان هم هوای حفره‌های زیرزمینی خنک‌تر از بیرون است.

روستای حیله ور تبریز

پیشه ی مردم روستای حیله ور

دامپروری از شغل های اصلی مردم روستای حیله وربوده است. اهالی حیله ور در کنار دامپروری به فرش‌بافی، گلیم‌بافی و ورنی‌بافی نیز می پرداختند.

روستای حیله ور تبریز

بهترین فصل بازدید از روستای حیله ور

تبریز در منطقه ای خوش آب و هوای کوهستانی واقع شده است، روستای کندوان نیز داذای آب و هوای مطبوعی می باشد، این منطقه در فصل های سرد برای سفر مناسب نیست، بهترین فصل برای سفر به روستای حیله ور اواسط تا اواخر بهار می باشد.

روستای حیله ور تبریز

اقامت در روستای حیله ور

روستای حیله ور هیچ گونه اقامتگاهی ندارد، اگر شما نیاز به اقامت داشتید، می توانید به هتل صخره ای لاله کندوان بروید این هتل یکی از بی نظیرترین هتل های صخره ای در ایران می باشد که معماری منحصربه فردی را دارد. همچنین می توانید به اقامتگاه های بوم‌گردی هما کندوان، اقامتگاه بوم‌گردی تورال کندوان و اقامتگاه بوم‌گردی مولایی کندوان نیز مراجعه نمایید.

روستای حیله ور تبریز

امکانات روستای صخره ای حیله ور

در کنار این خانه های دست کند باستانی هیچگونه امکاناتی وجود ندارد، نبود امکانات به این دلیل می باشد، که این منطقه بافت قدیمی خودش را از دست ندهد. اما می توانید اگر نیاز به امکاناتی داشتید به روستای کندوان در 2 کیلومتری روستای حیله ور و یا شهر اسکو بروید.

روستای حیله ور تبریز

آب‌وهوای روستای حیله ور

این روستا در منطقه ای ییلاقی و کوهستانی تبریز قرارگرفته است، آب‌وهوای این منطقه در بهار و تابستان خنک و در پاییز و زمستان بسیار سزد می باشد.

روستای حیله ور تبریز

مسیر دسترسی به روستای حیله ور

این روستای در ۴۴ کیلومتری تبریز و ۱۸ کیلومتری شهر اسکو واقع شده است. روستای حیله ور در دامنه ی ارتفاعات کوهستان سهند قرار دارد.

آدرس روستای دستکند حیله ور تبریز: آذربایجان شرقی، تبریز، 18 کیلومتری شهر اسکو، 2 کیلومتری روستای کندوان، ارتفاعات کوه سهند

روستای حیله ور تبریز

جاهای دیدنی نزدیک به روستای دستکند حیله ور

در سفرتان به آذربایجان شرقی، از سایر جاهای دیدنی اطراف تبریز هم دیدن کنید. در اطراف و نزدیکی های این روستای زیبای باستانی و دست کند جاذبه های دیدنی و باستانی دیگری وجود دارد، که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

روستای حیله ور تبریز

روستای کندوان

این روستای 7000 ساله جزو سه روستای صخره ای جهان است، این روستای مشهور صخره‌ای در آذربایجان واقع شده است. اهالی این روستا صخره‌های کوه را حفر کرده‌اند و در آن‌ها ساکن شدند که می توان گفت بهترین و بی نظیر ترین معماری را پدید آورده اند. به هرکدام از این صخره‌ها کران گفته می شود. چشم انداز این روستا بسیار بی نظیر می باشد، گردشگران زیادی برای بازدید از این روستا هرساله به این منطقه سفرمی کنند. همچنین در این روستای تاریخی بخاطر داشتن گردشگران بسیار زیاد دارای امکانات بی نظیری نیز می باشد.

