{{ctrl.notification}}
روستای حیله ور

روستای حیله ور تبریز

تبریز یکی از شهرهای تاریخی در استان آذربایجان شرقی می باشد، شهری کوهستانی که دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری است، جاذبه تاریخی وباستانی فراوان در این شهر وجود دارد، از این رو هرساله میزبان گردشگران و مسافران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی و شگفت انگیز در تبریز بپردازد، روستای حیله ور تبریز یکی از جاذبه های باستانی و تاریخی در تبریز که در ۴۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار گرفته است، که دارای معماری بی نظیر و شگفت انگیزی می باشد، در ادامه با ما همراه باشید تا این روستای تاریخی را برای شما معرفی کنیم. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بهترین قیمت بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد تبریز را از این سامانه دریافت نمایید.

روستای حیله ور

معرفی و تاریخچه روستای حیله ور تبریز

روستای تاریخی حیله ور یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین روستاها در آذربایجان می باشد، این روستا قدمت مشخصی ندارد، اما طبق کاوش هایی که در این روستا انجام شده است، قطعات سفالی در اطراف این روستا کشف شده است که نشان می دهد، قدمت این روستا در قرن 12 هجری قمری در زمان حکومت ایلخانی ها در عصر صفوی باز می گردد، همچنین حدود 300 متری این روستا قبرستانی کهنه وجود که نماینگر زندگی در این روستا می باشد که در آن جریان داشته است، یکی از جالب ترین چیزهایی که شما در ابتدای نزدیک شدن به این روستا مشاهده خواهید کرد، این است که شما روستایی را نخواهید دید هیچ خانه ای رو بروی شما قرار ندارد اما همین که نزدیکتر می شوید حفره‌های متعدد در زمین پیش رویتان در دل سنگ زمین ظاهر می شود، این روستای دستکند که قابل دیدن نیست در دل سنگ سخت کوه ساخته شده است. این روستا در حال حاضر متروک و خالی از سکنه است. جالب است بدانید اهالی این روستا شگفت انگیز در گذشته به شغل کشاورزی و دامداری  مشغول بوده‌اند. آنها همچنین به هنرهایی مانند: فرش‌بافی، گلیم‌بافی، ورنی‌بافی تسلط داشته اند.

روستای حیله ور

معماری روستای حیله ور تبریز

معماری چشمگیر و منحصربفرد روستای حیله ور شباهت زیادی به معماری روستای کندوان دارد، این روستا در ارتفاعات شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند قرار دارد، روستای حیله ور در اسکو در دامنه پایینی شیب کوه قرار گرفته است، خانه های موجود در دل زمین همانند زاغه هایی زیبا در دل زمین حفر شده اند، این زاغه ها به حدود 200 واحد می رسد، هر خانه دارای بخش های مختلفی همچون: اتاق، آشپزخانه و انباری، آخورها یا آغل‌های حیوانات و همچنین تنورهای در این خانه های وجود دارد که نشان دهنده این است که از این تنورها برای گخت و پز و همچنین سیستم گرمایشی استفاده می شده است. ساختار و معماری این خانه ها به گونه ای است که در زمستان ها داخل خانه ها بسیار گرم و در تابستان ها بسیار خنک می شد. در اثر حمله مغول ها در قرن هفتم هجری از سکنه خالی شده اند. از بین 200 خانه ای که در این روستا وجود دارد فقط 55 تا از آن قابل دیدن می باشد، زیرا بخاطر قرار گیری این روستا در شیب کوه و به مرور زمان و وجود بارندگی ها و سیلاب ها و همچنین گدازه های آتشفشانی مابقی خانه ها از گل و لای و سیلاب قابل بازدید نمی باشد که بخاطر بازدید کردشکران 55 تای آن لایروبی  و قابل بازدید شده است.

روستای حیله ور

نام روستای حیله ور تبریز

روستای حیله ور همانطور که گفتیم بر اثر حمله مغول ها در قرن هفتم هجری خالی از سکنه شد، این روستا که در دل کوه به شکل حفره هایی دیده می شود بخاطر ترس از حمله ناگهانی دشمن که در امان باشند. به دلیل مخفی بودن آن از دید رهگذران، مسافران و گردشگران این روستا به این نام معروف شده است، ساکنان این روستا برای حفظ جانشان به صخره‌های قابل دفاع کندوان که در نزدیکی‌شان قرار دارد پناه بردند و تجربه‌ کندن خانه در دل زمین را این بار در صخره به کار بردند و این خانه ها را در دل سنگ و سخت کوه کندن که در هنگام بازدید آن ها حیرت زده خواهید شد، روستای متروک و بدونه سکنه حیله ‌ور در مردادماه سال ۱۳۸۴ با شماره‌ی ۱۲۶۲۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

روستای حیله ور

موقعیت جغرافیایی روستای حیله ور تبریز

روستای تاریخی حیله ور از لحاظ موقعیت جغرافیایی در کوهپایه شمال غربی کوه آتشفشانی سهند و در ۴۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز در استان آذربایجان شرقی و در ۱۸ کیلومتری اسکو واقع شده است. اسکو نیز از مناطق دیدنی که روستای حیله ور در آن قرار گرفته است که از سمت شمال با شهرستان شبستر، از سمت شرق با تبریز، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان آذرشهر محدود می شود. همچنین روستای حیله‌ور با روستای تاریخی کندوان حدود دو کیلومتر فاصله دارد.