روستای حیله ور تبریز

مسجد جامع سبزه میدان اسکو

مسجد جامع سبزه اسکو یکی از قدیمی‌ترین مساجد در استان آذربایجان شرقی با قدمتی که به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌ گردد، در دوره صفوی ساخته شده است، سبزه میدان جزو مساجد ایوان دار و تک مناره است که با چهار هزار متر مربع مساحت، در ردیف بزرگترین مساجد آذربایجان شرقی قرار دارد. همچنین این مسجد دارای ۱۵ گنبد است که زیبایی خاص و با شکوهی به معماری بنا بخشیده است. همچنین از ۱۳ رواق و شبستان های زنانه و مردانه تشکیل شده است،. تزیینات مسجد را با ظرافت تمام ساخته‌اند.

روستای حیله ور تبریز

تمام بنای این مسجد از جنس ساروج است. می ‌توانید به این مسجد قدیمی سری بزنید و از دیدنش لذت ببرید. مسجد سبزه میدان در سال ۷۸ به شماره ۲۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است آس چارتر به شما ایان امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بلیط هواپیما مشهد تبریز خود را تهیه نمایید.

روستای حیله ور تبریز

روستای کهنمو

روستای کهنمو از قدیمی‌ترین دهکده‌های شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. این روستای تاریخی دارای جاذبه های دیدنی مانند: حمام بسیار قدیمی، عمارت ناصری، سنگ‌های صخره‌ای، شاه‌کران، عمارت مسجد جامع، قبرستان بسیار قدیمی و … می باشد که نشان دهنده قدمت بسیار زیاد این روستا می باشد. روستای کهنمو تنها تولید کننده ابریشم در ایران بوده و کار اصلی سکنه آن ابریشم‌ریسی است، جالب است بدانید که این روستا زادگاه ناصرالدین شاه قاجار است که در سال ۱۲۱۰ در این روستا متولد شده است.

روستای حیله ور تبریز

پارک مینیاتوری اسکو

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در نزدیکی روستای حیله ور پارک مینیاتوری و سه بعدی اسکو می باشد، این پارک نخستین پارک مینیاتوری در آذربایجان شرقی و دومین پارک در سطح کشور محسوب می شود. این پارک در اسکو در باغی کوچک به وسعت ۱۰۰۰ متر قرار گرفته است،

روستای حیله ور تبریز

پرده ها و کنده کاری ها و تابلوها، با سیمان کار شده و هر کدام از آن ها، دارای معانی و داستان خاص خود هستند همچنین دیوارهای پارک مینیاتوری اسکو دیدنی با نقاشی‌های مینیاتوری سه بعدی طراحی شده که در میان آن‌ها ماکت‌های سه بعدی جاذبه‌های تاریخی و باستانی تبریز نیز خودنمایی می ‌کنند. این پارک توسط  آقای زرین کاران طراحی شده است، که این طراحی ها سه سال طول کشیده شده است.

روستای حیله ور تبریز

قلعه هلاکوخان

یکی از قلعه های تاریخی استان آذربایجان شرقی قلعه هلاکوخان است، این قلعه در شرق دریاچه ارومیه، شهرستان اسکوقرار گرفته است. قلعه هولاکوخان یکی از قلعه های تاریخی و قدیمی آذربایجان است که به دوره ساسانیان و همچنین سده های میانه دوران پس از اسلام تعلق دارد. این قلعه تاریخی در بلندی های روستای آق گنبد در اسکله بین اورمیه و تبریز قرار گرفته است. در سه طرف قلعه پرتگاه‌هایی با شیب تند هست که ورود دشمن‌ها را سخت می‌ کرد. در بین مسیر آب‌انبارهای مختلفی را نیز خواهید دید. در نزدیکی هرکدام جوی آبی روان است که آبش به داخل آب‌انبارریخته می شود. قلعه هلاکوخان از جنس سنگ است و مثل دیواری محکم جلوی نفوذ دشمن را می‌ گرفت. قلعه هلاکوخان در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶، با شماره‌ ثبت ۲۲۵۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

date_range یکشنبه 13 شهریور 1401 remove_red_eye 341 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0