روستای حیله ور

اقامت در روستای حیله ور تبریز

برای بازدید از این روستای زیبا اگر در نزدیکی شب به این روستا رسیدید و بازدید آن به روز بعد موکول شد و یا دوست دارید شبی را در این روستا اقامت کنید می توانید به اقامتگاه های بومی و یا هتل صخره ای کندوان که در دو کیلومتری این روستا واقع شده است بروید و تجربه ای متفاوتی را در دل سنگی اتاق های این هتل تجربه کنید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران تبریز در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

روستای حیله ور

امکانات موجود در روستای حیله ور

این روستای منحصربفرد و زیبا بخاطر نزدیک بودن به روستای کندوان گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است، از این رو امکانات زیادی برای این منطقه در نظر گرفته شده است، که می توانید به راحتی و بدون نگرانی به بازدید از این روستا بپردازید، امکاناتی نظیر هتل ها، مسافرخانه ها و هتل های صخره ای، مثل سوپرمارکت، درمانگاه و داروخانه، سرویس بهداشتی یا رستوران که در نزدیکی روستای کندوان قرار دارد و می توانید بعد یا قبل بازدید برای اقامت به این روستا بروید.

روستای حیله ور

بهترین فصل بازدید از روستای حیله ور تبریز

روستای حیله ور در کوه پایه های شمال غربی قرار گرفته است که دارای آب و هوایی سردی می باشد، در فصل بهار وتابستان خنک و در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است، از این رو بهترین فصل برای بازدید فصل بهار و تابستان می باشد.

مسیر دسترسی به روستای حیله ور تبریز

برای رسیدن به روستای حیله ور بهترین مسیر دسترسی به این روستا از مسیر شهرستان اسکو به کندوان می باشد، که از روستای کندوان حدود 2 کیومتری غرب آن در کنار جاده می توانید این روستای زیبا و جذاب و منحصربفرد را ببنید.

آدرس روستای حیله ور تبریز

استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، ۱۵ کیلومتری شهر اسکو، نرسیده به روستای توریستی کندوان، روستای حیله ور

روستای حیله ور

جاذبه های دیدنی در اطراف روستای حیله ور تبریز

تبریز یکی از شهرهای باستانی و تاریخی که جاذبه های زیادی را در خود جای داده است، در نزدیکی روستای حیله ور جاذبه های دیدنی همچون: روستای صور، روستای اشتوبین، روستای حاماملی، روستای پلکانی توته‌خانه، جنگل‌های ارسباران، مسجد جامع اسکو، مسجد پایتخت، چشمه‌های آب معدنی، روستای عنصرود، مزار الله بنده سی و مقبره پیرحیدر وجود دارد که می توانید به بازدید از آنها بپردازید در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها می پردازیم. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط ارزان هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

روستای حیله ور

جنگل ارسباران تبریز

یکی از جاذبه های دیدنی در نزدیکی روستای حیله ور جنگل ارسباران می باشدف این جنگل حدود 130 هزار هکتار وسعت دارد، این جنگل در نزدیکی رود ارس و درشمال آذربایجان شرقی واقع شده است، در این جنگل همچنین اثار تاریخی زیادی همچون: قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیح شهاب‌الدین اهری،‌ قصر آیینه لو می باشد. که بیشتر این آثار قدمتش به حدود 100 سال نیز می رسد. در این جنگل تنوع جانوری زیادی وجود دارد که می توان به ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی، کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای و پلنگ اشاره کرد.

آدرس جنگل ارسباران: تبریز 46 کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

روستای حیله ور

مسجد جامع اسکو تبریز

یکی از جاذبه ای باستانی در تبریز و نزدیکی روستای حیله ور مسجد جامع اسکو می باشد،  قدمت این مسجد به حدود 400 سال پیش باز می گردد، که مربوط به دوره صفویان می باشد،این مسجد قدیمی مساحتی حدود 4000 متر مربع دارد و از بزرگترین مساجد در استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. که نامش در فهرسا آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. این مسجد دارای معماری بی نظیری می باشد، با شیستان های متعدد بازدید از این مسجد را در سفر به تبریز فراموش نکنید.

آدرس مسجد جامع اسکو: تبریز،اسکو، سبزه میدان

date_range سه شنبه 13 دی 1401 remove_red_eye 248 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0